ویژگی های ظریف افراد عاطفی ناپایدار (و راه هایی برای رفع آن)

افراد عاطفی ناپایدار دارای آسیب های زیادی هستند. این افراد حتی ممکن است دچار اختلالات شخصیتی هم بشوند. همه ما دوست داریم که زندگی مشترک خوبی داشته باشیم و با همسرمان در آرامش زندگی کنیم. اما گاهی اوقات در روابط اتفاقاتی می افتد که باعث ناراحتی هر دو طرف می شود. روابط می تواند به علت مشکلات مختلف دچار آسیب و در نهایت جدایی زوجین شود. در رابطه قواعدی وجود دارد که باید رعایت شود. این قواعد می تواند برای افراد مختلف معنای متفاوتی داشته باشد. خیلی از افراد دوست دارند نیاز هایی را که  تا به امروز نتوانستند رفع کنند با رابطه این کار را انجام دهند. اما این درست نیست.

چرا که شما باید به عنوان یک شخص بالغ و فهمیده پای به رابطه بگذارید. برای برخی افراد فقط این که بتوانند عشق بورزند یا مسائل مالی را بهبود بخشند همه چیز درست است. اما در روان شناسی گفته شده است که حد تعادل در روابط بیشتر باعث پایداری آن رابطه شده است. یکی از مواردی که ممکن است آسیب های عاطفی را به همراه داشته باشد همدلی است. شاید برایتان عجیب باشد که همدلی به نوان یک ویژگی خوب چگونه آسیب عاطفی ایجاد می کند؟ در ادامه می خواهیم ببینیم که ویژگی های ظریف افراد عاطفی ناپایدار (و راه هایی برای رفع آن)، چگونه است.

اختلالات روانی و ضربه‌های عاطفی در افراد عاطفی ناپایدار

برای مثال اختلالات افسردگی یا اختلالات استرسی در همه افراد و در سنین مختلف می تواند به وجود بیاید. یک سری از اختلالات هم هستند که بیشتر برای کودکان یا به صورت اختصاصی برای بزرگسالان است. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های بسیار خطرناکی ممکن است داشته باشد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با ویژگی های ظریف افراد عاطفی ناپایدار (و راه هایی برای رفع آن)، صحبت کنیم.

راه‌هایی که وجود افراد عاطفی ناپایدار ممکن است به سلامتی شما آسیب برساند

آیا ضربه‌های عاطفی را تجربه کرده اید؟ حوادث آسیب زا برای همه در زندگی اتفاق می افتد. خواه مرگ غم انگیز یک عزیز باشد یا وجود یک همسر خیانتکار، غلبه بر صدمه و آسیب سخت است. در بسیاری از موارد، تروما باعث مشکلات فیزیکی مانند شکستگی دست یا پا می شود. اما مشکلات جسمی بهبود می یابند. این مشکلات عاطفی و روانی است که ممکن است یک عمر طول بکشد تا از بین برود. ضربه‌های عاطفی در ذهن شما نقش می بندد و می تواند بر سلامت جسمانی شما تأثیر بگذارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بسیاری از زخم‌هایی که دارید ممکن است از دوران کودکی دشوار شما باشد. می‌توانید رویدادها را مانند یک حلقه ویدیویی که هرگز متوقف نمی‌شود، دوباره پخش کنید.

ACE در افراد عاطفی ناپایدار

ACE مخفف عبارت Adverse Childhood Experiences است. اگر در سیستم پرورشی بوده‌اید، از آزار جسمی، جنسی یا کلامی و همچنین هر رویداد وحشتناک دیگری رنج می‌برید، می‌تواند تأثیری ماندگار بر مغز شما بگذارد. آیا می‌دانستید افرادی که آسیب‌های روانی دوران کودکی را تجربه کرده‌اند، بیشتر در معرض سوء مصرف مواد هستند؟ تجربیات دوران کودکی شما تاثیر بسزایی در ضربه‌های عاطفی شما دارد. متخصصان سلامت روان یک فرد را در جدول ACE نمره می دهند تا خطر مشکلات آینده را ببینند. کسانی که در این آزمون نمره واقعاً بالایی می‌گیرند، کسانی هستند که در خطر خشونت و ارتکاب جنایت قرار دارند. در حالی که کسانی که نمره کمتری می‌گیرند ممکن است افسردگی و اضطراب داشته باشند.

ضربه‌های عاطفی در افراد عاطفی ناپایدار از گذشته تا به امروز

زمانی که گذشته اسییبس دیده باشید این اتفاق در آینده شما را رها نمی کند.آیا تا به حال شنیده اید که کسی داستان زندگی خود را تعریف کند؟ این بخشی از گذشته آن‌ها است که به شما اجازه می دهد آن را تجربه کنید.  چیزهایی وجود دارد که هر فردی از سر گذرانده است و آنقدر عمیق آن را دفن می کند که به کسی نمی گویند. اینها اغلب به عنوان “رازی در گنجه” شناخته می شوند. تنها مشکل این مسائل این است که در گوشه و کنار ذهن شما می نشینند و شما را اذیت می کنند.

تجربیات گذشته و ضربه‌های عاطفی در افراد عاطفی ناپایدار

تجربیات گذشته شما برایتان بسیار شبیه است. شما آن‌ها را بزرگ کرده اید و بارها و بارها از آن‌ها عبور کرده اید تا جایی که تقریباً خودتان را دیوانه کرده اید. سپس، زمانی فرا می رسد که یاد می گیرید آن‌ها را رها کنید. آرامشی که وقتی دیگر به گذشته اجازه نمی دهید فردای شما را دیکته کند احساس می کنید، احساس قابل توجهی است، اما یک شبه اتفاق نمی افتد. وقتی به هر مرکز ترک اعتیاد در سراسر کشور بروید و از داستان هایی که می شنوید شگفت زده خواهید شد. این افراد نمی خواهند این گونه زندگی کنند.

ویژگی های ظریف افراد عاطفی ناپایدار (و راه هایی برای رفع آن)

آیا تا به حال با حضور در همه جا از نظر احساسی مبارزه کردید؟ آرزو می کنید که بتوانید راهی برای کمک به خود یا سایر افراد عاطفی ناپایدار پیدا کنید؟ بی ثباتی عاطفی موضوعی است که برای مقابله با آن افراد انگشت شماری وجود دارند، به خصوص زمانی که علائم آن را نمی دانید. رفتارهای افراد عاطفی ناپایدار گاهی اوقات نامنظم و غیرقابل پیش بینی است. بنابراین باید برای مدیریت آن‌ها آماده باشید. اگر می خواهید در مورد برخی از ویژگی های بی ثباتی عاطفی بیاموزید، به خواندن ادامه دهید.

بی ثباتی عاطفی چیست؟

بی‌ثباتی عاطفی (یا بی‌نظمی عاطفی) اغلب به شرایط روان‌شناختی اشاره دارد که باعث می‌شود افراد تغییرات سریع خلقی را تجربه کنند. افرادی که از این عارضه رنج می برند، احساسات شدیدی تجربه می کنند. ممکن است به طور غیرقابل کنترلی شروع به خنده کنند یا گریه کنند. به گفته اشلی بی همپتون، دکتری، این موضوع حول فرآیند غیرقابل پیش بینی در احساسات و واکنش ها به رویدادها متمرکز است. در حالی که اکثر مردم طیف وسیعی از احساسات را تجربه می کنند، برخی مردم می توانند آن‌ها را مدیریت کنند. اما افرادی که با بی ثباتی عاطفی دست و پنجه نرم می کنند به شیوه های قدرتمندی به آن‌ها واکنش نشان می دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

افرادی که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند نیز از الگوهای فکری مخرب رنج خواهند برد. این بیماری روانی می تواند باعث شود افراد عاطفی ناپایدار چیزهای غیرعادی را تجربه کنند. همچنین احساس کنند که در جای خود نیستند. و اغلب از افکار ناراحت کننده آزارشان می دهد.

بی ثباتی عاطفی یک حالت روانی است که ممکن است برای هر کسی رخ دهد. این بیماری با بیماری های روانی مانند افسردگی، اضطراب و تروما مرتبط است. شدیدترین شکل بی ثباتی عاطفی می تواند به یک اختلال تبدیل شود. در بهترین حالت، اگر علائم خفیفی دارید، به این معنی است که شخصیتی با ویژگی های مرزی دارید.

افراد عاطفی ناپایدار و اختلالات شخصیت عاطفی

اختلال شخصیت عاطفی ناپایدار (یا اختلال شخصیت مرزی) یک اختلال شخصیتی است که باعث بی ثباتی عاطفی می شود. در صورت عدم درمان می تواند عوارض زیادی ایجاد کند. این می تواند باعث شود که احساس کنید کنترل افکار و احساسات خود را از دست داده اید. پستی و بلندی هایی را پشت سر می گذارید که به سلامتی شما آسیب وارد می کند و برقراری ارتباط با مردم را دشوار می کند.

علل EUPD نامشخص است. به نظر می رسد که آن‌ها عوامل ژنتیکی، عصبی و محیطی را شامل می شوند. علائم می تواند در نتیجه عدم دریافت مراقبت های مورد نیاز ایجاد شود. قابل اثبات است که بیشتر در افرادی که یکی از بستگان مبتلا دارند رخ می دهد. به نظر می رسد زنان سه برابر بیشتر از مردان به آن مبتلا می شوند.

چند ویژگی ظریف افراد عاطفی ناپایدار (و راه هایی برای رفع آن)

‏EUPD نیاز به مراقبت پزشکی و مشاهده دقیق دارد. علاوه بر این، علائم ممکن است با علائم سایر اختلالات همپوشانی داشته باشند، به ویژه به این دلیل که برخی علائم کمتر قابل توجه هستند.

آن‌ها به روشی غیرمنتظره واکنش نشان می دهند

افرادی که با بی ثباتی عاطفی دست و پنجه نرم می کنند، می توانند گاهی به شیوه های غیرقابل پیش بینی واکنش نشان دهند. واکنش ها نه تنها غیرمنتظره هستند، بلکه در لحظات نامناسب نیز پاسخ می دهند. این می‌تواند شبیه کسی باشد که در یک لحظه پرتنش می‌خندد، بی‌وقفه گریه می‌کند و غیره. این به این دلیل است که فرد کنترل احساسات خود را از دست می دهد. آن‌ها نمی توانند آن‌چه را که احساس می کنند، مدیریت کنند.

تفکر دوگانه در افراد عاطفی ناپایدار

این به دلیل تفکر دوگانه (همه یا هیچ) اتفاق می افتد. آن‌ها به ندرت می توانند تفاوت های ظریف را در موقعیت ها ببینند، که منجر به شکاف (ناتوانی در حفظ مجموعه ای منسجم از باورها) می شود. یک روز ممکن است فکر کنند چیزی خارق العاده است و روز بعد احساس کنند که بدترین چیز است.

تجربه نوسانات خلقی در افراد عاطفی ناپایدار

اگر آن‌ها نوسانات خلقی سریع را تجربه کنند، مشکلاتی برای خود تسکین دهنده خواهند داشت. دکتر شری کورمیر توضیح می‌دهد که آن‌ها فاقد مهارت‌هایی برای آرامش خود هستند. آن‌ها می توانند بیش از حد واکنش پذیر شوند و به کوچکترین محرک ها پاسخ دهند. آن‌ها همه چیز را با شدت بیشتری احساس می کنند. به همین دلیل است که واکنش آن‌ها ممکن است گاهی اغراق آمیز به نظر برسد. در ذهن آن‌ها، این مناسب است، حتی اگر انتظارات اجتماعی را برآورده نکند. اما این فقط به این دلیل است که پردازش همه چیز را سخت می بینند.

نکته

افرادی که بی ثباتی را تجربه می کنند نیز بسیار تکانشی هستند. خیلی طول می کشد تا یک قدم به عقب برگردند و فکر کنند. عمل افراد عاطفی ناپایدار بر اساس هر فکری که از ذهن آن‌ها می گذرد بسیار ساده تر است. به نظر می رسد که آن‌ها مهارت های مقابله و حل مسئله ضعیفی دارند. در حالی که کمی تکانشی بودن زندگی را از بین نمی برد. اما افرادی که از نظر احساسی ناپایدار هستند، آن را به سطح بعدی می برند. آن‌ها ممکن است بدون اطلاع قبلی از شریک زندگی خود جدا شوند، کار خود را ترک کنند و کارهای مشابه دیگری انجام دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بهترین راه برای کمک به کسی در این شرایط، همدلی و دلسوزی است. افرادی که از نظر عاطفی بی ثبات هستند، زمان سختی برای کنترل احساسات خود دارند و همچنین از رویارویی با افراط و تفریط هر روز خسته شدند. لطفاً کاری نکنید که آن‌ها احساس کنند آن‌چه را که می گذرانند معتبر نیست. این فقط باعث می شود آن‌ها دیوانه و منزوی فکر کنند. درعوض، بر پذیرش آن‌ها در شرایطی که هستند تمرکز کنید و زمانی که در حال گذراندن هستند، آن‌ها را آرام کنید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا