چگونه طبیعت درمانی به سلامت روان شما کمک می کند

طبیعت درمانی یک گزینه مناسب برای مواقعی است که احساس فشار ذهنی می کنید. سلامت روان از طریق راه حل های مختلفی تقویت می شود. در مقاله های قبل گفتیم که رقصیدن و ورزش کردن چگونه می تواند بر سلامت روان ما تاثیر گذار باشد. سلامت روان می تواند باعث سلامت جسمی بیشتر هم شود. طبیعت درمانی را بسیاری از روان شناسان توصیه می کنند. همیشه شنیده ایم که عواملی مثل اضطراب یا افسردگی می تواند سلامت روان را تحت تاثیر قرار دهد. امروز می خواهیم ببینیم که آیا طبیعت درمانی می تواند ثمراتی برای سلامتی روان انسان ایجاد کند.

گاهی اوقات ما خیلی از افراد را در جامعه می بینیم که حتی در بهترین شرایط هم ناامید هستند. این موارد می تواند به علت فشار های زیادی در زندگی باشد. پزشکان و روان شناسان می گویند که اتفاقات ناگوار بسیار خطرناک و آسیب زا است. متاسفانه خیلی از افراد و پدر مادران به این تجربیات اهمیتی نمی دهند. کوچک ترین حرکت یا رفتار اشتباهی می تواند آینده کودک را دچار مشکل کند. یکی از رفتارهایی که در آینده افراد بسیار تاثیر گذار است عدم مدیریت رفتار با آن ها است. هر چیزی باید در حد تعادل خودش اتفاق بیفتد. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه طبیعت درمانی به سلامت روان شما کمک می کند

سلامت روان و طبیعت درمانی

چگونه طبیعت درمانی به سلامت روان شما کمک می کند

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه طبیعت درمانی به سلامت روان شما کمک می کند؟ صحبت کنیم.

چگونه طبیعت درمانی را به داخل خانه بیاوریم

وقت آن است که طبیعت را وارد زندگی روزمره خود کنیم. در حالی که ما به طور شهودی می دانیم که به نظر می رسد دیدن پرندگان در پارک محلی تأثیر آرام بخشی بر ما دارد و احساس خوبی در ما ایجاد می کند. شواهد تجربی در مورد مزایای طبیعت درمانی در حال افزایش است.

این مقاله توضیح می دهد که طبیعت درمانی شامل چه چیزهایی است. چگونه طبیعت درمانی می تواند به سلامت روان شما کمک کند، و چگونه می توانید طبیعت را در صورتی که در درون خود گیر کرده اید به ارمغان بیاورید.

طبیعت درمانی چیست؟

طبیعت درمانی که به آن اکوتراپی نیز می گویند، مبتنی بر مفهوم استفاده از طبیعت برای کمک به بهبودی به خصوص از نظر روانی است. به جای صرف وقت برای لذت بردن و بهره مندی از محیط طبیعی، زمان بیشتری را در صفحه نمایش و آنلاین صرف می کنیم.

ما به اندازه قبل وقت خود را در خارج از خانه نمی گذرانیم تا از حالت فشرده خارج کنیم، بخار را خارج کنیم یا دوباره شارژ کنیم. برای مثال، مانند زمانی که کودک بودیم، دیگر ممکن است از طریق دوچرخه سواری در چمنزار یا در دریاچه بازی نکنیم.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ما آن فعالیت های فراغت را با زمان بیشتری که در رسانه های اجتماعی و بازی های ویدیویی صرف شده است، جایگزین کرده ایم. پیامدها این است که ما جامعه ای پر استرس با انواع بیماری های سلامت روان هستیم.

سبز و آبی رنگ هایی که برای تراپی استفاده می شود

ممکن است طبیعت درمانی به نام «مراقبت سبز»، «ورزش سبز» یا «سبز درمانی» را بشنوید. زیرا مزیت قدرتمند آن در گذراندن زمان در فضاهای سبز است. اما طبیعت درمانی همچنین شامل زمان صرف شده در نزدیکی اقیانوس های آبی آرامش بخش، رودخانه های آبی و دریاچه های آبی است. قرار گرفتن در نزدیکی محیط های آبی از نظر روانی اثر ترمیمی دارد. ما را در روحیه خوبی قرار می دهد. رنگ آبی نیز نشان دهنده آرامش و آرامش است.

پروژه سلامت آبی سازمانی است که مطالعاتی را در مورد رابطه بین فضاهای آبی و سلامت در 18 کشور در سراسر اروپا انجام داده است. پس از بررسی 18000 نفر، محققان دریافتند که مردم در نزدیکی آبراه ها احساس بهتری دارند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در واقع، شواهد نشان داد که ارتباط مثبتی بین تاثیر گذاری یشتر استفاده از فضاهای آبی در فضای باز و سلامت، به ویژه از نظر فواید برای سلامت روان و رفاه وجود دارد. بنابراین، محققان مفهوم خود را از اکوتراپی گسترش داده اند تا فضاهای آبی را نیز در بر بگیرد.

رویکردهای مختلف طبیعت درمانی

مجموعه ای از برنامه های درمانی مبتنی بر طبیعت در دسترس شما هستند. روش‌های آرامی مانند باغبانی در حیاط خلوت، قدم زنی در مزرعه‌ای پر از گل، یا دور همی با خانواده در رودخانه وجود دارد. طبیعت درمانی یا اکوتراپی همچنین می تواند شامل فعالیت ها یا درمان هایی باشد که در آن ها به طور رسمی توسط درمانگران و رهبران آموزش دیده هدایت می شوید. در این جا برخی از انواع رسمی‌تر طبیعت درمانی آورده شده است:

  • فرآیند درمان مرتبط با کشاورزی، که می‌تواند شامل کار با محصولات، اغلب در یک جامعه باشد
  • درمان با کمک حیوانات، که ممکن است شامل بازی یا آموزش اسب یا سگ باشد
  • درمان ماجراجویی، که ممکن است شامل رفتینگ در آب یا صخره نوردی باشد
  • بیابان درمانی، که اغلب به گروه هایی از نوجوانان و جوانان با مشکلات رفتاری کمک می کند

استفاده از فضای جنگل به عنوان یک روش مفید درمانی می تواند کمک زیادی به سلامت روانی و تقویت روحیه افراد کند. حتی پزشکان نیز این فرایند درمانی را تایید کرده اند. یافته های مطالعه، طبیعت می تواند سلامت روان را در طول همه گیری بهبود بخشد

فواید حضور در طبیعت

آن چه علم نشان می دهد این است که ما می توانیم از قدرت شفابخش مادر طبیعت بهره ببریم و انبوهی از مزایای سلامت روان را به دست آوریم. سوال این است که آیا ما در چه راه حلی آسان و مقرون به صرفه برای مشکلات ما مشارکت می کنیم؟ آخرین تحقیقات در روانشناسی دانش ما را در مورد اینکه چگونه گذراندن وقت در طبیعت راهی کم هزینه و بسیار موثر برای بهبود جنبه های مختلف سلامت روانی ما است، بیشتر می کند.

افزایش شادی

در زمینه خوشحالی با این فرایند درمانی مقالات زیادی در دست قرار دارد. یکی از راه های اثبات شده قدم زنی یا استفاده بیشتر در طبیعت است. در بررسی تحقیقات گسترده قبلی، دکتر گرگوری براتمن، استادیار دانشگاه واشنگتن، به ترسیم مسیری برای سیاستگذاران کمک کرد. او و تیمش می خواستند چارچوبی برای اندازه گیری مزایای سلامت روان ایجاد کنند تا برنامه ریزان شهری بتوانند تنظیمات طبیعی را در برنامه های آینده خود بگنجانند.

براتمن و همکارانش در مطالعه خود که در Science Advances منتشر شد، شواهدی یافتند که ارتباط با طبیعت با فواید بسیاری از جمله افزایش شادی، احساس خوشبختی، تعاملات اجتماعی مثبت، و احساس معنادار بودن در زندگی مرتبط است.

کاهش اضطراب، استرس و افسردگی

از آنجایی که اضطراب، استرس و افسردگی اکنون با نرخ هشداردهنده ای بر دانشجویان کالج ایالات متحده تأثیر می گذارد. مطالعه دیگری در این مورد توسط روان شناسان که شامل بزرگسالان در سن کالج بود مورد بررسی قرار داد. محیط‌های غنی از طبیعت بی‌تردید به کاهش پریشانی روانی کمک کردند. این مطالعه مناطق شهری را با محیط‌های طبیعی مقایسه کرد. این نشان داد که با صرف حداقل 10 دقیقه، چه نشستن یا راه رفتن در طیف وسیعی از محیط های طبیعی، تأثیر قابل توجه و مفیدی بر سلامت روان شرکت کنندگان داشت. دانشمندان از نشانگرهای روانشناختی و فیزیولوژیکی کلیدی برای اندازه گیری طبیعت درمانی استفاده کردند.

افزایش در مزایای شناختی

چگونه طبیعت درمانی به سلامت روان شما کمک می کند

ذهن ما زمانی را دوست دارد که زمانی را در طبیعت بگذرانیم. ما فوکوس بهتری داریم که به عنوان شناخت تیز نیز توصیف می شود. مطالعه اخیر دیگری نشان داد که قرار گیری در معرض محیط های طبیعی برای مغز ما مفید است. این کار عملکرد حافظه کاری، انعطاف پذیری شناختی و وظایف کنترل توجه را بهبود می بخشد.

چگونه طبیعت را به داخل خانه بیاوریم

به دلایل اجتماعی و اقتصادی، هر گروهی به راحتی به طبیعت درمانی دسترسی ندارند. علاوه بر این، در طول آب و هوای نامناسب و ماه های سرد زمستان، حتی آن هایی که امکانات لازم را دارند، ممکن است طبیعت تجملی را انتخاب نکنند. جذابیت قدم زنی در طبیعت تاثیر بسیاری بر سلامت روان دارد. اگر زمان یا دسترسی محدودی داریدیا شاید برنامه کاری شدیدی داشته باشید، یا صرفاً از گذراندن مدت زمان طولانی در مکانی راحت نیستید، همچنان می توانید به راحتی به طبیعت دسترسی داشته باشید. وقتی در خانه و محل کار خود محصور هستیم، چگونه فواید طبیعت را برای خود به وجود بیاوریم؟ در این جا چند راه آسان وجود دارد:

گیاهان را به اتاق اضافه کنید

آن ها نه تنها سموم را از هوا حذف می کنند، بلکه تحقیقات نشان می دهد که افرادی که زمانی را در اطراف گیاهان می گذرانند. نگرانی، همدلی و شفقت بیشتری نسبت به دیگران و همچنین بهبود روابط دارند.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا