پیوند بین ترومای دوران کودکی و اختلال شخصیت مرزی

ترومای دوران کودکی و اختلال شخصیت مرزی هر دو با یکدیگر ارتباط دارند. همان طور که می دانید امروزه شرایط بیماری همه گیری باعث ایجاد آسیب های روانی مختلفی شده است. یکی از این آسیب ها ترومای دوران کودکی است. اختلالات شخصیتی می تواند در نتیجه تروما ایجاد شود. به عبارتی دیگر هر دوی این اختلالات مکمل یکدیگرند. درمان هر نوع اختلال شخصیتی بر اساس نوع بیماری فرد متفاوت است. برای مثال یک شخص ممکن است از دارو درمانی برای درمان آن استفاده شود. شخص دیگر با جلسات مشاوره می تواند مشکل خود را حل کند.

گاهی اوقات اما خشم می تواند به علت اختلالات روانی ایجاد شود. در دنیای روان شناسی اختلالات مختلفی وجود دارند. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. یکی از این اختلالات شخصیت مرزی است. این اختلال می تواند باعث ایجاد خشم شود. در ادامه می خواهیم ببینیم که پیوند بین ترومای دوران کودکی و اختلال شخصیت مرزی چگونه است. یک سری اختلالات هستند که به دلیل شیوع بسیار زیاد آن ها هر بک از افراد خانواده می تواند آن را تشخیص دهد.

مشکلات روحی و ترومای دوران کودکی و اختلال شخصیت مرزی

برای مثال در دوران سخت بیماری کووید ۱۹ شما می توانید اشخاصی را پیدا کنید که به علت شرایط قرنطینه دچار مشکلات روحی شده اند یا این که گوشه گیر شده اند و دوست ندارند با کسی حرف بزنند. طبیعتا تا همچین شخصی را ببینید می گویید او دچار یک اختلال روانی است. یکی از اختلالات روانی اختلالات شخصیتی هستند. موضوع امروز مقاله ما  که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است در ارتباط با این است که پیوند بین ترومای دوران کودکی و اختلال شخصیت مرزی چگونه است؟

خشم و ترومای دوران کودکی و اختلال شخصیت مرزی

بسیاری از افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی (BPD) خشم را به صورت شدید تجربه می کنند. این فرآیند غالباً “خشم ناشی از شخصیت مرزی” نامیده می شود. این عصبانیت گاهی در پاسخ به یک خرده بین فردی درک می شود. به عنوان مثال، احساس انتقاد توسط یکی از عزیزان نمونه بارزی از این مسئله است. هنوز مشخص نیست چرا افراد مبتلا به BPD ممکن است خشم و پرخاشگری شدید را احساس کنند. تحقیقات نشان می دهد که:

  • این می تواند به طور کلی با اختلال در تنظیم هیجانی افراد مبتلا به BPD ارتباط داشته باشد
  • ممکن است در نتیجه رد یک موضوع توسط شخص دیگری رخ دهد
  • این می تواند با استرس مرتبط باشد. (اگر چه به نظر می رسد این ارتباط بیشتر در مورد خشم خودگردان اعمال می شود. در واقع ارتباطی با پرخاشگری نسبت به دیگران ندارد).

عدم کنترل احساسات با خشم ناشی از اختلالات شخصیت مرزی

اگر این نوع خشم را تجربه کنید، ممکن است کنترل احساسات خود را نداشته باشید. بسیاری از افراد مبتلا به ترومای دوران کودکی و اختلال شخصیت مرزی هنگام عصبانیت رفتارهای ناسالم را انجام می دهند. از جمله اقداماتی که می تواند باعث آسیب جسمی یا از بین رفتن روابط شود. این رفتار می تواند منجر به احساسات بیشتری از صدمه و سرخوردگی شود. در واقع به نوبه خود می تواند باعث خشم بیشتر شود. با این حال، با تمرین، می توان مدیریت خشم را به شیوه های سالم تر یاد گرفت. در این جا نکاتی در مورد راه های سالم برای کنترل خشم با BPD آمده است.

برای کنترل خشم تا 10 بشمارید

احتمالاً این مورد را قبلاً شنیده اید. شمارش در هنگام خشم به خوبی کار می کند.  بنابراین ارزش تکرار آن را دارد. اگر بتوانید قبل از پاسخ دادن به آن چه باعث عصبانیت شما می شود اندکی تأمل کنید به نفع شما است. در واقع به احتمال زیاد انتخاب های سالم تر و سازنده تری در مورد رفتار خود انجام خواهید داد. اگر چیزی یا کسی شما را عصبانی می کند، سعی کنید قبل از پاسخ دهی تا 10 شماره در ذهن خود بشمارید.

زودتر به عصبانیت خود پی ببرید

گاهی اوقات ممکن است حتی تا زمانی که عصبانی نشوید به عصبانیت خود پی نبرید.

پیوند بین ترومای دوران کودکی و اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیت مرزی، که در غیر این صورت به عنوان یک اختلال شخصیت ناپایدار عاطفی (EUPD) شناخته می شود، شاید بدفهم ترین بیماری روانی باشد. در ابتدا، پزشکان این اختلال را به این دلیل نامیدند که بیمارانی که این وضعیت را نشان می‌دهند دارای دو حالت مختلف بودند: روان رنجوری و روان‌پریشی. با این حال، امروزه بسیاری از متخصصان آن را EUPD می نامند. زیرا قدیمی و بحث برانگیز است. اختلال شخصیت مرزی بی ثباتی مداوم در خلق و خوی، تصور از خود و روابط را نشان می دهد. بسته به شدت، افرادی که این اختلال را دارند ممکن است در حفظ شغل یا حفظ روابط با مشکل مواجه شوند.

BPD شایع ترین اختلال شخصیت است که حدود 1.7٪ از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد. به گفته اتحادیه ملی بیماری های روانی (NAMI) نزدیک به 75 درصد از افراد مبتلا به این بیماری زن هستند.

علائم ترومای دوران کودکی و اختلال شخصیت مرزی

ترس شدید از رها شدگی، چه واقعی و چه خیالی روابط ناپایدار و پرشور که به سرعت بین ایده آل سازی (“من او را دوست دارم!”) و کاهش ارزش (“او خیلی وحشتناک است!”) متناوب می شود. برخی از روانشناسان از این به عنوان “شکاف” یاد می کنند.

تصویر ناپایدار و منفی از خود شامل حالات، نظرات، اهداف و ارزش ها می شود.

رفتارهای تکانشی با عواقب بالقوه خطرناک عبارتند از :

  • ولگردی های ناگهانی در خرید، قمار، رابطه جنسی ناایمن، رانندگی بی احتیاطی، یا سوء مصرف مواد.
  • خودآزاری، از جمله آسیب بدنی، سوزاندن، یا تهدید و اقدام به خودکشی.
  • افسردگی، تحریک پذیری یا اضطراب برای ساعت ها یا روزها در یک زمان.
  • احساس مزمن پوچی، کسالت یا جدایی از دیگران.
  • عصبانیت نامناسب، فرار و غیرقابل کنترل، مانند طغیان های مکرر یا دعواهای فیزیکی.
  • دوره‌های تجزیه‌ای دوره‌ای – احساس جدا شدگی از افکار، احساسات و درک واقعیت.

این می تواند باعث پارانویای مرتبط با استرس شود که می تواند به دوره های روان پریشی کوتاه منجر شود.

مثالی در ارتباط با این زمینه

مانند بسیاری از بیماری های روانی، پزشکان معتقدند ترکیبی از ژنتیک، محیط، سابقه خانوادگی و ساختار مغز در ایجاد BPD نقش دارند. مطالعات قبلی شواهدی از استعداد ژنتیکی در مورد اختلال شخصیت مرزی پیدا کرده اند. مطالعاتی که در سال‌های 2000 و 2008 انجام شد، 50 درصد وراثت‌پذیری را نشان داد که از نرخ ترومای دوران کودکی و اختلال شخصیت مرزی اساسی پیشی می‌گیرد.

روانشناسان پیوندی بین آسیب های دوران کودکی و اختلال شخصیت مرزی پیدا کردند

با این حال، یک مطالعه جدید نشان می دهد که ترومای دوران کودکی بیش از ژنتیک در رشد BPD نقش دارد. این یافته ها در مجله Frontiers in Psychology منتشر شده است. نویسندگان این مطالعه به سرپرستی بنجامین اتو از دانشگاه روهر بوخوم در آلمان می‌گویند: «به نظر می‌رسد که زنان، حداقل در محیط‌های بالینی نسبت به مردان، با نسبت 4 به یک، بیشتر به BPD مبتلا می‌شوند.

مدل های شناختی

مدل‌های سبب‌شناختی BPD نشان می‌دهد که توسعه «مدل‌های کار درونی بی‌اعتماد» در رابطه با الگوهای دلبستگی ناایمن، مستعد درک دیگران به‌عنوان غیرقابل اعتماد و طردکننده است. عوامل  در این توسعه شامل غفلت عاطفی و سوء استفاده فیزیکی یا جنسی است که در 80 درصد از افراد مبتلا به BPD رخ می دهد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

روانشناسان می خواستند رابطه پیچیده بین ترومای دوران کودکی و اختلال شخصیت مرزی را بهتر درک کنند. برای انجام این کار،  95 زن بالغ را انتخاب شدند که 44 نفر از آن‌ها تشخیص قبلی BPD داشتند. شرکت کنندگان چندین ارزیابی روانشناختی مانند پرسشنامه تاریخچه زندگی و آزمون شخصیت را تکمیل کردند.

علاوه بر این، آن ها به سوالاتی در مورد پرخاشگری، استرس مزمن، ترومای دوران کودکی و شدت علائم پاسخ دادند. در نهایت، محققان بار آلوستاتیک یا فرسودگی بدن شرکت کنندگان را به دلیل استرس مزمن تعیین کردند.

تروما اغلب در بدن ظاهر می شود

از آنجایی که تروما اغلب در بدن ظاهر می شود، محققان امیدوار بودند که این نشانگرها بینش بهتری را در مورد چگونگی تأثیر اختلال شخصیت مرزی بر سلامت جسمانی به آنها بدهد. مطالعات نشان داد افراد مبتلا به ترومای دوران کودکی و اختلال شخصیت مرزی «سندرم سرعت زندگی» دارند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این یافته ها نشان داد که چگونه افزایش ترومای دوران کودکی و اختلال شخصیت مرزی در شرایط ناپایدار بر افراد بعد از زندگی تأثیر می گذارد. محققان در تحقیقات مختلف خودشان مشاهده کردند که شرکت کنندگان با اختلال شخصیت مرزی نمرات بالاتری در پرسشنامه ترومای دوران کودکی نسبت به افراد بدون BPD داشتند. به دلیل این اتفاقات نامطلوب، تحقیقات نشان می دهد که کودکان تمایل دارند سریعتر از همسالان خود رشد کنند. این مطالعه عمیقاً به آن چه باعث BPD می شود و چگونه این اختلال بر رشد تأثیر می گذارد، پرداخت. نویسندگان مطالعه به این نتیجه رسیدند که ترومای دوران کودکی منجر به “سندرم سرعت زندگی” می شود، که در آن افراد تولیدمثل را بر نگهداری بدن و ترمیم بافت ترجیح می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا