چند راه برای توقف پشیمانی و ایجاد صلح با خود

ایجاد صلح با خود از طریق راههای مختلفی انجام می شود. ابزار پشیمانی و ناامیدی در زندگی می تواند اختلال در آرامش شما ایجاد کند. اگر همیشه بخواهید با هر اتفاقی در زندگی دچار منفی گرایی شوید آسیب خواهید دید. هر چه افراد در زندگی بیشتر تلاش کنند طبیعتاً زودتر به موفقیت خواهند رسید. بسیاری از افراد هستند که در زندگی موفق بوده اند.

آن ها به یک باره شکست خورده‌ اند و از این شکست ناامید شدند. در واقع آن ها راه خود را ادامه نداده اند.  این تا امیدی باعث می شود در مسیر. زندگی دچار مشکلاتی شوند. از آن سمت هم افرادی هستند که از شکست های خود درس می گیرند. شکست در زندگی به معنای پایان کار نیست. سعی کنید مثبت اندیش باشید. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند راه برای توقف پشیمانی و ایجاد صلح با خود، چگونه است.

احساس شادی و خوشبختی یک نوع از ایجاد صلح با خود

در مقاله های قبل در ارتباط با این که شادی و خوشبختی چه تاثیری بر ذهنیت افراد دارد صحبت کردیم ما گفتیم که شادی و خوشبختی می تواند بر ذهنیت و جسم افراد تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد. شادی انواع مختلفی دارد و واکنشی در بدن است که باعث ایجاد هورمون های خوب در بدن خواهد شد. هورمون ها در بدن به خصوص هورمون های شادی بسیار می تواند باعث موفقیت و پیشرفت شما شود. در ادامه می خواهیم بدانیم که چند راه برای توقف پشیمانی و ایجاد صلح با خود چگونه است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند راه برای توقف پشیمانی و ایجاد صلح با خود،  صحبت کنیم.

مقاله با استرس با ایجاد صلح با خود

برای چندین دهه، ما می دانستیم که ” مثبت اندیشی” می تواند با استرس مبارزه کند. حتی با استرس و تمرکز بر آن چه که کار می کند، مقابله کند.  در واقع به ما کمک کند تا دیدگاه بدتری نسبت به آن چه که با آن روبرو هستیم، داشته باشیم . به ما این امکان را بدهد که همه چیز را در چشم انداز قرار دهیم.  محققان و روانشناسان درک ما را در مورد این که چگونه می توانیم این فرآیند  را معکوس کنیم افزایش داده اند. در صورتی که بخواهیم خود را مجبور به نفی احساسات خود کنیم. یا حتی خطرات احتمالی را در موقعیتی که با آن روبرو هستیم نادیده بگیریم.  یا به گونه ای عمل کنیم که غلط عمل می کند، درک ما را افزایش داده اند. این منجر به تمرکز بر این فرآیند با تمرکز بر اصالت شده است، که برای تسکین استرس به خوبی کار می کند.

نحوه عملکرد و ایجاد صلح با خود

روش دیگر که مثبت اندیشی کار می کند کمتر آشکار است، اما شاید حتی قوی تر باشد. باربارا فردریکسون، تأثیرات کلی مثبت نگری را مطالعه کرده است. او دریافت کرد که نقطه ای وجود دارد که در آن خلق و خوی مثبت ما می تواند ما را به جایی خوب برسد.  این جایگاه  باعث می شود که ماخلاق تر، با انگیزه تر و مقاوم تر در برابر استرس باشیم. نکته این است که دیدگاه ما به طور کلی گسترده تر است. ما فرصتهایی را می بینیم که ممکن است از دست داده باشیم و معتقدیم که می توانیم آن ها را برای ما مفید سازیم. ما همچنین زیبایی بیشتری را در جهان می بینیم و قدر آن را بیشتر می دانیم. به طور کلی توانایی ما در مدیریت استرس افزایش می یابد.  بنابراین کمتر به مارپیچ نزولی واکنش می پردازیم.

چقدر به ایجاد صلح با خود نیاز داریم؟

به طور خاص،حالات روحی ما سه برابر بیشتر از منفی است. یا اگر نسبت مثبت به منفی ما سه به یک است، به نقطه اوج می رسیم. که در آن “مارپیچ رو به بالا” مثبت را تجربه می کنیم. حتی  همه چیز ظاهر می شود برای قرار گرفتن در موقعیت روحی و عملکردی ما.  با تمرکز بر ایجاد نسبت 3 به 1 برای خود، می توانید تجربیات مثبتی را در زندگی خود ایجاد کنید. این ها به خودی خود سودمند هستند، اما می توانند چیزهای بیشتری را برای شما نیز فراهم آورند.

راه هایی برای ایجاد صلح با خود در مواجهه با افراد استرس زا

وقتی احساس استرس می کنید، لحظه ای به این فکر کنید که چه چیزی باعث می شود که اینطور فکر کنید. اولین منابعی که به ذهن می رسد احتمالاً برجسته ترین نقش ها در سطح استرس شما هستند. اگر افراد استرس‌زای خاصی به ذهنتان می‌آیند، بهترین گزینه این است که از آن ها دوری کنید، اما این همیشه ممکن نیست. در عوض، تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که افرادی که باعث استرس می شوند را شناسایی کنید و راه هایی برای محافظت از خود در برابر طرز فکر منفی آن ها بیابید. چه از بستگان، چه همکاران یا رئیستان، می توانید یاد بگیرید که به طور موثر با این موقعیت کنار بیایید.

راه هایی که یک ایجاد صلح با خود بهتر از یک ذهنیت منفی است

سوال قدیمی برای تعیین اینکه آیا شما دارای یک ذهنیت مثبت هستید یا بدبین این است که آیا لیوان را نیمه خالی می بینید یا نیمه پر. این ضرب المثل چیزی بیش از یک لیوان است، زیرا می تواند دیدگاه شما را نسبت به زندگی نشان دهد.

روانشناسی چگونگی ایجاد صلح با خود را توضیح می دهد

آیا تا به حال با خلق و خوی بد از خواب بیدار شدید؟ مهم نیست چقدر می خوابید یا چقدر احساس خوبی دارید. وقتی روح و حس خاموش است گاهی اوقات با احساس عالی از خواب بیدار می شوید.

چند راه برای توقف پشیمانی و ایجاد صلح با خود

کمتر کسی می تواند با اطمینان بگوید که هیچ پشیمانی را تجربه نمی کند. متأسفانه، بخشی از زندگی به انجام کارهایی مربوط می شود که بعداً به خوبی به آن‌ها نگاه نخواهید کرد. این گونه است که ما به عنوان انسان، یاد می گیریم و رشد می کنیم.

اما پشیمانی می تواند بزرگتر شود تا زمانی که ایجاد صلح با خود برای شما بسیار دردناک شود. آن‌ها حتی می توانند به نقطه ای برسند که شما شروع به وسواس در مورد آن‌ها کنید و این منجر به پشیمانی بیشتر می شود. بنابراین چگونه می توانید از ادامه این چرخه جلوگیری کنید؟ در این‌جا یک روانشناس چند راه برای جلوگیری از پشیمانی و ایجاد صلح با خود را توضیح می دهد.

دوره فعلی خود را تغییر دهید

اگر خود را همیشه ناراضی می بینید، ممکن است این نشانه ای مطمئن باشد که باید چیزی را در زندگی خود تغییر دهید. طبق تحقیقات شاون مگان برن، استاد روانشناسی دانشگاه کالیفرنیا، پشیمانی می تواند راهی برای مغز باشد و به شما اطلاع دهد که نیاز به ایجاد صلح با خود است. در نظر بگیرید که شاید لازم باشد:

  • بازگشت به مدرسه را در نظر بگیرید.
  • شغل را به چیزی رضایت بخش تر تغییر دهید
  • دور شوید و یک رابطه ناسالم را ترک کنید
  • با دیگران تماس بگیرید و روابط را بازیابی کنید
  • یاد بگیرید چگونه احساسات خود را چه مثبت و چه منفی بیان کنید
  • سفر کنید و جهان را کشف کنید
  • به یک خانه جدید نقل مکان کنید
  • حالات فیزیکی، عاطفی و ذهنی خود را بهتر کنترل کنید.

بدانید که شما خطاپذیر هستید

 

دکتر مارک بانشیک، روانپزشک و نویسنده کودک و نوجوان، می گوید: طبیعی است که انسان ها در یک مقطع زمانی مرتکب اشتباه شوند. با این حال، همیشه پشیمانی و افسوس خوردن از اشتباهات در تصمیمات خود، سالم نیست. درک کنید که اشتباهات شما همیشگی نیستید، و شما هنوز هم یک فرد فوق العاده هستید که با وجود اشتباهاتتان ارزش عشق را دارید. اگر یاد نگیرید که اشتباهات خود را بپذیرید و از آن‌ها عبور نکنید، این حس طولانی مدت پشیمانی ممکن است در موارد زیر اختلال ایجاد کند:

  • آسیب به حس ارزشمندی نسبت به خودت
  • جنبه های روابط شما
  • شغل شما
  • توانایی شما در مراقبت از سلامتی شما
  • مثبت اندیشی

برای ایجاد صلح با خود عذرخواهی کنید

برن می‌گوید: بسیاری از ما احساس می‌کنیم که باید پشیمانی خود را به‌عنوان مجازاتی برای آزار به کسی تحمل کنیم. اما این نوع غم و اندوه گناه‌آمیز و شرم‌آور ناسالم و مفید است – به‌ویژه اگر بعد از آن چیزی نتوان گفت یا انجام داد. تحقیقات به ما نشان می‌دهد که ایجاد صلح با خود برای همه افراد درگیر بهتر است:

  • از خودخوری، هم در درون و هم از نظر بیرونی خودداری کنید
  • یک عذرخواهی واقعی و صادقانه بخواهید بدون اینکه خودتان را کتک بزنید
  • سعی کنید آن را جبران کنید. سپس، چیزها را به بهترین شکل ممکن اصلاح کنید
  • از این به عنوان انگیزه ای برای تغییر رفتار و اقدامات آینده خود برای بهتر شدن استفاده کنید

نکته

این احتمال وجود دارد که شخصی که ممکن است شما را آزار داده باشید، با این عذرخواهی شما را ببخشد و آن را علیه شما نگه ندارد. آن‌ها حتی ممکن است کاری را که شما انجام دادید به یاد بیاورند یا آن را آزاردهنده تلقی کنند.

به فکر بایدها و نبایدها نباشید

آیا شما فردی هستید که با ایجاد صلح با خود دست و پنجه نرم می کنید و در عوض از خود نفرت دارید؟ این ممکن است دلیل افسردگی و اضطراب شما باشد. تحقیقات نشان می دهد که اگر به طور مداوم به خود تنفر داشته باشید، به طور مؤثر بر وضعیت روانی شما نیز تأثیر می گذارد – در کنار همه اعمال و رفتارهایی که از آن ناشی می شود. همانطور که می توانید تصور کنید، این برای شما یا افرادی که دوستشان دارید مفید نیست. در عوض، برای شما بهتر است:

  • از تثبیت اشتباهات گذشته خود و کارهایی که باید می کردید دست بردارید.
  • درک کنید و بپذیرید که گذشته تغییر ناپذیر است
  • روی چیزهایی تمرکز کنید که می توانید در این‌جا و اکنون بهتر انجام دهید
  • به طور فعال دنبال چیزهای مثبتی که می خواهید، مانند عشق، پذیرش و قدردانی را دنبال کنید.

برای ایجاد صلح با خود اتفاقات زندگی را تغییر دهید

همه ما با این فانتزی بزرگ شدیم که نسخه ایده آل زندگی ما چیست. برنز می‌گوید در حالی که این چشم‌انداز خارق‌العاده به عنوان ایده‌آلی عمل می‌کند که می‌خواهیم به سمت آن کار کنیم، واقعیت – و افراد درون آن – کامل نیستند. بنابراین به جای اینکه به طور مداوم واقعیت را با خیال پردازی خود مقایسه کنید، سعی کنید:

  • به خود یادآوری کنید که شکست ها و اشتباهات طبیعی هستند و بخشی از زندگی هستند
  • انتخاب‌های متفاوت لزوماً به تجربه بهتری منجر نمی‌شود و در عوض احتمالاً مجموعه متفاوتی از پشیمانی ایجاد می‌کند.
  • تصور کنید که چقدر می تواند بدتر باشد
  • به این فکر کنید که احتمالاً این مسیری است که ممکن است برای رسیدن به نتیجه بهتری که هنوز نمی توانید تصورش را بکنید باید طی کنید
  • برای شمردن نعمت هایی که دریافت کردید و درس هایی که آموخته اید وقت بگذارید
  • برای کارهایی که درست انجام دادید به خودتان اعتبار بدهید.
منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا