روش سنگ خاکستری چیست؟

وقتی به یک سنگ خاکستری فکر می کنید، احتمالاً کلماتی مانند ساده و خنثی به ذهنتان خطور می کند. سنگ های خاکستری در هم می آمیزند و توجه شما را جلب نمی کنند. اما این همیشه چیز بدی نیست. وقتی هم در زندگی و هم در محیط کار با افراد سمی سروکار دارید، تبدیل شدن به یک سنگ خاکستری دقیقاً همان کاری است که می خواهید انجام دهید. روش سنگ خاکستری یک استراتژی موثر است که به شما کمک می کند تمرکز ناخواسته افراد منفی یا چالش برانگیز را کاهش دهید. در ادامه این نوشته از همکده به بررسی روش فوق می پردازیم. مرکز مشاوره همکده با ارائه خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی شما را در مسیر اصلی تان هدایت می کند.

بیایید روش سنگ خاکستری را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم، چرا کار می کند و چگونه از این تکنیک در محل کار استفاده کنیم.

روش سنگ خاکستری چیست؟

سنگ خاکستری، تکنیکی است که برای منحرف کردن رفتار یک فرد سمی با تا حد امکان بدون واکنش در هنگام تعامل با آنها استفاده می شود. به عنوان مثال، استفاده از روش سنگ خاکستری شامل اقدامات عمدی مانند اجتناب از تماس چشمی یا نشان ندادن احساسات در طول مکالمه است. ایده پشت این تکنیک این است که افراد سمی از واکنش شما تغذیه می کنند. برای مثال، یک همکار خودشیفته از درگیری، نمایش و توجه تغذیه می کند. با خنثی کردن خود و تعاملات خود با آنها تا حد امکان، آنها در نهایت علاقه خود را از دست خواهند داد. عدم پاسخ شما باعث می شود که آنها به دنبال شخص دیگری برای هدف خود و فرافکنی باشند. یا، در حالت ایده آل، از رفتار مخرب دست بکشند.

تکان دادن خاکستری راهبردی است که برخی از متخصصان سلامت روان به مشتریانی که یک فرد سمی در زندگی خود دارند توصیه می کنند. به گفته نادن ون در لیندن، روانشناس بالینی در انجمن روانکاوی ماساچوست، تکنیک تکان دادن خاکستری را می توان در پاسخ به رفتارهای توهین آمیز، کنترل کننده و دستکاری استفاده کرد. شما می توانید یاد بگیرید چگونه از آن در هنگام برخورد با رفتارهای منفی استفاده کنید.

چه زمانی باید این تکنیک را امتحان کنید؟

وقتی فردی در زندگی شما به گونه ای رفتار می کند که شما آن را سمی می دانید، ممکن است تصمیم بگیرید که از او فاصله بگیرید. به عنوان مثال، بگویید دوستی دارید که دائماً شما را روی پوسته تخم مرغ راه می برد. در این مثال، دور شدن از آنها چیزی است که ممکن است بخواهید در نظر بگیرید. انتخاب اینکه فقط اطرافتان را با افرادی احاطه کنید که شما را تقویت می کنند، ارزش خود و رفاه عاطفی شما را بهبود می بخشد. با این حال، دور شدن از یک فرد سمی همیشه امکان پذیر نیست. به عنوان مثال محل کار خود را در نظر بگیرید. کار با یک همکار یا مدیر دشوار ایده آل نیست، اما ممکن است گاهی اوقات بودن در کنار آنها اجتناب ناپذیر باشد.

اینجاست که تکنیک و روش سنگ خاکستری عمل می کند. هنگامی که برای رسیدن به اهداف کاری شما نیاز به تعامل با یک فرد سمی است، می توان از تاب خاکستری استفاده کرد. هدف نهایی حفظ مرزها و توقف رفتار منفی است. در اینجا چند نوع از افرادی که استفاده از تاب خاکستری در محل کار می تواند با آنها موثر باشد آورده شده است:

  • همکار خودشیفته ای که مرتب شما را اذیت می کند
  • رهبری که رفتار سمی از خود نشان می دهد
  • یک عضو تیم با نگرش منفی که دوست دارد به همسالان خود توهین و تحقیر کند
  • یک همکار دستکاری که دوست دارد درام محل کار را شروع کند
  • مدیری که امنیت روانی را در محیط کار ترویج نمی کند

چه زمانی از روش سنگ خاکستری اجتناب کنیم؟

بیایید با آن روبرو شویم، احتمالاً یک سنگ خاکستری بودن آن چیزی نیست که آرزویش را دارید. اگر متوجه شدید که بیشتر اوقات خاکستری می شوید، چیزی باید تغییر کند. وقتی صحبت از رفتار سمی در محل کار می شود، این تکنیک همیشه بهترین راه حل نیست. شما این حق را دارید که انتظار یک محیط امن و سازنده را داشته باشید که در آن کار کنید.

به عنوان مثال، آزار و اذیت جنسی و تبعیض از هر نوعی که باشد، زمینه فسخ است. در این موارد، اگر احساس ناامنی کردید، ممکن است در لحظه پاسخگو نبودن و جدایی لازم باشد، اما پاسخ طولانی مدت مناسبی نیست. با مدیر یا بخش منابع انسانی خود تماس بگیرید و شرایط را بیان کنید. اگر فردی در محل کار رفتاری تهدیدآمیز نشان می‌دهد یا خط‌مشی‌های شرکت را زیر پا می‌گذارد، مهم است که نسبت به روش تکان دادن خاکستری اقدام محکم‌تری انجام دهید.

روش سنگ خاکستری همیشه باید یک پاسخ کوتاه مدت به رفتارهای تحریک کننده یا دستکاری باشد. برای اینکه بتوانید در آن جا شوید یا احساس امنیت کنید، مجبور نیستید به طور دائم شخصیت خود را تغییر دهید.

از سوی دیگر، برخی افراد لزوما سمی نیستند، فقط آزاردهنده هستند. تکان های خاکستری می تواند توجه و انرژی آن ها را به طور نامحسوس به جای دیگری معطوف کند. اگر اینطور نیست، در نظر بگیرید که آیا جدایی رسمی تر از آنها در بلندمدت مفید خواهد بود یا خیر. گاهی اوقات، گفت‌وگو با آنها و یافتن زمینه‌های مشترک تنها چیزی است که باعث می‌شود با کسی احساس راحتی بیشتری کنید و حتی با او پیوند برقرار کنید.

خطرات استفاده از این تکنیک

تمرین تکان دادن خاکستری بدون خطر نیست. قبل از اینکه خودتان آن را امتحان کنید، مهم است که معایب بالقوه استفاده از این روش را درک کنید و اینکه چگونه می توانند بر شما تأثیر بگذارند. برخی خطرات استفاده از این تکنیک عبارتند از:

رفتار تشدید شده

هدف اصلی تکنیک خاکستری محافظت از خود و جلوگیری از دشمنی یک فرد سمی با شما است. در حالت ایده آل، عدم مشارکت شما باعث می شود آنها علاقه خود را از دست بدهند و به راه خود ادامه دهند. متأسفانه، تکنیک خاکستری گاهی اوقات می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. به جای از دست روی علایق، عدم مشارکت شما می تواند آنها را ناامید کند. در نتیجه، ممکن است رفتارهای منفی خود را تشدید کنند تا از شما پاسخی دریافت کنند.

به عنوان مثال، یک فرد با رفتار دستکاری، می‌تواند برای دریافت واکنش از شما به رفتارهای قهری متوسل شود. این می تواند شامل آزار و اذیت فیزیکی مانند حمله به فضای شخصی شما برای ایجاد احساس خطر یا تحقیر شما در مقابل همسالان باشد. وقتی تکان دادن خاکستری کار نمی کند، باید راه عمل بهتری برای حل تعارض پیدا کنید. این می تواند شامل کمک گرفتن از سرپرست خود و تعیین مرزهای واضح با شخص درگیر باشد. خصوصا اگر این کار در محیط شغلی رخ می دهد.

اثرات روانی روش سنگ خاکستری

این تکنیک و روش خاص به شما نیاز دارد که در هنگام تعامل با یک فرد سمی از نظر احساسی جدا شوید. به عنوان مثال، اگر آنها چیزی می گویند که شما را از بین ببرد، باید با میل خود برای واکنش به هر طریقی مبارزه کنید و طعمه آنها را نگیرید. این باعث می شود که احساسات خود را سرکوب کنید، که می تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد. تنظیم عاطفی به ما کمک می کند تا احساسات خود را تنظیم کنیم تا خونسرد و راحت باشیم. با این حال، همانطور که مطالعات نشان می دهد، زمانی که ما به طور مداوم آنها را سرکوب می کنیم، برای سلامت عاطفی و شناختی ما خطرناک است. به این دلایل، تکان دادن خاکستری یک راه حل طولانی مدت پایدار برای رفتار سمی نیست.

نحوه استفاده از روش سنگ خاکستری

چگونه می توانیم از این روش به طور درست استفاده کنیم؟ استراتژی های مهم در این زمینه عبارتند از:

  • بی طرف بمانید
  • توجه خود را به آن ها معطوف نکنید
  • تعاملات را کوتاه نگه دارید
  • اطلاعات شخصی خود را ارائه ندهید

این موارد را توضیح می دهیم تا بدانیم چگونه این روش به شیوه خوبی عمل می کند.

بی طرف بمانید

یکی از عناصر کلیدی تکان دادن خاکستری این است که هنگام تعامل با یک فرد سمی هیچ احساسی از خود نشان نمی دهید. با عدم واکنش، شما اعتبار مورد نظر را به آنها نمی دهید. شما می توانید این کار را انجام دهید:

  • با لحن خنثی صحبت کنید
  • اجتناب از تماس چشمی
  • دادن پاسخ های غیر عاطفی (حتی در صورت تحریک)
  • زبان بدن خود را با نداشتن حالت چهره مانند لبخند زدن یا اخم کردن به حداقل برسانید

فرض کنید فردی که خاکستری شما را تکان می دهد سعی دارد واکنش شما را جلب کند. در این مورد، می توانید از تکنیک هایی مانند نفس کشیدن برای ثابت ماندن و عدم پاسخگویی احساسی استفاده کنید. محدود کردن تماس چشمی راه دیگری برای رها کردن است. این به این دلیل است که تماس چشمی نقش مهمی در ارتباط دارد. تماس چشمی به شما کمک می کند تا احساسات خود را با شخص دیگری به اشتراک بگذارید. در حالی که این معمولاً چیز خوبی است که به شما کمک می کند با دیگران پیوند برقرار کنید، در این مورد اینطور نیست. آخرین کاری که می خواهید انجام دهید این است که وضعیت عاطفی خود را آشکار کنید.

یکی از راه‌های جلوگیری از برقراری تماس چشمی، تمرکز روی چیز دیگری است. به عنوان مثال، اگر یک همکار سمی سعی دارد شما را تحریک کند، روی یک کار تمرکز کنید و شلوغ به نظر برسید.

توجه خود را به آنها معطوف نکنید

افراد سمی، به ویژه افراد خودشیفته، دائماً به توجه، تمجید و تأیید دیگران نیاز دارند. تغذیه نکردن نفس آنها می تواند باعث شود که آنها علاقه خود را نسبت به شما از دست بدهند. این استفاده ای به جا از روش سنگ خاکستری است. اگر مجبور به مکالمه هستید، در مورد موضوعات ملایمی مانند آب و هوا صحبت کنید و هیچ سوالی در مورد خود از آنها نپرسید.

تعاملات را کوتاه نگه دارید

در حالت ایده‌آل، شما می‌خواهید تا حد امکان تعامل خود را با آن شخص محدود کنید. چه در خانه باشید و چه در دفتر، به جای صحبت رو در رو، از چت شرکت استفاده کنید. برای مثال، اگر در حال دورکاری هستید و آنها بخشی از تیم کار مجازی شما هستند، می توانید سعی کنید مکالمه با آنها را کوتاه نگه دارید. پاسخ‌های کوتاه و تک کلمه‌ای مانند «بله»، «نه» یا «مهم» بدهید. بیش از نیاز خود توضیح ندهید.

روش سنگ خاکستری: اطلاعات شخصی را در اختیار دیگران قرار ندهید

از ارائه هرگونه اطلاعات شخصی در مورد زندگی یا نظرات شخصی خود در مورد موضوعات خودداری کنید. مثلا در محیط شغلی فقط در مورد کار صحبت کنید. اگر آنها متوجه شوند که شما عمداً اینگونه رفتار می کنید، این می تواند به آتش سوخت اضافه کند و ممکن است رفتار خود را تشدید کنند. پس دقت کنید که نباید روش خود را لو دهید.

خودشیفتگی و رفتار سمی در هر زمانی، چه در محل کار و چه در زندگی شخصی شما، می تواند شرایط پیچیده ای به ارمغان آورد. تکنیک ارائه شده در این نوشته می تواند به شما در تعیین مرزها و دفع افراد سمی کمک کند.

 

 

منابع
betterup

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا