آسیب در نوجوانان چه چیزی را ثابت می کند؟

آسیب در نوجوانان به علت دروان حساس آن ها احتمال بالاتری دارد. این آسیب ها می تواند مشکلات روانی هم ایجاد کند. قلدری و آسیب به نوجوانان می تواند آسیب های روانی بسیاری به افراد برساند. در مقاله های قبل گفتیم که قلدری چگونه می تواند به فرزندان و حتی بزرگسالان آسیب برساند. اگر افراد در معرض قلدری قرار بگیرند ممکن است نتوانند مشکلات خود را بیا کنند. همیشه ما فکر می کنیم که قلدری در بین کودکان و نوجوانان اتفاق می افتد. اما این فرآیند ممکن است در بزرگسالان نیز اتفاق بیفتد. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند.

اختلالات روانی انواع مختلفی دارند. یکی از این اختلالات قلدری است. قلدری در سراسر جامعه موضوع امروز ما است. عصبانیت اگر ادامه داشته باشد می تواند آسیب های زیادی به افراد برسانند. یکی از این آسیب ها می تواند مشکلات روانی باشد. عصبانیت می توان از طریق راه های مختلفی حل شود. در ادامه می خواهیم ببینیم که آسیب در نوجوانان چه چیزی را ثابت می کند

تمرینات روانشناسی برای انواع قلدری و آسیب در نوجوانان

برای مثال ممکن است یک روان شناس برای یک فرد راه های مختلفی مثل تمرین با خود یا استفاده از وسایل مخصوص برای کاهش عصبانیت استفاده کند. تمامی اختلالات روانی قابل حل است. برای مثال در یک فرد عصبانیت فقط در زمان های اتفاقات ناگوار ایجاد می شود. در افراد دیگر ممکن است این عصبانیت به شیوه های دیگری ایجاد شود. برای مثال ممکن است فرد در تمام مدت عصبانیت را داشته باشد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با آسیب در نوجوانان چه چیزی را ثابت می کند، صحبت کنیم.

محل کار گاهی اوقات می تواند یک محیط سمی باشد

محل کار گاهی اوقات می تواند یک محیط سمی باشد. اغلب مجبورید با افرادی که نمی‌شناسید کار کنید، که می‌تواند به نتایج متفاوتی منجر شود. گاهی اوقات، در محل کار با دوستان یا آشنایان جدید پیوندهای پایدار برقرار می کنید. در مواقع دیگر، شما با همکارانتان شباهت زیادی ندارید. اما می توانید به اندازه کافی خوب کنار بیایید و یاد بگیرید که چگونه کار را انجام دهید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اما مواقعی پیش می آید که یک همکار رفتار وحشتناکی با شما دارد. این همان انواع قلدری که به عنوان آسیب در نوجوانان هم هست معرفی می شود. آن ها ممکن است با شما بدرفتاری کنند، سعی کنند شما را به دردسر بیاندازند، یا حتی شما را مورد آزار و اذیت قرار دهند. اگر این اتفاق برای شما افتاده باشد، ممکن است ناگهان محل کارتان دوباره شبیه مدرسه شود. یعنی مملو از رفتارها و دسته های نوجوانانه. ممکن است کار کردن در این شرایط خصمانه دشوار یا حتی غیرممکن به نظر برسد. این جا است که قوانین قلدری اهمیت پیدا می کند.

آسیب در نوجوانان و انواع قلدری هم آسان و هم دشوار است

تعریف قلدری هم آسان و هم دشوار است. در حالی که ما فکر می کنیم قلدری چیزی است که از طریق تماس فیزیکی یا اخیراً از طریق اینترنت اتفاق می افتد.

تجربه قلدری بدون عواقب نیست. در واقع، قلدری اغلب تأثیری ماندگار بر افراد مورد نظر دارد و عواقب آن می تواند مادام العمر باشد. نوجوانان و کودکانی که مورد هدف قلدرها قرار گرفته‌اند، سال‌ها پس از پایان قلدری، اغلب با مواردی مانند اضطراب، افسردگی، افکار خودکشی و اعتماد به نفس پایین دست و پنجه نرم می‌کنند.

برای مقابله با این پیامدهای منفی، برخی از کودکان حتی به رفتارهای خودآزاری مانند بریدن یا سوزاندن خود متوسل می شوند. در این جا همه چیزهایی است که باید در مورد خودآزاری و ارتباط با قلدری بدانید.

خودآزاری و آسیب در نوجوانان

هنگامی که بیشتر مردم به آسیب رساندن به خود یا آسیب رساندن به خود فکر می کنند، به فکر راحتی آنی هستند. اما با توجه به نظر روانشناسان برای بیماری های روانی، هر زمان که شخصی عمداً به خود صدمه بزند، این خودآزاری محسوب می شود. برخی از بچه ها به سوزاندن خود، کندن موهای خود یا ایجاد زخم هایی متوسل می شوند. حتی گرایشی به سوی خودآزاری دیجیتالی وجود دارد که در آن بچه‌ها به‌طور ناشناس مطالب آزاردهنده‌ای را در مورد خودشان به صورت آنلاین منتشر می‌کنند.

چرا نوجوانان درگیر خودآزاری و قلدری می شوند؟

راه های مختلف برای از بین بردن استرس و تنش استفاده می شود. دلایل دیگری که نوجوانان و جوانان ممکن است درگیر خودآزاری باشند عبارتند از:

  • وقتی احساس بی‌حسی یا خالی بودن می‌کنند خود را وادار به کاری می کنند.
  • مسدود کردن خاطرات دردناک یا ناراحت کننده
  • رهایی از احساسات، عواطف و ناامیدی های طاقت فرسا
  • خود را به خاطر اشتباه کردن یا عدم رعایت استانداردهای خاص تنبیه می کنند
  • کنترل زندگی خود را دوباره به دست بگیرند
  • همیشه جوری رفتار می کنند که نشان می دهد آن ها به کمک نیاز دارند

آسیب در نوجوانان چه چیزی را ثابت می کند؟

مسائل مربوط به سلامت روان در میان نوجوانان رو به افزایش است. به طور نگران کننده ای، تحقیقات جدید نشان می دهد که جوانان برای کاهش درد و رنج روحی خود به رفتارهای خودآزاری روی می آورند. متأسفانه، این اتفاق کمک راهی برای مقابله با درد عاطفی است که اغلب پنهان می کنند.

مثالی در ارتباط با این زمینه

در این‌جا یک مثال واقع بینانه وجود دارد

کارن 11 ساله بود که برای اولین بار شروع به آسیب رساندن به خود کرد و والدینش حتی تا زمانی که مشکل از کنترل خارج نشد، متوجه نشدند. آن‌ها فکر می کردند عجیب است که او همیشه لباس های پوشیده بر تن می کند. وقتی فصل از زمستان به بهار تغییر کرد، او همچنان برای هوای بهاری لباس گرم می پوشید. مادرش یک روز وقتی از او خواست که پیراهن خود را به آستین کوتاه تغییر دهد، این بریدگی ها را پیدا کرد. منطقی نبود که چرا وقتی هوا بیرون گرم بود، بخواهد آستین بلند بپوشد. خانواده او به زودی متوجه شدند که او زخم های عمیقی را که روی بازوهای کوچک خود ایجاد کرده بود، می پوشاند( یعنی تعریف واضح آسیب در نوجوانان)

چه چیزی باعث می شود کودک چاقو، تیغ یا شی تیز دیگر را بگیرد و داخل پوستش کند؟

همه والدین باید پنج علامت افسردگی در نوجوانان را بدانند. کارن دریافت که درد جسمی باعث می‌شود ناراحتی روانی خود را فراموش کند، حتی برای مدتی کوتاه.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

حتی با وجود اینکه آن‌ها هر کاری برای کاهش آسیب گذشته او انجام داده بودند، او باید غم خود را پردازش می کرد. او در یک آشفتگی ذهنی پر از طرد و ترس به دام افتاده بود. اضطراب بسیار زیاد شد و کارن دریافت که آسیب به خود تنها راهی است که می تواند با درد مقابله کند.

عادت وحشتناک آسیب در نوجوانان به خاطر اتفاقات کودکی

کارن این عادت وحشتناک را در طول سال های نوجوانی خود ادامه داد. او از هر چیزی که به دستش می رسید برای آسیب بدنی و ایجاد حس آرامش استفاده می کرد. اگر در امتحان نمره بدی می گرفت، خانواده را با نافرمانی ناامید می کرد، یا به گذشته خود فکر می کرد. رخت خواب او به مکان امنیتی تبدیل شد که به او کمک کرد احساس بهتری نسبت به زندگی خود داشته باشد.

فروپاشی عصبی و آسیب در نوجوانان

داستان کارن غیر معمول نیست. متأسفانه، مرکز ملی PTSD بیان می کند که حدود 35 درصد از نوجوانان در مقطعی به خود آسیب زدند یا عمداً خود را زخمی کرده اند. اگرچه آسیب به دست رایج‌ترین روش است، اما آن‌ها همچنین می‌توانند موهای خود را بکشند، پوست خود را بچینند یا خود را خراش دهند. کوبیدن سر یکی دیگر از روش‌های خودآرام‌بخش برای تنبیه خود برای کارهایی است که انجام داده‌اند. این باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشند.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

مطالعه ای در مورد رفتارهای خودآزاری و مراجعه به اورژانس انجام شد. محققان دریافتند که حدود 1.6 از کل مراجعات به بیمارستان به دلیل اقدامات آسیب در نوجوانان 13 تا 18 ساله است.

به نظر می رسد که بریدن یا سوراخ کردن پوست رایج ترین روشی است که توسط دختران استفاده می شود، در حالی که پسرها تمایل به استفاده از چاقو دارند.

خودآزاری با خودکشی متفاوت است

والدین اغلب درک نمی کنند که خودآزاری با تمایل به خودکشی یکسان نیست. به طور کلی، این کودکان نمی خواهند خود را بکشند. آن‌ها فقط می خواهند کاری کنند که درد متوقف شود بد تنها راهی که می دانند. آسیب در نوجوانان یک مهارت مقابله ای است که آن ها برای اضطراب خود مفید می دانند. اکنون، برخی از کودکان در حال خودکشی هستند که در ابتدا خودآزاری را تجربه می کنند. رفتارهای آن‌ها با احساس راحتی بیشتر در برابر درد تشدید می شود. این کودکان ممکن است سعی کنند خود را مسموم کنند، از روش های خفگی استفاده کنند یا حتی از روی پله عمدا به پایین بیفتند.

آسیب در نوجوانان به چه شکل هایی است?

اگر متوجه شدید که فرزندتان در حال بریدن در دست خود است، دلیلی برای هشدار وجود دارد. مطالعات نشان می دهد که نوجوانانی که به خود آسیب می رسانند در معرض خطر بیشتری برای اقدام به خودکشی در آینده هستند، اما این بدان معنا نیست که اگر در بازوهای خود بریدگی ایجاد کنند، سعی در کشتن خود دارند.

درک رهایی عاطفی و آسیب در نوجوانان

وقتی کارن شروع به بریدن دست خود کرد، والدینش معتقد بودند که او فقط به دنبال جلب توجه است. با این حال، منطقی نبود. چرا او بریدگی ها را زیر یک پیراهن آستین بلند پنهان می کند؟ پس از صحبت با یک متخصص بود که والدینش متوجه شدند که او سعی دارد خود را آرام کند. او نمی خواست کسی این فرآیند آسیب در نوجوانان را ببیند. در عوض، او علائم را پنهان می کرد زیرا خجالت می کشید. زمانی که پوشیدن پیراهن آستین کوتاه و چک کردن بازوهایش به صورت روزانه عادی شد، او شروع به بریدن در نواحی نامشخص تر کرد. والدین او دریافتند که آسیب رساندن به بالای سینه، ران ها و بالای بازوها برای این نوجوانان عادی است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با این حال، شما نمی توانید خیلی مراقب باشید زیرا آن‌ها می توانند هر جایی برش دهند. بخش غم انگیز این است که شما نمی توانید هر بار که کودک روی بدن خود علامت می گذارد به اورژانس ببرید. فقط موارد بسیار شدید درمان می شوند. از آنجایی که این مسائل ریشه های عمیقی دارند، برای والدین همیشه آسان نیست که بدانند چگونه این موقعیت را مدیریت کنند. هیچ قرص جادویی وجود ندارد که آسیب در نوجوانان را درمان کند. به علاوه، فرزند شما برای موفقیت در مشاوره باید کمک بخواهد. قبل از اینکه بتوانید به کودک خود کمک کنید عادت خودزنی را ترک کند، باید به اصل موضوع بپردازید.

 

 

منابع
powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا