راه های مبارزه با پرخوری احساسی ناشی از استرس

مبارزه با پرخوری احساسی دغدغه بسیاری از مشاوران و روانشناسان متخصص در زمینه اختلالات شخصیتی است. همان طور که در مقاله های قبل گفتیم اختلالات شخصیتی اکثرا ناشی از یک استرس یا اضطراب شدید هستند. علت پرخوری خیلی از افراد هم همین مورد است. روش های درمانی برای هر فردی متفاوت است. در دنیایی که زندگی می کنیم و به علت مشکلات بیماری همه گیری این امکان وجود دارد که اختلالات در افراد بیشتر شود. پرخوری ممکن است بعدها باعث آسیب های جسمی مختلفی شود. از این رو اگر در اطرافیان یا بین فرزندان خود علائم پرخوری را حس کردید سعی کنید پروسه درمان را هر چه زودتر انجام دهید.

اختلالات انواع مختلفی دارند. هر یک از این اختلالات می تواند به علت های مختلفی ایجاد می شود. اختلالات می تواند از سنین کودکی تا نوجوانی ادامه داشته باشد. این اختلالات حتی به گونه ای است که تا بزرگسالی هم ممکن است ایجاد شود. اختلالات روانی بخش بسیاری از زندگی ما را تشکیل داده است. در جوامع امروزی اختلالاتی وجود دارند که شاید از شنیدن آن تعجب کنید. اما چه بخواهیم چه نخواهیم آن ها وجود دارند و حتی بسیاری ی از ما با آن ها زندگی می کنیم.

مبارزه با پرخوری احساسی و ارتباط آن با اختلالات روانی

همان طور که در مقاله های قبل گفتیم با یک یا دو نشانه نمی توان گفت که شما یا دوستتان دچار اختلالات روانی هستید. این فرایند نیاز به تست های روان شناسی مختلفی دارد. اختلالات در دنیای روان شناسی تعاریف متفاوتی دارند. برای مثال برخی از افراد هستند که برای ایجاد رفتار های مختلف در زندگی خود دلایل مختلفی می آورند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با راه های مبارزه با پرخوری احساسی ناشی از استرس، صحبت کنیم.

مبارزه با پرخوری احساسی در نوجوانان

وقتی افراد در مورد اختلالات مختلف غذا خوردن صحبت می کنند، معمولاً علائمی مانند دنبال کردن کالری بسیار محدود و مبارزه با پرخوری را در ذهن خود دارند. پرخوری با دوره هایی منظم از خوردن زیاد مشخص می شود که با از دست دادن کنترل خود و احساس گناه و شرم همراه است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اختلال پرخوری در مقایسه با سایر اختلالات مانند بی اشتهایی و پرخوری، هنوز به تازگی شناخته شده است. با این حال، این هنوز یک بیماری جدی است که برای بهبودی نیاز به درمان و مشاوره گسترده دارد. اگر فکر می کنید خود یا یکی از عزیزان تان با اختلال پرخوری دست و پنجه نرم می کنید، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علل، علائم و گزینه های درمانی این مقاله را بخوانید

مبارزه با پرخوری احساسی در نوجوانان در مقابل بی نظمی در خوردن غذا

اول، تشخیص بین عادت گاه به گاه پرخوری در مقابل اختلال بسیار مهم است. اختلال پرخوری با دوره های مکرر پرخوری همراه با احساس شرم و از دست دادن کنترل خود مشخص می شود. بعضی از افراد ممکن است در یک مراسم خاص یا تعطیلاتی مانند شکرگذاری به طور دوره ای زیاد غذا بخورند یا پرخوری کنند. از طرف دیگر، اختلال پرخوری نوعی اختلال جدی در سلامت روان است که می تواند باعث پریشانی عاطفی و جسمی جدی شود.

دلایل احتمالی پشت مبارزه با پرخوری احساسی

پرخوری می تواند در اثر عوامل و حوادث مختلفی ایجاد شود. ترکیبی از عواملی مانند ژنتیک، اعتماد به نفس پایین و سابقه رژیم غذایی باعث می شود کسی پرخوری کند یا دچار اختلال پرخوری شود.

ژنتیک و تاریخچه خانواده

اگر یکی از اعضای خانواده نزدیک دارید که با اختلال در خوردن دست و پنجه نرم می کند، خودتان با خطر افزایش ابتلا روبرو می شوید. بسیاری از محققان گمان می کنند که این پدیده در نتیجه به ارث بردن ژن های خاصی رخ می دهد که شما را در معرض ابتلا به اختلال خوردن حساس می کند.

استانداردهای عزت نفس پایین و غیر واقعی بدن

عدم مبارزه با پرخوری احساسی در نوجوانان همچنین می تواند ناشی از تلاش هایی باشد که متناسب با تمایل جامعه برای بدنی لاغر باشد. در گذشته، صنعت مد و سرگرمی سهم زیادی در تعیین استانداردهای غیر واقعی بدن برای مردان و زنان داشت. آن ها هنوز هم در این زمینه نقش بزرگی دارند. اما از آن زمان رسانه های اجتماعی این مشکل را بیشتر کرده اند. تجارب آسیب زا، مانند سو استفاده جنسی، نیز می تواند باعث این مشکل شود.

پرخوری عصبی در نوجوانان و مبارزه با پرخوری احساسی

پرخوری عصبی نوعی اختلال خوردن است که با دوره های مکرر پرخوری و به دنبال آن رفتارهایی برای جبران مقدار بیش از حد غذای مصرف شده مشخص می شود. این می تواند شامل پاکسازی از طریق استفراغ خود القایی، روزه گرفتن، ورزش بیش از حد، یا سوء استفاده از ملین ها و دیورتیک ها برای جلوگیری از افزایش وزن باشد. چرخه پرخوری و سپس پاکسازی می تواند اجباری شود، از برخی جهات شبیه به اعتیاد به مواد مخدر

بروز پرخوری عصبی

شیوع جهانی بولیمیا در زنان جوان حدود 1 تا 3 درصد تخمین زده می شود (بسته به کشور). با این حال، یک مطالعه اروپایی نشان داد که بیان علائم اصلی بی اشتهایی و پرخوری عصبی در 12٪ از زنان در طول زندگی آن ها وجود دارد. اکثر افرادی که به پرخوری عصبی مبتلا هستند زن هستند. اما مردان قطعا می توانند با این اختلال دست و پنجه نرم کنند. در واقع، احتمالاً گزارش کمتری از این وضعیت، به ویژه در پسران و مردان وجود دارد

راه های مبارزه با پرخوری احساسی ناشی از استرس

استرس این است که بدن شما به شما می گوید که چیزی اشتباه است، اگرچه این حس نمی تواند دقیقاً بفهمد که چه راه حلی وجود دارد. در پاسخ به آن، ترشح هورمون‌های استرس در بدن می‌تواند احساسات و رفتار های مختلفی را ایجاد کند که هدف آن‌ها حل مشکل درک شده است. نتیجه این سناریو می تواند پرخوری احساسی باشد.

یکی از این هوس هایی که می‌تواند ایجاد شود، ولع مصرف غذا برای انواع خاصی از مواد غذایی است، به‌ویژه آنهایی که کالری بالایی دارند. تسلیم شدن در برابر آن تمایلات می تواند منجر به شدت آسیب  سلامتی و حتی استرس بیشتر در دراز مدت شود. پس چگونه می توانید مبارزه با پرخوری احساسی را ایجاد کنید؟ در این‌جا بیان می کنیم که چگونه برای مبارزه با پرخوری احساسی در مواقع استرس زا قدم برداریم.

درک کنید که چرا از نظر احساسی غذا می خورید

پرخوری احساسی بدون دلیل اتفاق نمی افتد. یک احساس شما را وادار می کند تا در پاسخ به استرس احساس نیاز به این موارد کنید، حتی زمانی که نیازی به آن ندارید. درک علت اصلی چنین مشکلی برای جلوگیری از افزایش اختلالات است. برای تعیین ریشه مشکلات این اختلالات، موارد زیر را انجام دهید:

تفکر در این زمینه

اگر متوجه شدید که زیاد یا زیاد غذا می خورید، توقف کنید و یک دقیقه به آن فکر کنید. آیا شما گرسنه هستید؟

آگاهی قبل از مصرف غذا

قبل از این که به دنبال یک وعده غذایی یا میان وعده باشید، در لحظه به احساسات خود توجه بیشتری داشته باشید. آیا استرس دارید؟ پس بهتر است احساساتی که تجربه می کنید را ارزیابی کنید.

احساس گناه و شرمندگی و مبارزه با پرخوری احساسی

آیا پس از پرخوری، احساس گناه شدید یا احساس شرم می کنید؟ ممکن است علائم کاهش تفکر مثبت – و بسیاری از علائم دیگر – را تجربه کنید که با این اختلال همراه است. اگر فکر می کنید که با اختلال در غذا دست و پنجه نرم می کنید، باید با یک متخصص بهداشت روان ماهر و متخصص صحبت کنید.

به نشانه های گرسنگی توجه کنید

برای شروع واقعی مبارزه با پرخوری احساسی، باید یاد بگیرید که به نشانه های بدنی توجه کنید که نشان می دهد چه نوع گرسنگی را تجربه می کنید. سینتیا ساس بینش خوبی در مورد آن ارائه می دهد.

‏Sass یک متخصص تغذیه ،نویسنده و مشاور تغذیه برنامه سلامت اجرایی UCLA، و درمانگر LEAP است. او به لطف تخصص و تجربه خود با افراد مشهور کار می کند و در چندین برنامه تلویزیونی ظاهر شده است.

نظر محققان در ارتباط با این زمینه

به گفته Sass، شما برای مبارزه با پرخوری احساسی باید با تنظیم بدن خود شروع کنید. این آگاهی برای این است که بتوانید بررسی کنید که چه علائمی را تجربه می کنید که باعث احساس گرسنگی شما می شود. گرسنگی جسمی با علائمی ظاهر می شود که فیزیکی نیز هستند، مانند صدای

معده یا احساس ضعف. گرسنگی فیزیکی نیز باید از نظر منطقی متناسب باشد. اگر یک ساعت قبل غذا خورده اید، احتمالاً از نظر جسمی گرسنه نیستید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر تشخیص دادید که گرسنگی شما احساسی یا ذهنی است، نه جسمانی، سعی کنید یکی از چهار احساس اساسی را که می تواند باعث این واکنش شود، جستجو کنید. این تحقیق چهار احساس اساسی را به شرح زیر تعریف می کند:

  • خشم
  • ترس
  • خوشبختی
  • غمگینی

ریشه اصلی مشکلات غذایی و مبارزه با پرخوری احساسی

به احساساتی که ریشه اصلی گرسنگی ذهنی شماست توجه کنید. هنگامی که بتوانید تشخیص دهید که کدام یک مقصر است، می توانید بدون استفاده از غذا اقداماتی را برای رفع آن احساس انجام دهید. برای مثال، ممکن است در موارد زیر پرخوری کنید:

  • با وجود گرسنگی می توانید ورزش های شدید انجام دهید.
  • با ترس به یک فضای امن بروید.

ارتباطات این مشکل را پیدا کنید

قدم بعدی که ساس توصیه می‌کند، یافتن پیوندهای اساسی بین احساسات و مبارزه با پرخوری احساسی است که با آن روبرو می‌شوید. این در مورد این است که چرا اینگونه مصرف مواد غذایی را انتخاب می کنید. همچنان که چهار احساس را در ذهن دارید تا به شما کمک کند، شروع به اتصال ارتباطات کنید. سعی کنید:

از خود سؤال بپرسید

آیا به خاطر احساسات به سراغ طعم های خاصی از غذاها می روید؟ یا به خاطر احساسات به سراغ بافت های خاصی از غذاها می روید؟ شاید غذاهایی را انتخاب می کنید که پایه ای در نوستالژی یا حافظه شما دارند؟

یک یادداشت برای مبارزه با پرخوری احساسی نگه دارید

از یک ژورنال برای ثبت احساسات، احساس گرسنگی و آنچه می خورید استفاده کنید. به یاد داشته باشید، این فقط یک دفترچه یادداشت است. به‌عنوان سابقه‌ای است که می‌توانید بعداً درباره آن فکر کنید، نه به عنوان یک ابزار انگیزشی یا کنترلی که شما را مجبور به عادت‌های «سالم‌تر» کند.

ابزارهای مقابله با آزمون

هنگامی که اطلاعات کافی در دفتر یادداشت خود برای کمک به ذهن خود دارید، سعی کنید از دانش خود برای ایجاد مکانیسم های مقابله ای مؤثر استفاده کنید.

غذاهای استرس زا را حذف کنید

داشتن یک انبار تنقلات در خانه خوب است، اما آنها می توانند برای عدم مبارزه با پرخوری احساسی وسوسه شوند. وقتی احساس گرسنگی عاطفی می‌کنید، اگر میان‌وعده‌های مناسبی برای مصرف غذا وجود دارد. مفهوم کلی این است که قرار گیری در معرض دیداری با غذاهایی با محتوای کالری بالا، بخشی از مغز به نام جسم مخطط را تحریک می کند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا