درمان مبتنی بر تروما چیست؟

درمان مبتنی بر تروما یکی از انواع درمان هایی است که برخی از روان شناسان از آن استفاده می کنند. هر درمانی بر اساس شخصیت یک فرد اتفاق می افتد. روان شناسی رفتار افراد بر اساس هر نوع مشاوره می تواند تفاوت هایی داشته باشد. هر کدام از ما می توانیم دچار آسیب های جسمی یا روانی شویم. این آسیب ها باید زودتر روند درمان خود را طی کند. بحث تروما درمانی را در مقاله های قبل مورد بررسی قرار دادیم و تاثیرات آن را بر رفتار افراد توضیح دادیم.

برخی هم برای شما تازگی دارند. یکی از مواردی که همیشه مورد بررسی قرار می گیرد بحث ضربه های جسمی است. در واقع این ضربه های جسمی به گونه ای است که باعث اختلالات روانی بسیاری می شود. یکی از این موارد تروما است. تروما یک نوع اختلال است که در افراد مختلف متفاوت است. علائم تروما می تواند شامل موارد و ویژگی های منحصر به فردی باشد. نحوه درمان آن اما می تواند به افراد کمک های بسیاری کند. در ادامه می خواهیم ببینیم که درمان مبتنی بر تروما چیست؟

اختلالات مختلف در کودکان و بزرگسالان و درمان مبتنی بر تروما

درمان مبتنی بر تروما چیست؟

یک سری از اختلالات هم هستند که بیشتر برای کودکان یا به صورت اختصاصی برای بزرگسالان است. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های آن افسردگی را به همراه داشته باشد. این بدان دلیلی است که کودک در دوران مدرسه احساس کند با بقیه فرق دارد و مورد تمسخر قرار می گیرد که این باعث آسیب روحی به او می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با درمان مبتنی بر تروما چیست، صحبت کنیم.

درمان مبتنی بر تروما چیست؟

درمان مبتنی بر تروما شامل محاسبه ترومای مراجعین و تأثیر آن بر رفتار، سلامت روان و توانایی آن ها برای شرکت در درمان است. درمانگران آگاه از تروما تصور می کنند که یک مشتری می تواند سابقه تروما داشته باشد و اقداماتی را برای جلوگیری از تحریک ناخواسته یا آسیب مجدد به مراجع در درمان انجام می دهد.

تروما چیست؟

“تروما” می تواند معانی مختلفی داشته باشد، و هیچ نوع معینی از تروما یا یک راه وجود ندارد که مردم به یک رویداد آسیب زا پاسخ دهند. یک رویداد یکسان تأثیرات متفاوتی بر افراد مختلف خواهد داشت و هرکسی که یک رویداد آسیب‌زا را تجربه می‌کند پس از آن دچار تروما نخواهد شد. به طور کلی، کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، ویرایش پنجم (DSM-5) درمان مبتنی بر تروما را چنین تعریف می کند: «قرار گرفتن در معرض رویدادهای واقعی یا تهدید آمیز شامل مرگ، آسیب جدی، یا تجاوز جنسی به یک (یا چند) از راه های زیر :

  • تجربه مستقیم وقایع
  • مشاهده  وقایع در حالی که برای دیگران رخ می دهد.
  • دانستن این که این رویداد برای یکی از اعضای نزدیک خانواده یا دوست رخ داده است.
  • تجربه مواجهه مکرر یا شدید با جزئیات نامطلوب رویدادها.”

نکته ای در ارتباط با این زمینه

درمان مبتنی بر تروما چیست؟

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) و بیمه دائمی Kaiser به مطالعه تأثیر عوامل استرس‌زای مداوم بر روی کودکان، معروف به تجربیات نامطلوب دوران کودکی یا ACEs ادامه می‌دهند. بر اساس این تحقیق، تجربیات نامطلوب دوران کودکی می تواند منجر به مشکلات رفتاری در کودکان و نوجوانان شود و می تواند عواقب مادام العمر داشته باشد. بزرگسالان با نمرات ACE بالا نسبت به افراد دارای نمرات پایین‌تر از نظر مشکلات سلامت جسمانی، بیماری‌های روانی و مرگ زودرس در معرض خطر بیشتری هستند. محققان 10 تجربه نامطلوب دوران کودکی را شناسایی کردند:

  • آزار جسمی
  • سوء استفاده جنسی
  • سوء استفاده عاطفی
  • بی توجهی فیزیکی
  • غفلت عاطفی
  • بیماری روانی اعضای خانواده یا مراقب
  • سوء مصرف مواد از اعضای خانواده یا مراقب
  • زمانی که فرد شاهد خشونت علیه مادر باشد
  • داشتن یکی از بستگان در زندان

از دست والدین و درمان مبتنی بر تروما

از دست دادن والدین به دلیل جدایی، طلاق یا مرگ سخت است. تحقیقات بیشتر نشان می‌دهد که آسیب‌های نژادی نیز باید به عنوان یک تجربه نامطلوب دوران کودکی برای کودکان سیاه‌پوست در نظر گرفته شود. مطالعه اولیه نشان می‌دهد که بیش از 46 درصد از کودکان حداقل یک تجربه نامطلوب دوران کودکی دارند. این فرآیند نیاز به مراقبت‌های آگاهانه از تروما را برجسته می‌کند. هنگامی که یک درمانگر از تروما مطلع می شود، در مورد تروما آگاه است و تأثیر بالقوه تروما را بر هر یک از مراجعان خود درک می کند. درمان مبتنی بر تروما بر نپرسیدن «چه مشکلی دارید؟» تأکید می‌کند.

تکنیک‌های درمان مبتنی بر تروما

درمان مبتنی بر تروما در مورد یک مداخله خاص نیست. بلکه مداخلات متناسب با سابقه تروما، محرک ها و نیازهای خاص فرد است. این راهی است که درمانگر از طریق آن به مراجعان خود نگاه می کند و تأثیر ضربه را بر احساسات، مقررات و رفتار در نظر می گیرد. آن ها همچنین تأثیرات ترومای بین نسلی بر مراجعین را در نظر خواهند گرفت. درمانگران تخصصی در زمینه تروما در عمل خود بر زمینه های زیر تأکید دارند:

ایمنی جسمی و روحی

یک درمانگر آگاه از تروما اقداماتی را انجام می دهد. این کار باعث می شود تا اطمینان حاصل شود که مراجع در جلسات خود از لحاظ جسمی و احساسی احساس امنیت می کنند.

همکاری

هدف درمانگران آگاه از تروما، توانمندسازی مراجع از طریق آموزش گزینه هایشان و دادن نقش فعال در مراقبت از آن ها است.

شفافیت

درمانگران آگاه تروما با مراجعان باز و صادق هستند.

شایستگی درمانگران آگاه از تروما مطمئن می شوند که در زمینه تحقیقات و بهترین شیوه ها برای کار با مراجعانی که تروما را تجربه کرده اند، آموزش دیده و به روز هستند. آن ها همچنین از ملاحظات فرهنگی منحصر به فردی که هر مشتری تجربه می کند آگاه هستند.

درمان مبتنی بر تروما چه کمکی می تواند داشته باشد؟

همانطور که از نام آن پیداست، درمان مبتنی بر تروما در کار با هر فردی که تروما را در دوران کودکی یا بزرگسالی تجربه کرده است، مفید است. حتی اگر به طور خاص برای ترومای خود تحت درمان نیستید، این رویکرد می تواند امنیت عاطفی شما را در جلسات شما تضمین کند. اگر چه همه افراد تروما را تجربه نکرده اند. اما یک رویکرد آگاهانه از تروما به کسی که به مراقبت های آگاهانه  نیاز ندارد آسیبی نمی رساند. به همین دلیل است که بسیاری از ارائه دهندگان در همه جلسات و نه فقط زمانی که نگرانی ارائه شده مربوط به یک تروما خاص است، رویکردی مبتنی بر تروما را اتخاذ می کنند.

اثربخشی درمان مبتنی بر تروما

اگر چه درمان مبتنی بر تروما به مجموعه مداخلات خاصی اشاره نمی کند، اما نشان داده شده است که این رویکرد مراقبتی، اثربخشی را در جوانان 4 و بزرگسالان 5 افزایش می دهد. درمان با آگاهی از این اختلالات همچنین می‌تواند به مسائل مربوط به احساس گناه و شرمندگی که اغلب بازماندگان تروما دارند، رسیدگی کند.

مواردی که هنگام شروع تروما درمانی باید در نظر بگیرید

اگر فکر می‌کنید که مراقبت‌های آگاهانه از تروما برای نیازهای شما مناسب است، می‌توانید از فردی با آموزش مناسب به دنبال درمان باشید. در این جا مواردی وجود دارد که باید قبل از شروع تروما درمانی در نظر بگیرید.

همه درمانگران از تروما آگاه نیستند

اکثر درمانگران در آموزش خود در معرض کار تروما قرار می گیرند، اما همه درمانگران از تروما آگاه نیستند. هنگام پیدا کردن یک درمانگر و تعیین این که آیا آموزش تروما با نیازهای منحصر به فرد شما سازگار است، ممکن است سوالات زیر را بپرسید:

  • چه آموزش هایی در زمینه مراقبت از تروما انجام داده اید؟
  • آیا خود را آگاه به تروما می دانید و این برای شما چه معنایی دارد؟
  • رویکرد شما برای درمان با مراجعین با سابقه تروما چیست؟
  • با چه نوع بیمارانی کار می کنید یا با چه نوع آسیب هایی کار می کنید؟
  • آیا انواعی از تروما وجود دارد که برای کار کردن با آن احساس راحتی یا شایستگی نداشته باشید؟
  • هنگام درمان تروما با چه ترفند درمانی پیش می روید؟

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بسیاری از درمانگران چندین تخصص را در فهرست راهنماها یا بیوگرافی ها فهرست می کنند، و هرکسی که “درمان مبتنی بر تروما” را به عنوان یک حوزه تخصصی انتخاب می کند، سطح آموزش یا راحتی در مراقبت های آگاه از تروما را ندارد. درمانگری را پیدا کنید که با او احساس راحتی و امنیت کنید. بهتر است برای درمان این اختلال به مشاوران ما مراجعه کنید.

ممکن است در اولین جلسه از شما در مورد سابقه تروما سؤال شود

در یک قرار ملاقات، درمانگران معمولاً باید اطلاعات گسترده‌ای در مورد سابقه شما جمع‌آوری کنند تا توصیه‌های مناسب برای مراقبت شما ارائه دهند. این ممکن است شامل سوالاتی در مورد سابقه ترومای شما باشد. اگر از به اشتراک گذاشتن جزئیات خاص احساس ناراحتی می کنید، مشکلی نیست که به درمانگر بگویید. یک درمانگر آگاه از تروما به نگرانی های شما می پردازد و بر اساس نیازهای شما تنظیمات را انجام می دهد. برخی از درمانگران ممکن است از مراجعان بخواهند که در جلسه اول جزئیات تروما را بررسی نکنند.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا