آن چه باعث استرس ما می شود.

استرس طبیعی است و تا حدی بخشی ضروری از زندگی است. علیرغم اینکه چیزی است که همه تجربه می کنند، اما آنچه باعث استرس می شود می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. به عنوان مثال ، ممکن است یک نفر عصبانی شده و تحت فشار جدی ترافیک قرار گیرد ، در حالی که دیگری ممکن است با گوش دادن به یک موسیقی ملایم ناراحتی و مشکلات ترافیک را به راحتی حل کند. یا درگیر شدن با یکی از دوستان می تواند ما را در کل روز دچار درگیری ذهنی کند. این در حالی است که فرد دیگری به راحتی می تواند درگیری ها را حل کرده و به باقی برنامه های خود توجه نماید.

استرس و شرایط ایجاد آن

آنچه باعث ایجاد استرس در شما می شود ممکن است گزینه ای باشد که از قبل کاملاً از آن آگاه باشید. اما با توجه به اهمیت کنترل استرس در هنگام کاهش تأثیراتی که می تواند بر سلامت جسمی و روانی شما داشته باشد، ارزش دارد که خود را در مقابل احتمال وجود سایر عوامل نیزمصون نمایید. شما می توانید لیستی از مواردی که باعث می شود استرس در وجودتان ریشه بدواند آکاه شوید و با توجه به همه آن ها برای کاهش استرس خود برنامه ای تهیه نمایید. در ادامه این مقاله ما به بررسی و معرفی گزینه هایی می پردازیم که می توانند برای شما ایجاد استرس کنند.

مشکلات مالی

ظبق بررسی انجمن روان شناسی آمریکا پول مهم ترین عامل استرس در کشور های مختلف می باشد. به طور مثال در یک نظرسنجی در سال 2015 ، APA گزارش داد که 72٪ از آمریکایی ها حداقل در بعضی از ماه های سال در مورد پول استرس داشته اند. اکثر شرکت کنندگان در مطالعه گزارش کردند که پول منبع قابل توجهی از استرس است. این مسئله تنها برای شهروندان آمریکایی نیست و در تمام شهر ها شما این مشکل را می بینید.

علائم استرس های مالی
  • بحث با عزیزان درباره پول
  • ترس از باز کردن نامه یا پاسخگویی به تلفن
  • احساس گناه در مورد هزینه کردن پول برای کالاهای غیر ضروری
  • نگران و مضطرب بودن درمورد پول

در دراز مدت، استرس مربوط به امور مالی منجر به پریشانی می شود، که ممکن است فشار خون را افزایش دهد و باعث سردرد، ناراحتی معده، درد قفسه سینه، بی خوابی و احساس بیماری شود. استرس مالی همچنین با تعدادی از مشکلات سلامتی از جمله افسردگی، اضطراب، مشکلات پوستی، دیابت و آرتروز مرتبط بوده است.

کار کردن

درست کار کردن می تواند استرس های مالی ما را از بین ببرد با این حال اشتباه در روند کار کردن می تواند استرس بسیاری بر ما تحمیل کند. هر موردی می تواند در استرس شغلی نقش داشته باشد. از جمله می توان به کار زیاد، عدم امنیت شغلی، عدم رضایت از شغل یا شغل و درگیری با رئیس و / یا همکاران اشاره نمود. چه نگران یک پروژه خاص باشید و چه احساس عدم برخورد ناعادلانه کنید، مقدم داشتن شغل خود می تواند بسیاری از جنبه های زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد، از جمله روابط شخصی و سلامت روحی و جسمی. عوامل خارج از شغل نیز در استرس کاری نقش دارند، از جمله آرایش روانشناختی فرد، سلامت عمومی، زندگی شخصی و میزان حمایت عاطفی آن ها در خارج از کار.

علائم استرس ناشی از کار 

  •     اضطراب
  •     افسردگی
  •     مشکل در تمرکز یا تصمیم گیری
  •     خستگی
  •     سردرد
  •     تپش قلب
  •     نوسانات خلقی
  •     تنش و درد عضلانی
  •     مشکلات معده

برخی از افراد ممکن است احساس خستگی زیاد کرده و برای کنار آمدن با آن دست و پنجه نرم کنند ، که این می تواند بر رفتار آنها نیز تأثیر بگذارد. استرس مالی و شغلی می تواند مشکلات خاصی ایجاد کند که عبارتند از:

  •    از خلاقیت و ابتکار عمل کاسته شده است
  •     بی علاقگی
  •     افت عملکرد کار
  •     افزایش روزهای بیماری
  •     انزوا
  •     سطوح پایین تر از صبر و افزایش سطح ناامیدی
  •     مشکلات روابط شخصی

مشکلات عاطفی

عموما زندگی ما باعث ایجاد استرس می شود. این استرس می تواند از یکی از اعضای خانواده، شریک زندگی، دوست یا همکار بر ما وارد شود. افراد سمی در تمام قسمت های زندگی ما کمین می کنند و استرسی که از این روابط تجربه می کنیم می تواند بر سلامت جسمی و روحی تأثیر بگذارد. در روابط عاشقانه دلایل زیادی برای استرس وجود دارد و هنگامی که زوجین دائماً تحت فشار هستند، رابطه ممکن است در خطر شکست باشد.

عوامل استرس زا در روابط
  • مشغله بیش از حد برای گذران وقت با یکدیگر و تقسیم مسئولیت ها
  •  عدم  صمیمیت و رابطه جنسی به دلیل مشغله ، مشکلات سلامتی و هر تعداد دلیل دیگر
  • وجود  سو استفاده یا کنترل در رابطه
  •  شما و شریک زندگی خود در ارتباط نیستید
  •  شما و / یا شریک زندگی بیش از حد الکل مصرف می کنید و / یا از مواد مخدر استفاده می کنید
  •  شما یا شریک زندگی خود به طلاق فکر می کنید.

علائم استرس مربوط به روابط شخصی شبیه علائم طبیعی استرس عمومی است و ممکن است شامل سلامت جسمی و مشکلات خواب، افسردگی و اضطراب باشد. همچنین ممکن است خود را در معرض اجتناب یا درگیری با فرد قرار دهید، یا اینکه به راحتی از حضور آنها تحریک شوید.

فرزند پروری

والدین اغلب با مدیریت برنامه های شلوغی که شامل شغل ، وظایف خانه و تربیت فرزندان است مواجه هستند. این خواسته ها منجر به استرس والدین می شود. سطح بالای استرس والدین می تواند والدین را در تعامل با فرزندان خشن، منفی و اقتدارگرا کند. استرس والدین همچنین می تواند کیفیت روابط والدین و کودک را کاهش دهد. به عنوان مثال، شما ممکن است ارتباط آزاد با فرزند خود نداشته باشید تا فرزندتان برای مشاوره به شما مراجعه نکند یا اینکه شما و فرزندتان اغلب با هم مشاجره کنید. منابع استرس والدین ممکن است شامل درآمد کم، ساعات طولانی کار، فرزندپروری به تنهایی، تنش های زناشویی یا روابطی با تربیت کودکی باشد که با اختلال رفتاری یا ناتوانی در رشد تشخیص داده شده است.

والدین کودکانی که دارای اختلالات رفتاری و تأخیر در رشد هستند بیشترین خطر را برای استرس والدین دارند. در حقیقت ، مطالعات متعدد نشان می دهد والدین کودکان اوتیسم میزان بالاتری از استرس والدین را نسبت به افرادی که فرزندان آنها به این بیماری مبتلا نیستند گزارش می دهند.

زندگی روزمره و مشغله

عوامل استرس زای روزمره ناراحتی های روزمره ما هستند. این موارد شامل مواردی مانند فراموش کردن کلید ها ، دیر رسیدن و فراموش کردن همراه داشتن وسیله مهم هنگام خروج از خانه است. معمولا این موارد عادی هستند اما اگر مکررا تکرار شود باعث ایجاد اضطرابی می شود که بر سلامت جسمی و روانی تاثیر خواهد داشت. این روز ها عموم افراد برنامه های شلوغ تری دارند و ایت استرس زیادی را به آن ها اضافه می کند. در بعضی موارد، مشغله به دلیل ضرورت، مانند کار در شغل دوم است. در مواقع دیگر، به دلیل احساس گناه استکه فرد نمی خواهد دیگران را ناامید کند.

افراد ممکن است “نه” نگویند و در نهایت وقت کمی برای خود داشته باشند، یا از نیاز های اساسی خود مانند غذا خوردن صحیح و ورزش به دلیل کمبود وقت غافل شوند.  مشغله های روزمره زندگی می تواند موجب ایجاد استرس شدید در افراد شود و زندگی روزمره را با مشکل ایجاد کند. این استرس می تواند روز به روز زیاد شده و خطرات روحی و جسمی بیشتری را هم به همراه داشته باشد.

شخصیت فرد و منابع در دسترس

ویژگی های شخصیتی شما و منابعی که در دسترس دارید با تمام موارد بالا پیوند خورده و می تواند منابع مستقل استرس نیز باشد. به عنوان مثال برون گراها در زندگی روزمره استرس کمتری را تجربه می کنند و منابع اجتماعی بیشتری دارند که در برابر استرس از خود محافظت می کنند. از طرف دیگر، کمال گرایان ممکن است به دلیل استاندارد های دقیق خود استرس را بی جهت به خود وارد کنند و عواقب منفی سلامت روحی و جسمی را نسبت به افرادی که فقط به موفقیت های بزرگ متمرکز هستند، تجربه کنند. کسانی که با شرایط ویژه روحی و روانی هستند، به همه اطراف خود از جمله خودشان استرس وارد کنند. کسانی که پول کافی برای استخدام دیگران دارند، می توانند کار های استرس زای موجود را به دیگران واگذار کنند.

بنابرا این این منبع می تواند نسبت به کسانی که برای تأمین مخارج زندگی خود تلاش می کنند بیشتر باشد. در واقع افرادی که خود شخاصا و به تنهایی کار می کنند منابع کم تری خواهند داشت و لازم است تا تلاش بیشتری داشته باشند تا فقط پولی کسب کنند. در واقع باید به این نکته توجه داشته باشید که منابع در دسترس فرد می تواند میزان استرس را تغییر دهد. اگر شما منابع در دسترس بیشتری برای خود داشته باشید می توانید از میزان استرس خود کم کنید.

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا