اعتیاد به اینترنت چگونه به مغز آسیب می‌رساند؟

اعتیاد به اینترنت آسیب های زیادی را در جهان امروزی خصوصا برای کودکان و نوجوانان ایجاد کرده است. برخی موارد مانند اعتیاد به اینترنت که در سال های گذشته بسیار کمتر بوده در دوران همه گیری به شده افزایش پیدا کرده است. همان طور که می دانید این بیماری به اندازه کافی بر سلامت روانی افراد تاثیر گذاشته است. خیلی از ما اینترنت را به عنوان منبع سرگرم شدن نام می بریم. اما خیلی از زمان ها همین اینترنت باعث آسیب های روانی می شود.

حال بیماری همه گیری باعث افزایش این اختلالات روانی شده است. همه ما می دانیم که اختلالات از موارد مختلفی سرچشمه می گیرد. متاسفانه برخی از افراد با وجود داشتن اختلالات درمان نمی شوند. برخی هم آنقدر از این حالت خود راضی هستند که خود را بیمار روانی حساب نمی کنند. بیماری همه گیری به خاطر تاثیر روی ذهن و روان انسان باعث آسیب می شود. اختلالات روانی انواع مختلفی دارند که برخی از آن ها را می شناسید. در ادامه می خواهیم ببینیم که  که اعتیاد به اینترنت چگونه به مغز آسیب می‌رساند؟

مدیریت رفتار و اعتیاد به اینترنت

یکی از نکاتی که باید بدانید این است که بتوانید مدیریتی در رفتار های خود داشته باشید. در روان شناسی برای هر موضوعی توضیحاتی داده شده است. همچنین در زمینه مشکلات روانی به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با اعتیاد به اینترنت چگونه به مغز آسیب می‌رساند؟، صحبت کنیم. ‌

اعتیاد به اینترنت و افسردگی

افرادی که اعتیاد به اینترنت داشتند 8 برابر بیشتر در معرض افسردگی، 9 برابر بیشتر در معرض اضطراب و 14 برابر بیشتر احتمال داشت هر دو را داشته باشند. افراد با اعتیاد احتمالی دو برابر بیشتر در معرض افسردگی و اضطراب بودند. این یافته‌های تحقیقاتی تأثیرات گسترده این همه‌گیری را بر نحوه هدایت افراد در زندگی روزمره نشان می‌دهد.

استفاده از فناوری در زندگی روزمره

استفاده از فناوری در زندگی روزمره تقریباً برای همه در طول همه گیری COVID-19 افزایش یافته است. یک مطالعه منتشر شده در Psychiatry International نشان داد که بیش از نیمی از بزرگسالان در کشور های مختلف یا در معرض خطر اعتیاد هستند یا به شدت به اینترنت اعتیاد دارند که با افسردگی و اضطراب مرتبط است.

این مطالعه تحقیقاتی ملی با 1305 شرکت‌کننده برای بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت و سلامت روان در یک سال پس از همه‌گیری انجام شد. و نشان داد که افرادی که اعتیاد به اینترنت دارند ده برابر بیشتر در معرض افسردگی، 9 برابر بیشتر احتمال ابتلا به اضطراب و 14 نفر بودند. احتمال ابتلا به افسردگی و اضطراب به خاطر اعتیاد به اینترنت چند برابر بیشتر است.

نکته ای  در ارتباط با این زمینه

تحقیقات نشان می‌دهد که چگونه اعتیاد به اینترنت به مغز آسیب می‌رساند؟

در حالی که استفاده از اینترنت ممکن است برای برخی از وظایف، از جمله محل کار و مدرسه در طول همه گیری بیماری همه گیر ضروری باشد. اما این یافته های تحقیقاتی ممکن است فرصتی برای ارزیابی این که چه مقدار زمان ممکن است در جاهای دیگر بهتر سپری شود، فراهم کند. متخصص علوم اعصاب و مددکار اجتماعی بالینی، رنتتا ویور، می‌گوید: «نکته کلیدی که افراد باید در نظر داشته باشند این است که همه‌گیری COVID-19 باعث اختلال در زندگی اجتماعی ما شده است. بسیاری از ما به دلایل شخصی و حرفه ای به استفاده از اینترنت روی آوردیم.”

آسیب اینترنت به سلامتی روان

این مطالعه ملی نشان داد که اعتیاد به اینترنت با چالش‌های سلامت روانی بیشتر در میان شرکت‌کنندگان مرتبط است که 64% مرد، 78% سفیدپوست، 70% غیر اسپانیایی، 72% متاهل، 57% در سنین 18 تا 35 سال، 86% شاغل کامل بودند. این پژوهشگران دریافتند که 45 درصد افراد در دوران همه گیری اعتیاد به اینترنت نداشتند. در حالی که 41 درصد احتمال اعتیاد یا خطر اعتیاد و 14 درصد اعتیاد قطعی یا شدید داشتند. و این در حالی است که 28 درصد افسردگی و 25 درصد اضطراب داشتند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مشخص شد که اعتیاد به اینترنت به شدت افسردگی، اضطراب و پریشانی سلامت روان را پیش‌بینی می‌کند. در حالی که کسانی که احتمالاً معتاد یا در معرض خطر اعتیاد به اینترنت هستند، به احتمال زیاد افسردگی یا نگرانی‌های اضطرابی را گزارش کرده‌اند.

مکانیسم های بقای افزایش یافته

متخصص علوم اعصاب و مددکار اجتماعی بالینی، رنتتا ویور، LCSW-C توضیح می‌دهد که برای بسیاری، این بیماری همه‌گیر باعث افزایش استفاده از اینترنت در خانه به روش‌هایی شد که ممکن است قبلاً ناآشنا بوده باشد. او می گوید: «خطوط بین شروع و توقف کار، برنامه ریزی مدرسه، مصرف اخبار و اجتماعی بودن برای بسیاری از ما مبهم شده است.

همانطور که جایگاه اینترنت در زندگی بسیاری افزایش یافت، ویور خاطرنشان می کند که ممکن است این احساس را داشته باشد که گویی اینترنت همه زندگی شما شده است. او می‌گوید: «این شکل شبه ارتباط اجتماعی، بسیاری از ما را از وضعیت عاطفی ایده آل دور کرده است، بسیاری مضطرب‌تر و افسرده‌تر هستند».

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ای کاش عموم مردم می دانستند که افزایش اعتیاد به اینترنت واقعاً یک مکانیسم بقا است که مغز ما از آن برای حفظ اطمینان و عادی بودن در مواقع غیرعادی استفاده می کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که چگونه اعتیاد به اینترنت به مغز آسیب می‌رساند؟

تحقیقات نشان می‌دهد که چگونه اعتیاد به اینترنت به مغز آسیب می‌رساند؟

دنیای ما بیشتر به فناوری در کاربردهای مختلف آن متکی است. اما تعداد فزاینده ای از مردم شروع به ایجاد اختلال اعتیاد به اینترنت (IAD) کرده اند. روانشناسان و محققان هنوز آن را به عنوان یک اختلال روانی رسمی در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی یا DSM-5 طبقه بندی نکرده اند. با این حال، آن‌ها معیارهای اعتیاد به اینترنت را تدوین کردند. حداقل سه نوع فرعی از اعتیاد به اینترنت شناسایی شده است: اعتیاد به قمار آنلاین، اعتیاد به سکس آنلاین و اعتیاد به بازی های ویدیویی.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بیست روانپزشک معیارهای تشخیصی برای اعتیاد به اینترنت در میان نوجوانان تایوانی ایجاد کردند. آن‌ها الزامات را به سه دسته A-C سازماندهی کردند. علاوه بر این، آن‌ها تشخیص دادند که تشخیص اختلال اعتیاد به اینترنت مستلزم داشتن شش علامت از 9 علامت در معیار A، یکی از سه اختلال در B، و معیارهای خروج از معیار C است. به گفته این روانپزشکان معیارهای تشخیص IAD در اینجا آمده است:

معیارهای A علائم

  • اشتغال به فعالیت های اینترنتی
  • عدم موفقیت مکرر در مقاومت در برابر میل به استفاده از اینترنت
  • افزایش قابل توجهی در طول مدت استفاده از اینترنت برای دستیابی به رضایت لازم است
  • علائم افسردگی، نارضایتی، بی حوصلگی، اضطراب یا تحریک پذیری پس از مدت طولانی بدون استفاده از اینترنت
  • استفاده از اینترنت برای تسکین یا اجتناب از علائم ترک
  • عدم توانایی در توقف استفاده از اینترنت برای مدت طولانی تر از آن‌چه در میزان مورد نیاز بیان می شود
  • میل مداوم همراه با ناتوانی در کاهش استفاده از اینترنت.
  • تلاش فوق العاده ای برای دسترسی به اینترنت در صورتی که به راحتی در دسترس نباشد
  • ادامه استفاده زیاد از اینترنت علیرغم آگاهی از مشکلات جسمی یا روانی که احتمالاً ناشی از اینترنت است

معیار B اختلالات عملکردی

  • استفاده مکرر از اینترنت در انجام تعهدات در محل کار یا مدرسه
  • اختلال در روابط اجتماعی
  • رفتاری که قوانین مدرسه یا کار مرتبط با استفاده از اینترنت را نقض می کند

معیار C در اعتیاد به اینترنت

رفتار اعتیاد به اینترنت را نمی توان با سایر اختلالات روانی توضیح داد یا طبقه بندی کرد. ما به مطالعات بیشتری برای بررسی همبودی اعتیاد به اینترنت و سایر اختلالات روانی نیاز داریم.

اختلالات و اعتیادها در کشور های مختلف

بسیاری از کشورها در سراسر جهان شاهد افزایش استفاده از اینترنت بوده اند. بخشی از این امر به این دلیل است که کاری که امروز انجام می دهیم به نوعی نیاز به حضور آنلاین دارد. با این حال، به دلیل پاداش‌هایی که از درگیری در برخی فعالیت‌ها می‌گیریم، مانند دریافت لایک و کامنت در پست‌های رسانه‌های اجتماعی یا شکست در یک بازی، می‌تواند اعتیادآور شود. اعتیاد به اینترنت نواحی خاصی از مغز را فعال می‌کند که با لذت مرتبط است، که به عنوان «مرکز پاداش» در مغز شناخته می‌شود. هنگامی که این مراکز فعال می شوند، مغز دوپامین و سایر مواد شیمیایی که احساس خوبی دارند ترشح می کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مشکل زمانی رخ می‌دهد که مردم آنقدر به این آزادسازی مداوم دوپامین عادت می‌کنند که ساعت‌ها را صرف تلاش آنلاین برای دستیابی به نتایج بیشتر می‌کنند. این پاسخ با وجود پیامدهای نامطلوب تجربه کاربران منجر به اعتیاد به اینترنت می شود. اعتیاد به عنوان یک روش ناسازگار برای مقابله با فشارهای زندگی رخ می دهد و حتی اگر اعتیاد باعث مشکلات زناشویی یا شغلی شود، فرد احساس می کند نمی تواند این رفتار را متوقف کند.

شیوع اعتیاد به اینترنت در سراسر جهان

تحقیقات نشان می‌دهد که چگونه اعتیاد به اینترنت به مغز آسیب می‌رساند؟

در اکثر کشورها، پرسشنامه‌های خودگزارش‌دهی و مطالعات بالینی نشان داده‌اند که نوجوانان و جوانان در دهه بیست زندگی خود بیشترین آسیب را از اعتیاد به اینترنت دارند. طبق پرسشنامه یانگ تشخیصی (DQ) اعتیاد به اینترنت، میزان استفاده از اینترنت در اروپا در میان نوجوانان 4.4 درصد بود. 18.3 درصد از دانشجویان دانشگاه در بریتانیا بر اساس مقیاس استفاده از اینترنت آسیب شناسی به شدت از اینترنت استفاده می کردند. میزان شیوع در آمریکا در بین جوانان از 0 تا 26.3 درصد متغیر است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در چین، 8.1 درصد از نوجوانان شواهدی مبنی بر استفاده مشکل ساز از اینترنت در آزمون اعتیاد به اینترنت جوان نشان دادند در تایوان، این میزان در بین دانشجویان ورودی دانشگاه بین 13.4 تا 15.3 درصد است. در کره جنوبی، اعتیاد به اینترنت چنان تهدیدی است که مقامات آن را یک مشکل بهداشت ملی اعلام کرده اند.

البته اینترنت ابزاری برای برقراری ارتباط با یکدیگر و یادگیری مهارت های جدید در اختیار ما قرار می دهد. اما مانند هر چیز دیگری، استفاده بیش از حد آن مضر می شود. در زیر، به این خواهیم پرداخت که چگونه استفاده بیش از حد از اینترنت می‌تواند به مغز شما آسیب برساند و چگونه اقدامات احتیاطی در برابر این خطرات انجام دهید. محققان نشان می دهند که چگونه اختلال اعتیاد به اینترنت به مغز آسیب می رساند:

خطر ابتلا به سایر اختلالات روانی را افزایش می دهد یا علائم موجود را تشدید می کند

تحقیقات بیشتری در مورد اعتیاد به اینترنت و سایر اختلالات باید انجام شود، اما در حال حاضر، باید میزان استفاده را کنترل کرد.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا