اضطراب درمان نشده چه عوارض و خطراتی دارد؟

به طور کلی اضطراب درمان نشده با حملات پانیک، افسردگی، سوء مصرف مواد، مه مغزی و سایر مسائل جدی مرتبط است. فرض کنید که در یک محیط کاری سمی مشغول کار هستید. رئیس‌تان هرگز از کار شما راضی نیست. مشتریان شما مطالبه گر و بی ادب هستند. به نظر می‌رسد که همکاران شما به شما احترام نمی‌گذارند و درآمد خوبی از آن کار ندارید. هر روز برای شما یک کابوس است. نه می‌توانید بخوابید، نه می‌توانید غذا بخورید و نه می‌توانید تمرکز کنید. اضطراب همین است.

بی خوابی، حالت تهوع و مه مغزی که تجربه می‌کنید، احتمالاً علائم مرتبط با اضطراب هستند. اضطراب همیشه چیز بدی نیست (استرس همان چیزی است که به شما انگیزه می‌دهد تا شغل بهتری پیدا کنید!). به طور کلی انسان‌ها به گونه‌ای تکامل یافته‌اند که این واکنش بیولوژیکی ضروری (ریشه در واکنش جنگ یا گریز دارد) را داشته باشند تا در برابر خطر هوشیار بمانند و از کشته شدن خود جلوگیری کنند.

وقتی تهدید ایجاد شده برطرف شد، مغز شما باید به حالت عادی بازگردد. در صورتی که مغز شما همچنان هوشیار باقی بماند، بدن شما همچنان مملو از آدرنالین و کورتیزول (هورمون‌های مرتبط با استرس) خواهد بود که به آن نیازی ندارید. در این شرایط، بدن نمی‌تواند به طور موثر این هورمون‌ها را دفع و پردازش کند که این وضعیت علائم ناخوشایندی را ایجاد می‌کند. به همین علت برای رفع مشکلات خود، درمان را به تعویق نیندازید. در این مقاله از همکده نکات مفیدی درباره درمان اضطراب مطرح شده است. همچنین بهتر است شایع ترین علائم اضطراب در کودکان را بشناسید.

اضطراب درمان نشده چه عوارضی دارد؟

به طور کلی، در صورتی که اضطراب درمان نشود، به مرور زمان مقابله با آن دشوارتر و به یک چرخه مخرب تبدیل می‌شود. بخشی از مغز ما به نام آمیگدال (مرکز عاطفی) خطر را حس و هورمون‌های مرتبط را ترشح می‌کند. پزشکان، مربیان سلامت و متخصصان حوزه سلامت روان همگی مزایای یوگا، ورزش و ماساژ را برای مدیریت اضطراب بیان می‌کنند.

همه این موارد مکانیسم‌های مقابله‌ای عالی برای مبارزه با استرس‌هایی با سطح پایین یا اضطراب موقت هستند. اما هنگامی که مکانیسم‌های مقابله با شکست مواجه شوند (یا کاربردی پیدا نمی‌کنند)، بدن ما این هورمون‌ها را به‌طور غیرضروری تولید می‌کند و باعث بروز نگرانی‌های عمده در مورد سلامتی فرد می‌شود.

استرس مزمن

یکی از عوارض اضطراب درمان نشده، ابتلا به استرس مزمن است. بر اساس مطالب Yale Medicine، استرس مزمن، شامل احساس مداوم فشار و اضطراب در یک دوره زمانی طولانی است. در جامعه پرهیاهوی امروزی، منابع احتمالی زیادی برای بروز استرس وجود دارند. استرس مزمن به آرامی توانایی روانی شما را تخلیه می‌کند و به مغز و بدن آسیب می‌رساند.

از آنجایی که به جریان خون یک فرد مضطرب، مقادیر زیادی کورتیزول (هورمون استرس) وارد می‌شود، ممکن است قند خون (گلوکز) افزایش یابد که به عروق خونی و سایر اندام‌ها آسیب می‌رساند. علاوه براین استرس می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی را تغییر دهد و بر خلق و خوی فرد تأثیر بگذارد.

بروز اضطراب غیرقابل کنترل و مداوم که در زندگی روزمره فرد اختلال ایجاد می‌کند، ممکن است که نشان دهنده ابتلا فرد به اختلال اضطراب فراگیر (GAD) باشد. با مشورت با یک روانپزشک، می‌توانید از وضعیت سلامتی روانی خود آگاه شوید. به طور کلی تشخیص صحیح تمام بیماری‌ها، گامی مهم در جهت درمان اختلالات است.

افسردگی

اضطراب درمان نشده چه عوارض و خطراتی دارد؟ || مرکز مشاوره همکده

اگرچه افسردگی و اضطراب شرایط متفاوتی دارند، با این حال افسردگی و اضطراب اغلب با همدیگر انطباق دارند. اضطراب ممکن است که یکی از علائم افسردگی بالینی (عمده) باشد. اختلالات اضطرابی، مانند اختلال اضطراب فراگیر (GAD)، اختلال هراس یا اختلال اضطراب جدایی، اغلب باعث ایجاد اضطراب می‌شوند. همچنین استرس باعث تشدید احساس ناامیدی می‌شود.

اگر اضطراب درمان نشود، ممکن است که برخی افراد به دنبال راه‌های ناسالم برای تسکین خود باشند. به عنوان مثال آنها ممکن است که درگیر مصرف مواد مخدر یا انجام فعالیت‌های خودآزاری مانند بریدن بدن، سکس بی پروا و قمار شوند. هنگامی که فردی به رفتارهای منفی متوسل می‌شود، احساس بدی نسبت به خود پیدا می‌کند که منجر به بروز افسردگی می‌شود.

بی خوابی و خستگی

هنگامی که اضطراب در هنگام خواب بروز پیدا می‌کند، آزار ناشی از افکار نشخوار کننده می‌تواند آرامش و به خواب رفتن را برای شما دشوار کند. بی خوابی منجر به بروز احساس خستگی می‌شود. این وضعیت می‌تواند باعث بروز تحریک پذیری یا بی‌حوصلگی شود.

به این ترتیب، هنگامی که اضطراب باعث می‌شود که ذهن با اضطراب درگیر شود، گاهی اوقات منجر به بروز بی قراری شبانه و حتی حملات پانیک شبانه می‌شود. حملات پانیک، اپیزودهایی هستند که در اثر افزایش ناگهانی آدرنالین ناشی از افکار، خاطرات و سایر محرک‌های مرتبط با ترس ایجاد می‌شوند.

این اپیزودها می‌توانند بروز اضطراب شبانه را تحریک کنند که این مسئله به صورت مشکل در به خواب رفتن ظاهر می‌شود. به این ترتیب، ایجاد یک چرخه معیوب از بی‌خوابی شبانه و خستگی روزانه به وجود می‌آید که بدن ما را از مزایای ترمیمی و ضروری خواب محروم می‌کند.

مشکلات قلبی

اضطراب درمان نشده چه عوارض و خطراتی دارد؟ || مرکز مشاوره همکده

ترشح مداوم آدرنالین همراه با اضطراب، ضربان قلب را افزایش می‌دهد و فشار خون را بالا می‌برد. مجله انجمن پزشکی آمریکا (JAMA) گزارش می‌دهد که افسردگی و اضطراب منجر به شروع بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

ناتوانی در تمرکز

بررسی ها نشان می‌دهد که گلوکوکورتیکوئیدها (GCs) (کلاس اصلی هورمون‌های استرس) به شدت با عملکرد حافظه مرتبط هستند. اضطراب باعث بروز تغییراتی در توجه، حافظه و مهارت‌های عملکرد اجرایی می‌شود که با انتقاد از خود، شک و مسائل مربوط به اعتماد و در موارد شدید، حتی پارانویا، مرتبط است. اضطراب می‌تواند در توانایی فرد برای عملکرد روزانه برای افراد در هر سنی اختلال ایجاد کند.

سوء مصرف مواد

برخی از افراد گزارش می‌دهند که از الکل یا مواد مخدر برای مدیریت اضطراب استفاده می‌کنند. به طور کلی الکل افسرده ‌کننده است، بنابراین واکنش جنگ یا گریز را کند می‌کند، ضربان قلب و تنفس را کاهش می‌دهد و به افراد اجازه می‌دهد تا احساس آرامش بیشتری داشته باشند.

ماری جوانا نیز می‌تواند تأثیر مشابهی داشته باشد. اما استفاده از الکل و مواد مخدر برای خوددرمانی می‌تواند منجر به بروز وابستگی و در برخی موارد اعتیاد شود. سوء مصرف مواد توانایی فرد را برای به کارگیری استراتژی‌های مقابله‌ای سالم (مهارت ضروری زندگی) مهار می‌کند.

هر چه فرد رفتارهای ناسازگار بیشتری را برای کاهش اثرات اضطراب داشته باشد، استفاده از مهارت‌های مقابله‌ای سازنده در طول رویدادهای استرس زا برای او دشوارتر می‌شود.

اضطراب و مغز

اگر اضطراب درمان نشود، مغز ما را دچار مشکل می‌کند. اضطراب درمان نشده می‌تواند منجر به بروز تغییراتی در قشر جلوی مغز و هیپوکامپ شود. این اختلال عملکرد ممکن است خطر ابتلا به اختلالات عصبی روانی مانند افسردگی و زوال عقل را افزایش دهد.

مغز بدون کنترل، یک مسیر عصبی کوتاه و کارآمد را تشکیل می‌دهد، به طوری که بروز هر تهدیدی منجر به ایجاد پاسخی بسیار اضطراب زا می‌شود. این شرایط برای بدن ما ترسناک، طاقت فرسا، وقت گیر و سخت است.

عوارض بلند مدت اضطراب درمان نشده چیست؟

در صورتی که اضطراب نادیده گرفته شود، عملکرد روزمره با وجود مواردی مانند کاهش بهره وری در محل کار، روابط پر دردسر و ضعف سلامت جسمانی، احتمالاً کاهش می‌یابد. اضطراب مزمن بر توانایی ما در کار تأثیر می‌گذارد، با افزایش نرخ خودکشی مرتبط است و برخی تحقیقات نشان می‌دهند که اضطراب با مسائلی مانند زوال عقل نیز مرتبط است.

این شرایط یک مشکل مهم در بلند مدت و کوتاه مدت به حساب می‌آید. در صورتی که از اضطراب رنج می‌برید، با استفاده از مداخلات مبتنی بر شواهد، از پزشک معالج خود درخواست کمک کنید.

آیا اضطراب درمان نشده بدتر می‌شود؟

اضطراب درمان نشده چه عوارض و خطراتی دارد؟ || مرکز مشاوره همکده

به نظر می‌رسد که اضطراب با گذشت زمان بدتر می‌شود‌. زیرا این شرایط به مغز آموزش می‌دهد که به روش‌های استرس زا، به انواع محرک‌ها پاسخ دهد. مغز را به‌عنوان یک شبکه حمل‌ونقل، با همه جزئیات، از جاده‌های روستایی یک‌طرفه گرفته تا بزرگراه‌ها، تصور کنید.

هر چه بیشتر اضطراب را تجربه کنیم، بیشتر این مسیرها را در مغز خود ایجاد می‌کنیم. وقتی شرایطی پیش می‌آید که می‌تواند موجب بروز نگرانی شود، یک ذهن مضطرب در اثر ابتلا به GPS به‌خوبی از مسیر ایجاد شده استفاده می‌کند تا ما را به بزرگراه هدایت کند و به سرعت، سرعتش را افزایش دهد.

در چنین وضعیتی، بدن در واکنش به استرس، ترشح هورمون‌های استرس و شروع چرخه‌ نگرانی را آغاز می‌کند. به مرور زمان اضطراب درمان نشده بدتر می‌شود و بر کیفیت زندگی فرد تأثیر می‌گذارد. در برخی موارد شدید، احتمال خودکشی و نیاز به بستری شدن در بیمارستان نیز وجود دارد.

آیا اضطراب درمان نشده منجر به آسیب مغزی می‌شود؟

آسیب مغزی به طور معمول در اثر ضربه فیزیکی‌، اکسیژن رسانی ناکافی، خونریزی داخل جمجمه یا عفونت ایجاد می‌شود. با این حال، اضطراب با تغییرات قابل توجهی در نحوه عملکرد برخی از قسمت‌های مغز همراه است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند اضطراب درمان نشده منجر به انحطاط ساختاری و اختلال در عملکرد مغز در هر دو ناحیه هیپوکامپ و قشر پیش پیشانی می‌شود.

اما انجام مطالعات طولی (مطالعاتی که افراد خاص را در دوره‌های طولانی دنبال می‌کنند) لازم است تا ببینیم آیا می‌توان این آسیب را از طریق مداخلات مبتنی بر شواهد مانند درمان شناختی رفتاری و دارو معکوس کرد یا خیر. عدم درمان اضطراب  می‌تواند باعث ایجاد مشکل در انجام وظایف شناختی اساسی شود. مواردی مانند تمرکز، یادآوری کلمات و به خاطر سپردن از این جمله‌اند. اگر اضطراب و پاسخ استرس به اندازه کافی شدید باشد، مغز می‌تواند شرایط ADHD را تقلید کند.

این شرایط به صورت مشکل در تمرکز ظاهر می‌شود. علاوه براین این وضعیت می‌تواند‌ منجر به بروز نگرانی در مورد شروع زوال عقل شود. هیچ مدرکی مبنی بر اینکه اضطراب باعث ایجاد این شرایط می‌شود وجود ندارد.

آیا اضطراب، بدون درمان برطرف می‌شود؟

اضطراب به خودی خود از بین نمی‌رود، اما می‌توان آن را در موقعیت‌های خاص، به ویژه شرایط موقت، مدیریت کرد. افراد می‌توانند مدیریت اضطراب خود را بدون کمک حرفه‌ای از طریق منابع آنلاین و اپلیکیشن‌های سلامت روان که به آنها کمک می‌کند تا مهارت‌های مقابله‌ای مؤثر مانند مدیتیشن، تنفس عمیق و آرامش هدایت‌شده را انجام دهند، یاد بگیرند.

گاهی اوقات، تغییر شرایط اضطراب‌آور مانند محیط‌های کاری سمی یا روابط شخصی ناسالم می‌تواند تا حد زیادی به کاهش اضطراب کمک کند. اما برای بسیاری از افراد، هنگامی که اضطراب درمان نشود، به تنهایی مقابله با آن دشوار می‌شود. ما هرگز انتظار نداریم که فرد مبتلا به سرطان صبر کند تا بیماری خود به خود از بین برود.

این بیمار برای معالجه نزد پزشک می‌رود و با متخصصان همکاری می‌کند. اضطراب مزمن یک مسئله پزشکی و سلامتی واقعی است. به دنبال متخصّصانی باشید که شیوه‌های مبتنی بر شواهد مانند درمان رفتاری شناختی را برای کمک به شما در رفع احساسات اضطرابی ارائه می‌دهند.

متأسفانه، به علت وجود انگ در مورد چالش‌های سلامت روان و عدم پوشش بیمه‌ای، بسیاری از افراد به روانپزشک مراجعه نمی‌کنند.

منابع
https://www.psycom.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا