حالت سرخوشی چیست؟

حالت سرخوشی یکی از ویژگی های رفتاری در هر فردی است. سرخوشی یکی از ویژگی های است که ما ممکن است در اطرافیان خود ببینید. هر شخصی به علت اتفاقات اطرافش حالت های مختلفی می تواند داشته باشد. برای مثال برخی از زمان ها شما ممکن است احساس عصبانیت داشته باشید. این احساس عصبانیت با ادامه یافتن آسیب های زیادی به شما برساند. اما حالت های مثل سرخوشی می تواند در زمان های اتفاقات خوب یا یک مراسم اتفاق بیفتد.

افرادی که در زندگی شادی بیشتری دارند موفقیت و پیشرفت آن ها بیشتر است. حال این که بگوییم پیشرفت یعنی چه و این که چگونه می توان آن را از چه مواردی تعریف کرد متفاوت است. پیشرفت کردن در زندگی بسیار مهم است و نیازمند تلاش هایی در بخش های مختلف زندگی است. زندگی باید به گونه ای باشد که به افراد آرامش بدهد نه این که آرامش را از افراد  بگیرد. در مقاله های قبل در ارتباط با این که شادی و خوشبختی چه تاثیری بر ذهنیت افراد دارد صحبت کردیم ما گفتیم که شادی و خوشبختی می تواند بر ذهنیت و جسم افراد تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد.

انواع مختلف شادی و حالت سرخوشی در زندگی

حالت سرخوشی چیست؟

شادی انواع مختلفی دارد و واکنشی در بدن است که باعث ایجاد هورمون های خوب در بدن خواهد شد. هورمون ها در بدن به خصوص هورمون های شادی بسیار می تواند باعث موفقیت و پیشرفت شما شود. در ادامه می خواهیم بدانیم که ارائه شادی در زندگی روزمره شما چگونه است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با حالت سرخوشی چیست؟ صحبت کنیم.

حالت سرخوشی دیگران ممکن است همیشه بخشی مهم از زندگی شما باشد

حالت سرخوشی دیگران ممکن است همیشه بخشی مهم از زندگی شما باشد، اما همیشه این کار آسان نیست. شما ممکن است حتی برای این که خودتان راضی باشید از این که دیگران را رها کنید احساس خوشبختی کنید و در نتیجه، احساس می کنید مردم را پایین می آورید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

حقیقت این است که شما اصلاً نیازی به احساس چنین احساسی ندارید. ممکن است احساس بهتری نسبت به خود و اطرافیان داشته باشید. شما فقط باید درک کنید که چگونه تحویل خوشبختی کار می کند و چگونه می توانید خودتان آن را انجام دهید.

تحویل حالت سرخوشی

بیایید بگوییم شما به دنبال راه هایی برای آوردن حالت سرخوشی یا شادی به دیگران هستید. شما چکار انجام خواهید داد؟ خوب، حقیقت این است که کارهای مختلف بسیاری وجود دارد که می توانید انجام دهید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

چه بخواهید به طور کلی دوستان و خانواده خود را شاد تر کنید، و چه این که بخواهید فردی را در یک موقعیت خاص خوشحال کنید زیرا احساس ناراحتی می کند، می توانید چندین چیز مختلف را امتحان کنید و بفهمید چه چیزی متناسب است با توجه به علایق و شخصیت شما و همچنین آنچه برای افراد خاص اطراف شما مفید است بهترین است.

ورود به سیستم حالت سرخوشی

یکی از اولین کارهایی که می توانید انجام دهید بررسی با آن ها است. مواردی را که برای آن ها مهم است مانند قرار ملاقات با پزشکان، تولد کودکان، رویدادهای خاص و موارد دیگر به خاطر بسپارید. با تماس، ارسال کارت، نوشتن ایمیل یا حتی فقط ارسال پیام کوتاه به آن ها بگویید که در آن زمان ها به فکر آن ها هستید این باعث می شود احساس مراقبت کنند و همچنین احساس نزدیکی به شما کنند.

حالت سرخوشی

خلق و خوی سرخوشانه با احساس شادی قوی، هیجان و رفاه مشخص می شود. این احساس حالت تقویت شدگی لذت است که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از علل خلق و خوی سرخوشی طبیعی و سالم هستند. هیجان و حس هیجانی که در یک ترن هوایی در یک پارک تفریحی به دست می آورید. یا احساس شادی و رضایتی که پس از رسیدن به یک هدف مهم تجربه می کنید، هر دو نمونه هایی از حالات سرخوشی طبیعی هستند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

حالات سرخوشی طبیعی گاهی اوقات می تواند توسط چیزهایی مانند ورزش هوازی، رابطه جنسی و عشق ایجاد شود. برای مثال، دوندگان مسافت طولانی، تجربه‌ای را توصیف می‌کنند که به عنوان «بالا بودن دونده» شناخته می‌شود، که با احساسات خوشایند حالت سرخوشی مشخص می‌شود. اما خلق و خوی سرخوشی همیشه چیز مثبتی نیست. گاهی اوقات احساس سرخوشی می تواند نشانه ای از یک وضعیت سلامت روان باشد. در موارد دیگر، افراد داروهای روانگردان مصرف می کنند تا عجله خلق و خوی سرخوشانه را تجربه کنند.

این مقاله به بررسی ویژگی ها، انواع و علل خلق و خوی سرخوشی می پردازد. همچنین برخی از راه هایی را پوشش می دهد که به طور طبیعی می توانید شانس خود را برای تجربه یک حالت سرخوشی افزایش دهید.

نشانه های خلق و خوی سرخوشی

هنگامی که شما یک حالت سرخوشی را تجربه می کنید، می تواند بسیار خوشحال کننده و لذت بخش باشد. وقتی در حالت خوشحالی هستید، ممکن است احساس امنیت، حمایت و بی خیالی کنید. ممکن است احساس خوبی داشته باشید و احساس کنید که عمیقاً با دیگران و سایر نقاط جهان در ارتباط هستید. این احساسات بخشی عادی از زندگی است و به انگیزه افراد برای رفتارهای سالم و شکوفایی انسان کمک می کند. با این حال، گاهی اوقات این احساسات توسط مواد ربوده می شوند یا همراه با سایر علائم بیماری روانی تجربه می شوند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در حالی که سرخوشی به خودی خود یک وضعیت روانی نیست، یک حالت سرخوشی ممکن است زمانی که با یک وضعیت سلامتی، دارو یا ماده غیرقانونی همراه باشد، نگران کننده باشد.

گاهی اوقات حالت های سرخوشی مرتبط با شرایط روانپزشکی یا مصرف مواد مخدر می تواند با علائم دیگری نیز همراه باشد از جمله:

  • اضطراب
  • گیجی
  • سرگردانی
  • توهمات
  • نوسانات خلقی
  • پارانویا
  • بی قراری

انواع حالات سرخوشی

برخی از انواع خاص حالات سرخوشی عبارتند از:

خلق و خوی سرخوشی ناشی از اختلال

تعدادی از شرایط سلامت روانی وجود دارد که می تواند باعث خلق و خوی سرخوشی شود. از جمله اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی و برخی اختلالات مغزی.

حالت سرخوشی ناشی از مواد

داروهایی که اثرات خوشحالی دارند، سیستم پاداش مغز را فعال می کنند که استفاده از آن ها را تقویت کرده و آن ها را اعتیاد آور می کند. برخی از موادی که باعث ایجاد احساس سرخوشی می شوند عبارتند از ال اس دی، سیلوسایبین، کوکائین، مت آمفتامین ها، اکستازی (MDMA)، کتامین، برخی بنزودیازپین ها، هروئین، کدئین، فنتانیل و ماری جوانا.

خلق و خوی سرخوشی ناشی از دارو

داروهای تجویزی نیز ممکن است اثرات خوشحالی داشته باشند. این می تواند شامل مسکن های تجویزی اپیوئیدی، اکسید نیتروژن، آلپرازولام، و کلونازپام باشد. تحقیقات نشان می دهد که پردنیزون، یک کورتیکواستروئید، ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد حالات سرخوشی شود.

حالت سرخوشی ناشی از فعالیت: خوشحالی همچنین می تواند از پاداش های طبیعی و فعالیت های اجتماعی ناشی شود. اثر اندورفین با فعالیت‌هایی که با انسان‌های دیگر هماهنگ می‌شوند، مانند اجرای موسیقی برای مردم،  ورزش با دیگران، خندیدن با یک دوست، یا داشتن رابطه جنسی یا عاشق شدن با کسی، به حداکثر می‌رسد.

تأثیر حالات سرخوشی

همین لذت شدید است که می تواند در نتیجه یک ماده مخدر اعتیادآور آن را مشکل ساز کند. هنگامی که افراد ماده ای را مصرف می کنند و احساس شادی را تجربه می کنند، می خواهند دوباره این احساس را تجربه کنند. مواد روانگردان، موجی از اندورفین ها و سایر انتقال دهنده های عصبی را در مدار پاداش مغز تولید می کنند. اندورفین ها به طور طبیعی زمانی ترشح می شوند که چیزهای لذت بخشی را تجربه می کنیم. همانند درگیر شدن در یک فعالیت خلاقانه. با این حال، داروها سطح بالاتری از اندورفین را نسبت به آن‌چه که معمولاً خودمان تولید می کنیم، تولید می کنند. این سطوح بالای اندورفین احساسات لذت بخشی را ایجاد می کند که باعث می شود احساس سرخوشی کنیم

نکته ای در ارتباط با این زمینه

هر چه زمان می گذرد، مردم نیاز به مصرف بیشتر و بیشتری از یک دارو دارند تا اصلاً اثرات آن را احساس کنند. عدم مصرف دارو می تواند منجر به علائم ترک و احساس نارسایی شود.  با گذشت زمان، اغلب نیاز به یک ماده بیشتر برای تداوم تجربه همان احساسات لذت بخش است، پدیده ای که به عنوان تحمل شناخته می شود. برای این که افراد همان حالت سرخوشی را احساس کنند، افراد باید مقدار بیشتری از این ماده را مصرف کنند.

درمان خلق و خوی سرخوشی

شادی و نشاط بیش از حد یک حالت عاطفی خوشایند است و به تنهایی یک وضعیت سلامت روانی نیست. اما گاهی اوقات می تواند نشانه یا نشانه ای از یک وضعیت سلامت روان باشد. شما ممکن است در حال تجربه یک مشکل سلامت روانی هستید که با سرخوشی و همچنین علائم دیگر همراه است، باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

درمان بیماری زمینه ای شما که باعث ایجاد حالت سرخوشی می شود به ماهیت شرایط بستگی دارد. پزشک یا درمانگر شما ممکن است روان درمانی را توصیه کند.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا