چند تفاوت عمده بین افراد پرمشغله در مقابل افراد سازنده

افراد پر مشغله معمولا دچار عدم تمرکز در برخی از کارهای ساده زندگی خود می شوند. در دنیای امروزی که اکثر نیاز های خانواده مادی شده است، این افراد بیشتر تحت تأثیر آسیب های روانی هستند. یکی از این آسیب ها فرسودگی شغلی است. گاهی اوقات بزرگترین اشخاص در زندگی دچار اختلالات روانی هستند. افرادی که در محل کار خود تنش های فراوان دارند ممکن است دچار اختلالات روانی شوند.

بسیاری از افراد هستند که خود را شدیداً مشغول کار و فعالیت می کنند. این درست است که برای رسیدن به موفقیت باید تلاش کرد. اما اگر بیش از حد فعالیت داشته باشید و به خود استراحت ندهید دچار اختلالات روانی خواهید شد. یکی از این اختلالات روانی فرسودگی شغلی است. فرسودگی شغلی می تواند آسیب های مختلفی را به فرد وارد کند. حتی ممکن است زندگی فرد را مختل کند. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند تفاوت عمده بین افراد پرمشغله در مقابل افراد سازنده، چیست.

فرسودگی شغلی در افراد پرمشغله

تمام این ها مواردی است که ممکن است برای همه ما به وجود بیاید. در دنیایی که زندگی می کنیم خیلی از موارد دست به دست هم دادند تا ما از لحاظ روحی روانی دچار مشکلاتی باشیم که بزرگ ترین آن هم ویروس کرونا است. همان طور که می بینید این بیماری بر همه فعالیت های جامعه تأثیر گذاشته است. یکی از مشکلات روانی که به خاطر زیاد کار کردن است فرسودگی شغلی است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند تفاوت عمده بین افراد پرمشغله در مقابل افراد سازنده، صحبت کنیم.

علائم فرسودگی شغلی در افراد پرمشغله

خستگی، احساس بدبینی و کاهش کارآمدی حرفه ای همه علائم فرسودگی شغلی هستند.  سازمان بهداشت جهانی آن را “پدیده سازمانی” می نامد. فرسودگی شغلی قابل پیشگیری است.  نکته ای که باید بدانید این است که همه ما در معرض تجربه آن هستیم. یکی از راه های شگفت انگیز برای جلوگیری از فرسودگی شغلی این است که به روز خود ساختار دهید. باید  تمرکز خود را بر روی انتقال عمدی از یک فعالیت به فعالیت دیگر بگذارید. این کار باعث می شود خود را به زندگی شخصی و زندگی شخصی خود را به کار خود منتقل نکنید.

بسیاری از ما در خانه کار می کنیم یا حتی در جایی که می خوابیم کار خود را انجام می دهیم.  ساعت های طولانی در مشاغل ضروری کار می کنیم.  یا در تمام روز والدین کودکان مدرسه ای هستیم. ممکن است این کار غیرممکن به نظر برسد.

نکته ای در ارتباط با افراد پرمشغله

با این حال، ممکن است در این مدت نیازهای سلامت جسمی و روانی خود را اولویت بندی کنید.  در حالی که استرس خود را به حداقل می رسانید و استراحت های خود را به حداکثر می رسانید.

تشخیص علائم فرسودگی شغلی در مراقبان خانواده

در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

به روز خود ساختار های متفاوتی اضافه کنید

حتی اگر هر روز برای شما متفاوت به نظر برسد، مهم این است که ساختار خود را در روز های دیگر هم ایجاد کنید. تا بتوانید به طور فعال از کاری به وظیفه دیگر حرکت کنید. این کار باید بدون این که تحت فشار قرار بگیرید یا کار زیادی انجام دهید انجام شود. انجام چند وظیفه در مراقبان خانواده اجتناب ناپذیر است. اما شما می خواهید تا آن جا که ممکن است در برنامه ریزی محدوده های زمانی پیشقدم باشید. این کار باعث می شود تا بتوانید فعالیت های مهم  را انجام دهید. همانند ورزش، گذراندن وقت با همسرتان یا شرکت در گروه درمانی را در اولویت قرار دهید.

نکته ای در ارتباط با افراد پرمشغله

برای کسانی که بیکار هستند، کار نمی کنند و یا به طور 24 ساعته والدین ندارند خطراتی وجود دارد. برنامه ریزی برای انجام کارهای روزانه می تواند به شما انگیزه و هدف بدهد. حتی اگر این کار به سادگی کشیدن پاها، روزنامه نگاری یا تماس با یک دوست باشد.

به گفته دیوید رابین، دکترای تخصصی، روانپزشک، عصب شناس و بنیانگذار Apollo Neuro، فرسودگی شغلی خطرناک است. فرسودگی شغلی سیستم عصبی ما را سرکوب می کند.  به این معنی که توانایی ما در بهره وری در کار، ایجاد، خواب خوب، تولید مثل و ساختن معنی دار است.

جلوگیری از فرسودگی شغلی در افراد پرمشغله

برای جلوگیری از فرسودگی شغلی، دکتر رابین توصیه هایی می کند. او می گوید کارهای زیر را به روز خود اضافه کنید و توضیح می دهد که چگونه می توانند برای شما مفید باشند:

روز خود را با یک کار مولد آغاز کنید

این می تواند شامل تخت خواب، انجام تمرین تنفسی یا مدیتیشن باشد. او توضیح می دهد بدن ما عاشق روال عادی است. به ویژه روال عادی که زندگی ما را غنی می کند.

نکات کمکی به مراقبان خانواده برای جلوگیری از فرسودگی شغلی در افراد پرمشغله

اگر مراقبان خانواده را بشناسید، می دانید که آن‌ها معمولا چقدر خسته هستند. آن‌ها اغلب احساس می کنند که کنترلی بر آن‌چه در حال رخ دادن است ندارند و کارهای زیادی برای انجام دادن دارند. مراقبت تمام وقت از دیگران می تواند آسیب جدی به سلامت روان آن‌ها وارد کند اگر کمکی نداشته باشند. آن‌ها می توانند تعادلی را در برنامه پرتنش خود پیدا کنند.

نکته ای در ارتباط با افراد پرمشغله

متأسفانه، بسیاری از مراقبان خانواده متوجه می شوند که دوستان قدیمی آن‌ها ناپدید شده اند. آن‌ها نمی‌خواهند در زمان هایی که فرصتی دارند دوستان خود را در کنار خودشان نبینند. به یاد داشته باشید که این بدان معنا نیست که آن‌ها اهمیتی نمی دهند. آن‌ها نمی دانند چگونه پشتیبانی را به خودشان ارائه دهند.

چند تفاوت عمده بین افراد پرمشغله در مقابل افراد سازنده

آیا تفاوت بین افراد پرمشغله و مولد را می دانید؟ اگر نه، ممکن است احساس کنید که هیچ پیشرفتی نمی کنید، حتی اگر همیشه در حال انجام کاری هستید. با پرمشغلگی اما بی بهره بودن، وقت گرانبهای خود را هدر می دهید و مانع پیشرفت خود در زندگی می شوید. یک تفاوت این است که افراد پرمشغله دیوانه وار به اطراف می چرخند ​​و در مورد میزان مشغله خود صحبت می کند. از سوی دیگر، افراد مولد، آرام می مانند، کنترل دارند و کارهای ضروری را در اولویت قرار می دهند. آن‌ها دائماً در مورد زندگی پرمشغله خود صحبت نمی کنند. زیرا آن‌ها بیش از حد مشغول مدیریت عاقلانه زمان خود هستند.

نکته

ممکن است افراد پرمشغله یا سازنده به نظر شبیه به نظر برسند، اما آن‌ها بیشتر از آن چیزی هستند که ممکن است تصور کنید. مشغولیت به این معنی است که کسی همیشه در حال انجام کاری است، در حالی که سازندگی به معنای انجام کارهاست. بهره وری منجر به نتایج بهتر و زمان آزاد بیشتر می شود، در حالی که کسب و کار فقط باعث استرس می شود.

یادگیری در مورد عادات افراد پرمشغله

یادگیری در مورد عادات یک فرد پرمشغله در مقابل مولد می تواند به شما کمک کند تغییر مثبتی در زندگی خود ایجاد کنید. می‌توانید روش‌های قدیمی تفکر خود را حذف کنید و عادت‌های مفیدی را ایجاد کنید که منجر به بهره‌وری می‌شود. این تغییر همه تغییرات را در زندگی شما ایجاد خواهد کرد.

چند عادتی که بین افراد پرمشغله و مولد متفاوت است

در این‌جا چند روش وجود دارد که می توانید تفاوت بین افراد پرمشغله و مولد را ببینید:

افراد سازنده در برابر افراد پرمشغله اولویت بندی می کنند

افراد سازنده وظایف مهم و ضروری در زندگی خود را شناسایی و اولویت بندی می کنند. آن‌ها این چیزها را از چیزهایی که خیلی فوری نیستند یا مهلتی ندارند جدا نگه می‌دارند. این نوع از افراد این عادت را برای خود ایجاد می کند که به سرعت وظایف مهمی را که باید در صدر فهرست خود قرار دهند، کشف کنند.

افراد پرمشغله همیشه کاری برای انجام خواهند داشت. اما ممکن است اولین کارها را انجام ندهند. آن‌ها روی چیزهایی کار می کنند که اصلاً ضرب الاجل ندارند و در عین حال اجازه می دهند مسائل فوری منتظر بمانند. این عادت باعث می شود آن‌ها احساس استرس کنند و نمی توانند همه چیز را به پایان برسانند.

تفاوت افراد پرمشغله و سازنده: برنامه ریزی می کنند

هنگامی که یک فرد سازنده وظایف اساسی را مشخص کرد، یک برنامه ایجاد می کند. آن‌ها روز خود را برنامه ریزی می کنند و برنامه هایی را در مورد ضرب الاجل های خود برنامه ریزی می کنند،. این اجازه می دهد زمان زیادی برای کار داشته باشند. اگر رویدادی غیرمرتبط با کاری پیش رو داشته باشند، وظایف خود را بر اساس آن برنامه ریزی می کنند و زمانی را برای خود اختصاص می دهند.

این نوع افراد همچنین کارهایی مانند انتخاب بهترین مسیر برای انجام سریع بیش از یک کار را برنامه ریزی می کنند. آن‌ها هر کاری که می توانند برای صرفه جویی در وقت یا انرژی برنامه ریزی می کنند و حتی برای شکست های غیرمنتظره برنامه ریزی می کنند. با تفکر به چیزهایی که ممکن است پیش بیاید، از عقب افتادگی در هنگام بروز مانع جلوگیری می کنند.

نکته

افراد پرمشغله چندین سفر را برای انجام کارهای جداگانه انجام می دهند زیرا برنامه ریزی نکردند. آن‌ها تجربیات سرگرم کننده را از دست خواهند داد زیرا در طول زمان کاری اختصاصی خود به اندازه کافی موفق نبودند. بعلاوه، اغلب احساس می‌کنند که غرق می‌شوند و فراموش می‌کنند که چه کاری باید انجام دهند.

آن‌ها کارآمد هستند

کارآمدی به نوعی با برنامه ریزی همراه است. به محض اینکه یک برنامه اجرا شود، یک فرد کارآمد از زمان خود عاقلانه استفاده خواهد کرد. آن‌ها به برنامه خود پایبند هستند و هر روز آن‌چه را که در نظر داشتند بدون تزلزل بی مورد انجام می دهند. به علاوه، مطمئن می شوند که از هر فرصتی که در مسیرشان قرار می گیرد، استفاده می کنند.

اگر افراد پرمشغله می دانند که باید به جایی بروند، در نظر می گیرند که چه کارهای دیگری می توانند در آن‌جا انجام دهند.

همچنین اگر مجبور باشند مدتی سوار ماشین شوند، در سفر کار خود را انجام خواهند داد. زمان توقف سفر زمانی است که فرد به طوفان فکری، یادداشت برداری یا تمرکز بر روی مطالب خواندنی که به تعویق انداخته است، می پردازد.

برنامه ریزی زمان

افراد پرمشغله به این فکر نمی کنند که چگونه می توانند از زمان خود به نحو احسن استفاده کنند. آن‌ها از زمان استراحت برای انجام کارهای مهم دیگر استفاده نمی کنند و از قبل به حداقل رساندن سفرها فکر نمی کنند. به همین دلیل، آن‌ها در نهایت وقت خود را تلف می کنند و باعث ایجاد استرس غیر ضروری برای خود می شوند.

تفاوت افراد پرمشغله و سازنده: آن‌ها می گویند نه

افراد مولد می‌دانند که گاهی اوقات باید نه بگویند، و بیش از توان خود متحمل نمی‌شوند. این نوع از افراد می‌دانند چه چیزی در زندگی مهم است و اگر کار دیگری تهدید به مداخله شود، حاضر به انجام آن نمی‌شوند. دانستن زمان نه گفتن به آن‌ها زمان و انرژی می دهد تا روی پروژه های خود تمرکز کنند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا