سوء استفاده احساسی و عاطفی از کودکان

سوء استفاده احساسی و عاطفی از کودکان به عنوان کارهایی که در رفتار، حرف زدن و اقدامات والدین، اشخاصی که از کودک مراقبت می کنند و یا سایر افراد قابل توجه در زندگی کودک تعریف می شود که تاثیر روانی منفی بر روی کودک دارد.

بنا به گفته دولت ایالات متحده، “سوء رفتار عاطفی (یا سوء استفاده روانشناختی) یک الگوی رفتاری است که موجب تحریک عاطفی کودک یا احساس بی ارزش بودن خود می شود”.

نمونه هایی از سوء رفتار عاطفی در کودکان عبارتند از:

سوء استفاده احساسی و عاطفی از کودکان

توهین کردن به کودک

تهدید خشونت آمیز (حتی تهدید بدون خشونت)

این موارد موجب می شود که کودکان شاهد سوء استفاده فیزیکی یا عاطفی دیگران باشند و موجب از میان رفتن عشق ورزیدن، حمایت کردن، یا راهنمایی کردن او توسط دیگران می شود.

فهمیدن اینکه سوء استفاده عاطفی از کودکان چیست، امری دشوار است. طیف گسترده ای از رفتارها می تواند جز رفتار های سوء استفاده کننده از احساسات کودک قرار بگیرد، و هنوز هم همه ی شکل ها و رفتار ها شناخته شده نیستند. 

طبق برآورد موسسه چایلد هلپ هر ساله در ایالات متحده آمریکا، بیش از 6.6 میلیون کودک در مراجعه به خدمات حمایتی از کودکان (CPS) شرکت می کنند. بر اساس این گزارش، در سال 2014 بیش از 702،000 کودک توسط سازمان خدمات حمایتی از کودکان تایید شده اند که مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند.

سوء رفتار با کودکان در تمامی انواع خانواده ها رخ می دهد. با این حال، سوء استفاده گزارش شده در خانواده هایی که در زیر به آنها اشاره شده است، به نظر می رسد که شایع تر است:

  • داشتن مشکلات مالی در خانواده
  • داشتن پدر یا مادر به تنهایی
  • مبارزه با مسائل مربوط به سوء مصرف مواد مخدر
  • داشتن تجربه طلاق و یا جدا بودن پدر و مادر

علائم سوء استفاده احساسی و عاطفی از کودکان

سوء استفاده احساسی و عاطفی از کودکان

علائم سوء استفاده احساسی و عاطفی از کودکان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ترس از والدین
  • اعلام نفرت نسبت به پدر و مادر خود
  • بد صحبت کردن در مورد خود (برای مثال بگوید که، “من آدم احمقی هستم”)
  • در مقایسه با همسالان خود، احساس ناخوشایندی و ناراحت بودن داشته باشد
  • نمایش تغییرات ناگهانی در گفتار (مانند لکنت زبان)
  • تجربه تغییرات ناگهانی در صحبت کردن (مانند لکنت زبان)

علائم در یکی از والدین یا مراقبان کودک عبارتند از:

  • نشان دادن توجه کم نسبت به کودک است.
  • بد صحبت کردن در مورد او
  • ابراز نکردن مهربانی نسبت به کودک
  • توجه نکردن نسبت به نیازهای پزشکی کودک

به چه کسی باید گفت و مراجعه کرد.

برخی از اشکال سوء استفاده، مانند فریاد زدن، ممکن است برای او خطرناک باشند. با این حال، اشکال دیگر مانند اجازه دادن به کودکان برای استفاده از مواد مخدر می تواند بلافاصله مضر باشد. اگر دلیلی وجود دارد که اعتقاد دارید که شما یا کودک شما در معرض چنین خطر هایی قرار دارد بلافاصله مراتب را با پلیس در میان بگذارید.

اگر شما یا کسی که می شناسید مورد آزار و اذیت روحی قرار می گیرد. با ادارات خدمات محلی یا خدمات خانواده تماس بگیرید. از آنها بخواهید که شما را به مشاور وصل کنند.

اگر امکان ارتباط با یک سازمان خدمات خانوادگی وجود نداشته باشد. از کسی که شما به او اعتماد می کنید، مانند یک معلم، دکتر یا روحانی برای کمک در این مورد استفاده کنید.

شما ممکن است بتوانید به خانواده ای که نگران آن هستید. با ارائه دادن پیشنهاد یک پرستار برای کودک آنها یا انجام کارهای شخصی آنها کمک کنید. با این حال، به هیچ عنوان خود را در معرض خطر و یا کاری انجام ندهید که خطر سوء استفاده از کودکتان شما را نگران کند.

اگر در مورد آنچه که برای والدین یا مراقبان کودک اتفاق می افتد نگران هستید. به یاد داشته باشید که کمک دادن به آنها بهترین راه برای نشان دادن این موضوع است که حواس شما به آنها است.

سوء استفاده احساسی و عاطفی از کودکان

کارهایی که در صورت آسیب رساندن به فرزند باید انجام داد

سوء استفاده احساسی و عاطفی از کودکان باید رفع شوند. حتی بهترین والدین نیز ممکن است بر سر فرزندانشان فریاد زده باشند و یا در زمان استرس از کلمات نا مناسبی استفاده کنند. این لزوما مورد سوء استفاده عاطفی از کودک نیست با این حال، اگر شما در مورد رفتار خود نگران هستید، باید از خدمات مشاوره استفاده کنید.

پدر و مادر بودن و بهتر بگوییم پدر و مادر خوب بودن سخت ترین و مهمترین کاری است که تا به حال یک فرد انجام داده است. وظایف خود را به خوبی انجام دهید و از انجام کارهای مضر پرهیز کنید. برای مثال، اگر شما به طور منظم از مواد مخدر یا الکل استفاده می کنید، رفتار خود را تغییر دهید. این عادت ها می توانند بر فرزندان شما تأثیر بگذارند.

اثرات درازمدت سوء رفتار عاطفی از کودکان

سوءاستفاده عاطفی از کودک با توسعه ضعیف ذهنی و دشواری در ایجاد و حفظ روابط قوی برای او ارتباط دارد. این امر می تواند منجر به ایجاد مشکلات در مدرسه و محل کار و همچنین بروز رفتار های جنایی در فرزند شما شود.

یک مطالعه اخیر در دانشگاه پردیو گزارش می دهد که بزرگسالانی که در کودکی قربانی سوء استفاده رفتاری و عاطفی و جسمی بوده اند، در بزرگسالی بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند.

كودكانی كه از لحاظ عاطفی یا جسمی مورد آزار قرار گرفته و از طرف کسی به آنها کمک نشده است می توانند خود را در بزرگسالی نیز به عنوان بزرگسالان مورد سوء استفاده قرار گرفته به حساب بیاورند. سوء استفاده احساسی و عاطفی از کودکان نیاز به بررسی دقیق دارند.

آیا ممکن است کودکی که مورد سوء استفاده عاطفی قرار گرفته است، به بهبودی برسد؟

بهبودی برای کودکانی که به لحاظ احساسی مورد سوء استفاده قرار گرفته اند، به طور کامل امکان پذیر است.

کمک به کودک قربانی سوء استفاده اولین و مهمترین گام برای بهبودی است.

تلاش بعدی باید برای کمک به سایر اعضای خانواده برای بهبود رفتار و عملشان با کودک باشد باشد.

منابع
healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا