چرا برخی از مردم همیشه دارای تحریک پذیری هستند (و چگونه متوقف شوند)

تحریک پذیری یک خاصیت رفتاری است که بیشتر در مواقع خاص اتفاق می افتد. گاهی اوقات ما به علت یک رفتار از سوی اطرافیان یا خانواده مان دچار تحریک پذیری می شویم. تحریک پذیری می تواند شامل عصبانیت یا توهین های مختلف باشد. در دنیایی که زندگی می کنیم افراد ممکن است رفتار های ناشایستی داشته باشند. اما همه این رفتار ناشایست قابل حل هستند. این به شرطی است که فرد خودش قصد این کار را داشته باشد. ‌

راستگویی یک خصلت فوق العاده هست همه باید آن را داشته باشند. متاسفانه در دنیایی که زندگی میکنیم برخی از مردم رفتار های عجیبی دارند. آن ها سعی دارند برای این که خودشان را برتر نشان دهند هر نوع رفتاری انجام دهند. حتی برخی از آن ها ممکن است دروغ های را بگویند تا مقام خود را بالا ببرند. در مقاله های قبل در ارتباط با دروغگو بودن همسر صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که چرا برخی از مردم همیشه دارای تحریک پذیری هستند (و چگونه متوقف شوند)

استرس در افراد و تحریک پذیری

در مقاله های قبل گفتیم که یکی از استرس های که به افراد خصوصا زوجین وارد می شود استرس های ناشی از کودکان است. این بدان معنی نیست که کودکان دارای استرس باشند بلکه به این معنی اینکه رفتار های آن ها یا واکنش های آن ها نسبت به اتفاقات مختلف ممکن است باعث ایجاد استرس در والدین شود. راه های درمان استرس در دنیای روان شناسی بسیار زیاد است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  آنلاین روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چرا برخی از مردم همیشه دارای تحریک پذیری هستند (و چگونه متوقف شوند)، صحبت کنیم.

تحریک پذیری و فریب رفتارهای رایج بشر است.

تحریک پذیری و فریب رفتارهای رایج بشر است. تا همین اواخر، تحقیقات کمی در مورد میزان دفعات دروغگویی و تحریک پذیری افراد انجام شده است. یک نظرسنجی در سال 2004 در Readers Digest نشان داد که 96 درصد از مردم حداقل گاهی اوقات به دروغگویی اعتراف می کنند.

واقعیت های جوامع در برابر رفتار های نادرست

واقعیت این است که اکثر مردم احتمالاً هر از گاهی حرف های نادرست می زنند. برخی از این دروغ ها دروغ های سفید هستند. این ها برای محافظت از احساسات دیگران طراحی شده اند. در موارد دیگر، این دروغ ها می توانند بسیار جدی تر (مانند دروغ گفتن در رزومه) یا حتی شوم (سرپوش گذاشتن بر جنایت) باشند.

کنار آمدن با کسی که از نظر آسیب شناختی دروغ می گوید

با گذشت زمان، آیا آن ها را در چند دروغ گرفتار کرده اید؟ شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به این فکر کرده باشید که چرا آن ها اغلب به شما دروغ می گویند. ایمی داراموس، روانشناس، روانشناس بالینی دارای مجوز و نویسنده کتاب “درک اختلال دوقطبی” می گوید: در حالی که اکثر مردم گهگاه این کار را انجام می دهند، برخی افراد بیشتر و حتی ناخودآگاه دروغ می گویند.

دروغگوی پاتولوژیک و تحریک پذیری

به گفته داراموس، دروغ بیمارگونه کسی است که کنترلی بر دروغگویی خود ندارد. این مقاله، با ورودی های یک روانشناس، به بررسی عدم راستگویی بیمارگونه می پردازد و نکاتی را به اشتراک می گذارد که می تواند به شما کمک کند با فردی در زندگی خود که به طور بیمارگونه حرف راست را بیان نمی کند کنار بیایید.

چرا برخی از مردم همیشه دارای تحریک پذیری هستند (و چگونه متوقف شوند)

آیا تا به حال متوجه شده اید که برخی از افراد اغلب دارای تحریک پذیری هستند و به نظر می رسد دائماً گرفتار تیرگی و بدخلقی هستند؟ نوسانات خلقی آن ها می تواند غیرقابل پیش بینی باشد، و مثل این است که آن ها توپی از استرس هستند. تحریک پذیری آن ها می تواند رفتار آن ها را تا حدودی چالش برانگیز کند و تعامل با آن ها را دشوار کند. به خصوص اگر آن‌ها فردی هستند که شما به آن ها اهمیت می دهید.

نظر روان شناسان در ارتباط با این زمینه

روان‌شناس گای وینچ به‌طور ماهرانه‌ای در مورد تحریک‌پذیری افراد و این که چرا برخی افراد همیشه در خلق و خوی بدی هستند، می‌نویسد. TED که مخفف فن آوری، سرگرمی و طراحی است، یک سازمان غیرانتفاعی بسیار مشهور است که به دلیل تسهیل گسترش ایده ها در موضوعات متعدد مشهور است. این مکان شهرت زیادی ایجاد کرده است، و شما باید در زمینه کاری خود بسیار خوب باشید تا به گروه کمک کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

وینچ به عنوان یک روانشناس دارای مجوز، سه سخنرانی در TED داشته است، کتاب های خودیاری مبتنی بر علم منتشر کرده است و به صدای پیشرو در زمینه سلامت عاطفی تبدیل شده است. به عبارت دیگر، او چیزهای خود را می‌داند، و صدای خوبی برای گوش دادن به موضوعات حساس و پیچیده مانند این است.

افرادی که همیشه دارای تحریک پذیری هستند

بنابراین اگر فردی را در زندگی خود می شناسید که به نظر می رسد همیشه دارای تحریک پذیری است، می توانید برای درک رفتار او و بررسی رفتار خود از طریق کار وینچ قدم هایی بردارید. ممکن است یاد بگیرید که چگونه آن اقدامات را در برابر دیگران و خودتان مدیریت کنید. در این جا یک روانشناس توضیح می دهد که چرا برخی افراد دائماً تحریک پذیر هستند و چگونه می توانید کمک کنید.

تحریک پذیری خود را تقویت می کند

یکی از بزرگترین مبارزات تحریک پذیری این است که باعث تحریک بیشتر می شود. یک فرد تحریک پذیر برای جدایی از آن خلق و خوی دچار مشکلات زیادی می شود. وینچ توضیح می دهد که این به این دلیل است:

تحریک پذیری منفی گرایی را تقویت می کند

وقتی کسی عصبانی است، تجربیات و موقعیت های منفی در ذهن او تقویت می شود. هر چیزی که حتی آزاردهنده و خفیف است، روی آن تثبیت می شود. حتی ناخودآگاه به عنوان اعتبار برای خلق و خوی بد استفاده می شود. هر چه کسی بیشتر به اتفاقات منفی زندگی توجه کند، تحریک پذیرتر می شود. بنابراین، آن ها بر روی موارد منفی بیشتر تمرکز می کنند. این چرخه فقط خود به خود تکرار نمی شود – به تدریج بدتر می شود، مانند یک مارپیچ رو به پایین.

شکست از تحریک پذیری سخت تر است

افراد تحریک پذیر برای آن‌چه احساس می کنند به دنبال تایید هستند. آن‌ها به طور ناخودآگاه راه هایی برای ارضای احساسات خود پیدا می کنند. کسانی که سعی می کنند به این افراد کمک کنند دور می شوند و به آن‌ها پاسخ منفی، خصمانه یا حتی پرخاشگرانه می دهند. کسانی که سعی می کنند کمک کنند ممکن است احساس کنند که باید روی پوست تخم مرغ راه بروند یا راهی برای برنده شدن وجود ندارد.

رویدادهای مثبت تأثیر کمی بر روی این گونه افراد دارند

وقتی فردی در خلق و خوی تحریک‌پذیر گم می‌شود، چیزهای خوب اطراف خود را از دست می‌دهد. چیزهایی که معمولاً آن‌ها را شاد می کند، بی علاقه می شوند. گاهی اوقات، آن چیزها نیز آزاردهنده به نظر می رسند، گویی که طبیعت مثبت آن ها آن‌ها را تشویق می کند. این می تواند کاهش این تحریک پذیری را بسیار سخت کند.

برای افرادی که تمایل به تحریک پذیری دارند چه معنایی دارد؟ آن ها می توانند در این چرخه خود تداوم یافته و به تدریج در حال بدتر شدن بدون هیچ راه آسانی گرفتار شوند. آن‌ها می توانستند برای مدت طولانی در این طرز فکر گیر افتاده باشند که یافتن  راه فرار برای آن‌ها تقریبا غیرممکن شده است.

برخی از مردم در اطراف افراد دارای تحریک پذیری هستند

مردم اغلب نمی توانند انتخاب کنند که با چه کسی کار کنند، و گاهی اوقات نمی توانند تصمیم بگیرند که با چه کسی زندگی کنند. این بدان معنا نیست که مردم هرگز نباید وضعیت خود را بهبود بخشند. اما چیزهایی مانند همکاران و وضعیت فعلی زندگی دشوار است که فوراً از آن‌ها خارج شویم. این بدان معنی است که افراد گاهی اوقات می توانند در اطراف افراد تحریک پذیر، سمی و مضر باشند. تحقیقات نشان می دهد که خلق و خوی منفی اغلب مسری است. کسی که مجبور است وقت خود را در کنار افراد منفی سپری کند، احتمالاً استرس بسیار بیشتری را تجربه می کند. و باعث می شود که به راحتی آزرده خاطر یا ناامید شوند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

حتی کسانی که سعی می کنند این احساس را پنهان کنند، احتمالاً اجازه می دهند بخشی از آن از بین برود. همچنین ممکن است متوجه باشید که در اطراف فردی که تحریک پذیر است احساس بدتری دارید. به این معنی که شما نیز تحت تأثیر جوی که او ایجاد می کند، هستید. حال و هوای شما را پایین می‌آورد و باعث تحریک بیشتر افراد در آن محیط می‌شود و به آزار فرد اصلی دامن می‌زند.

سایر دلایل پزشکی

تحریک پذیری لزوماً یک چیز غیر طبیعی نیست. حتی معمولاً موفق ترین افراد نیز ممکن است دوره هایی از تحریک را تجربه کنند. اگر فردی را می شناسید که به نظر می رسد به طور مزمن تحریک پذیر است، احتمال وجود یک اختلال زمینه ای در در آن شخص باشد.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا