رشد شخصیتی پس از همه گیری کووید ۱۹

متاسفانه جهان ما دگرگون شده است. از سال ۲۰۱۹ به این سمت مشکل همه گیری برای ما یک معضل بسیار بزرگ بوده است. این بیماری نه تنها باعث از بین رفتن جان عزیزان ما و بقیه شد بر روحیات تمام مردم جهان نیز تاثیر گذاشت. نمی دانیم که کرونا تا کی طول می کشد. یکی از عواملی که بعد از کرونا مهم خواهد بود، رشد شخصیتی افراد پس از همه گیری کرونا است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوهر آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده می خواهیم درباره، رشد شخصیتی افراد پس از همه گیری کرونا صحبت کنیم.

رشد شخصیتی افراد پس از همه گیری کرونا

در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

رشد شخصیتی افراد پس از همه گیری کرونا

بر اساس یک نظرسنجی انجام شده در اولین موج همه گیری، برخی از افراد مزایای بهداشت روان را از بحران COVID-19 پیدا کرده اند. بیش از 88٪ پاسخ دهندگان نکات مثبت ناشی از همه گیری را تشخیص داده اند. اینها معمولاً مربوط به “رشد پس از سانحه” مانند بهبود روابط ، قدردانی بیشتر از زندگی و تغییر معنوی مثبت بودند.

بحران COVID-19 برای میلیون ها نفر در سراسر جهان ویرانگر بوده است و تأثیر آن فراتر از تأثیرات جسمی این بیماری است. مطالعات نشان داده است که حتی افرادی که دچار افسردگی بالینی، اضطراب یا سایر اختلالات خلقی نیستند. در طی بیماری همه گیر COVID-19 از سلامت روانی ضعیفی برخوردار هستند. اما تحقیقات اخیر از دانشگاه بات انگلستان نشان می دهد که همه گیری می تواند تأثیرات مثبتی بر سلامت روان داشته و حتی منجر به رشد پس از سانحه شود. رشد پس از سانحه ناشی از غلبه بر چالش هایی است که ممکن است در واکنش به ضربه و یادگیری از روند بهبود تجربه کنید.

بررسی GINAMARIE GUARINO ، LMHC درباره رشد شخصیتی افراد پس از همه گیری کرونا

رشد شخصیتی پس از همه گیری کووید ۱۹

محققان یک بررسی آنلاین مقطعی از 385 داوطلب را تجزیه و تحلیل کردند. که همه آن ها مراقبان کودکان 6 تا 16 سال که زندگی در پرتغال و انگلیس بودند. این تحقیق در اوج اولین موج COVID-19 در حین شیوع شدید این بیماری انجام شد. به تاریخ دقیق  1 و 27 ژوئن 2020. اکثریت (74٪) پاسخ دهندگان منحصراً در خانه کار می کردند. تقریباً نیمی از آن ها کاهش درآمد را گزارش کردند. بیشتر فرزندان آن ها (93٪) در خانه درس می خواندند و 19.5٪ از آن ها گزارش كردند كه یكی از اعضای خانواده آن ها مشكوك یا تأیید شده به عفونت COVID-19 است. از بین بردن عوامل حواس پرتی به بسیاری از افراد کمک می کند تا با خانواده ارتباط برقرار کرده و روی اهداف زندگی و آرزوهای شغلی خود تمرکز کنند.

ادامه تحقیقات رشد شخصیتی افراد پس از همه گیری کرونا

با وجود فشارهای آشکار بر این مراقبان، 6/88 درصد از آن ها نکات مثبت ناشی از همه گیری را تشخیص داده اند. به گفته محققان، این موارد بیشتر مربوط به “حوزه های رشد پس از سانحه” بهبود روابط، قدردانی بیشتر از زندگی، کشف و استقبال از امکانات جدید و تغییرات معنوی مثبت است. به علاوه، کسانی که می توانستند نکات مثبت را تشخیص دهند، سلامت روان بهتر گزارش دادند. پل استالارد، استاد بهداشت روان كودكان و نوجوانان در دانشگاه باث می گوید، این یافته ها بسیار غافل گیركننده بود. “ما انتظار نداشتیم 88٪ از افراد نکات مثبت را شناسایی کنند. این واقعیت که کسانی که می توانند نکات مثبت را تشخیص دهند از سلامت روانی بهتری برخوردار هستند، نشان می دهد که تمرکز بر آن چه که دارید و قدردانی از چیزهای کوچکی که ما غافل می دانیم می تواند مفید باشد. “

رشد پس از سانحه چیست؟

GinaMarie Guarino  مشاور مجوز بهداشت روان، می گوید: این مفهوم برای مدتی وجود داشته است اما آگاهی از آن از ابتدای شیوع بیماری همه گیری پیدا شده است. وی توضیح می دهد: “ضربه روحی بر روی فرد تأثیر پایدار دارد. اما این تصور غلطی است که شما نمی توانید از آسیب رو به رو دور شوید یا بعد از آن رشد کنید.” “رشد پس از سانحه ناشی از غلبه بر چالش هایی است که ممکن است در واکنش به ضربه و یادگیری از روند بهبود تجربه کنید.” این واقعیت که کسانی که می توانستند نکات مثبت را تشخیص دهند از سلامت روانی بهتری برخوردار هستند. نشان می دهد تمرکز بر آن چه که دارید و قدردانی از چیزهای کوچکی که ما غافل می دانیم می تواند مفید باشد.

نظر روان شناسان درباره رشد پس از سانحه

رشد پس از سانحه (PTG) نظریه ای است که این نوع تحول بدنبال ضربه را توضیح می دهد. این تحقیق در اواسط دهه 1990 توسط روانشناسان ریچارد تدسکی و دكتر لارنس كلهون انجام شد و معتقد است كه افرادی كه پس از ناملایمات مبارزه روانی را تحمل می كنند اغلب می توانند رشد مثبتی داشته باشند. تدسکی می گوید: “مردم درک جدیدی از خود، دنیایی که در آن زندگی می کنند. نحوه ارتباط با افراد دیگر، نوع آینده ای که ممکن است داشته باشند و درک بهتری از نحوه زندگی دارند.”

علائم رشد پس از سانحه

رشد شخصیتی پس از همه گیری کووید ۱۹

PTG را می توان با انعطاف پذیری اشتباه گرفت، اما این دو ساختار متفاوت هستند (به “موجودی رشد پس از سانحه” در کتاب های مختلف مراجعه کنید). کاناکو تاکو، PhD، دانشیار روانشناسی در دانشگاه اوکلند، که می گوید: “PTG گاهی اوقات مترادف با انعطاف پذیری تلقی می شود، زیرا در نتیجه مبارزه با ضربه، انعطاف پذیرتر می تواند نمونه ای از PTG باشد  اما PTG با انعطاف پذیری متفاوت است.” او در مورد PTG تحقیق کرد و آن را به عنوان بازمانده از زلزله کوبه در 1995 ژاپن تجربه کرد. تاکو می گوید: “انعطاف پذیری ویژگی یا توانایی شخصی برای بازگشت به عقب است.”

نظر پائول استالارد درباره رشد پس از سانحه

غیرقابل انکار است که همه گیری چالش های بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است. اما این مطالعه نشان می دهد که همه گیری می تواند فوایدی نیز داشته باشد. گوارینو می گوید: “از بین بردن عوامل حواس پرتی به بسیاری از افراد کمک می کند تا با خانواده ارتباط برقرار کرده و روی اهداف زندگی و آرزوهای شغلی خود تمرکز کنند.” برای بسیاری از افراد، این چالش را برای مقابله با سلامت روان و سلامتی مستقل تر ایجاد کرده است. گوارینو می افزاید: “این مهارت های مقابله ای برای سلامت روان را تقویت و پیشرفت کرده است.” علاوه بر این، برخی از افراد با زمان خرابی راحت تر شده اند. روش هایی برای به چالش کشیدن ذهنی خود برای فعال نگه داشتن مغز خود در عین جلوگیری از کسالت پیدا کرده اند.

همه گیری یک نوع از چالش های زندگی نسبی است

رشد شخصیتی پس از همه گیری کووید ۱۹

بسته به شرایط منحصر به فرد خود، همه همه گیری را به گونه ای متفاوت تجربه خواهند کرد. کاملاً طبیعی است که کسی در بعضی مواقع دست به گریبان باشد و در دیگران شکوفا شود. گوارینو می گوید: “همه افراد نقاط قوت و ضعف، چالش ها و برکات خود را دارند.” “مقایسه شرایط منحصر به فرد خود با شرایط دیگران فقط به ضرر شما تمام می شود. زیرا از دیدگاه مثبت و امیدوارکننده ای دور می شود که همه ما برای بهبودی از بیماری همه گیر احتیاج داریم.” به اشتراک گذاشتن یافته ها برای ارائه یک داستان متعادل تر در مورد COVID-19 مهم است. اخبار زیادی در مورد تأثیرات منفی آن بر سلامت روان وجود دارد. اما افراد همچنین در حال شناسایی برخی از مزایای این شرایط دشوار هستند.

پائول استالارد

این محقق می گوید که این اتفاق چیزی است که توسط بسیاری تجربه شده است. اما گوارینو تأکید می کند که مهم این است که هدف از خاموش کردن و تلاش برای جلوگیری از شیوع ویروس حفظ اکثریت ایمنی باشد. او می گوید: “اگر با آزمایشاتی كه دیگران در اطراف شما دارند رو به رو نشده اید.

این كاری را كه برای سالم ماندن و مسئولیت در این شرایط خارق العاده انجام داده اید بی اعتبار نمی كند.” در حالی که استالارد اعتراف می کند که نظرسنجی خود برای مبتدیان محدودیت هایی دارد. او معتقد است تحقیقات بیشتر در مورد رشد پس از سانحه پس از همه گیری ها موجه است. وی گفت: “به اشتراک گذاشتن یافته ها برای ارائه یک داستان متعادل تر در مورد COVID-19 مهم است.” “بسیاری از اخبار در مورد تأثیرات منفی بر سلامت روان وجود دارد. اما مردم همچنین برخی از مزایای این شرایط دشوار را شناسایی می کنند.”

معنی این اتفاق برای شما چیست؟

همه به شیوه خود به چالش ها پاسخ می دهند. اگر فکر می کنید سلامت روحی و روانی شما به طریقی از بیماری همه گیر COVID-19 بهره مند شده است. بر روی این موارد مثبت تمرکز کنید. آن ها به شما کمک می کنند این اوقات سخت را پشت سر بگذارید. از طرف دیگر، اگر احساس می کنید COVID-19 بر سلامت روان شما تأثیر منفی گذاشته است. قطعاً تنها نیستید. و کمک در آن جا است. اگر روحیه کم شما بر توانایی شما برای انجام کارهای روزمره، تصمیم گیری یا لذت بردن از مواردی که قبلاً باعث خوشحالی شما شده اند، آسیب می زند با پزشک خود صحبت کنید.

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا