شخصیت شما چگونه رشد می کند؟

چه چیزی شما را به کسی که هستید تبدیل می کند؟ آیا این طبیعت یا تجربیات شماست که به رشد شخصیت شما کمک کرده است؟ شخصیت شما می تواند به اندازه حضور فیزیکی شما تعیین کننده باشد. این نشان دهنده «چه کسی هستید» است و بخشی از چیزی است که روابط را ایجاد می کند، نوآوری را هدایت می کند و به رشد شخصی کمک می کند. وقتی صحبت از جنبه‌های شخصیتی شما می‌شود، متخصصان موافق هستند که ویژگی‌های زاده شده با رفتارهای آموخته‌شده در هم می‌آیند، اما مراحل این رشد کمتر تعریف شده است. در این نوشته از وب سایت همکده می خواهیم بدانیم شخصیت شما چگونه رشد می کند؟ اگر در زمینه شخصیت خود نیاز به راهنمایی دارید می توانید با مشاوره حضوری یا مشاوره تلفنی روان شناسی با ما در ارتباط باشید.

مراحل رشد شخصیت چیست؟

شخصیت ناملموس است و هر کسی شخصیتی منحصر به فرد دارد. این امر مطالعه شخصیت در روانشناسی را چالش برانگیز می کند. در واقع، بیشتر آنچه در مورد رشد شخصیت شناخته شده است، اساساً مبتنی بر نظریه است. اکثر کارشناسان معتقدند که شخصیت در طول زمان رشد می کند. وقتی به دنیا می‌آیید، بدون شخصیت نیستید – این شخصیت به شکل بنیادی خود به نام خلق و خو وجود دارد. خلق و خوی شما که متشکل از ویژگی های ذاتی مانند سطح انرژی، خلق و خو و رفتار و پاسخگویی عاطفی است، می تواند تجربیات یادگیری را که شخصیت شما را در طول زندگی شکل می دهد، هدایت کند. تعداد انگشت شماری از مدل های شخصیتی جریان اصلی وجود دارد، اگرچه نظریه اصلی خود محوری زیگموند فروید یکی از برجسته ترین آنهاست. در ادامه اما می خواهیم ببینم شخصیت شما چگونه رشد می کند؟

نظریه فروید در مورد مراحل شخصیت

آنیکو دان، روانشناس در سانفرانسیسکو می گوید: «نظریه روانکاوی فروید به دلیل مراحل مختلف رشد شخصیت مشهور است. می گوید که شخصیت از سه عنصر به نام های id، ego و superego تشکیل شده است. این عناصر با هم کار می کنند تا رفتار انسانی ترکیبی را شکل دهند.

شناسه

در نظریه روانکاوی فروید، ID در بدو تولد وجود دارد. این چیزی است که بسیاری از مردم از آن به عنوان خلق و خوی شما یاد می کنند، ویژگی های ذاتی که ناخودآگاه و غریزی هستند. شناسه به تجربیات بستگی ندارد.

نفس

طبق نظریه شخصیت فروید، بین تولد تا 3 سالگی، ایگو رشد می کند. ایگو بخشی از شخصیت شماست که تکانه های ID را بیان می کند و در مورد چگونگی ابراز احساسات به دنیا تصمیم می گیرد.

شخصیت شما چگونه رشد می کند؟ – سوپرایگو

فروید بین سنین 3 تا 5 سالگی فرضیه ظهور ابرخود را مطرح کرد. گاهی اوقات به عنوان “صدای درون” شناخته می شود، این بخش از شخصیت شما تکاملی از نفس است که تکانه ها را کنترل می کند، اما همچنین به فکر آگاهانه مرتبط با اخلاق و انتقاد از خود کمک می کند. فروید معتقد بود که سوپرایگو از دو جزء اصلی تشکیل شده است: خود ایده آل و وجدان. خود ایده آل شما، یا نسخه ای از خودتان که آرزویش را دارید، می تواند وجدان را به حرکت درآورد. به عنوان مثال، عدم رعایت استانداردهای خود، می تواند باعث ابراز گناه یا شرم وجدان شود.

نظریه رشد روانی جنسی

این نظریه که اکنون به دلیل رویکرد جنسیتی نابرابر آن بسیار بحث برانگیز تلقی می شود، نشان می دهد که id، ego، و superego به پنج مرحله از شناسایی اصل لذت مرتبط هستند. در طول هر مرحله، فروید اظهار داشت که واکنش‌های لذت خاصی – مانند واکنش‌های ناشی از اکتشاف اشیاء در دهان کودک – درس‌های مهم زندگی را ارائه می‌دهد. او معتقد بود که لازم است در یک مرحله بر چالش “غلبه کنیم” تا به مرحله بعدی برسیم. به گفته فروید، ناکامی در انجام این کار، همان چیزی است که می تواند منجر به اختلالات شخصیتی در آینده شود. او فکر کرد که غلبه بر هر مرحله، به رشد شخصیت کلی شما کمک می کند و کلید آن است.

سایر نظریه های محبوب رشد شخصیت

در این نوشته ما می خواهیم بدانیم شخصیت شما چگونه رشد می کند؟ فروید پایه و اساس نظریه شخصیت مدرن را پایه گذاری کرد و از زمان کار او در زمینه روانکاوی، چندین چارچوب اصلی رشد شخصیت دیگر پدیدار شد. در اینجا برخی از محبوب ترین آنها وجود دارد:

پیاژه

نظریه ژان پیاژه چهار مرحله از رشد شخصیت را پیشنهاد می کند که با رشد شناختی و هوش تعریف می شوند. کار پیاژه بر این باور متمرکز بود که کودکان متفاوت از بزرگسالان فکر می‌کنند، و نحوه نگرش آنها به جهان چیزی است که رشد شخصیت را در هر مرحله شناختی تعریف می‌کند.

کولبرگ

لارنس کولبرگ از بخش هایی از نظریه پیاژه برای ایجاد نظریه شش مرحله ای خود در مورد رشد اخلاقی استفاده کرد. او معتقد بود که استدلال پشت تصمیمات اخلاقی بیشتر از خود تصمیمات بر رشد شخصیت تأثیرگذار است.

اریکسون

اریک اریکسون نظریه هشت مرحله ای خود را با ساختن آثار اصلی فروید توسعه داد. با این حال، به جای محرک های لذت، روابط اجتماعی به عنوان عامل تعیین کننده در نظریه شخصیت اریکسون در نظر گرفته شد. او معتقد بود که تعاملات اجتماعی اولیه انسانی، مانند موقعیتی که اعتماد یا بی اعتمادی را آموزش می دهد، به شدت بر رشد شخصیت در اوایل زندگی تأثیر می گذارد. مانند فروید، اریکسون معتقد بود که غلبه بر درس های شخصیت برای رشد بسیار مهم است. برخلاف نظریه اصلی فروید، با این حال، اریکسون معتقد بود که شخصیت در طول زندگی به تکامل خود ادامه می دهد.

شخصیت شما چگونه رشد می کند؟  – نظریه انسان گرایی

آبراهام مزلو نظریه اومانیستی را در دهه 1950 مطرح کرد. او معتقد بود که نظریه روانکاوی، با تأکید بر شخصیت غیرعادی، ناقص است. در عوض، مزلو بر اهمیت درک ضمیر خودآگاه و شخصیت در حالات عادی آنها تاکید کرد. نظریه انسان گرایی فرض می کند که انسان ها دارای اراده آزاد هستند و مردم بر اساس میل نهایی برای تعالی خود انتخاب می کنند. شخصیت ها مبتنی بر تجربیات ذهنی و تعامل افراد با محیط خود هستند.

نظریه انسان گرایانه شخصیت در نهایت به مدل معروف سلسله مراتب نیازهای مزلو منتهی شد، که نشان می دهد با برآورده شدن نیازهای اساسی افراد، نیازهایی که به طور فزاینده ای پیچیده می شوند جایگزین می شوند. Simply Psychology پنج سطح نیاز را مشخص می کند . بالاترین به پایین ترین آنها عبارتند از:

  • نیازهای خودشکوفایی
  • نیاز به احترام
  • خواسته و نیازهای عشق / تعلق
  • نیازهای ایمنی
  • نیازهای فیزیولوژیکی

شخصیت شما چگونه رشد می کند؟ – چه عواملی بر رشد شخصیت تأثیر می گذارد؟

عوامل خارجی زیادی وجود دارند که بر رشد شخصیت تأثیر می‌گذارند. او نشان می دهد که این عوامل می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • محیط خانواده
  • تعداد فرزندان خانواده
  • معلمان و گروه های همسالان
  • روابط با خانواده
  • رسانه های جمعی
  • رسانه های اجتماعی
  • محیط فرهنگی

آیا شخصیت در طول سال ها تغییر می کند؟

برخی از نظریه های شخصیت از این ایده حمایت می کنند که شخصیت شما می تواند در طول زندگی تغییر کند. این بدان معنا نیست که تغییر قابل توجهی خواهد داشت – فقط نشان می دهد که این احتمال وجود دارد که نظرات و استانداردهای شخصی شما بر اساس تجربیات زندگی تغییر کند.

اختلالات شخصیت چیست؟

می خواهید بدانید شخصیت شما چگونه رشد می کند؟ باید در ارتباط با اختلال شخصیت هم بدانید. اختلالات شخصیت به عنوان الگوهای رفتاری و فکری بلندمدتی تعریف می شود که از آنچه از نظر اجتماعی یا رشدی انتظار می رود، فاصله می گیرد. آنها می توانند از طریق پاسخ های احساسی شما، روش های ارتباط شما با دیگران و گفتگوی درونی شما ارائه شوند. در برخی چارچوب‌های تئوری شخصیت، این نوع اختلالات زمانی ایجاد می‌شوند که پیشرفت طبیعی شخصیت با یک رویداد نامطلوب، به عنوان مثال، یک رویداد آسیب‌زا، قطع شود یا به شدت تحت تأثیر قرار گیرد.

دان اشاره می‌کند که تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد ژنتیک، سوء استفاده، و زندگی بی‌ثبات یا آشفته در دوران کودکی می‌تواند به رشد اختلال شخصیت کمک کند. او می‌افزاید: «رنج بودن از اختلال رفتاری دوران کودکی، تغییرات در شیمی و ساختار مغز و سایر عوامل ممکن است در ایجاد اختلالات شخصیتی وسواس فکری-اجباری، خودشیفتگی یا سایر اختلالات شخصیتی نقش داشته باشد.»

تئوری صفت

تئوری صفت که تا حد زیادی توسط گوردون ویلارد آلپورت تعریف شده است، ادعا می کند که شخصیت از مجموعه ای از ویژگی های درون یک فرد به نام ویژگی ها تشکیل شده است. این ویژگی ها به بیان منحصر به فرد بودن هر فرد کمک می کند و می توان آن را به سه نوع اصلی تقسیم کرد:

  • ویژگی های اصلی
  • صفات مرکزی
  • صفات ثانویه

نظریه صفت، مدل رشد شخصیت است که مستقیماً بر اساس داده های تحقیق است

شخصیت شما چگونه رشد می کند؟ – نظریه شناختی اجتماعی

نظریه شناخت اجتماعی که توسط آلبرت باندورا توسعه یافته است تأکید می کند که شخصیت ها بر اساس زمینه های اجتماعی شکل می گیرند. روانشناسی درونی افراد، محیط و رفتار آنها همگی بر یکدیگر تأثیر می گذارند. افراد از نظر سه نوع توانایی شناختی به بهترین وجه درک می شوند: توانایی هایی که به آنها کمک می کند وقایع را به صورت نمادین در ذهن خود نشان دهند، خود بازتابی، و خودسازی. بر اساس نظریه شناخت اجتماعی، شکل گیری شخصیت زمانی اتفاق می افتد که افراد رفتارهای دیگران را مشاهده کنند. این منجر به سازگاری و جذب می شود، به ویژه اگر آن رفتارها پاداش داده شوند. نظریه شناخت اجتماعی اغلب پل ارتباطی بین نظریه های شخصیتی است که بر رفتار تأکید دارند و آنهایی که بر شناخت تأکید دارند.

کیم بینشی در مورد کاربردهای دنیای واقعی چهار نظریه در زمینه روانشناسی ارائه می دهد: نظریه روانکاوی پزشکان را تشویق می‌کند تا رویکردی «متمرکز بر گذشته» و «زیر سطحی» برای درمان داشته باشند. مشاوران اغلب ممکن است به رویدادهای اولیه زندگی مشتریان خود نگاه کنند تا مراقبت بهتری ارائه کنند. نظریه انسان‌گرایانه مشاوران را تشویق می‌کند تا به مشکلات مراجع از دیدگاهی متمرکز بر حال نزدیک شوند. نظریه صفت در مطالعه علمی شخصیت (در مقابل خدمات درمانی) مفید است. این به محققان اجازه می دهد تا ارتباط بین ویژگی ها، افکار، احساسات و رفتارها را ببینند. نظریه شناختی اجتماعی به محققان کمک می کند تا دانش خود را از روانشناسی اجتماعی آگاه کنند. این به آن‌ها اجازه می‌دهد تا راه‌هایی را مطالعه کنند که در آن موقعیت‌ها می‌توانند باعث بروز ناسازگاری‌های شخصیتی در افراد شوند.

نگاه نهایی بر رشد شخصیتی

پیچیدگی رشد شخصیت همچنان مورد بحث است. با این حال، اکثر متخصصان معتقدند که تجربیات و تمایلات ذاتی به نحوی در هم می آمیزند تا شما را همان چیزی که هستید بسازند. وقتی تجارب زندگی برای غلبه بر آن بیش از حد باشد – یا چالش مهمی را ایجاد کند – رشد شخصیت شما ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد. چالش‌های زندگی می‌توانند بر رشد شخصیت تأثیر بگذارند، یا ممکن است منجر به ایجاد اختلال شخصیت یا تغییر شخصیت شوند. اینکه چگونه یک تجربه زندگی بر شخصیت شما تأثیر می گذارد، ممکن است به مدت زمانی که در زندگی شما این چالش را تجربه کرده اید و تأثیر کلی آن بر جهان بینی شما بستگی داشته باشد.

 

 

منابع
psychcentral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا