اثرات ملاتونین بر رشد کودکان و بلوغ

ملاتونین به عنوان کمک کننده خواب استفاده می شود، اما استفاده طولانی مدت می تواند عواقب ناخواسته ای با شروع بلوغ داشته باشد. استفاده طولانی مدت از ملاتونین در کودکان و نوجوانان با نزدیک شدن به بلوغ می تواند مشکلاتی را برای آنها ایجاد کند. ملاتونین خارجی برای درمان اختلالات خواب و مشکلات خواب در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان استفاده می شود. در حالی که اکثر پزشکان به راحتی آن را برای استفاده کوتاه مدت در کودکان توصیه می کنند، استفاده از ملاتونین به عنوان یک کمک خواب طولانی مدت بهترین راه برای تقویت عادات خواب سالم در بدن در حال رشد نیست. در این مقاله از وب سایت همکده اثرات ملاتونین بر رشد کودکان و بلوغ را بررسی کرده ایم.

مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران است. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

ملاتونین در زندگی

اثرات ملاتونین بر رشد کودکان و بلوغ

ملاتونین هورمونی است که بدن ما به طور طبیعی هنگام تلاش برای به خواب رفتن آن را تولید می کند. در هنگام غروب شروع به افزایش تولید می کند و در سحر کاهش می یابد. زمانی که کودکی به سختی می خوابد و از بی خوابی رنج می برد، ملاتونین می تواند در کوتاه مدت راه حل خوبی باشد. بی خوابی تنها یکی از دلایلی است که کودکان ممکن است به سختی بخوابند، اما دلایل دیگری نیز وجود دارد.

  • سندرم پای بی قرار
  • اضطراب
  • خیلی زود به رختخواب رفتن

همه اینها همچنین می تواند در ناتوانی کودک شما در به خواب رفتن نقش داشته باشد. ابتدا زمان خواب فرزندتان را تنظیم کنید. در واقع دنبال دلایل دیگری باشید. چرا قبل از مصرف Melatonin به سختی می خوابد. استفاده از ملاتونین می تواند بر رشد کودکان و بلوغ تأثیر بگذارد.

بی خوابی و اختلال خواب در کودکان و نوجوانان شایع است. والدین و ارائه دهندگان پزشکی اغلب تعجب می کنند که آیا مکمل ملاتونین یک انتخاب بی خطر در این گروه های سنی است. مطالعات در مقیاس کوچک نشان می دهد که مکمل ملاتونین طولانی مدت به طور ایمن و موثر بی خوابی شروع خواب را در کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD) و/یا اختلال طیف اوتیسم (ASD) درمان می کند. عوارض جانبی مستند حداقل و نسبتاً خوش خیم بوده است.

ملاتونین چیست؟

اثرات ملاتونین بر رشد کودکان و بلوغ

برای اطلاع از اثرات ملاتونین بر رشد کودکان و بلوغ، باید با این ماده به خوبی آشنا شویم. ملاتونین هورمونی است که از سروتونین سنتز می شود و در پاسخ به تاریکی توسط غده صنوبری ترشح می شود. علاوه بر تنظیم ریتم شبانه روزی و خواب، ممکن است فواید متعدد دیگری نیز داشته باشد. از جمله اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، تقویت کننده سیستم ایمنی، ضد سرطانی و محافظت کننده عصبی. اکثر تحقیقات در مورد استفاده کودکان از ملاتونین به افراد جوان مبتلا به اختلالات عصبی رشدی، مانند اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD) یا اختلال طیف اوتیسم (ASD) پرداخته است.

استاندارد طلایی درمان SOI در کودکان همچنان درمان شناختی رفتاری و اصلاح رفتار مانند روتین سالم قبل از خواب است که شامل اجتناب از وسایل ساطع کننده نور آبی در عصر می باشد. در بسیاری از موارد، اجرای این تغییرات سبک زندگی ممکن است موثرتر از مکمل ملاتونین باشد. اعمال اصلاح رفتار ممکن است دشوار باشد. مطالعات پیش بالینی نشان می دهد که ملاتونین ممکن است از مغز در برابر آسیب بیشتر به دنبال ضربه فیزیکی به سر یا کمبود اکسیژن محافظت کند. با توجه به آزمایشات بالینی، PLAYGAME (سندرم پس از ضربه مغزی در جوانان – ارزیابی GABAergic Effects of Melatonin) یک مطالعه تصادفی کنترل شده است. در حال حاضر در حال بررسی اثرات مکمل ملاتونین زیرزبانی شبانه (3 یا 10 میلی گرم) بر علائم پس از ضربه مغزی در جوانان 13 تا 18 ساله است.

مکمل ملاتونین ممکن است به کودکان کمک کند. خصوصا برای کودکانی که داروهای محرک برای ADHD مصرف می کنند.

اثرات ملاتونین بر رشد کودکان و بلوغ

ملاتونین ممکن است شروع بلوغ را به تاخیر بیندازد.

ملاتونین به عنوان کمک خواب برای کودکان استفاده می شود، اما نگرانی وجود دارد که با بلوغ تداخل می کند.

در حالی که ملاتونین برای کودکان بی خطر و تایید شده است. به نظر می رسد شروع بلوغ را به تاخیر می اندازد. مطالعات انسانی زیادی برای آزمایش اثرات بلوغ بر روی بچه‌ها انجام نشده است. اما در چندین حیوان انجام شده است. مقاله ای که در مجله Nature and Science of Sleep با عنوان “آیا تجویز طولانی مدت ملاتونین به کودکان پیش از بلوغ می تواند بر زمان بلوغ تاثیر بگذارد؟ دیدگاه تعدادی پزشک منتشر شده است. در آن محققان احتمال تاثیر ملاتونین بر بلوغ در کودکان را بررسی کردند‌.

به دلایل واضح، آزمایش‌های بالینی زیادی در مورد اثرات ملاتونین بر رشد کودکان و بلوغ در کودکان در حال رشد انجام نشده است. خیلی خطرناک است. بچه ها را به خاطر یافتن این پاسخ ها در معرض احتمال توقف رشدشان قرار دهیم. بهترین کاری که می توان انجام داد تجزیه و تحلیل داده های ملاتونین است. آنها که روی حیوانات آزمایش می شود. محققان دکترا به طور پیچیده مطالعات متعددی را که روی پستانداران در مورد بلوغ و ملاتونین انجام شده بود، بررسی کردند.

نتایج مطالعات

اثرات ملاتونین بر رشد کودکان و بلوغ

از هر 17 کودک، 1 کودک حداقل یک بار در هفته ملاتونین مصرف می کند.

در مطالعات کوچک، استفاده از ملاتونین شروع بلوغ را در موش‌ها، همسترها و گوسفندها به تاخیر انداخت. محقق به این نتیجه رسید که احتمال کمی وجود ملاتونین برون زا بر بلوغ در انسان وجود دارد، اما نمی تواند به طور قطعی بگوید که هیچ کدام از این راه ها درست هستند. آنها اعلام کردند که این موضوع “مطالعه نشده” است و برای نتیجه گیری بهتر به تحقیقات بیشتری نیاز است.

ملاتونین اولین انتخاب نیست

اثرات ملاتونین بر رشد کودکان و بلوغ دارای شرایط خاصی است. اما این دارو تنها انتخاب شما نیست. ملاتونین به عنوان کمک خواب برای کودکان استفاده می شود، اما نگرانی وجود دارد که با بلوغ تداخل می کند. بیمارستان کودکان بوستون می گوید که والدین باید تنها پس از “ارزیابی کامل” و مشاوره با پزشک به ملاتونین روی آورند. آنها توصیه می کنند که ملاتونین فقط باید همراه با برخی رفتار درمانی برای کمک به عادات خواب تجویز شود. کارشناسان توصیه می‌کنند زمانی که کودکتان را در رختخواب می‌گذارید تغییر دهید، در حالی که کودکتان سعی می‌کند بخوابد، چک‌این‌های شبانه انجام دهید و وقتی کودک در رختخواب می‌ماند به او پاداش بدهید.

تمرینات خواب سالم را همراه با استفاده از ملاتونین القا کنید.

تمام 7 شب هفته را به یک برنامه روتین شبانه قبل از خواب متعهد کنید. یک ساعت قبل از خواب وسایل الکترونیکی را حذف کنید. آنها را از اتاق خواب دور نگه دارید. کودک خود را هر روز صبح در یک زمان ثابت نیز بیدار کنید. این دارو نباید به بچه‌های زیر 3 سال داده شود. خواب خشن و بیداری در شب بسیار طبیعی و قابل انتظار است.

همچنین اگر کمبود خواب موقعیتی باشد (یک حرکت جدید یا زمان استرس زا) باید از استفاده از ملاتونین اجتناب شود. مهم است بدانید که Melatonin به طور منظم برای کودکان برای کمک به خواب تایید شده است. عوارض جانبی بسیار کمی وجود دارد. ملاتونین به طور کلی برای کودکان در حال رشد بی خطر است. استفاده طولانی مدت توصیه نمی شود. با این حال کماکان برای بررسی اثرات ملاتونین بر رشد کودکان و بلوغ بررسی هایی صورت می گیرد.

ملاتونین در برخی موارد مورد نیاز است

اثرات ملاتونین بر رشد کودکان و بلوغ

اثرات ملاتونین بر رشد کودکان و بلوغ گاهی دیده می شود.  در حالی که برخی از اقدامات احتیاطی واقعی و هشدار در مورد استفاده طولانی مدت ملاتونین در کودکان در حال رشد وجود دارد، برای برخی از کودکان این امر ضروری است. بچه های مبتلا به اوتیسم یا ADHD معمولاً مشکلات خواب دارند. به گزارش اسپکتروم نیوز، تا 80 درصد از کودکان مبتلا به اوتیسم در به خواب رفتن مشکل دارند. کمبود خواب می تواند در زندگی روزمره اختلال ایجاد کند و بر توانایی کودک برای یادگیری، عملکرد و پیشرفت تأثیر بگذارد. تنها راه حل این است که آنها بخوابند و ملاتونین گاهی اوقات تنها راه برای انجام این کار است. یک مطالعه انسانی روی کودکان اوتیستیک انجام شد که مشخص شد آیا ملاتونین واقعاً بر بلوغ کودکان در حال رشد تأثیر می گذارد یا خیر.

بررسی مطالعات اثرات ملاتونین بر رشد کودکان و بلوغ اوتیستیک

آنها 119 کودک بین 2 تا 17 سال که بیشتر آنها اوتیستیک بودند را به مدت 13 هفته مورد مطالعه قرار دادند. هرکسی که Melatonin مصرف می کرد، شرایط خواب او بهبود یافته بود. کیفیت نیز افزایش داشت.

سپس محققان 90 نفر از آن بچه ها را در حالی که ملاتونین مصرف می کردند به مدت دو سال دیگر دنبال کردند. مشخص شد که خواب آنها بهبود یافته و کیفیت زندگی آنها نیز بهبود یافته است. با این حال، شواهدی مبنی بر تاخیر در بلوغ وجود نداشت.

مطالعه بسیار کوچک بود و هیچ گروه دارونمای دیگر درگیر نبود.

ملاتونین ممکن است اثراتی بر رشد کودکان و بلوغ داشته باشد اما به اندازه کافی شناخته شده نیست. به طور کلی، ملاتونین برای اختلالات خواب کوتاه مدت همراه با خواب درمانی رفتاری بی خطر است. از این رو می توان گفت اثرات ملاتونین بر رشد کودکان و بلوغ قابل چشم پوشی است.

در این راستا می توانید با متخصصان در ارتباط باشید.

 

 

منابع
وب سایت moms

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا