انواع شرم و روش هایی برای رها شدگی

انواع شرم در دنیای روانشناسی تعاریف متفاوتی دارد. شرمساری یکی از مواردی است که برخی افراد آن را با خجالت کشیدن اشتباه می گیرند.  رفتار هر فردی می تواند شامل گزینه ها مختلف باشد. رفتار ها اگر به گونه ای باشد که باعث پیشرفت افراد شود  رفتار ها برای افراد مختلف نشانه های متفاوتی دارد. برای مثال یک شخص ممکن است از رفتار تکبر خودش احساس رضایت داشته باشد. از آن سمت این رفتار ممکن است به بقیه افراد آسیب برساند. گاهی اوقات باید با یک سری از رفتار ها کنار بیاییم. انواع شرم و روش هایی برای رها شدگی موضوع امروز ما است.

رها شدگی از انواع شرم

رفتار ها همان طور که قبلاً گفتیم انواع مختلفی دارند. انواع رفتار ها می تواند در افراد مختلف ایجاد شود. برای مثال وقتی که یک فرد در هنگام عصبانیت یا هنگام تماشای مسابقه فوتبال واکنش های از خود نشان می دهد نمی توان گفت این واکنش برای رفتار همیشگی او است. گزینه دیگری که باید بدانید این است که رفتار ها ممکن است در هر شخصی به نوع های مختلفی بروز دهد. رفتار های اجتماعی یکی از رفتار هایی است که موضوع امروز ما نیز هست. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با انواع شرم و روش هایی برای رها شدگی صحبت کنیم.

احساس بی ارزشی در انواع شرم

آیا با احساس بی ارزشی دست و پنجه نرم کرده اید؟ شما تنها نیستید زیرا بسیاری از مردم سعی می کنند با شرم سمی کنار بیایند. شرم سمی اصطلاحی است که به شرمساری ای اشاره دارد که مردم به دلیل برخورد نادرست توسط دیگران و گذراندن حوادث آسیب زا احساس می کنند. بسیاری از افرادی که با شرم سمی کنار می آیند از کودکی دچار حوادث آسیب زایی شده اند، اما برخی از افراد بعداً در زندگی دچار مشکلات شرم سمی می شوند. وقتی احساس شرم سمی می کنید، به شما این احساس را می دهد که انگار بی ارزش هستید و همچنین با نفرت از خود مشخص می شود.

احساسات ذهن منفی شدید مانند این می تواند بر هر کسی آسیب بزند.

احساسات ذهن منفی شدید مانند این می تواند بر هر کسی آسیب بزند. هنگامی که شرم سمی را تجربه می کنید، می تواند شما را فلج کند و شما را از رسیدن به اهداف زندگی باز دارد. ممکن است به دلیل شرم سمی که احساس می کنید، نتوانید در زندگی به جلو حرکت کنید. در صورت عدم کنترل، انواع شرم سمی می تواند باعث شود با گذشت زمان مشکلات روحی بدتری به وجود آورید. بسیار مهم است که یاد بگیرید چگونه به درستی با شرم سمی کنار بیایید تا بتوانید زندگی خود را به مسیر درست برسانید.

خطرات انواع شرم سمی

شرم سمی بسیار خطرناک است زیرا می تواند احساس بی لیاقتی و تحقیر ایجاد کند. وقتی کسی توسط دیگران در چنین موقعیت تحقیرآمیزی قرار گرفته باشد، می تواند باعث از بین رفتن ایمان به خود شود. آن ها ممکن است کاملاً ناکافی احساس کنند و مانند این که هرگز نمی توانند کاری درست انجام دهند. شرم سمی اغلب اتفاقی است که برای کودکان در جوانی رخ می دهد. والدین ممکن است با برقراری ارتباط منفی با آن ها یا بدرفتاری با آن ها، شرم سمی را به فرزندان خود منتقل کنند. حتی بعضی اوقات نشانه های غیرکلامی باعث احساس شرم سمی شدید در کودکان می شود. این بچه ها وقتی بزرگ شوند بزرگتر می شوند و می توانند آشکارتر شوند.

انواع شرم و روش هایی برای رها شدگی فوری

آیا تا به حال از نگاه کردن در آینه برای مواجهه با خود ترسیده اید؟ شاید به این دلیل است که شما به چیزهایی در مورد خودتان باور دارید که نادرست هستند. این نوع شرم می تواند بر زندگی شما تأثیر منفی بگذارد و شما زیبایی واقعی را که در درون خود وجود دارد نمی بینید. معمولاً مردم از کلمات شرم و گناه به جای یکدیگر استفاده می کنند. در حالی که هر دو شامل الگوهای افکار منفی و احساسات متفاوتی هستند. هر دو می توانند برای کل سلامتی شما مضر باشند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

احساس گناه یک احساس منفی است که در پاسخ به کاری که انجام داده اید احساس می کنید. در نتیجه، انواع شرم گیج کننده است. زیرا این یک احساس منفی است که تمام خود شما را در بر می گیرد. اگر عمدا کاری را انجام داده اید که به کسی صدمه بزنید، باید آنقدر احساس گناه کنید که آن را درست کنید. در این جنبه، احساس گناه می تواند نتیجه مثبتی ایجاد کند. با این حال، انواع شرم معمولاً بی دلیل است و هیچ سودی برای شما ندارد. کمی گیج کننده است تا زمانی که واقعاً هر دو اصطلاح و این که چگونه هر یک از این چیزها می تواند بر زندگی شما تأثیر بگذارد را درک کنید.

پزشکان و روان شناسان در مقاله ای عنوان می کنند که برخی از مولفه های شرم آسیب های مختلفی می رساند. انواع شرم یک احساس شدید است که شما نتوانسته‌اید استانداردها را رعایت کنید. شرم شامل خودآگاهی، سرزنش خود، ویژگی های شخصیتی، استانداردها و عزت نفس است.

چند نوع شرم برای رهایی از اتفاقات منفی

قابل درک است که شرم را در یک دسته انحصاری جمع کنیم. با این حال، انواع مختلف تجربیات روزمره انسان را شامل می شود. در این‌جا چند نوع شرم و روش هایی برای رها شدگی فوری را آورده‌ایم.

شرم از تصویر بدن خود

به لطف رسانه ها، نسل هایی از کودکان با تصویر بدنی منفی بزرگ شدند. طبق مقاله ای که توسط وب سایت جهانی Do Something منتشر شده است، حداقل 91 درصد از زنان در کشور های اروپایی از بدن خود ناراضی هستند. بر اساس این گزارش، تقریباً بیست درصد از مردان می گویند که اگر توانایی مالی داشته باشند، جراحی زیبایی انجام می دهند. این احساس غالب یکی از شدیدترین انواع شرم است. همان مقاله توضیح می‌دهد که تنها پنج درصد از زنان، بدنی «ایده آل» دارند. یک تصویر منفی از بدن می تواند عزت نفس شما را از بین ببرد و باعث شود از خودتان متنفر شوید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر هر بار که در آینه نگاه می‌کنید، هول می‌کنید، احتمالاً این شرم بی‌رحمانه را تجربه می‌کنید. این مبنایی برای انواع شرم وزن نوجوانان و بزرگسالان و اختلالات پرخوری است. شرم از تصویر بدن به شما اجازه نمی دهد فردیت زیبای خود را جشن بگیرید.

مسائل بهداشتی شرم

خجالت از سلامتی و محدودیت های جسمانی خود نیز تصوری سمی از خود ایجاد می کند. شاید شما یک ناتوانی رشدی داشته باشید یا با یک وضعیت ناتوان کننده کنار بیایید. ممکن است ظاهر شما را تغییر دهد یا کاری را که می توانید هر روز انجام دهید محدود کند. آیا به دلیل شرایطی که سبک زندگی گذشته شما ایجاد کرده است، با انواع شرم دست و پنجه نرم می کنید؟ حتی اگر اینطور بود، این نوع شرم کاری جز بدتر کردن موضوع ندارد. یکی از شرایطی که به ویژه مستعد چنین شرمساری است، مسائل مربوط به سلامت روان است. از آنجایی که جامعه برای مدت طولانی به بیماری روانی انگ زده است، احساس گناه ناعادلانه باقی می ماند. حتی در قرن بیست و یکم، بسیاری از مردم به دلیل پیامدها و خرافات در دریافت کمک برای یک بیماری روانی مردد هستند.

شرم فرهنگی یا قومی

این دنیای زیبا است که در آن همه چیز، از جمله مردم، رشد می کند. آیا اگر همه دقیقاً شبیه هم بودند، جهان کسل کننده ای نبود؟ با این حال بسیاری از مردم از میراث غنی قومی و فرهنگی خود شرم دارند.

شرم جنسی

انواع شرم جنسیتی نوع دیگری از شرم است که جامعه طی هزاران سال ایجاد کرده است. تسلط بسیاری از مؤسسات تحت کنترل مردان، زنان را سرکوب کرده است. اما اغلب باعث شرم جنسیتی برای آن‌ها شده است. افراد زیادی هستند که به دلیل کلیشه‌های آسیب‌زننده و تعصب با شرم جنسیتی مبارزه می‌کنند. جای تعجب نیست که کسانی که از این محکومیت خود رها هستند غرور خود را ایجاد می‌کنند. احترام به خود در شخصیتی که هستید می تواند احساسات دردناک شما را بدون توجه به جذابیت جنسیتی شما به اعتماد به نفس تبدیل کند.

شرم از سن

مقاله ای که توسط وبسایت های مختلف منتشر شده است، سطح بالای احترام به سالمندان را در اکثر کشورهای آسیایی توضیح می دهد. بر اساس این گزارشات، انواع شرم مانند سن گرایی در شرق غریب به نظر می رسد، اما در دنیای غرب نه چندان.

آمریکایی ها و رسانه ها در غرب، جوانی و سرزندگی را مانند یک بت می دانند. آنهایی که میانسال هستند به سراغ جراحان پلاستیک، آرایشگران و استایلیست ها می روند تا آخرین امیدشان برای بازگشت جوانی باشد. طبق مقاله ای که توسط AARP منتشر شده است، تبعیض سنی در نیروی کار همچنان یک مشکل جدی است.

انواع شرم از وضعیت مالی یا اجتماعی

از زمانی که انسان ها مفهوم ثروت را ایجاد کردند، شکاف قابل توجهی بین «داشتن ها» و «نداشتن ها» وجود داشت. در طول اعصار، پول قدرت بود و کسانی که آن را داشتند بر فقرا حکومت می کردند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا