چگونه قلدری می تواند منجر به PTSD در کودکان شود؟

یکی از اختلالات روانی سایه در دنیای امروزی PTSD در کودکان است. علت های زیادی وجود دارد که باعث PTSD در کودکان می شود. قلدری یکی از مسائلی است که ممکن است باعث این اختلالات در کودکان شود. کودکان نیازمند حمایت والدین و اطرافیان خود هستند. اما باید خانواده این موضوع را در نظر داشته باشد که رفتار دوستان آن ها هم می تواند باعث اختلالات در کودکان شود.  همه ما می دانیم که استرس یکی از شایع ترین مشکلاتی است که برای همه افراد به وجود آمده است.

استرس در زندگی تا حدودی باعث پیشرفت است. حال اگر این استرس بیشتر از حد معمول باشد آسیب زا خواهد بود. در واقع شما در هر کاری اگر بیش از حد بخواهید آن را تکرار کنید روزی شما را آزار می دهد. استرس انواع مختلفی دارد. یکی از انواع استرس PTSD است. قبلاً در ارتباط با  PTSD  و ویژگی های آن با شما صحبت کردیم. هر فردی به علت شرایط مختلف همان طور که در مقاله های قبل گفتیم می تواند دچار خشم یا استرس شود.

رفتار خشمگین و PTSD در کودکان

چگونه قلدری می تواند منجر به PTSD در کودکان شود؟

حال این خشم می تواند یک خشم درونی چندین ساله باشد یا یک خشم آنی که به علت وجود شرایط مختلف ایجاد شده باشد. در دورانی که زندگی می کنیم ممکن است فرد به علت های مختلف دچار این فرآیند استرسی شوند. برخی با داشتن استرس ممکن است خشم را هم در خود به وجود بیاورند. در این موقعیت است که مشاوره وارد کار می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه قلدری می تواند منجر به PTSD در کودکان شود؟ صحبت کنیم.

واکنش مردم نسبت به اختلال PTSD در کودکان متفاوت است.

واکنش مردم نسبت به اختلال PTSD در کودکان متفاوت است. زندگی با این شرایط می تواند کاملاً مشکل باشد. برخی از افراد برای سرکوب این اختلال به الکل یا مواد مخدر روی می آورند. متأسفانه، این فقط علائم شایع را افزایش می دهد. PTSD که در غیر این صورت اختلال پس از سانحه شناخته می شود، بیماری است که به دلیل یک واقعه ترسناک رخ می دهد. در بیشتر موارد، ممکن است به دلیل تجارب فردی یا شاهدان باشد. علائم شایع ممکن است شامل احساس اضطراب و افکار غیرقابل کنترل در مورد این رویداد باشد. با این حال، انواع مختلفی از PTSD در کودکان وجود دارد. این نوع براساس برخی تحقیقات طبقه بندی می شوند.

اساساً، اختلال استرس پس از سانحه با تجربه یک واقعه آسیب زا سروکار دارد. در برخی موارد، PTSD ممکن است به دلیل ویژگی های شخصیتی ارثی رخ دهد. انواع این اختلال اساساً براساس انواع واکنش ها به حوادث آسیب زا است. در این جا انواع PTSD در کودکان وجود دارد:

PTSD در کودکان بدون عارضه

کودک مبتلا به PTSD بدون عارضه ممکن است به یک واقعه آسیب زای قابل توجه متصل شود. این نوع PTSD با چندین رویداد سرو کار ندارد. به عنوان مثال، ممکن است فقط با یک حادثه خاص یا یک فاجعه طبیعی مرتبط باشد. علاوه بر این، این شرایط ممکن است به طور مداوم از یک رویداد آسیب زا تشکیل شود. درمانگران ممکن است درمان این اختلال را بدون عارضه را ساده تر از انواع دیگر بدانند.‌

اگر PTSD در کودکان بدون عارضه داشته باشید، ممکن است علائمی مانند بازگشت به عقب، کابوس ها و تغییرات خلقی را تجربه کنید. اگر هر یک از این علائم را احساس کردید، لطفا با یک درمانگر مشورت کنید. سایت های مختلف متخصصان دارای مجوزی را ارائه می دهد که می توانند در این مشکلات به شما کمک کنند.

PTSD در کودکان به تازگی کشف شده است

چگونه قلدری می تواند منجر به PTSD در کودکان شود؟

سال‌ها تصور می‌شد که اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) چیزی است که فقط جانبازان جنگ تجربه کرده‌اند. اما تحقیقات نشان می‌دهد که هر رویداد آسیب‌زا می‌تواند باعث PTSD شود، از جمله سوء استفاده از قرار ملاقات و قلدری.

در واقع، قلدری تأثیری پایدار بر قربانیان دارد. آن ها اغلب اضطراب، ترس، کابوس، بی خوابی، افسردگی و تعدادی از علائم دیگر را تجربه می کنند. و از آن جا که قربانیان اغلب احساس آسیب پذیری، ناتوانی در دفاع از خود می کنند، قلدری همچنین می تواند منجر به شرایط مرتبط با استرس مانند PTSD شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

علاوه بر این، تحقیقات اخیر نشان داده است که ارتباط مستقیمی بین قلدری و PTSD وجود دارد. PTSD در کودکان نوعی اختلال اضطرابی است که پس از ضربه ای مانند قلدری رخ می دهد.

این اختلال شامل زنده کردن تروما اغلب از طریق کابوس، فلاش بک یا افکار مزاحم است. افرادی که PTSD را تجربه می کنند ممکن است از رویدادها، افراد یا مکان های محرک اجتناب کنند. این کار باعث می شود تا از خاطرات مزاحم و ناخواسته فرار کنند. این خاطرات آسیب زا اغلب واکنش های عاطفی یا فیزیکی را به همراه دارند.

هر نوع استرسی می تواند منجر به PTSD در کودکان شود

اگر چه هر نوع استرسی می تواند منجر به این اختلال شود. اما معمولاً شامل یک تجربه شخصی مستقیم است که در آن قربانی احساس خطر می کند. او مجروح شده یا می بیند که شخص دیگری می میرد، تهدید می شود یا مجروح می شود.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که دختران بیشتر از پسران تحت تأثیر PTSD در کودکان  قرار می گیرند. علاوه بر این، استرس تجربه شده توسط قلدری لزوماً با پایان قلدری متوقف نمی شود. در نتیجه، PTSD می تواند مدت ها پس از پایان قلدری در زندگی فرد ظاهر شود.

PTSD در کودکان

در حالی که علائم PTSD در بزرگسالان و کودکان مشابه است، چند چیز متفاوت است. این تفاوت‌ها به ویژه اگر احساس می‌کنید فرزندتان ممکن است دچار PTSD باشد، قابل توجه است. در این جا به تفکیک گروه سنی از آن چه کودکان مبتلا به این اختلال ممکن است تجربه کنند، آورده شده است.

کودکان در سنین مدرسه (5 تا 12 سال)

چگونه قلدری می تواند منجر به PTSD در کودکان شود؟

کودکان معمولاً مانند بزرگسالان مبتلا به PTSD، فلاش بک یا مشکلی در یادآوری بخش‌هایی از تروما یا قلدری ندارند. اما، آن ها ممکن است رویدادهای قلدری را در ترتیب اشتباهی قرار دهند. بچه ها همچنین ممکن است باور کنند که نشانه هایی وجود دارد که قلدری قرار است اتفاق بیفتد. در نتیجه، آن ها معتقدند که اگر توجه کنند می توانند از مسائل آتی قلدری جلوگیری کنند. این باور می تواند باعث افزایش هوشیاری و جلوگیری از PTSD در کودکان شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

گاهی اوقات بچه‌ها نشانه‌هایی از PTSD را در بازی خود نشان می‌دهند. به عنوان مثال، ممکن است در حین بازی بارها و بارها بخشی از قلدری را تکرار کنند. در حالی که آن ها ممکن است برای غلبه بر آن چه تجربه کرده‌اند یا درک آن به این شیوه بازی کنند. اما در کاهش ناراحتی خود موفق نخواهند بود. متأسفانه این نوع بازی به ندرت از نگرانی آن ها می کاهد. کودکان همچنین ممکن است بخش هایی از آسیب را در زندگی روزمره خود جای دهند. به عنوان مثال، یک کودک ممکن است چوب بیسبال را برای محافظت به مدرسه حمل کند، به خصوص اگر یک قلدر او را تهدید کند.

نوجوانان (سنین 12 تا 18)

از آن جایی که نوجوانان به بزرگسالی نزدیک می شوند، برخی از علائم فرآیند PTSD در کودکان در آن ها شبیه بزرگسالان می شود. به عنوان مثال، آن ها ممکن است افکار یا خاطرات ناراحت کننده، کابوس های مکرر، بازگشت به گذشته، و احساسات شدید پریشانی را در هنگام یادآوری این رویداد داشته باشند. علاوه بر این، حتی اگر کودکان ممکن است با افکار تجربیات دردناک آزاردهنده باشند، این بدان معنا نیست که آن ها به راحتی قابل مشاهده هستند. در واقع، بچه ها اغلب در سکوت رنج می برند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

علاوه بر PTSD در کودکان، کودکان و نوجوانان اغلب اثرات دیگری از قلدری از جمله ترس، نگرانی، غم، عصبانیت، تنهایی، ارزش خود پایین، ناتوانی در اعتماد به دیگران، افسردگی و گاهی اوقات حتی افکار خودکشی را تجربه می کنند.

مداخله زودهنگام در یک موقعیت قلدری بهترین راه برای کاهش احتمال عواقب طولانی مدت است. مطمئن شوید که علائم قلدری را می دانید، زیرا برخی از بچه ها هرگز این تجربه را برای والدین خود ذکر نمی کنند.

چگونه می توانید به کودک خود کمک کنید

چگونه قلدری می تواند منجر به PTSD در کودکان شود؟

برای بسیاری از کودکان، علائم PTSD پس از چند ماه خود به خود از بین می رود. با این حال، برخی از کودکان در صورت عدم درمان، سال ها علائم را نشان می دهند. یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به فرزندتان برای غلبه بر قلدری و مقابله با علائم PTSD در کودکان این است که به عملکرد کودک خود توجه کنید. مراقب علائم مسائلی مانند مشکلات خواب، عصبانیت، و اجتناب از افراد یا مکان های خاص باشید. همچنین مراقب تغییرات در عملکرد مدرسه و مشکلات با دوستان باشید.

اگر به نظر نمی رسد که علائم بهبود یابد، بدانید که ممکن است نیاز به کمک خارجی برای فرزندتان داشته باشید. از پزشک اطفال خود بخواهید که شما را به یک ارائه دهنده سلامت روان که PTSD را در کودکان درمان کرده است، معرفی کند.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا