چگونه جلوی بدبینی را بگیریم (بدون اینکه متوجه شوید)

بدبینی برای برخی افراد یک مزیت بزرگ در نظر گرفته می شود. آن ها از این که بقیه مردم با آن ها فرق دارند احساس قدرت می کنند. این موضوعات می تواند برای بسیاری از ما به عنوان کمک یا راهنمایی در طول زندگی باشد. در مقاله های قبل در ارتباط با مکانیسم های دفاعی صحبت کردیم. مکانیسم های دفاعی اشکال مختلفی دارد.

گاهی اوقات اما افراد در طول زندگی دچار بدبینی می شوند. ممکن است بدبینی حتی در فرآیند های دفاعی هم وجود داشته باشد. یکی از نکاتی که روان شناسان به آن اشاره دارند این است که هر فردی بتواند قبل از این که آیا علائم در او تشدید پیدا کنند خود را درمان کند. هر اختلالی می تواند به علت یک اتفاق ناگوار به وجود آمده باشد.

بدبینی و حالات رفتاری به صورت دفاعی

خیلی از افراد به عنوان مثال ممکن است بعد از یک تصادف رانندگی دیگر سوار ماشین نشوند یا این که از سوار شدن به ماشین ترس داشته باشند. برای همین امر شما باید در نظر داشته باشید که منظور از حالت تدافعی و بدبینی دفاعی چیست. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه جلوی بدبینی را بگیریم (بدون اینکه متوجه شوید)، صحبت کنیم.

بدبینی در خدمت یک هدف

چه کسی می دانست که بدبینی می تواند در خدمت یک هدف باشد؟ برای بسیاری از مردم، این یک ابزار قدرتمند در مبارزه با اضطراب و ناامیدی است. گر چه بدبینی دفاعی چیست؟ و آیا همیشه مفید است یا مواردی وجود دارد که می تواند ناسالم شود؟

بدبینی دفاعی چیست؟

بدبینی دفاعی را استراتژی تنظیم تأثیر می نامند. این یک روش پیش بینی بدترین حالت ممکن است حتی اگر شواهدی دارید که بدترین اتفاق نخواهد افتاد. وقتی از نظر دفاعی بدبین باشید، هر موفقیتی را که در گذشته داشته اید نادیده می گیرید و به راحتی تصور می کنید که در شرایط فعلی عملکرد خوبی نخواهید داشت. وقتی شما بدبینی دفاعی را تمرین می کنید، فقط به خود نمی گویید که بدترین اتفاق خواهد افتاد. درعوض، شما با اصطلاحات واضح و مشخص به شکست فکر می کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

شما دقیقاً تصور می کنید که چگونه شکست خواهید خورد، و ممکن است چندین روش خاص مختلف برای شکست را تصور کنید. شما ممکن است لیستی از همه مواردی که به اشتباه پیش می روند را مرور کنید. ممکن است به طور سیستماتیک هر امید موفقیت را از بین می برید. و سپس، شما به هر حال سعی کنید.

برخی از موقعیت ها واقعاً از کنترل شما خارج هستند

برخی از موقعیت ها واقعاً از کنترل شما خارج هستند. با این حال، هنوز هم می توانید بدبینی دفاعی را با تصور بدترین حالت و سپس آماده سازی خود برای مقابله با هر اتفاقی ، تمرین کنید. از آن جا که اتفاقات بدی را که ممکن است رخ دهد تصور کرده اید، اگر اتفاق بیفتد شما را از تعادل دور نمی کنند. به علاوه، اگر در عوض اتفاق مثبت حتی ملایمی رخ دهد، می توانید از آن نهایت لذت را ببرید. از این گذشته، شما اصلاً انتظار اتفاق خوبی نداشتید، بنابراین حتی کوچکترین خوشبختی هم از آنچه انتظار داشتید بهتر است.

بدبینی دفاعی و عدم موفقیت

با تنظیم انتظارات بسیار کم، شما شرایطی را ایجاد می کنید که موفقیت بسیار ناچیز هم غافلگیرکننده است. در همین حال، شما خود را برای بدترین حالت آماده می کنید، به این معنی که برای هر اتفاقی که ممکن است رخ دهد آماده می شوید. اگر اتفاق بدی رخ دهد، شما از قبل می دانید که چگونه می توانید از پس آن برآیید. اگر اینگونه نباشد، شما به راحتی از طریق شرایط عبور می کنید.

چگونه بدبینی می تواند دفاعی باشد؟

دفاع در بدبینی دفاعی، دفاعی در برابر اضطراب است. هنگامی که برای انجام فشار شدید احساس می کنید، اضطراب می تواند شدید شود. با تمرکز بر روی بدترین حالت ممکن، شانه های خود را جمع کرده و دیگر نگران آن نیستید.پس از همه، اگر مطمئن هستید که شکست خواهید خورد، نیازی به سرمایه گذاری عاطفی زیادی برای تلاش برای موفقیت نیست. اضطراب شما فروکش می کند و یک اتفاق خلاف اتفاق می افتد. بدون تأثیر اضطراب که مانع شما می شود، ممکن است عملکرد بهتری داشته باشید. در همین حال، علائم اضطراب کاهش می یابد یا حتی ممکن است به طور کلی از بین برود. اضطراب می تواند علائمی مانند:

  • خجالت زدگی
  • درد قفسه سینه
  • لرز
  • از دست دادن تمرکز
  • مشکل تنفس
  • مشکل در صحبت
  • معده ناراحت
  • سرفه عصبی
  • سرگیجه
  • احساس افتادن
  • سردرد
  • سبکی سر
  • انرژی کم
  • تنگی عضله
  • حالت تهوع
  • تعریق

به راحتی می توانید با از بین رفتن این علائم، در بهترین حالت کار دفاعی خود را انجام دهید. سپس خواهید دید شما در کل احساس بهتری دارید. بنابراین کاملاً منطقی است که مردم بخواهند در برابر آن احساسات عاطفی و واکنش های جسمی دفاع کنند.

نمونه هایی از بدبینی دفاعی

بیشتر افراد بدبینی دفاعی را به کار برده اند، حتی اگر از این کاری که انجام می دادند آگاه نبودند. خوب، چه شکلی است؟ در این جا چند نمونه از بدبینی دفاعی آورده شده است.

  • بازیگران می گویند، “قبل از اجرا، یک سری کار های مخصوص با اعضای بدن خود انجام دهید تا آرامش بگیرید.
  • یک متقاضی کار از مصاحبه شغلی مضطرب است، بنابراین فکر می کند که احمق کردن خود در مقابل کارفرمای احتمالی چگونه خواهد بود.

چگونه جلوی بدبینی را بگیریم (بدون اینکه متوجه شوید)

برخی از مردم از این حقیقت که بدبین هستند و هیچ کس نمی تواند چیزی از آن‌ها سر در بیاورد لذت می برند. آن‌ها دنیا را تحقیر می کنند و به نظر می رسد هیچ چیز نگرش آن‌ها را تغییر نخواهد داد. در عین حال، این افراد ممکن است گاهی غیرممکن باشند. برعکس، شما ممکن است بدبینی و شادی داشته باشید. یک دیدگاه منفی می تواند شما را نابود کند، اما مجبور نیستید به آن اجازه پیروزی بدهید، زیرا قدرت تغییر بدبینی خود را دارید.

چند راه که بدبینی و شادی پس از آن زندگی را خراب کند

آیا خود را یک بدبین می بینید؟ این فرد دائماً بدبین است و به جنبه های منفی زندگی می پردازد. آن‌ها احساس می کنند که همه با آن‌ها مخالف هستند و هیچ وقت هیچ چیز درست نمی شود. با این حال، این چند راه است که بدبینی می‌تواند شادی شما را بدون اینکه متوجه شوید خراب کند.

احتمال افسردگی شما بیشتر است

بدبینق هیچ چیز نشاط آور یا مثبتی نیست. از آنجایی که بسیاری از بدبین ها زمان خود را صرف نشخوار فکری در مورد گذشته می کنند، شما شادی های حال را از دست می دهید. به علاوه، منفی گرایی شما می تواند چشم انداز تیره ای برای آینده ایجاد کند.

این نگرش منفی ممکن است مستقیماً باعث افسردگی شود، اما مطمئناً می تواند یک عامل خطر باشد. طبق مقاله ای که توسط انجمن روانشناسی آمریکا منتشر شده، خصومت بدبینانه باعث ایجاد استرس و درگیری های بین فردی می شود. همچنین شاخص قابل توجهی از افسردگی است.

افراد در گروه های کم درآمد اغلب با بدبینی و شادی منفی یا همان جلوگیری از غمگین شدن مبارزه می کنند

اعتماد به نفس و بدبینی و شادی

وقتی دیدگاه بدبینانه ای نسبت به دنیای خود دارید نوبت اعتماد به مردم است. ممکن است تصور کنید که همه به دنبال شما هستند و تمام تلاش‌های شما با شکست مواجه می‌شوند. از آنجایی که ممکن است از استعدادها و مهارت های خود مطمئن نباشید، ممکن است فرصت هایی را برای پیشرفت شغلی خود از دست بدهید.

بدبینی معمولا باعث می شود از کمک خواستن از دیگران اجتناب کنید، بنابراین شبکه سازی محدود است. در نتیجه، پول کمتری به دست خواهید آورد و شما را بدبین تر می کند. این بدبینی و شادی چرخه غیرمولد است که تا زمانی که ذهنیت خود را تغییر ندهید متوقف نمی شود.

ممکن است روابط معنادار کمتری داشته باشید

افرادی که به بدبینی گره خورده اند، معمولاً شرکت خوشایندی ندارند. وقتی یک بدبین در یک جمع است، مدت زیادی طول نخواهد کشید که دیگران متوجه آن شوند. مهم نیست که مردم چه می گویند یا چه کار می کنند تا کمی سرگرم کننده به فضا بیافزایند آن‌ها چیز خوبی برای گفتن در مورد کسی ندارند و می خواهند از ارتباط بد بین بدبینی و شادی خود گله و شکایت کنند. این بدبین ها می خواهند همه اطرافیانشان مثل هم باشند. آیا این یک اتفاق آشنا به نظر شما می رسد؟

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر اینطور باشد، متأسفانه خواهید دید که لیست دوستانتان کم می شود. خانواده و دوستان از دعوت کردن هم خودداری می کنند زیرا به هر حال شما هرگز اوقات خوبی را سپری نمی کنید. روابط عاشقانه اغلب نتیجه نمی دهد زیرا طرف مقابل از ارتباط بد بین ناامید می شود و می رود.

برای برخی از مشکلات فیزیکی بیشتر در معرض خطر هستید

آیا می دانستید بدبینی و شادی می تواند بر سلامت جسمانی شما تأثیر بگذارد؟ مطالعه ای که توسط Psychophysiology منتشر شد، ارتباط بین این اختلال و سلامت قلب و عروق را مورد بحث قرار می دهد. طبق این مطالعه، استرس اضافی ایجاد شده توسط طرز فکر بدبینانه می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را ایجاد کند.

احساسات منفی می توانند بر سیستم عصبی، گوارشی و ایمنی شما تأثیر بگذارند. استرس مزمن می تواند باعث افزایش بیش از حد هورمون های استرس و در نتیجه التهاب سیستمیک شود. چنین مسائلی می تواند منجر به فشار خون بالا، دیابت، سکته مغزی، برخی سرطان ها و حتی مرگ زودرس شود.

شدت بدبینی و شادی ممکن است مستعد ابتلا به زوال عقل باشید

اگر تمام این خطرات سلامتی برای تغییر دیدگاه شما کافی نبود، این اختلال ممکن است یک عامل خطر برای زوال عقل باشد. وقتی نمی توانید به کسی اعتماد کنید و دیدگاه مثبتی دارید، ذهن شما مسموم می شود. در مقاله‌ای که بی‌بی‌سی منتشر کرده است، می‌گوید در نتیجه، مهارت‌های شناختی شما کاهش می‌یابد و ممکن است به زوال عقل مبتلا شوید.

باز هم، هجوم اضافه هورمون های استرس می تواند علت باشد. بدبین ها از اینکه دیگران می خواهند آن‌ها را کنترل کنند احساس اضطراب و پارانوئید می کنند. آرامش برای آن‌ها دشوار است زیرا همیشه مراقب هستند و انتظار بدترین ها را دارند.

چند نشانه که بدبینی ممکن است به زندگی شما آسیب برساند

بدبینی چیزی نیست که مثل بیماری ناگهان با آن بیدار شوید. این یک تغییر تدریجی در نگرش شما از مثبت به منفی است. در این‌جا چند علامت خطرناک وجود دارد که نشان می دهد شما ممکن است بیش از حد بدبین باشید.

اگر از افراد دارای توانایی جلوگیری از بدبینی خوشتان نمی آید، دچار مشکل می شوید

اگرچه افراد بدبین انتظار بدترین چیزها را دارند، اما هنوز از زندگی خود ناراضی هستند. آن‌ها اغلب بر این باورند که توسط کیهان “لعنت” شده اند تا برای همیشه فاقد دارایی و شادی باشند. بنابراین، وقتی با یک فرد شاد روبرو می شوند، در باطن می جوشند و احساس حقارت می کنند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا