چرا احساس خودکشی می کنید؟

احساس خودکشی یا تمایل به خودکشی کردن یکی از موضوعاتی است که مبتلایان به بیماری های روانی مانند افسردگی از آن رنج می برند. این در حالی است که متاسفانه احساس خودکشی یکی از عوارض مصرف داروهای ضدافسردگی هم است. برهمین اساس بسیاری از مبتلایان به این بیماری ها حاضر به مصرف دارو و حتی مراجع به روانشناس یا روانپزشک برای درمان وضعیت خودشان نیستند. اما راهکار های برای پیشگیری از بروز احساس میل به خودکشی علاوه بر مصرف دارو هم وجود دارد که می توانند در رفع این افکار و احساسات منفی موثر باشند.

 اگر احساس خودکشی می کنید و به دنبال علت بروز این افکار و احساسات و یا راهکارهایی برای رفع آنها هستید بهتر است این مقاله از همکده را تا انتها بخوانید تا متوجه شوید که چرا احساس خودکشی می کنید؟ و شایع ترین علل تمایل به خودکشی کردن را بشناسید.

شایع ترین علل بروز افکار و احساس خودکشی

بدون شک بروز این افکار می تواند نگران کننده و حتی در برخی شرایط جدی باشند. اما بهتر است در هنگام بروز آنها موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • احساسات و رفتار های تمایل به خودکشی به صورت موقت بروز می کنند و همیشگی و پایدار نیستند.
  • بدون شک، خودکشی و حتی مرگ شما می تواند منجر به غم و اندوه در زندگی خانواده شما شود.
  • هنوز هم زیبایی ها و چیزهای زیادی مانند مناظر، طبیعت، و تجربیاتی در زندگی وجود دارند که می توانند شما را از این افکار نجات دهند و شما را همچنان امیدوار و شاد نگه دارند.

قبل از اینکه از خودتان بپرسید که چرا احساس خودکشی می کنید؟ به این نکته توجه داشته باشید که این افکار و احساسات تا حدودی رایج هستند و اکثر افراد در مقطعی از زندگی خود دچار این افکار و احساسات می شوند. از طرفی هم احساس خودکشی یک نقص شخصیتی یا بیماری روانی حساب نمی شود. بلکه بروز افکار و احساسات تمایل به خودکشی نشان می دهند که شما در کنترل اوضاع و مشکلات خود دچار مشکل شده اید و نیاز به کمک دارید. اما برخی از موارد شایع که باعث بروز افکار و احساس خودکشی در افراد می شوند، عبارتند از:

تغییرات ناگهانی زندگی و تروما

چرا احساس خودکشی می کنید؟ || همکده

هر گونه تغییر ناگهانی در زندگی و آسیب های ناشی از آن می توانند منجر به بروز افکار خودکشی و تمایل به خودکشی کردن شوند. بسیاری از افراد برای مقابله با غم و اندوه زیاد دچار افکار خودکشی می شوند.

مرگ یکی از عزیزان، بیکاری، از دست دادن حمایت مالی یا حتی روانی، یا سایر تغییرات شدید در سبک زندگی معمولی می توانند جزء مواردی باشند که شما می توانید وقتی از خودتان می پرسید چرا احساس خودکشی می کنیم؟ به آنها فکر کنید. غم و اندوه می تواند خود را به صورت شوک، اضطراب، پریشانی، ناامیدی یا اندوه نشان دهد. این احساسات ما را به سمت احساس غرق شدن و ناامیدی سوق داده و حتی ممکن است احساس ناتوانی در مقابله کنیم.

انزوای اجتماعی

بروز انزوای اجتماعی و عدم برقراری ارتباط با دیگران در برخی افراد می تواند احتمال افکار خودکشی را در آنها افزایش دهد. از طرفی هم باید به این موضوع توجه داشت که بروز احساس و تمایل به خودکشی نشان دهنده این نیست که شما حتما قصد مردن داشته باشید. بلکه در برخی شرایط ممکن است برای مقابله با این افکار دست به رفتارهای خطرناک مانند سوء مصرف مواد و روی آوردن به الکل کنید. این در حالی است که اثرات طولانی مدت مصرف مواد و الکل هم می تواند منجر به مشکلات روانی و در نهایت احساس خودکشی شود.

اختلالات روانی

چرا احساس خودکشی می کنید؟ || همکده

بررسی ها نشان می دهد که ارتباط مستقیمی بین افسردگی و سایر بیماری های روانی با احساس خودکشی وجود دارد، به نحوی که:

  • اختلال دوقطبی: این اختلال می تواند باعث تغییرات غیر معمول در سطح انرژی و خلق و خو شود. نزدیک به 30 درصد از افراد مبتلا به اختلال دوقطبی حداقل یک بار اقدام به خودکشی می کنند.
  • اختلال استرس پس از سانحه: (PTSD) پس از ضربه شدید رخ می دهد و می تواند باعث ناامیدی فرد به آینده و در نهایت تمایل به خودکشی شود.
  • اسکیزوفرنی: در مبتلایان به اسکیزوفرنی، بیماران واقعیت یک فرد را تحریف می کنند و این دیدگاه ناراحت کننده می تواند منجر به افکار خودکشی در این بیماران شود.

حتی مصرف برخی از داروهای ضد افسردگی یا بیماری های اعصاب و روان می توانند، احساس خودکشی را به عنوان یک عارضه احتمالی نشان دهند.

سایر علل احتمالی احساس خودکشی که ممکن است ناشی از مشکلات زندگی باشند و فرد خودش را در برابر آنها ناتوان و ضعیف بداند، عبارتند از:

  • پایان یک رابطه
  • مشکلات پولی
  • انزوا یا تنهایی
  • در زندان بودن
  • احساس بی کفایتی یا شکست
  • اعتیاد یا سوء مصرف مواد
  • فشار فرهنگی مانند ازدواج اجباری
  • مشکلات مسکن از جمله بی خانمانی
  • درد یا بیماری فیزیکی طولانی مدت
  • قلدری یا تبعیض، از جمله نژادپرستی
  • بارداری، زایمان یا افسردگی پس از زایمان
  • شک در مورد هویت جنسی یا جنسیتی خود
  • سازگاری با یک تغییر بزرگ، مانند بازنشستگی یا تعدیل کار
  • سوگ، از جمله از دست دادن یکی از عزیزان به دلیل خودکشی
  • انواع مختلف آزارها و سوءاستفاده ها، از جمله آزار خانگی، جنسی یا فیزیکی

اگر نتوانید تشخیص دهید که چرا احساس خودکشی می کنید شاید باور اینکه بتوانید برای مشکل خود راه حلی داشته باشید کمی سخت است. اما واقعیت این است که برای هر مشکلی یک راه حلی وجود دارد که ممکن است در این شرایط شما قادر به تشخیص علت افکار خودکشی خود و حتی راهکار آن نباشید.

سوالات متداول

آیا خودکشی پایان راه است؟ بدون شک خودکشی تنها گزینه و پایان راه برای رفع مشکلات شما نیست. حتما راه حل های دیگری هم وجود دارند. اما در این شرایط ممکن است تصمیم گیری برای شما و یا حتی تشخیص راهکارهای صحیح برای مقابله با احساس خودکشی سخت باشد. برای همین بهتر است از یک روانشناس با تجریه یا روانپزشک مجرب کمک بگیرید.

آیا احساس خودکشی موقتی است یا همیشگی؟ شاید فکر کنید که درد و ناراحتی و حتی غم و اندوه پایانی ندارند و هرگز تمام نمی شوند. اما واقعیت این است که همه این بحران ها موقتی هستند و راهکارهایی برای مقابله آنها وجود دارد. اگر بتوانید احساسات و توجه خود را به سمت افکار مثبت تغییر دهید حتما می توانید احساس خودکشی را فروکش کنید.

مشکلی که در حال حاضر منجر به بروز احساس خودکشی در شما شده است، کاملا موقتی است و از بین می رود اما خودکشی و مرگ هرگز موقتی نیست و شما با انتخاب این راهکار دیگر قادر به بازگشت به زندگی نیستید. شرایط سلامت روان مانند افسردگی، اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی همگی با تغییر در شیوه زندگی، درمان و دارو قابل درمان هستند. اکثر افرادی که به دنبال درمان مشکلات خود هستند می توانند وضعیت خود را بهبود بخشند و از شر احساس خودکشی نجات پیدا کنند.

سخن آخر

یکی از مهمترین کارهایی که می توانید در هنگام بروز احساس خودکشی و تمایل به خودکشی کردن انجام دهید این است که بدانید که شما تنها فردی نیستید که دچار این وضعیت شده اید. حدود 9.3 میلیون بزرگسال در ایالات متحده تنها در سال 2013 – 4٪ از جمعیت بزرگسال – افکار خودکشی را گزارش کردند. 2.7 میلیون نفر طرح خودکشی را ایجاد کرده بودند. حتی بررسی ها نشان می دهد که احتمال بروز این افکار در بین نوجوانان و جوانان بیشتر است. به نحوی که 17٪ از دانش آموزان دبیرستانی به طور جدی به خودکشی فکر می کردند.

برای همین توصیه می شود که قبل از شروع مصرف یک داروی جدید، در مورد عوارض جانبی احتمالی با پزشک یا روانپزشک مشورت کنید. حتی اگر فکر می کنید دچار استرس و اضطراب زیادی هستید و علائمی از یک بیماری روانی مانند افسردگی را تجربه کنید، قبلا از بدتر شدن علائم و شرایط خودتان اقدام کنید و به یک روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید. البته قبل از مراجعه بهتر اس فرق بین روانشناس با روانپزشک را بشناسید و بدانید که باید به کدام یک از آنها مراجعه کنید.

منابع
https://www.helpguide.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا