ترک قهوه چند روز طول میکشد

اعتیاد به کافئین در بسیاری از افراد وجود دارد. همان طور که می دانید اعتیاد به هر چیزی می تواند آسیب هایی را به همراه داشته باشد. بحث اعتیاد بسیار در روان شناسی مرسوم است و نحوه درمان افراد دارای اعتیاد های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. خانواده ها نیز نقش مهمی در این ترک اعتیاد در افراد دارند. هر چند که از نظر خیلی از افراد ترک کافئین کار آسانی است. اما باید بدانید که وقتی به یک چیزی عادت کنید ترک آن سخت خواهد بود.

در روان شناسی اختلالات مختلفی وجود دارند. اختلالات همیشه جسمی نیستند. برخی اوقات اختلالات روحی روانی آسیب بیشتری به افراد وارد می کنند. برخی اوقات در جوامع ما افراد به علت فشار های مختلف رو به مصرف مواد مخدر می روند. مواد مخدر بسیار خطرناک است. متاسفانه جوانان امروزی به شدت به مصرف مواد مخدر روی آورده و آسیب های جدی می بینند. یکی از اختلالاتی که می تواند با مصرف مواد مخدر ارتباط داشته باشد مشکلات روانی  است. در مقاله های قبل در ارتباط با ترک اعتیاد  صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که ترک اعتیاد به کافئین چقدر طول می کشد؟

استرس و ترک اعتیاد به کافئین

همه ما می دانیم که استرس یکی از شایع ترین مشکلاتی است که برا همه افراد به وجود آمده است. استرس در زندگی تا حدودی باعث پیشرفت است. حال اگر این استرس بیشتر از حد معمول باشد آسیب زا خواهد بود. در واقع شما در هر کاری اگر بیش از حد بخواهید آن را تکرار کنید روزی شما را آزار می دهد. استرس انواع مختلفی دارد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با ترک اعتیاد به کافئین چقدر طول می کشد؟ صحبت کنیم.

دلایل مختلف برای ترک اعتیاد به کافئین

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است بخواهید کافئین را ترک کنید. ممکن است عوارض جانبی آزاردهنده ای برای شما به همراه داشته باشد، یا شاید آن قهوه های مخصوص هزینه زیادی دارند. اما به محض این که مصرف کافئین را متوقف کنید، ممکن است علائم ناخوشایند ترک را تجربه کنید.

ترک کافئین چیست؟

ترک کافئین زمانی اتفاق می‌افتد که فردی که به طور منظم کافئین مصرف می‌کند و یکباره آن را متوقف کند. اکثر افرادی که به طور منظم نوشیدنی های کافئین دار مصرف می کنند حداقل با برخی از این علائم آشنا هستند.

اگر قهوه صبح خود را حذف کنید، ممکن است چند ساعت بعد برخی از این اثرات ناخوشایند را احساس کنید. بسته به مصرف منظم کافئین شما، ممکن است از نسبتاً خفیف تا شدیدتر متغیر باشند. سردرد شاید تنها شایع ترین علامت ترک اعتیاد به کافئین باشد. تحریک پذیری و خستگی نیز مکرر است. این علائم منفی سپس افراد را به خوردن یک نوشیدنی کافئین دار سوق می دهد تا کمی تسکین پیدا کنند.

چند نکته سریع برای کمک به ترک کافئین

ترک اعتیاد به کافئین چقدر طول می کشد؟

ترک کافئین در حال حاضر به عنوان یک اختلال در راهنمای آماری تشخیصی اختلالات روانی (DSM-5)، کتابچه راهنمای اکثر پزشکان برای تشخیص اختلالات روانی مورد استفاده قرار می گیرد.

علائم و نشانه های ترک کافئین

مطمئن نیستید که آیا علائم ترک اعتیاد به کافئین را دارید؟ تحقیقات نشان داده است که این ها برخی از شایع ترین علائم گزارش شده توسط افرادی هستند که از کافئین کناره گیری می کنند.

سردرد

علامت بارز ترک کافئین سردرد است. بر اساس DSM-5، سردرد ممکن است به تدریج بروز کند، با ضربان‌دار ظاهر شود و شدید باشد. سردرد ناشی از ترک اعتیاد به کافئین ممکن است شبیه به میگرن به نظر برسد، و بسیاری از علائم دیگر ترک این ماده مشابه علائمی است که در طول میگرن تجربه می شود. با این حال، برای تعیین این که چگونه این دو با هم ارتباط دارند، تحقیقات بیشتری لازم است. در برخی افراد، ترک کافئین می‌تواند باعث میگرن شود.

تهوع و استفراغ

حالت تهوع و ناراحتی معده علائم ترک اعتیاد به کافئین بسیار شایع تر از استفراغ هستند. اما هر دو به عنوان علائم احتمالی شناخته می شوند.

خلق و خوی منفی

ترک کافئین باعث انواع حالت‌های خلقی منفی می‌شود (که گاهی اوقات به آن نارسایی گفته می‌شود) از احساس افسردگی گرفته تا احساس اضطراب یا تحریک‌پذیری. به خاطر داشته باشید که این احساسات معمولاً موقتی هستند و پس از پایان ترک باید از بین بروند.

مه‌آلودگی ذهنی

این علامت به روش‌های مختلفی توصیف می‌شود، اما همه به یک موضوع می پردازند آن هم علائم بعد از  ترک اعتیاد به کافئین اضافه می‌شوند. وقتی که از کافئین دوری می‌کنید، مغز شما به خوبی کار نمی‌کند. آزمایشات مختلف نشان می دهد که این چیزی بیش از یک احساس است. در یک مطالعه، ترک اعتیاد به کافئین با هوشیاری ذهنی پایین‌تر و عملکرد ضعیف‌تر در زمان واکنش و وظایف حافظه مرتبط است.

مه‌آلودگی ذهنی یک اثر بازگشتی است و تحریک‌کننده و تقویت‌کننده کافئین است. نوشیدن کافئین بیشتر به سادگی چرخه را تداوم می بخشد. اما لازم نیست که کارهای دشواری انجام دهید شما می توانید کافئین را کاهش دهید.

سرگیجه یا سبکی سر

ترک اعتیاد به کافئین چقدر طول می کشد؟

احساس سبکی سر یا سرگیجه یکی از علائم رایج ترک کافئین است. کاهش تدریجی به صورت ناگهانی کمک خواهد کرد، اما به خودتان فشار نیاورید. سعی کنید در زمانی که مصرف کافئین را کاهش می دهید کمی راحت تر باشید و اگر احساس نیاز کردید بنشینید یا دراز بکشید. در حالی که غش غیرمعمول است، فشار دادن خود در حالی که احساس سبکی سر یا سرگیجه دارید، این خطر را افزایش می دهد.

علائم ترک معمولاً در عرض 12 تا 24 ساعت پس از آخرین دوز شروع می شود و کل روند ترک می تواند بین دو تا نه روز طول بکشد.

مقابله و رهایی از ترک اعتیاد به کافئین

مطالعات متعدد نشان داده اند که ساده ترین و موثرترین راه برای تسکین علائم ترک کافئین مصرف بیشتر کافئین است. نکته کلیدی این است که مراقب میزان آن باشید. مقدار کافئین موجود در غذاها و نوشیدنی‌های رایج را بررسی کنید و مطمئن شوید که مصرف کافئین خود را بیشتر از مقداری که قبلا مصرف می‌کردید افزایش نمی‌دهید. زیرا این باعث افزایش تحمل شما می‌شود که وابستگی شما به کافئین را تغذیه می‌کند.

چگونه میزان مصرف کافئین خود را کاهش دهید؟

یک راه خوب برای کاهش مصرف کافئین، کاهش 10 درصدی آن هر دو هفته یکبار است. به این ترتیب، مصرف کافئین خود را به اندازه ای کاهش می دهید که در نهایت بدون کافئین خواهید بود. اما رسیدن به آن چندین ماه طول می کشد.

مزیت کاهش مصرف کافئین این است که هنگام کاهش مصرف نباید علائم ترک خیلی محسوسی داشته باشید و می توانید به تدریج غذاها و نوشیدنی های کافئین دار خود را با نسخه های بدون کافئین یا بدون کافئین جایگزین کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

تمام غذاها و نوشیدنی‌های حاوی کافئین را که مصرف می‌کنید پایین بیاورید. حتماً برچسب‌های مسکن یا مکمل‌ها را بررسی کنید تا ببینید آیا حاوی کافئین هستند یا خیر. سپس به تدریج شروع به کاهش 10 درصدی مصرف کافئین خود کنید و به حفظ رکورد روزانه خود ادامه دهید. چند راه برای انجام این کار وجود دارد. برخی از افراد هر نوشیدنی کافئین دار را 10 درصد کاهش می دهند و با اضافه کردن آب گرم یا سرد یا قهوه یا چای بدون کافئین آن را رقیق می کنند.

این فرایند کاهش تعداد واقعی نوشیدنی ها را تا 10 درصد آسان تر می دانند. به عنوان مثال، اگر روزانه پنج فنجان قهوه می نوشید، در دو هفته اول یک فنجان قهوه را با نصف فنجان جایگزین کنید. سپس در دو هفته بعد با یک فنجان کامل قهوه جایگزین کنید.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

یک مطالعه در سال 2016 که در مجله Psychopharmacology با شرکت 89 بزرگسال منتشر شد. این مطالعه نشان داد که قهوه بدون کافئین علائم ترک اعتیاد به کافئین، از جمله هوس، خستگی، عدم هوشیاری، و احساسات شبیه آنفولانزا را برای شرکت کنندگانی که به آن ها گفته شده بود قهوه کافئین دار می نوشند، کاهش می دهد. در واقع به عنوان اثر دارونما شناخته می شود.

همان طور که علائم ترک شما کاهش می یابد، ممکن است جایگزین نوشیدنی های بدون کافئین مانند چای گیاهی، آب، یا قهوه یا چای بدون کافئین برای هر نوشیدنی که حذف می کنید مفید باشد. بنابراین به تدریج طعم نوشیدنی هایی که حاوی آن نیستند را ایجاد می کنید.

اگر از استراتژی جایگزینی نوشیدنی استفاده می‌کنید. این فرایند کمک به خواب بهتر در شب را خواهد داشت.

هشدارها

ترک اعتیاد به کافئین چقدر طول می کشد؟

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه داشت این است که در حالی که سازمان غذا و دارو (FDA) از غذاهای حاوی کافئین اضافه می‌خواهد که آن را روی برچسب ذکر کنند، این مورد در مورد غذاهایی که به طور طبیعی حاوی کافئین هستند صادق نیست. همچنین الزامی برای فاش کردن میزان کافئین موجود در یک غذا یا نوشیدنی وجود ندارد. به همین دلیل، نظارت و ردیابی مصرف روزانه کافئین شما ممکن است دشوار باشد. سعی کنید از محصولاتی که ممکن است حاوی کافئین باشند آگاه باشید و همیشه برچسب روی محصولات غذایی یا نوشیدنی هایی را که مصرف می کنید بخوانید.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا