ترومای دوران کودکی: چگونه ترومای دوران کودکی را درمان کنیم؟

ترومای دوران کودکی آسیب های زیادی به ما می رساند. همان طور که می دانید امروزه شرایط بیماری همه گیری باعث ایجاد آسیب های روانی مختلفی شده است. یکی از این آسیب ها ترومای دوران کودکی است. اختلالات شخصیتی می تواند در نتیجه تروما ایجاد شود. به عبارتی دیگر هر دوی این اختلالات مکمل یکدیگرند. درمان هر نوع اختلال شخصیتی بر اساس نوع بیماری فرد متفاوت است. برای مثال یک شخص ممکن است از دارو درمانی برای درمان آن استفاده شود. شخص دیگر با جلسات مشاوره می تواند مشکل خود را حل کند.

گاهی اوقات اما خشم می تواند به علت اختلالات روانی ایجاد شود. در دنیای روان شناسی اختلالات مختلفی وجود دارند. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. یکی از این اختلالات شخصیت مرزی است. این اختلال می تواند باعث ایجاد خشم شود. در ادامه می خواهیم ببینیم که پیوند بین ترومای دوران کودکی و اختلال شخصیت مرزی چگونه است. یک سری اختلالات هستند که به دلیل شیوع بسیار زیاد آن ها هر بک از افراد خانواده می تواند آن را تشخیص دهد.

مشکلات روحی و ترومای دوران کودکی و اختلال شخصیت مرزی

برای مثال در دوران سخت بیماری کووید ۱۹ شما می توانید اشخاصی را پیدا کنید که به علت شرایط قرنطینه دچار مشکلات روحی شده اند یا این که گوشه گیر شده اند و دوست ندارند با کسی حرف بزنند. طبیعتا تا همچین شخصی را ببینید می گویید او دچار یک اختلال روانی است. یکی از اختلالات روانی اختلالات شخصیتی هستند. موضوع امروز مقاله ما  که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است در ارتباط با این است که پیوند بین ترومای دوران کودکی و اختلال شخصیت مرزی چگونه است؟

پیوند بین ترومای دوران کودکی و اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیت مرزی، که در غیر این صورت به عنوان یک اختلال شخصیت ناپایدار عاطفی (EUPD) شناخته می شود، شاید بدفهم ترین بیماری روانی باشد. در ابتدا، پزشکان این اختلال را به این دلیل نامیدند که بیمارانی که این وضعیت را نشان می‌دهند دارای دو حالت مختلف بودند: روان رنجوری و روان‌پریشی. با این حال، امروزه بسیاری از متخصصان آن را EUPD می نامند. زیرا قدیمی و بحث برانگیز است. اختلال شخصیت مرزی بی ثباتی مداوم در خلق و خوی، تصور از خود و روابط را نشان می دهد. بسته به شدت، افرادی که این اختلال را دارند ممکن است در حفظ شغل یا حفظ روابط با مشکل مواجه شوند.

BPD شایع ترین اختلال شخصیت است که حدود 1.7٪ از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد. به گفته اتحادیه ملی بیماری های روانی (NAMI) نزدیک به 75 درصد از افراد مبتلا به این بیماری زن هستند.

علائم ترومای دوران کودکی و اختلال شخصیت مرزی

ترس شدید از رها شدگی، چه واقعی و چه خیالی روابط ناپایدار و پرشور که به سرعت بین ایده آل سازی (“من او را دوست دارم!”) و کاهش ارزش (“او خیلی وحشتناک است!”) متناوب می شود. برخی از روانشناسان از این به عنوان “شکاف” یاد می کنند.

تصویر ناپایدار و منفی از خود شامل حالات، نظرات، اهداف و ارزش ها می شود.

رفتارهای تکانشی با عواقب بالقوه خطرناک عبارتند از :

  • ولگردی های ناگهانی در خرید، قمار، رابطه جنسی ناایمن، رانندگی بی احتیاطی، یا سوء مصرف مواد.
  • خودآزاری، از جمله آسیب بدنی، سوزاندن، یا تهدید و اقدام به خودکشی.
  • افسردگی، تحریک پذیری یا اضطراب برای ساعت ها یا روزها در یک زمان.
  • احساس مزمن پوچی، کسالت یا جدایی از دیگران.
  • عصبانیت نامناسب، فرار و غیرقابل کنترل، مانند طغیان های مکرر یا دعواهای فیزیکی.
  • دوره‌های تجزیه‌ای دوره‌ای – احساس جدا شدگی از افکار، احساسات و درک واقعیت.

این می تواند باعث پارانویای مرتبط با استرس شود که می تواند به دوره های روان پریشی کوتاه منجر شود.

مثالی در ارتباط با این زمینه

مانند بسیاری از بیماری های روانی، پزشکان معتقدند ترکیبی از ژنتیک، محیط، سابقه خانوادگی و ساختار مغز در ایجاد BPD نقش دارند. مطالعات قبلی شواهدی از استعداد ژنتیکی در مورد اختلال شخصیت مرزی پیدا کرده اند. مطالعاتی که در سال‌های 2000 و 2008 انجام شد، 50 درصد وراثت‌پذیری را نشان داد که از نرخ ترومای دوران کودکی و اختلال شخصیت مرزی اساسی پیشی می‌گیرد.

روانشناسان پیوندی بین آسیب های دوران کودکی و اختلال شخصیت مرزی پیدا کردند

با این حال، یک مطالعه جدید نشان می دهد که ترومای دوران کودکی بیش از ژنتیک در رشد BPD نقش دارد. این یافته ها در مجله Frontiers in Psychology منتشر شده است. نویسندگان این مطالعه به سرپرستی بنجامین اتو از دانشگاه روهر بوخوم در آلمان می‌گویند: «به نظر می‌رسد که زنان، حداقل در محیط‌های بالینی نسبت به مردان، با نسبت 4 به یک، بیشتر به BPD مبتلا می‌شوند.

مدل های شناختی

مدل‌های سبب‌شناختی BPD نشان می‌دهد که توسعه «مدل‌های کار درونی بی‌اعتماد» در رابطه با الگوهای دلبستگی ناایمن، مستعد درک دیگران به‌عنوان غیرقابل اعتماد و طردکننده است. عوامل  در این توسعه شامل غفلت عاطفی و سوء استفاده فیزیکی یا جنسی است که در 80 درصد از افراد مبتلا به BPD رخ می دهد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

روانشناسان می خواستند رابطه پیچیده بین ترومای دوران کودکی و اختلال شخصیت مرزی را بهتر درک کنند. برای انجام این کار،  95 زن بالغ را انتخاب شدند که 44 نفر از آن‌ها تشخیص قبلی BPD داشتند. شرکت کنندگان چندین ارزیابی روانشناختی مانند پرسشنامه تاریخچه زندگی و آزمون شخصیت را تکمیل کردند.

علاوه بر این، آن ها به سوالاتی در مورد پرخاشگری، استرس مزمن، ترومای دوران کودکی و شدت علائم پاسخ دادند. در نهایت، محققان بار آلوستاتیک یا فرسودگی بدن شرکت کنندگان را به دلیل استرس مزمن تعیین کردند.

تروما اغلب در بدن ظاهر می شود

از آنجایی که تروما اغلب در بدن ظاهر می شود، محققان امیدوار بودند که این نشانگرها بینش بهتری را در مورد چگونگی تأثیر اختلال شخصیت مرزی بر سلامت جسمانی به آنها بدهد. مطالعات نشان داد افراد مبتلا به ترومای دوران کودکی و اختلال شخصیت مرزی «سندرم سرعت زندگی» دارند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این یافته ها نشان داد که چگونه افزایش ترومای دوران کودکی و اختلال شخصیت مرزی در شرایط ناپایدار بر افراد بعد از زندگی تأثیر می گذارد. محققان در تحقیقات مختلف خودشان مشاهده کردند که شرکت کنندگان با اختلال شخصیت مرزی نمرات بالاتری در پرسشنامه ترومای دوران کودکی نسبت به افراد بدون BPD داشتند. به دلیل این اتفاقات نامطلوب، تحقیقات نشان می دهد که کودکان تمایل دارند سریعتر از همسالان خود رشد کنند. این مطالعه عمیقاً به آن چه باعث BPD می شود و چگونه این اختلال بر رشد تأثیر می گذارد، پرداخت. نویسندگان مطالعه به این نتیجه رسیدند که ترومای دوران کودکی منجر به “سندرم سرعت زندگی” می شود، که در آن افراد تولیدمثل را بر نگهداری بدن و ترمیم بافت ترجیح می دهند.

ترومای دوران کودکی: چگونه ترومای دوران کودکی را درمان کنیم؟

درمان به طور سنتی یکی از راه هایی است که شما ممکن است برای درمان کودک درون خود انتخاب کنید، اما در واقع تنها راه برای انجام این کار نیست. کشف بهترین شفا برای شما مستلزم کمی خودشناسی است. آن‌چه برای شما مفید است بر اساس ترجیحات شما خواهد بود. نکته مهم این است که به تلاش خود ادامه دهید تا زمانی که روش درمانی مناسب برای کودک درون خود را پیدا کنید. در این‌جا چند راه برای درمان ترومای دوران کودکی بیان خواهد شد:

در مورد التیام زخم های خاص درونی کودک خود بخوانید

کتاب “آیا هرگز به اندازه کافی خوب خواهم بود؟»، با نویسندگی دکتر کاریل مک براید، بر زخم‌های عاطفی دخترانی تمرکز می‌کند که مجبور بودند همیشه با والدین خودشان باشند. زیرا آسیب‌پذیر بودند. برای شما در کودکی چگونه بود که نیازها یا خواسته هایی داشته باشید که هیچ کس به آن‌ها توجه نکرد؟ وقتی این اتفاق افتاد، چگونه تصمیم گرفتید که پاسخ دهید؟

نکته

خود تحلیلی به این معناست که بتوانید الگوهای رفتاری تکراری خود را از کودکی تا کنون ببینید. در دوران کودکی نمی دانستید چگونه نیازهای خود را برآورده کنید در حالی که هیچ کس به شما گوش نمی دهد. اکنون، شما مهارت هایی برای برقراری ارتباط با نیازها و خواسته های خود دارید.

اکنون رفتار خود را بررسی کنید تا ببینید آیا آن نیازها را به طور موثر بیان می کنید. اگر نمی‌توانید رفتار خود را بازتاب دهید، ممکن است به یک درمانگر نیاز داشته باشید که به شما کمک کند. این کار باعث می شود تا ببینید زخم‌هایتان چگونه بر شما تأثیر می‌گذارند.

عدم ارضای خواسته ها و ترومای دوران کودکی

اگر نیازها یا خواسته های برآورده نشده دارید، ممکن است الگوهای بی اثر خود را از دوران کودکی تکرار کنید. برای مثال، واکنش بیش از حد، ناله، یا رفتار بی‌صدا با دیگران روش‌های ضعیفی برای گفتن آن‌چه نیاز دارید یا می‌خواهید است. شخص بزرگسال می‌داند که وقتی «کودک» درون او صحبت می‌کند، تأثیرگذار نخواهد بود. هیچ کس به ما گوش نمی دهد و نیازهای بزرگسالان ما برآورده نمی شود.

آن را به صورت فیزیکی تمرین کنید

وقتی کودک درونی زخمی دارید، احساسات دردناکی دارید، پس با انجام تمرینات جسمانی، کودک درون خود را شفا دهید. ورزش، به ویژه در طبیعت، می تواند به شما کمک کند. تا بر زمان حال متمرکز شوید. شما در حال حاضر یک انتخاب مثبت برای شفای درون خود انجام می دهید. زیرا اقامت در گذشته به شما کمک نمی کند تا فراتر از آن بروید.

آن را از نظر احساسی انجام دهید

احساسات می توانند به صورت فیزیکی در بدن ما به عنوان درد ساکن شوند. درمان درد عاطفی نیز می تواند به شما در بهبود درد جسمی کمک کند. یکی از نمونه‌هایی از اینکه چگونه درمان عاطفی در بدن کار می‌کند، تکنیک آزادی عاطفی (EFT) یا ضربه درمانی است. نیک اورتنر از Tapping Solution در این ویدیو به ما نشان می‌دهد که درمان احساسات منفی چقدر آسان است. EFT به عنوان یک درمان توسط متخصصان پزشکی پشتیبانی می شود. هنری آلتنبرگ، MD هیئت مشاوران EFT، می‌گوید: «در 50 سالی که من به عنوان یک روانپزشک شاغل بودم، EFT یکی از سریع‌ترین و مؤثرترین تکنیک‌هایی است که تا به حال استفاده کرده‌ام.»

اکنون والدین شگفت انگیز خود شوید

اگرچه شما آن دوران کودکی دوست داشتنی را که باید داشته باشید نداشتید، هنوز هم می توانید والدین خوبی داشته باشید. خودت با مهربانی و محبت نسبت به خود، مادری باشید که آرزو می کنید داشته باشید. با گفتن اینکه چقدر به آنچه تاکنون بر آن غلبه کرده اید افتخار می کنید، همان پدری باشید که آرزو می کنید داشته باشید.

برای حل ترومای دوران کودکی به عقب نگاه کنید و به تصویر بزرگ فکر کنید

جان برادشاو، نویسنده کتاب، می‌گوید که می‌توانیم با نوشتن نامه‌ای به فردی که مسئول زخم‌های دوران کودکی‌مان می‌دانیم، ترومای دوران کودکی خود را پیدا کنیم و به او بگوییم که چرا احساس آسیب دیدگی کردیم. با این حال، زندگی در گذشته ای منفی که قابل تغییر نیست، چیزی است که می تواند منجر به افسردگی شود. آن‌جا در عوض، به کودک درون خود بگویید که از گذشته جان سالم به در بردید، به این معنی که اکنون مهارت های بقا و شکوفایی دارید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا