آسیب های دوران کودکی چگونه بر روابط بزرگسالان تأثیر می گذارد

آسیب های دوران کودکی بر روابط تاثیر خواهد گداشت. روابط برای همه دارای فراز و نشیب های زیادی هستند. همان طور که می دانید تروما آسیب های ناشی از اتفاقات در دوران مختلف زندگی است. اختلالات مختلف در دنیا شایع است. دوران کودکی حساسیت های بسیار زیادی دارد.  امروز در ارتباط با ترومای ویکاریوس صحبت می کنیم. این تروما که به اسم ترومای بزرگسالی هم گفته می شود معمولا با علائم مختلف ظاهر می شود.  اگر این علائم در ابتدا درمان نشوند می توانند آسیب های روانی شدیدی برسانند. بحث تروما درمانی را در مقاله های قبل مورد بررسی قرار دادیم و تاثیرات آن را بر رفتار افراد توضیح دادیم.

ترومای دوران کودکی در بزرگسالان به نوعی یکی از جدید ترین انواع تروما است. یکی از مواردی که همیشه مورد بررسی قرار می گیرد بحث ضربه های جسمی است. در واقع این ضربه های جسمی به گونه ای است که باعث اختلالات روانی بسیاری می شود. یکی از این موارد تروما است. تروما یک نوع اختلال است که در افراد مختلف متفاوت است. علائم تروما می تواند شامل موارد و ویژگی های منحصر به فردی باشد. نحوه درمان آن اما می تواند به افراد کمک های بسیاری کند. در ادامه می خواهیم ببینیم که آسیب های دوران کودکی چگونه بر روابط بزرگسالان تأثیر می گذارد چگونه است؟

اختلالات مختلف در کودکان و بزرگسالان و آسیب های دوران کودکی

یک سری از اختلالات هم هستند که بیشتر برای کودکان یا به صورت اختصاصی برای بزرگسالان است. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های آن افسردگی را به همراه داشته باشد. این بدان دلیلی است که کودک در دوران مدرسه احساس کند با بقیه فرق دارد و مورد تمسخر قرار می گیرد که این باعث آسیب روحی به او می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با آسیب های دوران کودکی چگونه بر روابط بزرگسالان تأثیر می گذارد، صحبت کنیم.

علائم آسیب های دوران کودکی در بزرگسالان

اگر در کودکی دچار تروما شده اید، به احتمال زیاد در آینده دچار اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) شده اید یا تجربه کرده اید. این مقاله توضیح می‌دهد که تروما چیست، سوء استفاده در دوران کودکی چگونه ممکن است به نظر برسد.

آسیب های دوران کودکی چیست؟

آسیب های دوران کودکی نه تنها به معنای آزار جسمی، عاطفی یا جنسی است. بلکه قرار گیری در معرض رویدادهای آسیب زا نیز است. این رویدادهای آسیب زا می تواند زمانی باشد که کودکان شاهد بلایای طبیعی هستند یا حتی زمانی که شاهد خشونت در جوامع خود هستند. عواملی که واکنش کودک به ضربه را تعیین می کنند عبارتند از:

  • سطح رشد: این می تواند به معنای جایی باشد که کودک از نظر سنی یا ذهنی است.
  • قومیت یا عوامل فرهنگی: این می تواند بر آنچه که کودک به عنوان یک پاسخ طبیعی به تروما بر اساس آن‌چه از افراد جامعه یا خانواده خود دیده است، تأثیر بگذارد.
  • مواجهه قبلی با تروما: اگر کودک بیشتر به رویدادهای آسیب زا عادت داشته باشد، می تواند به این معنی باشد که با یادگیری کنترل واکنش های خود سازگار می شود.
  • منابع موجود: اشاره به ارتباط اجتماعی-اقتصادی خانواده آن ها و همچنین دسترسی آن ها به نیازهایشان به طور منظم دارد.
  • مشکلات کودک و خانواده از قبل وجود داشته است: این می تواند نشان دهد که والدین شما چقدر حمایت می کنند وقتی به آن ها می گویید که یک اتفاق آسیب زا رخ داده است، یا می تواند به این معنی باشد که نوعی از آسیب های سوء استفاده آمیز در خانواده نزدیک شما رخ می دهد.

علائم PTSD در کودکان

پس از قرار گیری در معرض هر رویداد آسیب زا، بچه ها تمایل دارند نوعی تغییر رفتاری را بیان کنند. این رفتارها هنوز به طور مرتب توسط متخصصان بهداشت روان در اقدامات روزانه خود با بزرگسالان گزارش می شود. این تغییرات رفتاری می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ترس‌های جدید ناگهانی
  • این ترس‌ها ممکن است با رویداد آسیب‌زا مرتبط باشند یا نباشند.
  • اضطراب جدایی و آسیب های دوران کودکی
  • زمانی اتفاق می‌افتد که کودک غرق در اضطراب می‌شود، اگر والدینش در اطراف نباشند.

اختلالات خواب

این می تواند به این معنی باشد که آن ها شروع به دیدن کابوس می کنند یا توانایی به خواب رفتن سریع را از دست می دهند.

غم و اندوه

اگر متوجه شدید که شما یا یکی از عزیزانتان بیشتر احساس ناراحتی می کنید، ممکن است نشانه ای از کنار آمدن آن ها با یک آسیب های دوران کودکی در بزرگسالان باشد.

از دست دادن علاقه به فعالیت های عادی: کودک ممکن است علاقه خود را به چیزهایی که زمانی از آنها لذت می برد از دست بدهد.

ناتوانی در تمرکز

این می تواند طولانی یا کوتاه مدت باشد و بر چیزهایی مانند مدرسه، کار یا فعالیت های عادی تأثیر بگذارد.

خشم

عصبانیت غیر قابل توضیح یا تحریک پذیری که با سطح رویداد مطابقت ندارد، می تواند نشانه یک ترومای دوران کودکی در بزرگسالان باشد.

شکایات جسمی

این شکایات می تواند شامل معده درد، سردرد یا هر درد جسمی دیگری باشد که به نظر می رسد دلیل اصلی نداشته باشد.

تجربه PTSD در کودکان و آسیب های دوران کودکی

علاوه بر این علائم، کودکانی که PTSD را تجربه می‌کنند، ممکن است در تلاش برای جستجوی علائم هشداردهنده برای جلوگیری از آسیب‌های آینده، بیش‌هوشیاری نشان دهند. کودکانی که از PTSD رنج می برند نیز ممکن است تروما را دوباره تجربه کنند یا از چیزهایی که ممکن است به آن ها یادآوری کند یا باعث به یاد آوردن تروما شود اجتناب کنند.

آسیب های دوران کودکی چگونه بر روابط بزرگسالان تأثیر می گذارد؟

آسیب های دوران کودکی به خوبی پشت سال های جوان تر می ماند. بسیاری از مردم وقتی بعد از دوران بلوغ هنوز در تلاش جلوگیری از آسیب ها هستند دچار شگفت زدگی می شوند. این باعث ایجاد مشکلاتی در طول زندگی فرد می شود و بر روابط بزرگسالان آن‌ها تأثیر می گذارد. خاطرات دوران کودکی باید شامل معصومیت، شادی، امید، خوش بینی و شگفتی باشد. کودکان باید احساس امنیت، محافظت و محبت توسط مراقبین خود داشته باشند و به آن‌ها این امکان را می دهد که روابط محکمی ایجاد کنند. با این حال، بسیاری از افراد این تجربه را ندارند و اثرات خود به خود از بین نمی روند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

تروما باعث ایجاد اثرات زیادی می شود که بلافاصله پس از تجربه شروع می شود و برای مدت طولانی ادامه می یابد. ممکن است برخی از تأثیرات مورد بحث در زیر را به عنوان مسائلی در زندگی یا رابطه خود بشناسید و به شما اجازه دهد بدانید که تنها نیستید. همچنین به شما کمک می کند یاد بگیرید که چگونه به مشکلات رسیدگی کنید و بر مشکلات غلبه کنید.

آن‌چه کارشناسان در مورد تأثیرات آسیب های دوران کودکی بر روابط بزرگسالان می گویند

تروما مانع از رشد و تکامل فرد می شود و بر فردی که تبدیل می شود تأثیر می گذارد. کودکانی که ضربه روحی را تجربه می‌کنند یا در خانه‌ای ناکارآمد زندگی می‌کنند، نحوه رفتار در یک رابطه بزرگسالان را درک نمی‌کنند. آن‌ها برای درک مرزها تلاش می کنند و به طور بالقوه به اتصال آسیب می رسانند. وقتی کودک در خانه ای ناکارآمد بزرگ می شود، راه های نامناسبی برای تعامل با اطرافیان خود می آموزد. آن‌ها تعامل مراقبین خود را تماشا می کنند، بنابراین اگر بزرگسالان در زندگی آن‌ها به شیوه های ناسالم رفتار کنند، کودک نیز چنین خواهد کرد. علاوه بر این، رها شدگی در مراحل رشد کودک به شدت بر رشد عاطفی کودک تأثیر می گذارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

نحوه تعامل مراقبین با کودک و سایر بزرگسالان دیدگاه کودک را نسبت به جهان شکل می دهد. این بر احساس آن‌ها از خود، نحوه تعامل آن‌ها با دیگران و نحوه ایجاد و حفظ روابط بزرگسالان تأثیر می گذارد. برای این که کودک یاد بگیرد چگونه دلبستگی های سالم داشته باشد، باید رفتار مناسب مراقبین خود را ببیند. آن‌ها همچنین به احساس عشق و امنیت در خانه خود نیاز دارند تا اعتماد به نفس رشد را به آن‌ها بدهد. کودکان باید با مراقبان خود رابطه سالمی داشته باشند تا حمایت لازم را برای جلوگیری از آسیب های دوران کودکی دریافت کنند. انواع آسیب های دوران کودکی که می تواند به روابط بزرگسالان منتقل شود

هنگامی که کودک ضربه روحی را تجربه می کند، رشد او را مختل می کند و باعث ایجاد مشکلاتی در طول زندگی او می شود. با این حال، وجود خانواده های ناکارآمد تنها تجربه آسیب زا نیستند که کودک می تواند تجربه کند. نمونه های دیگر تروما شامل موارد زیر است:

  • آزار جسمی
  • سوء استفاده جنسی
  • بستری شدن در بیمارستان یا جراحی در کودکی
  • قلدری شدید
  • بلای طبیعی
  • شاهد خشونت خانگی
  • بی توجهی

چگونه آسیب های دوران کودکی بر روابط بزرگسالان تأثیر می گذارد

ترومای دوران کودکی به طور دائمی بر فرد تأثیر می گذارد و در نهایت بر روابط بزرگسالان او تأثیر می گذارد. منجر به موقعیت های ناسالم و بسیاری از مسائل دیگر می شود که باید به آن‌ها رسیدگی کنید.

ترس از رها شدگی

کودکی که توسط فردی که باید از آن‌ها مراقبت می کرد رها می شود در طول زندگی خود با ترس از رها شدن دست و پنجه نرم می کنند. وقتی وارد یک رابطه بزرگسالی می شوند، ممکن است با ترس از ترک شریک زندگی خود زندگی کنند، زیرا اعتماد به دیگران برایشان سخت است. آنها اغلب حتی متوجه آسیب های دوران کودکی نمی شوند، اما شما می توانید آن را با علائم زیر تشخیص دهید:

  • هر زمان که یک همسر آن ها بدون آن‌ها جایی می رود، نگران می شود
  • هنگامی که شریک زندگی در طول بحث و مشاجره آرام می‌شود، آن ها نمی توانند آرام شوند
  • حسادت یا مالکیت
  • نادیده گیری نیازها یا خواسته های آن‌ها برای جلب رضایت شریک زندگی

زمانی که شما به راحتی عصبانی یا تحریک پذیر می شوید

رشد در خانه ای که دائماً مورد انتقاد قرار می گیرد، بزرگسالی را ایجاد می کند که به راحتی با دیگران آزرده یا عصبانی می شود. نظرات انتقادی را می توان متوجه کودک یا افراد دیگر کرد. اما همچنان بر روابط بزرگسالان آن‌ها تأثیر می گذارد. آن‌ها یاد می‌گیرند که سرزنش وقتی کسی یک فرد کامل نیست، به گونه ای نحوه ابراز نارضایتی خود است. علاوه بر این، به کودک می آموزد که نقص و ویژگی های منحصر به فرد غیرقابل قبول است. آسیب های دوران کودکی این ایده را به اطرافیان خود می پروراند و در کوچک‌ترین موقعیتی تحریک پذیر می شود.

در طول روابط بزرگسالان به تنهایی مکرر نیاز دارید

تجربه تروما در کودکی می تواند منجر به نیاز به زمان زیادی به تنهایی در بزرگسالی شود. این رفتار اغلب از زندگی در یک محیط پر استرس یا آشفته ناشی می شود که باعث ایجاد سیستم عصبی مرکزی بیش از حد هوشیار می شود.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا