چیزهایی که نباید به نوجوان مضطرب گفت

نوجوان مضطرب سختی های بسیاری را متحمل می شوند. آسیب هایی که آن ها می بینند می تواند جبران ناپذیر باشد. شخصیت ها انواع مختلفی دارند و در هر فرد دارای ویژگی های مختلفی هستند. یکی از مواردی که در شخصیت مهم است روند آن به سوی پیشرفت و تعالی است. در واقع نباید شخصیت به گونه ای باشد که بخواهد به افراد آسیب بزند. شخصیت به گونه ای باید باشد که به ما و همه افراد کنارمان کمک کند. یکی از شخصیت های که ممکن است در اطرافیان خود دیده باشید شخصیت درون گرا است. در ادامه می خواهیم ببینیم که چیزهایی که نباید به نوجوان مضطرب گفت، چگونه است.

ما در مقاله های قبل در ارتباط با رفتار در روان شناسی صحبت کردیم و گفتیم که هر فردی چه نوع رفتاری دارد و این رفتار در چه زمان هایی در فرد ایجاد می شود. گاهی اوقات رفتار یک فرد بر اساس شرایط خانوادگی یا محیطی تغییر خواهد کرد. برای مثال ممکن است یک کودک در یک زمان مشخص رفتار های پرخاشگرانه انجام دهد.

دوران بلوغ و رفتار نوجوان مضطرب

یا این یکه یک فرد جوان در دوران بلوغ خود رفتار های منزوی انجام دهد. در زمینه شخصیت نیز ما باید موضوعات مختلفی را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چیزهایی که نباید به نوجوان مضطرب گفت، صحبت کنیم.

درون گرایی واژه ای است که اغلب در افراد باعث ایجاد سوء تفاهم می شود.

درون گرایی واژه ای است که اغلب در افراد باعث ایجاد سوء تفاهم می شود. فرد درون گرا و مضطرب معمولاً کلیشه ای به عنوان خجالتی و از نظر اجتماعی ناخوشایند هستند. با این حال، این اصطلاح معنای نسبتاً پیچیده تری نسبت به آن چه اکثر ما درک می کنیم دارد. ابتدایی ترین توضیح برای یک فرد درون گرا کسی است که انرژی خود را از زمان صرف شده در تنهایی به دست می آورد و در حالی که در کنار دیگران است انرژی خود را از دست می دهد. بیشتر اوقات، هیچ ارتباطی با نوجوان مضطرب و مرتبط با تعاملات اجتماعی یا بودن در کنار افراد ندارد. درون گرا به سادگی طراحی شده است تا در تنهایی عملکرد بهتری داشته باشد.

نشانه هایی که می گویند شما یک فرد درون گرا و مضطرب هستید

نوجوان مضطرب عاشق گذراندن وقت به تنهایی هست. در حالی که ممکن است از استفاده از وقت گران بهای خود به تنهایی لذت ببرید، این بدان معنا نیست که شما مشتاق تعامل انسانی نیستید. شما حتی ممکن است از داشتن یک زندگی اجتماعی شلوغ لذت ببرید، اما اگر برای شما آرامش بخش و شاداب تر باشد که مغز و بدن خود را به تنهایی شارژ کنید، احتمالاً یک درون گرا هستید. معاشرت فرد درون گرا و مضطرب را فرسوده می کند و مهم نیست که چقدر آن را دوست دارید

از کار گروهی متنفرید

به عنوان یک فرد درون گرا و نوجوان مضطرب، شما قبلاً تحمل کمتری برای تحریک خارجی دارید. وقتی با حواس پرتی های دیگران بمباران نشوید، خلاق تر و مولدتر خواهید بود.

نشانه هایی که شما یک فرد درون گرا و نوجوان مضطرب هستید

اضطراب باعث ایجاد یک فکر آزاردهنده می شود که اتفاق وحشتناکی قرار است بیفتد. درونگرا بودن به این معنی است که موقعیت‌های آرام و محیط‌هایی را ترجیح می‌دهید که محرک نیستند. تعریف فرد درون گرا و مضطرب به این معنی است که شما با هر دوی این موارد به طور همزمان سروکار دارید. این اضطراب ممکن است باعث شود تمام شب بیدار بمانید و به کاری که سال ها پیش انجام داده اید فکر کنید. همچنین ممکن است زمانی که باید در موقعیت‌های اجتماعی شرکت کنید یا چیز دیگری که برنامه‌تان را مختل می‌کند، متوجه اضطراب شوید. اگر اینها مسائلی هستند که با آن‌ها سر و کار دارید، احتمالاً یک درونگرا با اضطراب هستید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

درونگرایی به این معنی نیست که شما دارای اضطراب هستید و این دو موضوع بسیار متفاوت هستند. با این حال، برخورد با هر دو مشکل معمول است، حتی اگر آن‌ها متفاوت باشند. آن‌ها اغلب با هم اتفاق می افتند، یعنی زمانی که فردی درونگرا یا نوجوان مضطرب است. گاهی اوقات اضطراب با حملات پانیک، تنگی نفس و عرق کردن کف دست مشخص می شود. با این حال، همیشه اینطور نیست، زیرا بسیاری از افراد دارای اضطراب با عملکرد بالا هستند. به نظر من رسد این گونه افراد حالت عادی دارند.

فرد درون گرا و نوجوان مضطرب با اختلالات نسبتاً بالا

اضطراب با عملکرد بالا به این معنی است که به نظر می رسد آن‌ها خوب هستند. حتی اگر با افکار منفی طاقت فرسا سر و کار دارند. کسانی که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند اغلب می توانند موفق باشند و در جامعه مشارکت داشته باشند.

کسانی که دارای اضطراب با عملکرد بالا هستند اغلب قادر به آرامش نیستند. آن‌ها اطرافیان خود را ناامید نمی کنند و همیشه در حالت آماده باش هستند. ذهن فرد درون گرا و مضطرب  آرام نمی گیرد و مدام در حال فکر و برنامه ریزی هستند.

نوجوان مضطرب حتی با تمام ترسی که تجربه می کنند می توانند بسیار موفق باشند. معمولاً افراد دیگر حتی نمی توانند بگویند که فرد مضطرب اصلاً رنج می برد.

درباره فرد درون گرا و مضطرب چه می دانید؟

درونگرایی به این معناست که محیط های آرام و بدون تحریک زیاد را ترجیح می دهید. هر درونگرای اضطراب را تجربه نمی‌کند و برای مبارزه با آن لازم نیست درون‌گرا باشید. با این حال، بسیاری از درونگراها با اضطراب سر و کار دارند، بنابراین درونگرا بودن با اضطراب معمول است.

چیزهایی که نباید به نوجوان مضطرب گفت

اضطراب و اختلالات اضطرابی به طور فزاینده ای در سراسر جهان شایع شده است. کسانی که اضطراب را تجربه می کنند با فشارهای عاطفی و پریشانی روانی زیادی دست و پنجه نرم می کنند و برای اطرافیانشان همدلی یا درک آنچه از سر می گذرانند دشوار است. اگر یک نوجوان مضطرب که با او در تماس هستید این مشکل را تجربه می کند، احتمالاً می خواهید به او آرامش دهید. متأسفانه، اظهارات با نیت خوب می تواند تأثیر معکوس داشته باشد، بنابراین باید مراقب باشید که چگونه افراد مضطرب را تسکین می دهید. در این‌جا چند نکته وجود دارد که باید از گفتن آن‌ها به نوجوان مضطرب اجتناب کنید. هرگز این چند عبارت را به کسی که مضطرب است نگویید.

”استرس خود را متوقف کنید.”

این واقعیت نباید تعجب آور باشد، اما استرس با اضطراب بسیار متفاوت است. در حقیقت، اضطراب یک بیماری روانی است. در این‌جا چند کار وجود دارد که می توانید به جای آن انجام دهید:

  • به آن‌ها نگویید استرس خود را فراموش کنند.
  • تجربیات و احساسات آن‌ها را تأیید کنید
  • حمایت و مراقبت ارائه دهید.
  • گوش کنید و با وضعیت آن‌ها همدردی کنید
  • به یاد داشته باشید که اضطراب و استرس یکی نیستند

“شما بیش از حد تحلیل می کنید”

برای افراد مضطرب معمول است که خود را در حال تجزیه و تحلیل بیش از حد یک موقعیت یا یک رویداد بیابند. در حقیقت، این احتمال وجود دارد که فرد مبتلا از قبل می داند که در حال تفکر بیش از حد به یک موقعیت است. در عوض، هنگام تعامل با یکی از عزیزان مبتلا به اضطراب، این موارد را در نظر داشته باشید:

  • تجربه آن‌ها را به عنوان یک واکنش افراطی ترسیم نکنید
  • از بیان این که مشکل آن‌ها می تواند فوراً به نحوی حل شود خودداری کنید
  • از بی اعتبار ساختن تجربیات و اضطراب آن‌ها بپرهیزید
  • “شما خودتان مشکلات خود را ایجاد می کنید.”

از بیرون، ممکن است به نظر برسد که این اتفاق یک فرآیند مثبت است. با این حال، در واقعیت، این بیانیه می تواند فوق العاده آسیب زا و بی اعتبار باشد. در عوض، موارد زیر را امتحان کنید:

  • برای انجام فعالیت های مشترک زمانی را با هم برنامه ریزی کنید
  • احساسات آن‌ها را باطل نکنید
  • تمام تلاش خود را بکنید تا فردی حامی باشید
  • در آغوش گرفتن یا کلمات آرامش بخش ارائه دهید

“شما فقط به یک نوشیدنی الکلی نیاز دارید.”

یک نوشیدنی فقط زمانی که نوجوان مضطرب هستید روی کاغذ خوب به نظر می رسد. در واقع، روی آوردن به الکل هیچ مزیت مثبتی به همراه ندارد. حتی اگر فکر می کنید کمک کننده است، می تواند در دراز مدت به یک مشکل وابستگی تبدیل شود. در عوض، توصیه های زیر را امتحان کنید:

  •  فرد مورد علاقه خود را تشویق کنید تا به دنبال درمان و مشاوره باشد
  • به آن‌ها گوش بدهید طوری که عاری از قضاوت باشد
  • بیاموزید که چگونه دوست دارند از آن‌ها حمایت و مراقبت شود

«فقط از تکنیک تنفس استفاده کنید»

این توصیه به خودی خود لزوماً ایده بدی نیست، به خصوص اگر بدانید که فرد قبلاً از تکنیک‌های تنفسی برای کنترل اضطراب خود استفاده می‌کند. مشکل زمانی به وجود می آید که این پیشنهاد در زمان نامناسبی مطرح شود یا به گونه ای ارائه شود که واقعاً برای نوجوان مضطرب مفید نباشد. در این‌جا چند نکته کلیدی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید زمانی که می خواهید به کسی کمک کنید تا در برابر حمله اضطرابی کمک کند:

  • تمرینات تنفسی زمانی بهترین نتیجه را دارند که از قبل، در زمان‌های آرام‌تر، تمرین شده باشند.
  • تغییر الگوی تنفس می تواند فوق العاده مشکل باشد، به خصوص زمانی که ذهن شما در حال تلاش برای ثابت ماندن است.
  • الگوبرداری از تنفس عمیق برای عزیزتان همیشه بسیار مفیدتر از یک یادآوری ساده است.
  • از قبل با عزیزتان صحبت کنید تا بهتر بفهمید که چگونه به او کمک کنید.

“با روش مثبت اندیشی حرکت کنید”

مثبت اندیشی همیشه راه حل نیست – به خصوص زمانی که یک نوجوان مضطرب درگیری های خاص خودش را داشته باشد. در عوض، هنگام تلاش برای کمک به فرد مورد علاقه خود در مورد اضطراب، این نکات را در نظر داشته باشید:

  • اطمینان حاصل کنید که مهربانی و حمایت را ارائه می دهید
  • اعتراف کنید که همیشه برای هر اتفاقی جواب نخواهید داشت
  • تا حد امکان در دسترس عزیزانتان باشید
  • کمک ملموس، مانند کمک به آن‌ها در جستجوی یک متخصص یا در انجام کارهای روزانه خود ارائه دهید

“وضعیت مردم از شما بدتر هست”

وارد کردن دیدگاه های جدید به یک موقعیت، در شرایط عادی، یک ایده محکم است. با این حال، تلاش برای القای دیدگاه های جدید با این بیانیه، راه حلی نیست. در عوض، باعث ایجاد موارد زیر می شود:

  • این یک مقایسه ناسالم با تجربیات فرد ایجاد می کند.
  • مشکلات واقعی شخص را نادیده می گیرد.
  • این باعث می شود فرد نسبت به مسائل خود آگاه تر شود.
  • تجربه نوجوان مضطرب را پاک می کند.

“چرا الان مضطرب هستید؟”

گاهی اوقات، فرد مبتلا می تواند علت و محرک اضطراب خود را دقیقاً در همان لحظه شناسایی کند. با این حال، اغلب اوقات، حملات هراس و اضطراب اغلب بدون دلیل ظاهر می‌شوند. به این معنی که تلاش برای یافتن دلیل نوجوان مضطرب فقط باعث ایجاد ناراحتی بیشتر در طول حمله می‌شود.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا