رفتار پرخاشگرانه منفعل چیست و چگونه می توان آن را متوقف کرد؟

پرخاشگری از هر نوع که باشد اغلب یک مسئله ناامیدکننده است که باید با آن کنار بیایید. فرقی نمی کند که با همسرتان یک اختلاف خانوادگی معمول داشته باشید یا اواخر شب شاهد یک درگیری سخت و طاقت فرسا هستید، پرخاشگری بخشی از زندگی روزمره است و چیزی که بیشتر مردم باید تا حدودی به طور منظم با آن کنار بیایند. اما در مورد پرخاشگری منفعل چه می توان گفت؟ این نوع پرخاشگری بسیار متفاوتی است که در مورد روابط شخصی بسیار کمتر مشهود و اغلب بسیار موذیانه است. در این مقاله قصد داریم بدانیم که رفتار پرخاشگرانه منفعل چیست و چگونه می توان آن را متوقف کرد؟

معرفی رفتار پرخاشگرانه منفعل

رفتار منفعلانه و پرخاشگرانه در همه جا وجود دارد. شناسایی، مدیریت و کار با آن برای همه ما بسیار مهم است، چه در موقعیت های عمومی باشد و چه در موقعیت های شخصی تر. از آنجا که پرخاشگری منفعل نسبتاً شیوع دارد، همه ما باید آن را درک کنیم و بتوانیم با موفقیت با آن کار کنیم. این مقاله بررسی خواهد کرد که پرخاشگری منفعل چیست و چگونه می توان با آن کار کرد و جلوی آن را گرفت.

پرخاشگری منفعل چیست؟

رفتار پرخاشگرانه منفعل چیست و چگونه می توان آن را متوقف کرد؟

پرخاشگری منفعل رفتاری است که افراد به جای پرخاشگری فعال از خود بروز می دهند. در حالی که معمولاً پرخاشگری مستقیم و آسان تشخیص داده می شود، مثلاً هنگامی که شخصی درگیری فیزیکی را شروع می کند یا چیزی را کاملاً توهین آمیز می گوید، تشخیص رفتار منفعلانه و  این مدل پرخاشگری کمی دشوارتر است. متأسفانه برای افراد اطراف فرد منفعل-پرخاشگر، این شکل از پرخاشگری می تواند بسیار گیج کننده و مقابله با آن دشوار باشد. رفتارها و سبک ارتباطی منسوب به پرخاشگری منفعل تا حدی دستکاری شده و طراحی شده است تا فرد دیگر را به گونه ای خاص احساس کند یا رفتار کند. به همین ترتیب، شناسایی و کار با پرخاشگری منفعل می تواند پیچیده باشد.

محققان بررسی کرده اند که چرا پرخاشگری منفعل اتفاق می افتد، و اگرچه دلیل موجهی وجود ندارد، اما چند مظنون وجود دارد. ژنتیک، عوامل محیطی و تربیت خانوادگی همه از دلایل پرخاشگری منفعل است. خوشبختانه، نشانه های بسیار خاصی از پرخاشگری منفعل وجود دارد که می توانید برای شناسایی آن در خود و افراد اطراف خود استفاده کنید. همچنین تکنیک هایی برای شما وجود دارد که بتوانید پرخاشگری منفعلانه خود را مدیریت کنید یا اینکه بتوانید رفتارهای منفعلانه و پرخاشگرانه دیگران را با نرمی و آرامش کنترل کنید.

نشانه های رفتار پرخاشگرانه منفعل در زندگی چیست؟

در این بخش قصد داریم به بررسی نشانه های رفتار پرخاشگرانه منفعل بپردازیم و تمامی موارد مربوط به آن ها را بررسی کنیم. علائم پرخاشگری منفعلانه می تواند مسیر را به سختی پیش ببرد. با این حال کسب اطلاعات دقیق در این باره می تواند راه درست را به افراد نشان دهد. رفتار همراه با پرخاشگری منفعلانه، ظریف تر از نشانه های رفتار پرخاشگرانه است، بنابراین برای دیدن آن باید دقیق تر نگاه کنید.

در مقایسه با پرخاشگری فعال، پرخاشگری منفعل بسیار ناچیز است! اگر می خواهید گرفتار آن شوید باید توجه کنید و نه تنها تحت تأثیر آن قرار بگیرید. هنوز هم، علائم کاملاً آشکاری از پرخاشگری منفعل وجود دارد که می توانید به دنبال آنها باشید. در اینجا برخی از علائم رایج این گزینه خاص برای شما آورده شده است. می توانید با اطلاع از آن ها شرایط را به سمت بهبود پیش ببرید. علائم و نشانه های رفتار پرخاشگرانه منفعل عبارتند از:

مقاومت در برابر پیشنهادات، سفارشات یا درخواست های افراد دیگر

مقاومت یکی از ویژگی های تعیین کننده پرخاشگری منفعل است. این مقاومت می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، اما بیشتر اوقات به صورت تحریک پذیری، استدلال ظریف (یا گاهی اوقات نه چندان ظریف) و یا از طریق شوخی درباره پیشنهاد با هزینه شخص دیگر ظاهر می شود. بهانه گیری دقیق و / یا به تعویق انداختن اشکال دیگری از مقاومت است که معمولاً در افرادی که پرخاشگری منفعلانه از خود نشان می دهند استفاده می شود.

بسته به رفتارهای دقیق فرد منفعل-پرخاشگر، مقاومت می تواند نسبتاً آسان باشد و یا بسیار دشوار باشد. صرف نظر از این، شما (به عنوان هدف پرخاشگری منفعل) احتمالاً از شخص و رفتار او احساس خجالت، صدمه یا ناراحتی خواهید کرد و بسیار ممکن است که در ابتدا به نظر برسد که این احساسات ناراحت کننده اساساً در آنچه اتفاق می افتد نداشته باشند.

تعارفات خاص

رفتار پرخاشگرانه منفعل چیست و چگونه می توان آن را متوقف کرد؟

این یکی از ناراحت کننده ترین و ناامیدکننده ترین علائم پرخاشگری منفعل است. در حالی که یک فرد با رفتار پرخاشگرانه فعال ممکن است به طور فعالانه چیزی راجع به شخص دیگری بگوید، یک فرد منفعل-پرخاشگر چیزی را به زبان می آورد که به نظر تعارف می رسد، اما این در واقع به معنای زیر جلوه زیبایی است. غالباً، این تعارفات عقب مانده به روشی خاص بیان می شوند و با لحنی خاص گفته می شوند و فقط انتخاب کلمه خاص و روشی که در آن تعریف تعارف واقعاً آن را از یک تعارف معتبر متمایز می کند. ساده ترین راه برای متوجه شدن تعارفات به این شکل، تنظیم رفتار های خودتان است. لازم نیست حتما با تمرکز زیاد بر روی صحبت های فرد مقابل تفکر کنید.

اگر کسی چیزی به شما بگوید که به نظر می رسد تعارف باشد و در عین حال متوجه شوید که بعد از صحبت با او احساس ناراحتی می کنید یا فقط بدون هیچ دلیل مشخصی احساس ناراحتی می کنید و خجالت می کشید، این احتمال وجود دارد که شما به وسیله یک تعارف غیر عادی دست انداخته شده اید. فکر کردن به این تعارفات ممکن است ساده به نظر برسند اما لازم است تا حتما آن ها را پیگیری کنید. این تعارفات رفتاری از جانب شخص پرخاشگر منفعل می تواند به هر شکلی برای شما اتفاق بیفتد. از این رو باید مراقب باشید تا بتوانید شرایط را به درستی پیش ببرید.

تغییر در رفتار بدون دلیل مشخص یکی از جنبه ها و علائم پرخاشگری منفعل

افرادی که رفتاری منفعلانه و پرخاشگرانه از خود بروز می دهند، تمایل دارند که از طریق الگوهای اجتناب یا حتی نیمه رها کردن، از درگیری اجتناب کرده و یا تحریک کنند. هنگامی که این افراد با یک شخص دیگر درگیر می شوند، ممکن است تصمیم بگیرند که شخص دیگر صحبت نکند یا آن ها خود با فرد دیگر صحبت نداشته باشند. این افراد حتی می توانند از فرد مقابل، روبرو شدن با او و حتی صحبت کردن اجتناب کنند.

حتی می توانند به طور کلی این افراد را نادیده بگیرند. در بیشتر موارد، شخص مقابل احتمالاً نمی داند چه اشتباهی رخ داده است و ممکن است از این نوع پرخاشگری منفعل به شدت آسیب ببیند. این تغییر رفتار می تواند آسیب های بسیار زیادی را به فرد وارد کند و روح و روان او را درگیر کند. اگر فردی در نزدیکی شما این رفتار را دارد سعی کنید خود را بیش از قبل کنترل کنید و توجه بسیار زیادی به خود داشته باشید. تغییر در رفتار فرد منفل پرخاشگر بدون هیج گونه دلیلی می تواند ربطی به شما و رفتارتان هم نداشته باشد.

سایر رفتارها و اقدامات

پرخاشگری منفعل به ویژه رفتاری است که شامل مقدار قابل توجهی دستکاری است. اما، برخلاف دستکاری واقعی، شخصی که رفتار منفعل-پرخاشگرانه را نشان می دهد ممکن است کاملاً از نحوه اعمال (یا فقدان آن) اعمال خود بر افراد اطراف آگاه باشد یا نباشد. بسیاری از رفتارها یا اعمال مختلف وجود دارد که افراد منفعل-پرخاشگر هنگام ناراحتی از خود نشان می دهند و اگرچه موضوعی وجود دارد، اما رفتارهای دقیق آنها متفاوت است. در واقع این افراد می توانند رفتار های خاص دیگری را هم از خود بروز دهند.

چگونه می توان پرخاشگری منفعل را مدیریت کرد؟

اگر در معرض پرخاشگری منفعل قرار دارید، مهم است که بدانید چگونه می توانید آن را کنترل کنید تا بتوانید از خود مراقبت کنید، اما همچنین می توانید منبع پشتیبانی شخصی باشید که رفتار منفعلانه ای دارد. اصلی ترین کاری که می توانید انجام دهید این است که آرام باشید و تشخیص دهید که شخص مقابل احساسات منفی را تجربه می کند. می توانید آن را به آنها تذکر دهید و مکالمه را تشویق کنید، یا در بعضی موارد، حفظ رفتار درک و فضا دادن به شخص (و شروع مکالمه بعدا) ممکن است ترجیح داده شود. در بیشتر مواقع اگر بخواهید شرایط را مطرح کنید، فرد احتمالاً ناراحتی خود را انکار می کند، در این زمان بهتر است به او زمان مورد نیاز برای کار کردن با احساسات خود را بدهیم.

اگر شما رفتار پرخاشگرانه منفعل دارید می توانید چند کار انجام دهید.

رفتار پرخاشگرانه منفعل چیست و چگونه می توان آن را متوقف کرد؟

اگر به شما گفته شده که منفعل هستید-پرخاشگر هستید. یا این رفتارها را در خود مشاهده کرده اید. چند کار وجود دارد که می توانید انجام دهید:

  • برای آگاهی بیشتر از خود کار کنید. هنگامی که تلاش می کنید خود را به روشی کلی درک کنید. بهتر می توانید رفتارهای منفعلانه و پرخاشگرانه خود را مشاهده کرده و به روشی سازنده در آن تنظیم کنید. آگاهی از رفتارهای خود و سپس تلاش برای درک اینکه چرا ممکن است ناراحت باشید. اولین قدم خوب برای دستیابی به ارتباط سالم و برقراری ارتباط با افراد پیرامون شما به روشی سالم است.
  • خود را ببخشید و به خود وقت بدهید. احتمالاً شما سالها احساسات خود را به روشی منفعلانه و پرخاشگرانه ابراز داشته اید. بنابراین مهم است که ببخشید و به خودتان وقت بدهید تا تغییرات را انجام دهید. تغییر یک شبه اتفاق نمی افتد. بلکه در چند مرحله در یک بازه زمانی اتفاق می افتد.
  • بیاموزید که خود را به روش های مختلف بیان کنید. خواندن کتاب و تلاش برای ایجاد یک واژگان احساسی بهتر به شما کمک می کند تا رفتار منفعلانه و پرخاشگرانه را متوقف کنید. زیرا روش های دیگری برای برقراری ارتباط با افراد اطراف خود خواهید داشت. علاوه بر ایجاد واژگان، تمرین هنر، رقص یا موسیقی به عنوان راهی برای متعالی ساختن احساسات همچنین می تواند کمک بزرگی به هنگام تنظیم خودتان و ایجاد تغییرات رفتاری پایدار و ارزشمند باشد.
نکته مهم

این احتمال وجود دارد که، اگر شما فردی هستید که در پاسخ به یک احساس منفی رفتار منفعلانه و پرخاشگرانه ای از خود نشان می دهید. ممکن است در تنظیم و تغییر رفتار خود با مشکل روبرو شوید. خصوصاً اگر مدتی در مغز و الگوهای شما جا افتاده باشد. اگر این وضعیت شما است، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که از فردی دارای صلاحیت کمک بگیرید. در این باره می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه نمایید.

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا