آموزش کنار آمدن با شرم سمی

در این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با آموزش کنار آمدن با شرم سمی صحبت کنیم.

شرم در افراد مختلف متفاوت است. افراد ممکن است در موقعیت های مختلف رفتار های متفاوتی داشته باشند. رفتار می تواند شامل گزینه ها مختلف باشد رفتار ها اگر به گونه ای باشد که باعث پیشرفت افراد شود  رفتار ها برای افراد مختلف نشانه های متفاوتی دارد. برای مثال یک شخص ممکن است از رفتار تکبر خودش احساس رضایت داشته باشد. از آن سمت این رفتار ممکن است به بقیه افراد آسیب برساند. گاهی اوقات باید با یک سری از رفتار ها کنار بیاییم کنار آمدن با فرآیند شرم سمی موضوع امروز ما است. رفتار ها همان طور که قبلاً گفتیم انواع مختلفی دارند.

انواع رفتار ها می تواند در افراد مختلف ایجاد شود. برای مثال وقتی که یک فرد در هنگام عصبانیت یا هنگام تماشای مسابقه فوتبال واکنش های از خود نشان می دهد نمی توان گفت این واکنش برای رفتار همیشگی او است. گزینه دیگری که باید بدانید این است که رفتار ها ممکن است در هر شخصی به نوع های مختلفی بروز دهد. رفتار های اجتماعی یکی از رفتار هایی است که موضوع امروز ما نیز هست.

احساس بی ارزشی در افراد مختلف

آموزش کنار آمدن با شرم سمی | مرکز مشاوره همکده

آیا با احساس بی ارزشی دست و پنجه نرم کرده اید؟ شما تنها نیستید زیرا بسیاری از مردم سعی می کنند با شرم سمی کنار بیایند. شرم سمی اصطلاحی است که به شرمساری ای اشاره دارد که مردم به دلیل برخورد نادرست توسط دیگران و گذراندن حوادث آسیب زا احساس می کنند. بسیاری از افرادی که با شرم سمی کنار می آیند از کودکی دچار حوادث آسیب زایی شده اند، اما برخی از افراد بعداً در زندگی دچار مشکلات شرم سمی می شوند. وقتی احساس شرم سمی می کنید، به شما این احساس را می دهد که انگار بی ارزش هستید و همچنین با نفرت از خود مشخص می شود.

احساسات ذهن منفی شدید مانند این می تواند بر هر کسی آسیب بزند.

احساسات ذهن منفی شدید مانند این می تواند بر هر کسی آسیب بزند. هنگامی که شرم سمی را تجربه می کنید، می تواند شما را فلج کند و شما را از رسیدن به اهداف زندگی باز دارد. ممکن است به دلیل شرم سمی که احساس می کنید، نتوانید در زندگی به جلو حرکت کنید. در صورت عدم کنترل، این شرم سمی می تواند باعث شود با گذشت زمان مشکلات روحی بدتری به وجود آورید. بسیار مهم است که یاد بگیرید چگونه به درستی با شرم سمی کنار بیایید تا بتوانید زندگی خود را به مسیر درست برسانید.

خطرات شرم سمی

آموزش کنار آمدن با شرم سمی | مرکز مشاوره همکده

شرم سمی بسیار خطرناک است زیرا می تواند احساس بی لیاقتی و تحقیر ایجاد کند. وقتی کسی توسط دیگران در چنین موقعیت تحقیرآمیزی قرار گرفته باشد، می تواند باعث از بین رفتن ایمان به خود شود. آن ها ممکن است کاملاً ناکافی احساس کنند و مانند این که هرگز نمی توانند کاری درست انجام دهند. شرم سمی اغلب اتفاقی است که برای کودکان در جوانی رخ می دهد. والدین ممکن است با برقراری ارتباط منفی با آن ها یا بدرفتاری با آن ها، شرم سمی را به فرزندان خود منتقل کنند. حتی بعضی اوقات نشانه های غیرکلامی باعث احساس شرم سمی شدید در کودکان می شود. این بچه ها وقتی بزرگ شوند بزرگتر می شوند و می توانند آشکارتر شوند.

نکته ای در ارتباط با آموزش کنار آمدن با شرم سمی

شناخته شده است که در صورت عدم درمان، شرم سمی به افسردگی کامل تبدیل می شود. همچنین باعث شده است برخی از افراد دچار اختلالات خوردن، اختلالات استرس پس از سانحه ، مشکلات اضطرابی و مشکلات عمومی عزت نفس شوند. خطرات شرم سمی آشکار است، اما شما می خواهید بدانید که چگونه با آن کنار بیایید. شرم سمی بی شباهت به بیماری های روحی دیگر نیست و قابل درمان است. بسیاری از راه های عقل سلیم وجود دارد که می توانید با شرم سمی کنار بیایید و همچنین می توانید برای مشکلات خود از متخصصان کمک بگیرید.

متوجه شوید که شرم سمی از افراد دیگر ناشی می شود

هنگامی که نوبت به کنار آمدن با شرم سمی می رسد ، مهم است که سعی کنید درک کنید که احساس شرم از شما ناشی نمی شود. این احساسات شرم آور سمی در واقع از سوی افراد دیگر ناشی می شود. شرایطی از این دست هنگامی رخ می دهد که دیگران احساس ناکافی بودن خود را بر روی افراد دیگر بگذارند. آن ها با دیگران رفتار ضعیفی دارند و برای تحقیر کردن آن ها تلاش می کنند تا احساس بهتری در خود ایجاد کنند. بیشتر اوقات، کسانی که با دیگران چنین رفتاری می کنند این کار را می کنند تا احساس قدرت کنند و یا به این دلیل که بی رحمانه رفتار می کنند. شما در واقع هیچ اشتباهی نکرده اید، و شرم سمی که تجربه می کنید فقط به خاطر کاری است که شخص دیگری با شما انجام داده است.

احساس راحتی درمورد کارها با پذیرفتن احساسات منفی

آموزش کنار آمدن با شرم سمی | مرکز مشاوره همکده

وقتی پذیرفتید که احساسات شما به دلیل کار منفی نیست، احساس راحتی درمورد کارها راحت تر خواهد بود. برای کنار آمدن با احساس شرم سمی هنوز می تواند زمان ببرد. صرف نظر از این، دانستن این که شما مقصر آن چه در حال وقوع است مقصر نیستید مفید خواهد بود. شما نمی توانید خود را بخاطر شرم سمی و تأثیری که در زندگی شما ایجاد کرده سرزنش کنید. کنترل احساس شرم سمی و آزاد کردن آن هنگامی که احساس قدرت کافی کردید امکان پذیر خواهد بود. این کاری نیست که شما بخواهید خودتان انجام دهید و باید به دنبال حمایت متخصصان بهداشت روان باشید.

درک کنید که واقعیت با شرم سمی که احساس می کنید متفاوت است

به طور کلی، مردم بر اساس نوعی واقعه آسیب زا که تجربه کرده اند ، احساس شرم سمی می کنند. شخصی برای آن ها حرف‌های زشت گفته است یا در برهه ای از زمان کار وحشتناکی با آن ها کرده است. این احساسات شامل این است که فکر می کنید لیاقت عشق ندارید یا اینکه یک انسان بی ارزش هستید. برخی از افراد با مشکلات شرم سمی حتی آرزو می کنند هرگز در وهله اول متولد نشوند. این یک روش وحشتناک برای احساس در مورد خودتان است، و شما مجبور نیستید که این احساس را ادامه دهید. مهم است که واقعیت را بررسی کنید و آن را با شرم سمی خود مقایسه کنید. خواهید فهمید که شرم سمی شما بر اساس منطق یا واقعیت نیست. این فقط یک برداشت پیچیده است که شما به دلیل آن چه برای شما در گذشته اتفاق افتاده است، دارید.

آموزش کنار آمدن با شرم سمی

این واقعیت که شرم سمی شما از هر چیزی که در مورد شما صادق است ناشی نمی شود، برخورد با آن را آسان نمی کند. به عنوان مثال، به کسی می توان گفت که حتی در صورت اضافه وزن نیز چاق است. این می تواند منجر به مشکلات تصویر بدن شود و در نهایت می تواند به یک اختلال غذایی کامل تبدیل شود. این وحشتناک است، اما بیشتر از آن چه دیگران تصور می کنند برای مردم اتفاق می افتد. می توانید درک کنید که این چیزهایی که مردم برای توهین به شما استفاده می کردند لزوماً درست نیست و گاهی اوقات نیز چنین خواهد شد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به شما کمک می کند تا کنار بیایید یادگیری کنار گذاشتن شرم سمی زمان بر است و شما ممکن است به کمک حرفه ای نیاز داشته باشید تا بتوانید آن را به درستی انجام دهید.

برای راهنمایی به سیستم پشتیبانی خود مراجعه کنید

همچنین برای اطمینان از داشتن سیستم پشتیبانی خوب بسیار مهم خواهد بود. وقتی با شرم سمی دست به گریبان هستید، نباید احساس کنید که مجبورید با جهان روبرو شوید. بعضی اوقات احساسات شرمساری بسیار شدید خواهد بود و شما می خواهید برای کمک تماس بگیرید. داشتن دوستان خوبی که می خواهند بهترین علاقه شما را در سر داشته باشند بسیار عالی خواهد بود. وقتی احساس کمبود می کنید می توانند شما را بلند کنند. شما از داشتن یک سیستم پشتیبانی خوب بهره مند خواهید شد و باید سعی کنید افرادی را پیدا کنید که در صورت امکان به آن ها اعتماد کنید.

داشت خانواده بزرگ و مزایای آن برای افراد مختلف

آموزش کنار آمدن با شرم سمی | مرکز مشاوره همکده

بعضی از افراد به اندازه کافی خوش شانس هستند که خانواده های بزرگی دارند. به این دلیل که  در طول زمان تلاش کردن از آن ها حمایت می کنند. افرادی وجود دارند که از احساس شرم سمی رنج می برند اما نمی توانند این کار را انجام دهند. بعضی اوقات خانواده یک فرد منبع مسئله شرم سمی آن ها است و ممکن است آن ها دوستان کافی نیز نداشته باشند. خوب است سعی کنید افرادی را پیدا کنید که در زندگی به شما اهمیت می دهند و شما را دوست دارند. روی افرادی که با شما رفتار خوبی دارند و می خواهند شما را بلند کنند تمرکز کنید. اگر این کار را انجام دهید، آموزش کنار آمدن با شرم سمی و تبدیل شدن به شخصی که می خواهید باشید آسان تر خواهد بود.

 

منابع
.betterhelp.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا