گام های آسان برای ترک عادات بد از نظر روانشناسان

ترک عادات بد به راه حل های مختلف نیاز دارد. همه ما هم عادت های وب داریم و هم عاده های بد. تغییر عادت ها برای اکثریت افراد دشوار است. اعتیاد در هر زمینه آسیب های زیادی به خانواده ها رسانده است. فارغ از مشکلات شخصی و آسیب های خانوادگی مشکلاتی مثل افسردگی و اضطراب‌ نیز در آن ها وجود دارد. خانواده ها نیز نقش مهمی در این ترک اعتیاد در افراد دارند. هر چند که از نظر خیلی از افراد ترک کافئین کار آسانی است. اما باید بدانید که وقتی به یک چیزی عادت کنید ترک آن سخت خواهد بود. در روان شناسی اختلالات مختلفی وجود دارند.

اختلالات همیشه جسمی نیستند. برخی اوقات اختلالات روانی آسیب بیشتری به افراد وارد می کنند. برخی اوقات در جوامع ما افراد به علت فشار های مختلف رو به مصرف مواد مخدر می روند. مواد مخدر بسیار خطرناک است. متاسفانه جوانان امروزی به شدت به مصرف مواد مخدر روی آورده و آسیب های جدی می بینند. یکی از اختلالاتی که می تواند با مصرف مواد مخدر ارتباط داشته باشد مشکلات روانی  است. در مقاله های قبل در ارتباط با ترک اعتیاد  صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که گام های آسان برای ترک عادات بد از نظر روانشناسان چگونه است

استرس و بهبودی از افسردگی ترک عادات بد

همه ما می دانیم که استرس یکی از شایع ترین مشکلاتی است که برا همه افراد به وجود آمده است. استرس در زندگی تا حدودی باعث پیشرفت است. حال اگر این استرس بیشتر از حد معمول باشد آسیب زا خواهد بود. در واقع شما در هر کاری اگر بیش از حد بخواهید آن را تکرار کنید روزی شما را آزار می دهد. استرس انواع مختلفی دارد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با گام های آسان برای ترک عادات بد از نظر روانشناسان، صحبت کنیم.

دلایل مختلف برای ترک عادات بد مثل کافئین و بهبودی از افسردگی

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است بخواهید کافئین را ترک کنید. ممکن است عوارض جانبی آزاردهنده ای برای شما به همراه داشته باشد، یا شاید آن قهوه های مخصوص هزینه زیادی دارند. اما به محض این که مصرف کافئین را متوقف کنید، ممکن است علائم ناخوشایند ترک را تجربه کنید.

چند نکته سریع برای کمک به بهبودی از افسردگی و ترک عادات بد

بهبودی از افسردگی و اعتیاد در حال حاضر به عنوان یک امر اصلی در راهنمای آماری تشخیصی اختلالات روانی (DSM-5)، کتابچه راهنمای اکثر پزشکان برای تشخیص اختلالات روانی مورد استفاده قرار می گیرد.

رفتارهایی که بهبودی از افسردگی و ترک عادات بد را آسان‌تر می‌کنند

شما اولین قدم های خود را برای بهبودی از افسردگی و اعتیاد برداشته اید. شما پیشرفت باورنکردنی در جهت بهتر شدن و غلبه بر مشکلات سوء مصرف مواد و اختلالات روانی خود داشته اید.

حفظ پیشرفت و اجتناب از اطمینان از این که بهبودی اعتیاد شما به آرامی پیش می رود بسیار مهم است. در ابتدا ممکن است احساس وحشتناکی داشته باشید، اما می توانید روش هایی را برای مدیریت اعتیاد خود یاد بگیرید. برای کمک به بهبودی از افسردگی و ترک عادات بد از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کنید

بدن شما برای سالم ماندن به یک رژیم غذایی مثبت نیاز دارد. بدون مواد مغذی مناسب، نمی‌توانید از سلامت جسمی و روانی مطلوبی برخوردار شوید، و برای شما سخت‌تر خواهد بود که به اهداف خود پایبند باشید. زیرا بدنتان مستعد اعتیاد به هر چیزی است که می‌تواند احساس بهتری در آن ایجاد کند.

راه هایی برای ترک عادات بد که به سلامت روان آسیب می رسانند

آیا تا به حال زندگی خود را تجزیه و تحلیل کردید و به ترک عادات بد که در زندگی دارید فکر کردید؟ هر کسی این کارهای کوچک آزاردهنده را دارد که می تواند برای شما یا اطرافیانتان مضر باشد. آن‌ها می گویند شما نمی توانید ترفندهای جدید را به افراد مسن بیاموزید. اما باید راهی وجود داشته باشد که تمام این رفتارهای سمی را که در طول زندگی یاد گرفتید، کنار بگذارید. شما و اطرافیانتان به شکل دایره‌ای در یک جهت راه می‌روید تا زمانی که مسیر زندگی به سرعت برود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

شما به سرعت متوجه شدید که نیروی محرکه در زندگی چقدر قدرتمند است، به خصوص زمانی که به ترک عادات بد وابسته باشید. شما می توانید از همین قیاس برای کنترل برخی رفتارها در زندگی خود استفاده کنید. زمانی که برای سال‌ها با انجام کاری یک‌طرفه آشنا شدید، چرخش 180 درجه‌ای و ایجاد عادت‌های جدید دشوار است. با این حال، اگر در کودکی چیزی از آن اثر گردابی یاد گرفتید، می دانید که در نهایت می توانید مسیر زندگی خود را تغییر دهید. شما باید به اندازه کافی قوی باشید تا با سختی ها مبارزه کنید.

چند راه برای ترک عادات بد

خبر خوب این است که با کمی تلاش و اراده می‌توانید تمام آن عادت‌های بدی را که شما را عقب نگه می‌دارند، رها کنید. در این‌جا چند راه برای ترک عادات بد و تبدیل شدن به یک فرد جدید و بهتر آورده شده است.

گام های آسان برای ترک عادات بد از نظر روانشناسان

همه عادات بدی دارند، و بسیاری از مردم سخت می‌توانند آن‌ها را برای همیشه تغییر دهند. آن‌ها در مقابل تغییر مقاومت می‌کنند، حتی زمانی که می‌دانند بهترین چیز برایشان است و با عدم ترک عادت‌های بد پیشرفتی نخواهند داشت. اسکات بی روانشناس کلینیک کلیولند نشان می دهد که افراد در برابر ترک عادات بد خود مقاومت می کنند. زیرا این رفتارها باعث آرامش آن‌ها می شود. اینطور نیست که آن‌ها نمی خواهند سالم یا شاد باشند، اما آرزوی راحتی دارند. این اطلاعات می تواند به شما کمک کند تا مشکل را حل کنید و تغییرات مثبتی در زندگی خود ایجاد کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ترک عادات بد ضروری است، زیرا آن‌ها شما را از رسیدن به اهداف باز می دارند و بر سلامت شما تأثیر می گذارند. عادات بد نیز می تواند مضر باشد اگر شما مسئول دیگران باشید، چه در مقام رهبری و چه به عنوان والدین. رفتارهای شما احتمالاً بر دیگران تأثیر می گذارد تا همان عادات بد را شکل دهند و بر همه افراد دخیل تأثیر بگذارد. وقتی می دانید با چه چیزی روبرو هستید، می توانید برنامه ریزی کنید و تلاش و انرژی خود را روی تغییر متمرکز کنید. در حالی که ترک عادات بد می تواند چالش برانگیز باشد، اما می توانید به موفقیت دست پیدا کنید و دیگر به روش های قدیمی خود باز نگردید. برای کمک به شما در شروع، روانشناسان چند راه برای رسیدن به موفقیت را توضیح می دهند.

ترک عادات بد با درک چگونگی شکل گیری عادت ها شروع می شود

قبل از اینکه بتوانید به طور موثر تغییر ایجاد کنید، دانستن چگونگی شکل گیری عادات برای شروع مفید است. اساساً، مغز شما با پاداش‌هایی که از هر الگو به دست می‌آید، آرامش پیدا می‌کند. این یک مسیر عصبی ایجاد می کند که فعالیت های مکرر را به یک عادت ناخودآگاه تبدیل می کند. عادت ها با یک نشانه ای شروع می شوند که به مغز شما می گوید که به طور خودکار واکنش نشان دهد. واکنش خودکار شما ممکن است یک رفتار فیزیکی، ذهنی یا احساسی در پاسخ به محرک باشد. هنگامی که اقدام می کنید، مغز شما تصمیم می گیرد که آیا پاداش ارزشمند است یا خیر.

نکته

مغز شما تعیین می‌کند که کدام اعمال پاداش‌های خوشایندی را ارائه می‌کنند. زیرا وقتی لذت می‌برید، دوپامین ترشح می‌کند. اگر رفتاری استرس را از بین ببرد یا احساس خوبی در شما ایجاد کند، مغز شما دوپامین ترشح می کند و به مغز شما پاداش می دهد. مغز شما حلقه عادت را به خاطر می‌آورد که با محرک شروع می‌شود. سپس، هر زمان که با نشانه مواجه شدید، به طور خودکار به همان روش قبلی پاسخ خواهید داد. چرخه‌ای ایجاد می‌کند که شکستن آن در طول روتین روزانه سخت می‌شود.

چند گام برای ترک عادات بد

در حالی که عادت های بد به مغز شما وارد می شود، می توانید تغییری برای رشد بهتر ایجاد کنید. شما می توانید با تکرار مداوم عادت های بد را کنار بگذارید و آن‌ها را با عادات سالم جایگزین کنید. این نکات می تواند به شما کمک کند تا عادت های بد را یک بار برای همیشه کنار بگذارید.

در حین کار بر روی ترک عادت های بد، اهداف قابل دستیابی را تعیین کنید

یکی از اشتباهاتی که مردم هنگام ترک عادات بد مرتکب می شوند، تعیین اهداف غیر واقعی است. آن‌ها می خواهند همه چیز را در زندگی خود به یکباره تغییر دهند و این بیش از آن است که هر کسی بتواند آن را تحمل کند. به جای درگیری در این دام، هر بار با یک عادت شروع کنید و با گذشت زمان به عادت های دیگر اضافه کنید. هنگامی که اولین هدف خود را تعیین کردید، مطمئن شوید که تغییرات را آسان کردید. فشار بیش از حد به خود می تواند باعث شود که به طور کلی تلاش نکنید. در عوض، اهداف کوچکتری را تعیین کنید که منجر به بهبود کلی می شود. مطمئن شوید که برنامه شما مشخص است و چیزی برای تمرکز بر روی آن به شما می دهد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر می خواهید سالم تر باشید، رفتارهای دست یافتنی خاصی را انتخاب کنید که می توانید آگاهانه انجام دهید. به عنوان مثال، شروع به مصرف یک غذای سالم، مصرف ویتامین ها و مواد مغذی ضروری را کنید. سپس، هنگامی که با آن راحت شدید، می توانید روتین صبحانه و سپس روتین شام خود را تغییر دهید. به طور مشابه، اگر می‌خواهید از نظر بدنی فعال‌تر شوید، باید با تمرین‌های کم‌شدت که کوتاه هستند شروع کنید. با 10 دقیقه شروع کنید و به دوره های طولانی تری ادامه دهید. با حذف تدریجی اعمال مضر، ایجاد یک برنامه روزانه  آسان‌تر می‌شود.

از وسوسه پرهیز کنید

اجتناب از وسوسه گاهی اوقات بهترین راه برای ترک عادات بد است. در صورت امکان، از محرک خود دوری کنید. اگر غذای بیرون مشکل شماست، خرید آن را متوقف کنید و آن را از خانه خود بردارید. با این حال، همیشه نمی توان از محرک های عادت بد خود اجتناب کرد. هنگام مواجهه با نشانه، به جای «نمی‌توانم» از کلمات «تلاش میکنم» استفاده کنید زیرا تحقیقات نشان می‌دهد که این نشانه مؤثرتر است. گفتن «تلاش میکنم» به شما کمک می‌کند از وسوسه نشوید، در حالی که «نمی‌توانم» می‌تواند باعث شود در مقابل تغییر مقاومت کنید.

همانطور که عادت های بد را ترک می کنید، ناراحت خواهید شد

ترک عادات بد چالش برانگیز است، بنابراین باید برای آن آماده شوید. شما می خواهید با تسلیم شدن به رفتار معمول خود در برابر ناراحتی مقاومت کنید، اما در دراز مدت به شما کمکی نمی کند. به یاد داشته باشید که با عادت به تغییر، درد کاهش می یابد. این موقعیت جایی است که اراده به وجود می آید زیرا باید به خود بگویید نه. بپذیرید که باعث ناراحتی خواهد شد و احتمال موفقیت شما بیشتر خواهد بود.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا