کودک آزاری عاطفی چیست؟

سوء استفاده عاطفی، که گاهی اوقات سوء استفاده روانشناختی نیز نامیده می شود، الگویی از رفتار است که به احساس ارزش در کودک آسیب می رساند و بر رشد عاطفی او تأثیر منفی می گذارد. زمانی که کودک را تهدید، تحقیر و کوچک کنید شرایط سخت می شود. آنها همچنین ممکن است کودک را تحقیر کنند، نامش را درگیر کرده و به او توهین کنند. در این مطلب ما به بررسی کودک آزاری عاطفی می پردازیم. برای بهبود شرایط می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه کنید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

کودک آزاری عاطفی و شرایط آن

سوء استفاده عاطفی می تواند همراه با سوء استفاده جسمی، سوء استفاده جنسی یا بی توجهی رخ دهد و یکی از سخت ترین اشکال سوءاستفاده است که می توان آن را تشخیص داد. مانند سایر انواع سوء استفاده، کودک آزاری احساسی در مورد قدرت و کنترل است. مرتکب با استفاده از کلمات و اعمالی که از نظر احساسی آزاردهنده و آسیب رسان هستند کودک را دستکاری و کنترل می کند.

علائم کودک آزاری عاطفی

کودک آزاری عاطفی چیست؟

اگرچه ممکن است کودکی که مورد سوء استفاده عاطفی قرار گرفته است با شکستگی استخوان یا ضربه مغزی به بیمارستان نرسد، اما آثار سوءاستفاده احساسی می تواند مضر و طولانی مدت باشد. بر اساس گزارشی که توسط اداره کودکان، جوانان و خانواده ها تهیه شده است، در سال 2017 ، 2.3 درصد از کودکان در برخی کشورها بدرفتاری روانی یا احساسی را تجربه کرده اند. این برآورد احتمالاً کم است زیرا آزار عاطفی نسبت به سایر انواع کودک آزاری دشوارتر است و معمولاً در محدوده خانه کودک انجام می شود. ممکن است هیچ نشانه واضح و بیرونی وجود نداشته باشد که نشان دهد سوء استفاده در حال انجام است. گاهی اوقات، رفتار کودک تنها چیزی است که نشان می دهد مشکلات در خانه وجود دارد.

رفتارهای نامناسب، مانند رفتارهای بسیار نابالغ یا کمی بالغ برای سن آنها، می تواند نشانه سوء استفاده  و کودک آزاری عاطفی باشد و همچنین تغییرات رفتاری چشمگیر. به عنوان مثال، کودکی که کمی دور از شرایط است و به دنبال توجه نیست، ممکن است ناگهان به بزرگسالان غیر سوء استفاده کننده وابسته شود یا به طور اجباری از آنها محبت بگیرد.

تشخیص سوء استفاده عاطفی

کودکی که مورد سوء استفاده عاطفی قرار می گیرد ممکن است رفتارهایی را نشان دهد که می تواند نشانه های سوء استفاده باشد، از جمله:

  • اضطراب
  • تلاش برای اجتناب از موقعیت های خاص (مانند رفتن به فعالیت یا خانه شخص دیگر)
  • کاهش عملکرد در مدرسه
  • تاخیر در رشد عاطفی
  • افسردگی
  • تمایل به آسیب رساندن عمدی به خود یا افراد دیگر
  • به شدت از دیگران به دنبال محبت است
  • رگرسیون رشد (به عنوان مثال شب ادراری یا کثیف شدن پس از تسلط قبلی بر کنترل مثانه و روده)
  • شکایات مکرر از سردرد، معده یا سایر علائم جسمانی بدون علت مشخص
  • از دست دادن علاقه به فعالیت های اجتماعی یا سایر علایق
  • عزت نفس پایین

ممکن است تصور کنید که کودکی که به هر نحوی مورد آزار و اذیت قرار می گیرد به مراقب بزرگسالانی که از آنها سوء استفاده می کند وابسته نخواهد بود. اما این همیشه صادق نیست. کودکان اغلب به والدین یا مراقبانی که از آنها سوءاستفاده می کنند وفادار می مانند زیرا می ترسند در صورت افشای سوء استفاده از آنها چه اتفاقی بیفتد. کودک آزاری عاطفی شرایط سختی دارد.

همچنین ممکن است کودکی که مورد سوء استفاده عاطفی قرار گرفته فکر کند که نامیدن یا محرومیت از محبت یک روش عادی زندگی است. آنها ممکن است به کسی در مورد سوء استفاده نگویند زیرا معتقدند تجربیات آنها نشان دهنده رفتارهای “عادی” خانواده است.

صفات مجرمان در کودک آزاری عاطفی

نشانه هایی در مراقبین بزرگسالان وجود دارد که ممکن است نشان دهد آنها از کودک سوء استفاده می کنند. تحقیر کودک در ملاء عام، اعتراف آشکار به دوست نداشتن یا نفرت از کودک، اعمال مجازات های شدید، داشتن انتظارات غیرواقعی و دور بودن یا بی تفاوت بودن از نظر احساسی، رفتارهای سوء استفاده کننده از نظر احساسی است. در همین حال، برخی از افرادی که از کودکان سوء استفاده می کنند سابقه خشونت و پرخاشگری دارند یا اختلالات مصرف مواد دارند.

اگر فکر می کنید کودکی مورد سوء استفاده عاطفی قرار می گیرد، به طور خودکار فرض نکنید که این سوء استفاده توسط والدین کودک انجام می شود. در حالی که کودک بیشتر مورد سوءاستفاده پرستار یا یکی از اعضای خانواده قرار می گیرد، هر شخص حقوقی می تواند سوء استفاده کننده باشد. به عنوان مثال، مربی، کارمند مهد کودک، معلم، حتی خواهر و برادر بزرگتر می تواند با کودک بدرفتاری کند.

انواع کودک آزاری احساسی

Emotional child abuse

کودک آزاری عاطفی می تواند انواع مختلفی داشته باشد. در یک سر طیف توهین یا تحقیر کلمات یا اعمال قرار دارد، در حالی که انتهای دیگر می تواند بی تفاوتی کامل باشد که باعث محرومیت عاطفی می شود. مراقبت کننده ای که از نظر احساسی سوءاستفاده می کند، اغلب از کلمات استفاده می کند. اما اقدامات آنها نیز می تواند توهین آمیز باشد و گاهی اوقات عدم انجام عمل سوء استفاده است.

وقتی والدین یا سرپرست به کودک عشق نشان نمی دهند یا به او احساس نیاز، امنیت و شایستگی نمی دهند. این اقدامات منجر به محرومیت عاطفی می شود. افراد بدرفتار نیز ممکن است از محبت جسمانی یا محبت روحی خودداری کنند.

هر فرد بالغ در زندگی یک کودک می تواند از نظر احساسی سوء استفاده کند و بدرفتاری می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. در اینجا چند نمونه از سوء استفاده و کودک آزاری عاطفی آورده شده است.

  • پرستار بچه مدام سر بچه ها جیغ می زند و تهدید می کند.
  • کودک در خانه در معرض خشونت خانگی است.
  • یک پدربزرگ و مادربزرگ از برقراری ارتباط با بچه ها هنگام دیدار خودداری می کند و در عوض تلویزیون تماشا می کند.
  • یکی از والدین مبتلا به اختلال مصرف الکل، هنگام نوشیدن مشروب عصبانی می شود و اغلب تمام شب فریاد می زند و فریاد می زند.
  • پدر و مادر ناتنی می گویند ای کاش بچه ای وجود نداشت.
  • معلم وقتی جلوی کلاس بچه ای را می خواند که با صدای بلند کتاب بخواند، او را مسخره می کند.
  • پس از طلاق، والدین از فرزند خود می خواهند تا در مورد والدین دیگر به قاضی دروغ بگوید تا اطمینان حاصل کند که او حضانت کامل را به دست می آورد.

عوامل خطر سوء استفاده عاطفی

وقتی صحبت از رفتارهای سوءاستفاده کننده می شود، عوامل خطر متعددی وجود دارد که احتمال سوء استفاده عاطفی از یک کودک را افزایش می دهد. گذشته از تجربه سوء استفاده و کودک آزاری عاطفی در کودکی، در اینجا مروری بر مواردی است که افراد را در معرض سوء استفاده عاطفی از کودکان قرار می دهد:

  • داشتن یک بیماری جسمی یا روانی مانند اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) یا افسردگی
  • مقابله با استرس مالی، بیکاری یا فقر
  • از نظر اجتماعی منزوی یا جدا از خانواده بزرگ
  • تربیت فرزندی که از نظر جسمی یا رشدی ناتوان است
  • استفاده از الکل یا مواد مخدر
  • نداشتن مهارت های فرزندپروری یا درک رشد کودک
  • تجربه یک بحران خانوادگی یا استرس خانوادگی مانند قربانی شدن در معرض بدرفتاری خانگی یا درگیری های زناشویی
  • تمایل به کنترل کودک با استفاده از کلمات یا اعمال
  • احساس عصبانیت یا کینه نسبت به کودک یا مسئولیت های مراقبت از کودک
  • تجربه حسادت به کودک

به خاطر داشته باشید که کودکان باعث سوء استفاده عاطفی فرد دیگر نمی شوند. مشارکت در سوء استفاده عاطفی از کودک انتخابی است که مرتکب آن انجام می دهد. در حالی که این عوامل خطر ممکن است احتمال بروز سوء استفاده را افزایش دهد. فرد سوء استفاده کننده از نظر احساسی هنوز حق انتخاب دارد و می تواند یاد بگیرد که انتخابهای بهتر و کمتر مضر داشته باشد.

تاثیر سوء استفاده و کودک آزاری عاطفی

کودک آزاری عاطفی چیست؟

پیامدهای کودک آزاری به هر شکلی می تواند شدید باشد و تا بزرگسالی نیز ادامه یابد. یک کودک اغلب معتقد است که او مسئول بدرفتاری است و این بدان معناست که آنها دوست ندارند، دوست ندارند و ناخواسته هستند. در اینجا چهار مورد از مهمترین اثرات طولانی مدت سوء استفاده عاطفی و محرومیت ذکر شده است.

مسائل پیوست

سوء استفاده عاطفی می تواند توانایی کودک را در ایجاد و حفظ دلبستگی های سالم مختل کند. مسائل دلبستگی در دوران کودکی با دلبستگی های ناامن در بزرگسالی مرتبط بوده است. کودکان همچنین ممکن است در معرض خطر روابط ضعیف با همسالان، مشکل در صمیمیت، مشکل در حل تعارض و پرخاشگری رابطه ای باشند.

مشکلات رفتاری و اجتماعی

سوء استفاده و کودک آزاری عاطفی در دوران کودکی نیز با بزهکاری و رفتار پرخاشگرانه جنسی در جوانان ارتباط دارد.

تکرار چرخه سوء استفاده

بدون مداخله مناسب، افرادی که در دوران کودکی مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند، بیشتر از افرادی که سوء استفاده نکرده اند، از فرزندان خود سوء استفاده می کنند.

خودکشی و بیماری روانی

نوجوانانی که در دوران کودکی سوء استفاده عاطفی را تجربه کرده اند، به احتمال زیاد حداقل یک بیماری روانی مانند افسردگی یا اضطراب دارند که می تواند تا بزرگسالی نیز ادامه یابد. اگر شما یا کودکی افکار خودکشی دارید، برای حمایت و کمک از یک مشاور آموزش دیده با مرکز مشاوره همکده تماس بگیرید.

سوء استفاده و کودک آزاری عاطفی فقط بر افراد و خانواده تأثیر منفی نمی گذارد. همچنین جامعه را به طور کلی تحت فشار قرار می دهد. پیامدهای سوء استفاده از سیستم های بهداشتی و مراقبت های اجتماعی را به دوش می کشد و به دلیل افزایش شکست تحصیلی، جرم و جنایت و نیاز به خدمات بهداشت روانی هزینه بر است. هرچند همه کسانی که سابقه سوء استفاده عاطفی دارند، زخم های مادام العمر را تجربه نمی کنند. مدت زمان، شدت و سن شروع سوء استفاده از عوامل موثر است. داشتن سایر بزرگسالان حامی در زندگی آنها نیز می تواند تأثیر آن را جبران کند.

برای رفع کودک آزاری عاطفی چه باید کرد؟

کودک آزاری عاطفی چیست؟

گزارشگران اجباری افرادی هستند که از طریق شغل خود با کودکان برخورد می کنند، از جمله ارائه دهندگان مهد کودک، مربیان، پرسنل قانونی و مجری قانون و پرسنل پزشکی. این گزارشگران به همان اندازه موظف هستند که سوءاستفاده های عاطفی مشکوک را گزارش دهند، همانطور که از بدرفتاری جسمی، سوء استفاده جنسی یا غفلت استفاده می کنند. حتی اگر شما یک خبرنگار اجباری نیستید و مشکوک هستید که کودکی مورد سوء استفاده عاطفی قرار گرفته است، آن را به خدمات حفاظت از کودکان گزارش دهید. کودکی که ممکن است مورد سوء استفاده قرار گیرد باید توسط خدمات اجتماعی مورد ارزیابی قرار گیرد. در همین حال، اگر والدین شما هستند و فکر می کنید فرزند شما مورد سوء استفاده عاطفی دیگران قرار می گیرد مانند معلم یا مربی برای مداخله گام بردارید.

منابع:

https://www.verywellfamily.com/what-is-emotional-child-abuse-4157502

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا