چرا مردم رفتار خود خرابکاری را انجام می دهند؟

رفتار خود خرابکاری نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب روانی وارد می کند. در واقع خود را مقصر بر هر امری می داند. در دنیای امروزی و به علت وجود قرنطینه برای بیماری همه گیری مشکلات روانی در افراد بیشتر شده است. یکی از این رفتار ها عدم توجه در کودکی است که می تواند باعث رفتار رفتار خود خرابکاری در بزرگسالی شود.

روش های درمانی مختلفی برای درمان این گونه اختلالات رفتاری وجود دارد. اختلالات عصبی رفتاری بدن یکی از اختلالاتی است که ممکن است در برخی از افراد وجود داشته باشد. همان طور که گفتیم اختلالات روانی در واقع در مواقعی که شما ممکن است انتظار آن را نداشته باشید یا به علت وجود موارد مختلف در محل کار یا زندگی به وجود میاد. ما هم در ارتباط با اختلالات شخصیتی و هم در ارتباط با اختلالات عصبی صحبت کردیم. نکته ای که امروز می خواهیم بدانیم که چرا مردم رفتار خود خرابکاری را انجام می دهند؟

اختلالات روانی و شخصیتی – رفتار خود خرابکاری

برخی از این اختلالات ممکن است در برخی افراد به وجود آمده باشد. یکی از نکاتی که روان شناسان به آن اشاره دارند این است که هر فردی بتواند قبل از این که آیا علائم در او تشدید پیدا کنند خود را درمان کند. هر اختلالی می تواند به علت یک اتفاق ناگوار به وجود آمده باشد. خیلی از افراد به عنوان مثال ممکن است بعد از یک تصادف رانندگی دیگر سوار ماشین نشوند یا این که از سوار شدن به ماشین ترس داشته باشند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چرا مردم رفتار خود خرابکاری را انجام می دهند، با شما صحبت کنیم.

رفتار خود خرابکاری در دنیا

رفتار خود خرابکاری همه جا وجود دارد و تقریباً همه ما زمانی شاهد آن بوده ایم. ممکن است با دوستی آشنا باشید که به نظر می‌رسد زمان زیادی را در رسانه‌های اجتماعی می‌گذراند و دائماً با نیاز به ظاهر بی‌پایان برای اعتبارسنجی شخصی دروغ می گوید. یا، ممکن است کودکی را دیده باشید که در حالی که در صف فروشگاه مواد غذایی ایستاده دچار تشنگی شده است، روی زمین افتاده و پاهایش را لگد می زند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

رفتارهای افرادی که به نظر می رسد به دنبال توجه بی مورد هستند، باعث ناراحتی، عصبانیت و خجالت ما می شود. آن ها دقیقاً از انواع رفتارهایی هستند که به نظر می رسد آماده فشار دادن بخش های احساسی در ذهن ما هستند. سؤال این است: چه زمانی  رفتار چیزی است که می‌توانیم به سادگی نادیده بگیریم، و چه زمانی مشکلی است که ممکن است نیاز به حل جدی‌تری داشته باشد؟

چه چیزی باعث رفتار خود خرابکاری می شود؟

در مورد این که رفتار خود خرابکاری چیست، چه چیزی باعث آن می شود، چه زمانی ممکن است نشان دهنده یک اختلال جدی سلامت روان باشد و چگونه با زمانی که شما یا فردی در زندگی شما این رفتار را از خود نشان می دهد، کنار بیایید، بخوانید.

رفتار خود خرابکاری در افراد مختلف متفاوت است

در حالی که تعجب آور به نظر می رسد، برخی افراد نیت خوب و اهداف بلندمدت خود را تضعیف می کنند. خود خرابکاری زمانی اتفاق می افتد که افراد مانع موفقیت خود شوند. وقتی افراد این گام‌های مخرب را برمی‌دارند، رفتار مضر آن‌ها می‌تواند تقریباً بر تمام بخش‌های زندگی‌شان از جمله روابط و حرفه‌شان تأثیر منفی بگذارد.

چرا مردم رفتار خود خرابکاری را انجام می دهند؟

مردم به دلایل مختلف مانع پیشرفت آنها می شوند. آن ها ممکن است آگاهانه یا ناآگاهانه مرتکب اقدامات خرابکاری در خود شوند. علل از مسائل دوران کودکی تا اثرات روابط قبلی متغیر است. دلایل دیگر این نوع رفتار مخرب از اعتماد به نفس پایین و مشکلات مقابله تا مشکلات ناهماهنگی شناختی متفاوت است که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

خود خرابکاری آگاهانه و ناخودآگاه

افرادی که خود خرابکاری می کنند ممکن است از اعمال خود آگاه باشند. برای مثال، فردی که اضافه وزن دارد و رژیم دارد، ممکن است آگاهانه تلاش های خوب خود را با خوردن یک کارتن کامل بستنی خراب کند. یا ممکن است ناخودآگاه عمل کنند. یک نفر مهلت کاری را از دست می دهد. در ظاهر، به نظر می رسد که او دیر می دوید. اما حقیقت این است که او از شکست می ترسد. او با از دست دادن موعد مقرر خود خرابکاری می کند، بنابراین او هدف خود را برای ارتقاء در شرکت خنثی می کند.

دوران سخت کودکی

بزرگ شدن در یک خانواده ناکارآمد می تواند به اقدامات خود خرابکارانه شما کمک کند. بدون سبک دلبستگی ایمن، ممکن است سبک دلبستگی دوسوگرا یا اجتنابی داشته باشید. اولین تعامل ما با مراقبین بر نحوه ارتباط ما با دیگران تأثیر می گذارد. اگر والدینتان در بزرگ شدن به شما گفتند که هرگز زیاد نمی‌شوید، شاید خودتان را ناتوان کرده‌اید تا از این طریق کوتاه بیایید.

مشکل در روابط

اگر همسر سابقتان مدام شما را تحقیر می کند، ممکن است همچنان احساس آسیب پذیری کنید. شاید آنها می گفتند که وقتشان را تلف می کنند و سعی می کنند با شخصی مثل شما پیش بروند.

اکنون شما در یک رابطه عالی هستید. اما به شریک زندگی خود خیانت می کنید. یا بی دلیل از هم جدا می شوند. شما به اندازه کافی احساس خوبی ندارید یا می ترسید دوباره آسیب ببینید.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

بر اساس مطالعه اخیر در مورد خود خرابکاری، 1 15 روانشناس متخصص در روابط عاشقانه در استرالیا مسائل اصلی شیوع خود خرابکاری در روابط عاشقانه را شناسایی کردند. دلایل شامل سبک های دلبستگی ناایمن، عزت نفس پایین، ترس از صدمه دیدن، ترس از تعهد، باورهای ناسالم رابطه، و مقابله با مشکلات در مورد مسائل قلبی بود.

عزت نفس پایین و رفتار خود خرابکاری

افرادی که تصور منفی از خود دارند و عزت نفس پایینی دارند، به ویژه در برابر خود خرابکاری آسیب پذیر هستند. آن ها به گونه ای رفتار می کنند که باورهای منفی در مورد خودشان را تایید می کند. بنابراین، اگر آن ها به موفقیت نزدیک شوند، ناراحت می شوند. تمام عمر به آن ها گفته شده که شکست خواهند خورد. یا گاهی در تمام زندگی خود به خود گفتند که شکست خواهند خورد.

ناهنجاری شناختی

افرادی که این رفتار را نشان می دهند با ناهماهنگی شناختی یا ناراحتی ذهنی که ممکن است در داشتن دو ایده متضاد همزمان داشته باشید، دست و پنجه نرم می کنند. انسان ها دوست دارند بین باورها و اعمال خود سازگاری داشته باشند. به عنوان مثال، شما با فردی بزرگ ازدواج می کنید. اما از یک خانواده ناکارآمد هستید. پدرت رفت و مادرت از یک رابطه بد به دیگری رفت. بنابراین، شما به یک ازدواج پایدار و عاشقانه اعتقاد ندارید. با این حال، شما همچنان به برنامه ریزی عروسی و ارسال دعوت نامه ادامه می دهید.

مثالی در ارتباط با این زمینه

در این جا یک مثال مرتبط با کار آورده شده است: شما در شرف یافتن یک مشتری عالی و کسب درآمد بیشتر از قبل هستید. به جای انجام کارهایی که برای جلو بردن خود لازم است، خودداری می کنید زیرا احساس لیاقت نمی کنید. بنابراین، شب قبل از ملاقات مشتری مست می شوید و کاملاً آن را از دست می دهید. به جای اینکه به جلو بروید، اقداماتی را انجام می دهید تا همه چیز را برای خودتان خراب کنید.

رفتار خود خرابکاری و کشمکش های مختلف در زندگی

خود خرابکاری می تواند به کشمکش های مزمن با غذا، مشروبات الکلی، مواد مخدر، قمار و آسیب رساندن به خود منجر شود. این رفتار مخرب همچنین می تواند انگیزه افراد را از بین ببرد و آن ها را مضطرب کند.

روش های متداول مردم برای این آسیب

پزشکان بهداشت روان روش‌های متداول خودخرابی افراد را شناسایی کرده‌اند. سه راه آسان برای شناسایی عبارتند از اهمال کاری، کمال گرایی و خود درمانی.

اهمال کاری

افرادی که خود خرابکاری می کنند اغلب کار را به تعویق می اندازند. اهمال کاری راهی است که به دیگران نشان می دهید هرگز آماده نیستید و نتیجه خوب را به تعویق می اندازید. به این دلیل است که مردم از ناامید کردن دیگران، شکست یا موفقیت می ترسند.

کمال گرایی

نگه داری خود به یک استاندارد غیرممکن باعث تاخیر و عقب نشینی می شود. در حالی که به نظر می رسد یک استراتژی مثبت است که همه چیز طبق برنامه پیش برود بدون مشکل، کمال گرایی مانع موفقیت می شود. وقتی چیزی اشتباه پیش می‌رود، همانطور که ناگزیر می‌شود، کمال‌گرایان تمام می‌شوند. آن ها در نهایت احساس شرمندگی می کنند.

خوددرمانی

برای مقابله با نبرد دائمی بین خواسته های موفقیت و فیلمنامه ای که در مغزشان نقش می بندد و می گوید نمی توانند موفق شوند، خیلی ها خودشان را از طریق مواد مخدر، الکل و آسیب به خود آرام می کنند.

چگونه از رفتار خود خرابکاری دست برداریم؟

اگر با یک درمانگر یا مشاور کار می کنید، بهترین توصیه شما این است که برای راهنمایی به آنهاق مراجعه کنید. اگر می‌خواهید نکاتی در مورد چگونگی توقف این رفتار منفی داشته باشید.

منابع
وبسایت verywellmind

1 دیدگاه

  1. سلام ازخودم بدم میاد هیچ کاری را نمیتوانم درست انجام بدم احساس می کنم به در هیچ کاری نمی‌خورم دلم میخواد بمیرم حالم از خودم بهم می خوره من لیاقت شوهرم را ندارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا