سندرم برانگیختگی چیست؟

سندرم برانگیختگی یکی از بخش های اعتیاد در بین رفتار های این گونه افراد است. در واقع اعتیاد باعث ایجاد این رفتار سندرم برانگیختگی می شود. اعتیاد همان طور که می دانید باعث آسیب های روانی مختلفی می شود. این آسیب های روانی در طولانی مدت فشار های زیادی به زندگی افراد وارد می کند. استرس و اضطراب می تواند آسیب های زیادی را به ما وارد کند. خصوصا اگر در دوران کودکی این اتفاقات برای ما افتاده باشد. یکی از مواردی که همیشه در هنگام اضطراب و استرس ها خطرناک است ماندگاری آنان است. در روان شناسی اختلالات مختلفی وجود دارد.

این اختلالات می تواند به علت های مختلفی در افراد به وجود بیاید. برخی از این اختلالات را ممکن است بشناسید و برخی هم برای شما تازگی دارند. اختلالات روانی أنواع مختلفی دارند و ممکن است در دوران کودکی ایجاد شود. اگر در دوران کودکی این اختلالات درمان نشوند می تواند تا بزرگسالی هم ادامه داشته باشد. یکی از اختلالات معروف در دنیای روان شناسی اختلال اضطراب اجتماعی است. اختلال اضطراب اجتماعی دارای علائم مختلفی است. این علائم در افراد مختلف متفاوت است. در مقاله های قبل در ارتباط با اختلالات اضطراب اجتماعی صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که سندرم برانگیختگی چیست؟

انواع مختلف درمان ها برای سندرم برانگیختگی

درمان ها نیز انواع مختلفی دارد. اضطراب و استرس یکی از اختلالات رایج در دنیای ما هستند. همه ما می دانیم که در زندگی ممکن است روزی دچار استرس یا اضطراب شویم. تا حدودی بخشی از این استرس و اظزذای طبیعی است. اما اگر ادامه پیدا کند می تواند زندگی ما را مختل کند. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. انواع درمان حمله اضطراب موضوع امروز ما است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با سندرم برانگیختگی چیست، صحبت کنیم.

سندرم برانگیختگی  و اضطراب

اضطراب تجزیه یک تشخیص خاص یا مجموعه ای از علائم نیست. بلکه گسستگی یک علامت است و ممکن است با اضطراب مرتبط باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

گسستگی مرتبط با اضطراب ممکن است در طول یک رویداد استرس زا و اضطراب زا یا در طول یا بعد از یک دوره نگرانی شدید رخ دهد. از آن جا که تفکیک مبتنی بر مقابله اجتنابی است و در کوتاه مدت “کار می کند” اما پیامدهای منفی طولانی مدت دارد.

تفکیک یا گسستگی و سندرم برانگیختگی

گسستگی به قطع ارتباط از لحظه حال اشاره دارد. این یک راه ناخودآگاه برای مقابله و اجتناب از یک موقعیت آسیب زا یا افکار منفی است. در حالی که حدود نیمی از افراد ممکن است در طول زندگی خود یک رویداد تجزیه را تجربه کرده باشند. تنها حدود 2٪ در واقع با چیزی که به عنوان اختلال تجزیه ای شناخته می شود تشخیص داده می شوند.

جدایی معمولاً در پاسخ به یک رویداد آسیب زای زندگی مانند رویدادی که در زمان حضور در ارتش یا تجربه آزار و اذیت با آن مواجه می شود، اتفاق می افتد. به این ترتیب، تفکیک معمولاً با تروما و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) همراه است. با این حال، تجزیه می تواند در زمینه علائم اضطراب و اختلالات اضطرابی نیز اتفاق بیفتد.

سندرم برانگیختگی چیست؟

سندرم برانگیختگی یک وضعیت روانپزشکی است که با تغییر در شخصیت، عواطف و عملکرد شناختی فرد مشخص می شود. فرد مبتلا به این عارضه کمبود تمرکز و فعالیت، بی تفاوتی و حافظه ضعیف را تجربه خواهد کرد. این وضعیت برای اولین بار در دهه 1960 در بین افرادی که سابقه طولانی مصرف حشیش داشتند مشاهده شد.داز آن زمان به بعد با استفاده از سایر داروهای روانگردان مانند مت آمفتامین ها و برخی از شربت های سرفه بدون نسخه مرتبط شده است. اگر به چیزهایی که معمولاً برای شما شادی می‌آورند بی‌انگیزه و بی‌علاقه هستید، ممکن است با این وضعیت زندگی کنید.

علائم سندرم انگیزشی

علائم سندرم برانگیختگی شبیه افسردگی است، به همین دلیل است که گاهی اوقات ممکن است این بیماری به اشتباه به عنوان افسردگی تشخیص داده شود. شایع ترین علائم این سندرم شامل بی تفاوتی و رک بودن عاطفی است. علائم دیگری که اغلب با این بیماری رخ می دهد عبارتند از:

  • فراموشی کوتاه مدت
  • عدم توانایی در تمرکز روی کارها
  • بی توجهی
  • ایزوله سازی اجتماعی
  • از دست دادن جاه طلبی

شناسایی سندرم برانگیختگی

بسیاری از علائم این سندرم  منعکس کننده علائم افسردگی است. به همین دلیل است که گاهی اوقات ممکن است به اشتباه به عنوان افسردگی شناخته شود. برخی تحقیقات نشان می دهد که سندرم برانگیختگی بر لوب فرونتال مغز تأثیر می گذارد. لوب فرونتال بخشی از مغز است که مسئول موارد زیر است:

  • تصمیم گیری
  • تنظیم احساساتمان
  • تصمیم گیری
  • عملکرد شناختی

اولین نشانه های سندرم برانگیختگی، نشانه های بی تفاوتی است. علائم بی تفاوتی عبارتند از:

  • از دست دادگی حافظه کوتاه مدت و بلند مدت
  • نشان دادن کمبود احساسات
  • ناتوانی در تمرکز بر فعالیت هایی که نیاز به تمرکز بالایی دارند

علل

هیچ تحقیق قطعی برای اشاره به علت دقیق سندرم برانگیختگی وجود ندارد. برخی از محققان این بیماری را با استفاده بیش از حد از ماری جوانا مرتبط می دانند. مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) همچنین می‌توانند به طور بالقوه باعث ایجاد این سندرم  شوند. SSRI ها نوع رایجی از داروهای ضد افسردگی هستند. آن ها معمولاً برای درمان افسردگی استفاده می شوند و شامل داروهایی مانند Zoloft و Prozac می شوند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

همچنین گزارش های متعددی مبنی بر استفاده از مواد روانگردان مانند مت آمفتامین، برخی از شربت های سرفه بدون نسخه و حلال هایی که باعث ایجاد سندرم برانگیخته می شوند، گزارش شده است. این سندرم یکی از شایع ترین شرایط روانپزشکی است که در افرادی که سابقه استفاده از مواد روانگردان را دارند رخ می دهد. مواد روانگردان به هر دارو یا موادی گفته می شود که نحوه عملکرد مغز شما را تغییر می دهد.

انواع

سندرم برانگیختگی ماری جوانا و سندرم برانگیختگی ناشی از SSRI دو نوع شایع این بیماری هستند.

سندرم انگیزشی ماری جوانا

این سندرم  اولین بار در بین افرادی که به طور مکرر از ماری جوانا استفاده می کردند مشاهده شد. با این حال، ارتباط بین مصرف ماری جوانا و سندرم انگیزشی همچنان منبع بحث و جدل است. در حالی که برخی از مطالعات نشان می دهد که مصرف کنندگان مکرر ماری جوانا به احتمال زیاد سندرم انگیزشی را تجربه می کنند. برخی دیگر معتقدند که ماری جوانا نه تنها مسئول این وضعیت نیست، بلکه مواد مخدر تفریحی در واقع منجر به افزایش رفاه برای مصرف کنندگان آن می شود.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

یک مطالعه در مورد ارتباط بین ماری‌جوانا و سندرم برانگیختگی پیشنهاد می‌کند که مصرف‌کنندگان مزمن ماری‌جوانا که کمبود شدید انگیزه را تجربه می‌کنند. ممکن است قبلاً افسردگی داشته باشند و علائم این سندرم ممکن است تنها نشانه‌ای از افسردگی آن ها باشد و ناشی از مصرف خود ماری جوانا نباشد. برخی از مطالعات دیگر گزارش می دهند که این سندرم احتمالاً بین 16 تا 21 درصد از مصرف کنندگان مزمن ماری جوانا رخ می دهد. تحقیقات نشان می دهد که حشیش شایع ترین علت سندرم انگیزشی است.

ارتباط بین ماری جوانا و سندرم برانگیختگی

در یک مطالعه در سال 2018، محققان ارتباط بین مصرف ماری جوانا و سندرم انگیزشی را در 505 دانشجوی کالج آزمایش کردند. آن ها سن، جنسیت و جمعیت نژادی را در نظر گرفتند. آن ها همچنین شامل ارزیابی شخصیت شرکت کنندگان بودند. به عنوان مثال، محققان بررسی کردند که آیا شرکت کنندگان از مواد دیگری مانند تنباکو و الکل استفاده می کردند یا خیر. در پایان مطالعه، محققان دریافتند که استفاده از ماری جوانا به تنهایی به طور قابل توجهی باعث کاهش ابتکار و تداوم می شود که نشانه های سندرم انگیزشی است. آن ها به این نتیجه رسیدند که ماری جوانا یک عامل خطر برای ابتلا به این سندرم است.

سندرم برانگیختگی ناشی از SSRI

برخی از افراد گزارش کرده اند که از طریق استفاده طولانی مدت یا کوتاه مدت از SSRI ها دچار سندرم برانگیخته شده اند.

SSRI ها برای تقلید از پیام رسان های شیمیایی مانند سروتونین در مغز ما طراحی شده اند تا به کاهش علائم افسردگی کمک کنند و احساس بهتری داشته باشید. هنگامی که این گیرنده ها آسیب دیده یا فرسوده می شوند، ممکن است پیدا کردن انگیزه برای انجام کارهایی که معمولاً از آنها لذت می برید دشوار باشد و ممکن است احساس غم و اندوه و بی تفاوتی را تجربه کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این سندرم  یک عارضه جانبی بالقوه استفاده از SSRI است که اغلب گزارش نمی شود. در حالی که داده‌های محدودی در مورد این موضوع وجود دارد و باید تحقیقات بیشتری در مورد چگونگی ایجاد سندرم SSRI انجام شود، محققان مطالعه‌ای در سال 2004 نشان دادند که 20 درصد از شرکت‌کنندگان گزارش کردند که پس از مصرف SSRI‌ها بی‌تفاوتی داشتند و 16.1 درصد گزارش کردند که حس جاه‌طلبی خود را از دست داده‌اند.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا