چند رفتاری که اختلال شخصیت مرزی را آشکار می کند

اختلال شخصیت مرزی یکی از انواع اختلالات شخصیتی است. رفتارهای تکانشگری می تواند باعث اختلالات شخصیتی مثل این مورد شود. بسیاری از اوقات افراد به علت وقایع مختلف دچار احساس خشم و عصبانیت شدند. برای مثال فردی که دچار درگیری در محل کار است ممکن است بیشترین میزان خشم را تجربه کند.

یا شخصی که از کودکی در محیطی نامناسب بزرگ شده است می تواند خشم را در خود داشته باشد. گاهی اوقات اما خشم می تواند به علت اختلالات روانی ایجاد شود. در دنیای روان شناسی اختلالات مختلفی وجود دارند. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. یکی از این اختلالات شخصیت مرزی است. این اختلال می تواند باعث ایجاد خشم شود. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند رفتاری که اختلال شخصیت مرزی را آشکار می کند  چگونه است.

اختلال شخصیت مرزی در دوران کرونا

یک سری اختلالات هستند که به دلیل شیوع بسیار زیاد آن ها هر بک از افراد خانواده می تواند آن را تشخیص دهد. برای مثال در دوران سخت بیماری کووید ۱۹ شما می توانید اشخاصی را پیدا کنید که به علت شرایط قرنطینه دچار مشکلات روحی شده اند یا این که گوشه گیر شده اند و دوست ندارند با کسی حرف بزنند. طبیعتا تا همچین شخصی را ببینید می گویید او دچار یک اختلال روانی است. یکی از اختلالات روانی اختلالات شخصیتی هستند. موضوع امروز مقاله ما  که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است در ارتباط با این است که چند رفتاری که اختلال شخصیت مرزی را آشکار می کند، چگونه است؟

خشم و اختلال شخصیت مرزی

بسیاری از افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی (BPD) خشم را به صورت شدید تجربه می کنند. این فرآیند غالباً “خشم ناشی از شخصیت مرزی” نامیده می شود. این عصبانیت گاهی در پاسخ به یک خرده بین فردی درک می شود. به عنوان مثال، احساس انتقاد توسط یکی از عزیزان نمونه بارزی از این مسئله است. هنوز مشخص نیست چرا افراد مبتلا به BPD ممکن است خشم و پرخاشگری شدید را احساس کنند. تحقیقات نشان می دهد که:

  • این می تواند به طور کلی با اختلال در تنظیم هیجانی افراد مبتلا به BPD ارتباط داشته باشد
  • ممکن است در نتیجه رد یک موضوع توسط شخص دیگری رخ دهد
  • این می تواند با استرس مرتبط باشد. (اگر چه به نظر می رسد این ارتباط بیشتر در مورد خشم خودگردان اعمال می شود. در واقع ارتباطی با پرخاشگری نسبت به دیگران ندارد).

عدم کنترل احساسات با خشم ناشی از اختلال شخصیت مرزی

اگر این نوع خشم را تجربه کنید، ممکن است کنترل احساسات خود را نداشته باشید. بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات شخصیت مرزی هنگام عصبانیت رفتارهای ناسالم را انجام می دهند. از جمله اقداماتی که می تواند باعث آسیب جسمی یا از بین رفتن روابط شود. این رفتار می تواند منجر به احساسات بیشتری از صدمه و سرخوردگی شود. در واقع به نوبه خود می تواند باعث خشم بیشتر شود. با این حال، با تمرین، می توان مدیریت خشم را به شیوه های سالم تر یاد گرفت. در این جا نکاتی در مورد راه های سالم برای کنترل خشم با BPD آمده است.

برای کنترل خشم تا 10 بشمارید

احتمالاً این مورد را قبلاً شنیده اید. شمارش در هنگام خشم به خوبی کار می کند.  بنابراین ارزش تکرار آن را دارد. اگر بتوانید قبل از پاسخ دادن به آن چه باعث عصبانیت شما می شود اندکی تأمل کنید به نفع شما است. در واقع به احتمال زیاد انتخاب های سالم تر و سازنده تری در مورد رفتار خود انجام خواهید داد. اگر چیزی یا کسی شما را عصبانی می کند، سعی کنید قبل از پاسخ دهی تا 10 شماره در ذهن خود بشمارید.

زودتر به عصبانیت خود پی ببرید

گاهی اوقات ممکن است حتی تا زمانی که عصبانی نشوید به عصبانیت خود پی نبرید. اما می توانید تمرین کنید تا این خشم را کنترل کنید.  با پاسخ های خود را در برابر این خشم ناشی از اختلالات شخصیت مرزی بیشتر هماهنگ کنید.  تا در اوایل چرخه متوجه خشم خود شوید. سعی کنید به علائم کوچک شروع خشم ناشی از اختلال شخصیت مرزی توجه کنید.

به عنوان مثال، اولین احساس خشم چگونه است؟ بدن شما چگونه واکنش نشان می دهد؟ اگر بتوانید این سیگنال ها را در زمانی که به طور متوسط ​​عصبانی هستید بشنوید خوب است. این گونه در زمانی که به طور کامل عصبانی می شوید، می توانید زودتر مداخله کنید.

برای کنترل خشم استراحت کنید

وقتی متوجه شدید که عصبانی هستید، منطقی است که از هر چیزی که شما را عصبانی می کند دوری کنید. اگر در گفتگو با کسی عصبانی هستید، این دوری کردن به خوبی کار می کند. هنگامی که شروع به عصبانیت کنید، شخص دیگر نیز اغلب احساس عصبانیت می کند، که می تواند اوضاع را تشدید کند. اگر متوجه این تشدید شدید، با یک اصطلاحا “تایم اوت” یا زمان استراحت خود را آرام کنید.  10 تا 15 دقیقه (یا در صورت نیاز بیشتر) استراحت کنید.

حواس خود را پرت کنید

برخی از افراد وقتی درگیر خشم ناشی از اختلال شخصیت مرزی خود می شوند حواس خود را پرت می کنند. آن ها مشارکت در فعالیت های دیگر و حواس پرتی را مفید می دانند.

برای کنترل خشم ناشی از اختلال شخصیت مرزی نفس عمیق بکشید

تمرین تنفس عمیق و دیافراگمی می تواند برانگیختگی فیزیکی را که هنگام عصبانیت احساس می کنید، کاهش دهد. چند دقیقه وقت بگذارید تا به آرامی و از عمق شکم نفس بکشید. دست خود را روی شکم بگذارید، نفس های آهسته بکشید. هر بار که نفس می کشید دست خود را به بیرون فشار دهید. اجازه دهید هر بار که بازدم می کنید دست شما بیفتد.

چند رفتاری که اختلال شخصیت مرزی را آشکار می کند

آیا در مورد موضوع اختلال شخصیت مرزی کنجکاو هستید؟ سلامت روان یکی از موضوعاتی است که همیشه می تواند برای همه عادی باشد. برای بسیاری از مردم، مبارزه با انگ اجتماعی بیماری های روانی مانند و معنای آن برای افراد دیگر می تواند به اندازه کافی دلهره آور باشد. و چه رسد به اینکه واقعاً شجاعت را برای درمان آن به دست آوریم. متأسفانه، این نیز یکی از دلایلی است که مردم در وهله اول به دنبال درمان نیستند.

آیا شما فردی هستید که نگران این هستید که آیا از یک بیماری روانی رنج می برید یا نه؟ اگر چنین است، ما می‌دانیم که این زمان می‌تواند زمان سختی برای شما باشد تا احساسات خود را باز کنید. به همین دلیل مهم است که با علائم بیماری های روانی مختلف آشنا شوید. همچنین، شما باید به دنبال کمک باشید.

درک اشتباه مردم از اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیت مرزی چیزی است که اکثریت مردم آن را به اشتباه درک می‌کنند. ما می‌خواهیم چند علامت برای پیگیری آن در اختیار شما قرار دهیم. با علائم زیر آشنا شوید. تنها در این صورت است که می توانید به از بین بردن هر گونه افسانه در مورد این بیماری روانی کمک کنید.

چند رفتاری که می تواند نشان دهنده اختلال شخصیت مرزی باشد

اختلال شخصیت مرزی که هم در افکار عمومی و هم در رسانه ها به طور مکرر آن را نادرست معرفی می کنند. به همین دلیل است که ما فهرستی از چند علامت ایجاد کردیم که می تواند نشان دهنده این بیماری باشد:

تکانشگری (به یک خطا)

مشخص است که هر کسی می تواند هر چند وقت یکبار دارای رفتار تکانشی باشد. این یک راه طبیعی برای اشتباه و متعاقباً درس از آن‌ها است. با این حال، اگر شما فردی هستید که نمی توانید تکانشگر نباشید، ممکن است بخواهید در نظر بگیرید که آیا این نتیجه یک بیماری روانی زمینه ای است یا خیر.

نکته

تکانشگری زمانی که شروع به تأثیرگذاری بر زندگی شما و عزیزانتان کند ممکن است یک چیز مضر باشد. به عنوان مثال، اگر شما فردی هستید که به دلیل ترس و شک و تردید در برقراری رابطه مشکل دارید، ممکن است نشانه اختلال شخصیت مرزی باشد. با این حال، همچنین شایان ذکر است که این رفتار لزوماً نشان‌دهنده اختلال شخصیت مرزی نیست (یعنی اختلال وسواس فکری اجباری شامل نگرانی قابل توجهی نیز می‌شود). بنابراین باید با یک متخصص پزشکی مشورت کنید تا نظر آن‌ها را دریافت کنید.

رفتارهای تکانشگری خطرناک هستند

رفتار تکانشی نیز می‌تواند بسیار نگران‌کننده باشد، زمانی که قصد آن باشد. اگرچه برخی افراد احساس می کنند که تکانشگری آن‌ها نتیجه تنبلی مزمن است. برخی دیگر نمی توانند در مقابل میل به خرابکاری در زندگی خود از طریق تکانشگری مقاومت کنند. این زمانی می تواند مشکل ساز باشد که به کسی اجازه می دهد زندگی خود را به گونه ای خدشه دار کند که ممکن است نتواند از پس آن بربیاید. به همین دلیل است که یک متخصص باید تکانشگری بیش از حد را تشخیص دهد و درمان کند.

احساس افسردگی و اختلال شخصیت مرزی

اگر احساس غم و اندوهی بی‌وقفه دارید که نمی‌توانید آن را کاملاً نشان دهید، ممکن است با نوعی افسردگی دست و پنجه نرم کنید. این لزوماً به این معنی نیست که افسردگی تنها زمانی رخ می دهد که دلیلی وجود نداشته باشد. در واقع، بسیاری از افرادی که ضربه روانی یا فقدانی را تجربه می کنند، ممکن است به عنوان یک فکر بعدی به قسمت های افسردگی تبدیل شوند. علاوه بر این، افسردگی همچنین می تواند یکی از علائم افسردگی بالینی، در میان بسیاری از بیماری های روانی دیگر باشد.

روابط ناپایدار با دیگران

کسانی که از اختلال شخصیت مرزی رنج می برند، اغلب روابط بسیار کوتاه مدتی را تجربه می کنند. زیرا سطوح عاطفی مختلف به آن‌ها اجازه نمی دهد ارتباطات ثابتی را حفظ کنند. اگر شما فردی هستید که چنین چیزی را تجربه می کنید، مهم است که قبل از تبدیل آن به یک موضوع جدی، آن را تشخیص دهید. اگر با فردی در ارتباط هستید که به نظر می رسد به اختلال شخصیت مرزی مبتلا است، باید هر زمان که ممکن است دلسوزی نشان دهید. تلاش برای برقراری ارتباط صادقانه بدون توجه به موقعیت، سنگ بنای یک رابطه سالم است.

داشتن خشم غیر قابل کنترل و اختلال شخصیت مرزی

بسیاری از ما ممکن است احساس ناراحتی کنیم و گاهی آرامش برایمان دشوار است. اما کسانی که با اختلال شخصیت مرزی سر و کار دارند ممکن است آرامش را غیرممکن بدانند. اگر دائماً از کوچکترین چیزها ناراحت هستید، ممکن است نشان دهنده یک اختلال روانی باشد. علاوه بر این، مهم است که کمک دریافت کنید. این کار باعث می شود تا مطمئن شوید که خشم شما در نهایت باعث آسیب رسانی به خود یا شخص دیگری نمی شود.

حالت های احساسی

کسانی که از اختلالات شخصیتی رنج می برند، اغلب زندگی خود را به صورت تقسیم شده به بخش ها شرح می دهند. این اغلب به دلیل تغییر مداوم بنیان عاطفی فرد است، چیزی که باعث می‌شود زندگی او از هم پاشیده شود. به این قطعات اپیزود یا حالت های احساسی می گویند. اپیزودها اغلب نشانه‌ای کلیدی از وجود یک بیماری روانی هستند و باعث می‌شوند افراد مبتلا به این بیماری احساس کنند که در نتیجه زندگی‌ ثبات کافی ندارد.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا