اعتدال در مدیتیشن چیست؟

اگر تا به حال وارد دنیای و ذهن آگاهی شدید، احتمالاً با کلمه “تعادل” برخورد کرده اید. این اصطلاحی است که در رابطه با ثبات ذهنی و خونسردی ناشی از تمرین تمرکز حواس بسیار به آن اشاره شده است. ممکن است شنیده باشید که شخصی در مورد این حالت به عنوان هدف مورد نظر جلسه مراقبه صحبت می کند، یا شاید شنیده باشید که از آن برای توصیف چیزی در تمرین سنتی بودایی یا مسیر معنوی دیگری استفاده می شود. اما آرامش دقیقاً به چه معناست؟ و چگونه می توانیم برای پرورش این کیفیت ذهن تلاشی عمدی انجام دهیم؟ در این مقاله از همکده به این سوال پاسخ می دهیم که اعتدال در مدیتیشن چیست؟ برای بهبود روابط و دنیای ذهنی خود در نهایت می توانید با مشاوره حضوری و یا تلفنی روان شناسی با مادر ارتباط باشید.

اعتدال در مدیتیشن

آرامش یک مهارت اساسی در ارتباط با خودآگاهی و هوش هیجانی است. با این حال، این چیزی است که اغلب ممکن است اشتباه گرفته شود. به دلیل همراهی آن با آرامش و کاهش واکنش، آرامش گاهی با سرکوب احساسات، بی علاقگی، انفعال یا عدم بیان اشتباه گرفته می شود. با این حال، ما باید واقعاً آن را به عنوان مخالف سرکوب یا اجتناب ببینیم. اعتدال که از کلمه لاتین “aequus” (به معنی “متعادل”) گرفته شده است، به حالت آرامش تعادل را نشان می دهد. این در مورد عاری بودن از قضاوت ها، پیش داوری ها و مزاحمت هاست. ما به زودی دقیقاً به معنای این موضوع خواهیم پرداخت، اما ابتدا اجازه دهید به نقطه مقابل آرامش نگاه کنیم – وقتی کسی تعادل درونی خود را از دست می دهد چه اتفاقی می افتد؟

در دنیای فیزیکی می گوییم که اگر یک طرف بیشتر از طرف دیگر برود تعادل خود را از دست داده است. به طور مشابه، اگر فرد بیشتر به سمت یکی از این حالات متمایل شود، تعادل درونی خود را از دست می دهد:

  • سرکوب – یک فکر یا احساس به وجود می آید و ما سعی می کنیم با سرکوب آن، انکار یا منحرف کردن خود با آن مقابله کنیم.
  • شناسایی – یک فکر یا احساس به وجود می آید و ما روی آن تثبیت می کنیم، به هر قیمتی به آن می چسبیم و اجازه نمی دهیم در جریان طبیعی خود از بین برود.

سرکوب و شناسایی در جریان اعتدال در مدیتیشن

سرکوب یا شناسایی بیش از حد می تواند باعث مشکلات واقعی شود. در عوض، ما باید سعی کنیم حالت متوازن تری از آرامش را پرورش دهیم. این بدان معناست که به جای دخالت در جریان طبیعی ادراک ذهنی خود از زندگی، باید افکار، احساسات و تجربیاتی را که به وجود می‌آیند بپذیریم و اجازه دهیم بدون دلبستگی بگذرند. معلم مراقبه شینزن یانگ این را به عنوان “عدم تداخل رادیکال در جریان طبیعی تجربه حسی” توصیف می کند. به عبارت دیگر، وقتی احساساتی در بدن دارید، آنها را به سمت پایین هل نمی دهید.

بسیاری از مردم نگران این هستند که ایجاد آرامش در ذهن منجر به کاهش سطح انرژی و تمرکز و عدم تمایل به تعامل صحیح با چیزهای اطراف شما شود. درواقع خلاف این موضوع صحت دارد.

اعتدال، انفعال نیست.

اعتدال در مدیتیشن دنیای جذابی دارد. اما درک این نکته مهم است که متانت و انفعال یکسان نیستند. بسیاری از مردم بر این باورند که ایده پذیرش هر چیزی که برای شما اتفاق می افتد مسیری خطرناک است، مسیری که می تواند منجر به انفعال، تنبلی و تسلیم شدن به تجربه های بد شود. با این حال، تمرین پذیرش فقط به معنای شناور شدن در زندگی مانند یک لکه کسل کننده، منفعل و بی توجه نیست. Equanimity در واقع برعکس عمل می کند.

رفتار متواضعانه به معنای تسلیم شدن در برابر شرایط بیرونی که باعث درد و رنج شما می شود نیست و به این معنا نیست که با نوعی بی طرفی خشک به زندگی روزمره خود نزدیک شوید. در عوض، این در مورد پذیرش آن شرایط به عنوان چیزهایی است که نمی توانید کنترل کنید و استفاده از این درک برای جلوگیری از اتلاف وقت و تلاش برای تغییر آنها. ایجاد این تغییر در ادراک به سمت نگرش باز بودن و پذیرش می تواند به شما کمک کند خلق و خوی یکنواختی داشته باشید و به بدن و ذهن شما اجازه دهد تا احساسات، افکار و عواطف به طور طبیعی بیایند و بروند، بدون اینکه سرکوب شوند.

توقف مقاومت

اعتدال در مدیتیشن با توقف در مقاوت دریچه ای جذاب به روی شما باز می کند. وقتی مقاومت را متوقف کنید، انرژی بیشتری برای کارهای مثبت در دسترس دارید. کنار گذاشتن عادات منفی و الگوهای فکری گامی کلیدی در ایجاد ذهنی آرام تر است. همین امر را می توان در مورد شناسایی شرایط زندگی که نمی توانید تغییر دهید نیز گفت. باعث می شود چیزهایی را که می توانید کنترل کنید در زندگی خود تغییر دهید. پس وقتی به آرامش فکر می کنید به انفعال و بی تفاوتی فکر نکنید. در حالی که بی‌تفاوتی به معنای بی‌تفاوتی نسبت به نتایج قابل کنترل رویدادها است، آرامش به معنای پذیرش مشکلات به منظور غلبه بر آنهاست. توسعه این کیفیت ذهن به این معنی است که شما به احتمال زیاد به رویدادهای دشوار یا چالش برانگیز به طور سالم و موثر پاسخ خواهید داد.

چرا به آرامش و اعتدال در مدیتیشن نیاز داریم؟

به زودی، چند قدم عملی را بررسی خواهیم کرد که می توانید برای آوردن نوعی آرامش به زندگی خود بردارید. اما ابتدا، ارزش آن را دارد که به جزئیات بیشتری در مورد اینکه این کیفیت ذهنی و عاطفی دقیقاً چه کاری می تواند برای شما انجام دهد، توضیح دهید. آیا واقعاً به آرامش نیاز داریم؟

ایجاد آرامش می تواند به شما کمک کند تا در زندگی شادتر و راحت تر شوید. غیرممکن است که از فراز و نشیب های مداومی که زندگی به سمت ما می آورد، جلوگیری کنیم، خواه به صورت ارتقاء شغلی، جدایی دردناک یا از دست دادن ناگهانی پول نقد باشد. بنابراین به جای تلاش مداوم برای تغییر شرایط بیرونی، باید روی بهبود خودمان در مدیریت این آزمایش ها و مصیبت ها تمرکز کنیم. صرف زمان برای ایجاد یک عمق محافظ شخصیت، بستر مناسبی را برای کاهش رنج و مقاومت و افزایش احساس شادی و پذیرش فراهم می کند.

اما این فقط رویارویی با موانع نیست. علیرغم آنچه ممکن است فکر کنید، تکنیک های ایجاد آرامش (مانند مدیتیشن و ذهن آگاهی) در واقع می توانند برای افزایش سطح انرژی و بهبود کارایی مورد استفاده قرار گیرند. ایجاد آرامش به شما درک بهتری از احساس برخی چیزها در شما می دهد که توانایی شما را برای پاسخگویی قدرتمند و موثر به موقعیت ها افزایش می دهد. همانطور که تکنیک‌های نفس‌کشی انرژی‌زا از پیوند بین نفس و سیستم عصبی خودمختار برای تامین انرژی و شفافیت استفاده می‌کنند، درجه بیشتری از آرامش روانی و عاطفی می‌تواند شما را سازنده‌تر و متمرکزتر کند.

آرامش در بودیسم

اعتدال در مدیتیشن و آرامش درونی ناشی از پذیرش این است که ناراحتی اجتناب ناپذیر است. این مفهوم آرامش یکی از اصول اساسی بودیسم است که بر این اصل استوار است که هیچ چیز دائمی یا قطعی نیست. درک ناپایداری ذاتی زندگی می تواند به ما کمک کند به سمت خوشبختی واقعی حرکت کنیم. بر این اساس در بودیسم، تعادل، یک ساختار پیچیده است که تعاریف متعددی به همراه توسعه تفکر بودایی به آن داده شده است.

آرامش به آگاهی اجازه می دهد تا با تسهیل نگرش عدم دلبستگی و عدم مقاومت، یکنواخت و بی طرفانه باشد. در حالی که ذهن آگاهی از قدرت مشاهده استفاده می کند تا آگاهانه تر از تجربیات جاری و رویدادهای حسی آگاه شود، آرامش به معنای جدا شدن بیشتر از این تجربیات است. برای دسترسی به این کیفیت ذهن، باید در محیطی امن و نسبتا راحت باشیم. محیط‌های ناامن می‌توانند توانایی ما را برای مدیریت احساسات، افکار و تجربیات منفی خفه کنند، زیرا ما را مجبور به انقباض، سخت‌گیری و اجتناب می‌کنند. این امر به دست آوردن ثبات عاطفی را دشوارتر می کند. به همین دلیل است که مدیتیشن بهترین راه برای پرورش آرامش است.

آرامش و اعتدال در مدیتیشن چگونه است؟

مدیتیشن ذهن آگاهی می تواند منجر به تغییر دیدگاه شود که در آن تمرین کنندگان نگرش مشاهده گرانه تر و ظرفیت بیشتری برای عینیت پرورش می دهند. ایجاد آرامش در بدن و ذهن یک فرآیند عمدی مشابه است که برای ایجاد یک تغییر نگرش عمیق طراحی شده است. مدیتیشن و تمرکز حواس می‌تواند به تشویق پذیرش، تعلیق قضاوت‌های منفی و ایجاد حالات بدنی آرام کمک کند. این تقویت عمدی مجموعه اصلی مهارت‌های مرتبط با شادی نیز هدف همه اشکال تمرین آرامش است.

تمرین‌های مدیتیشن ذهن‌آگاهی مانند ویپاسانا و ساماتا تغییرات فیزیکی را در مغز ایجاد می‌کنند که می‌تواند دستیابی به حس آرامش را برای ما آسان تر کند. این امر با کاهش اندازه آمیگدال  و تمرین های مبتنی بر آرامش می توانند واکنش پذیری هیجانی را کاهش دهیم. در واقع کمک می کنند تا یکنواختی بیشتری داشته باشیم. آمیگدال بخشی از مغزاست  که تصمیم‌گیری و احساسات را با ارسال سیگنال‌های استرس به بخشی از مغز که هورمون‌ها را آزاد می‌کند، کنترل می‌کند.

پس دقیقاً چگونه می توانیم این مهارت قدرتمند را وارد زندگی خود کنیم؟ بیایید به چند نکته برای ایجاد آرامش نگاه کنیم.

چگونه آرامش را توسعه دهیم؟

احتمالاً قبلاً متوجه این واقعیت شده اید که مدیتیشن بهترین ابزاری است که برای توسعه ظرفیت آرامش ما در دسترس است. از این رو باید به بررسی اعتدال در مدیتیشن و دستیابی به آن برسیم. در عین حال، تعیین معیارهای مشخص آرامش بسیار دشوار است. بنابراین، هر پیشرفتی که ما داشته باشیم را فقط می توان به صورت حکایتی نگریست. چندین مطالعه تلاش کرده‌اند تا بررسی کنند که چگونه تمرین جنبه‌های آرامش می‌تواند بر ضربان قلب، ضربان تنفسی و تغییرات ضربان قلب (HRV) تأثیر مثبت بگذارد. اما بهتر است قدرت آرامش را بر اساس واقعیت‌های روزمره بررسی کنیم.

چالش ها و موانع زندگی را بپذیرید

ایجاد آرامش در مورد پذیرش چالش های زندگی، احساس واقعی احساسات و مشکلات دشواری است که به شما ضربه می زند. این آموزش می‌آموزد که اجتناب و سرکوب مؤثر نیست، و با انجام این کار شما را مجهز می‌کند تا با شادی و غم به روشی پایدار و متعادل کنار بیایید. یک راه عالی برای رویارویی با تجربیات چالش برانگیز کنونی با آرامش، پذیرش مفهوم “موانع مسیر است”. این منعکس کننده این ایده است که موانع در واقع فرصت هایی برای بهبود ایجاد می کنند و غلبه بر موقعیت های چالش برانگیز می تواند ما را قوی تر، مصمم تر و قوی تر کند.

رهایی احساسات منفی با اعتدال در مدیتیشن

یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توانید در زندگی روزمره خود آرامش داشته باشید، تلاشی آرام اما آگاهانه برای رها کردن احساسات منفی است. اگر تجربه احساسی سخت یا آسیب زا دارید، تمرین مدیتیشن برای رها کردن می تواند به شما کمک کند خود را از ذهن آشفته خود جدا کنید. با تجربیات به روشی غیر قضاوتی برخورد کنید. مدیتیشن منظم به شما این امکان را می دهد که احساسات، افکار و احساسات منفی را رها کنید. همچنین کنترل شناختی خود را به طور گسترده تری تقویت می کند.

مراقبه محبت آمیز

تمرین‌های قلبی یا مراقبه محبت‌آمیز، یکی از شش نوع اصلی مدیتیشن را نشان می‌دهد. این شکل از مراقبه نوعی تمرین تفکری است که در آن شرکت کنندگان احساسات شفقت، گرمی، همدلی و مهربانی را هم نسبت به خود و هم نسبت به دیگران در خود پرورش می دهند. انجام این کار می تواند تعاملات و تجربیات روزانه شما را بهبود بخشد و به شما کمک کند تا نگرش مثبت تری را مهار کنید.

 

 

 

 

 

منابع
mindowl

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا