اختلال بی ثباتی عاطفی چگونه درمان می شود؟

افراد مبتلا به اختلال بی ثباتی عاطفی، با مشکلات زیادی روبرو هستند. به طور کلی اختلال بی ثباتی عاطفی یا شخصیت ناپایدار عاطفی (EUPD)، نوعی اختلال شخصیت مرزی (BPD) درمان نشده است که در برخی از بیماران می تواند عوارض زیادی را به همراه داشته باشد. ممکن است در صورت ابتلا به بی ثباتی عاطفی در کنترل افکار، احساسات و توانایی مدیریت مسئولیت های خود با مشکل روبرو شوید و دوره های عاطفی مختلفی را تجربه کنید. حتی اغلب مواقع احتمال دارد احساس انزوا کنید و برقراری ارتباط با مردم برایتان دشوار باشد.

اگر فکر می کنید این علائم را دارید و به دنبال راهکار و درمان وضعیت خود هستید بهتر است این مقاله از همکده را تا انتها بخوانید. مطمئن باشید گزینه های درمانی زیادی وجود دارند که به شما کمک می کنند تا علائم خود را کنترل و از بروز عوارض احتمالی و بدتر شدن وضعیت خود پیشگیری کنید.

آیا من از نظر عاطفی بی ثبات هستم؟

اختلال بی ثباتی عاطفی در برخی از افراد می تواند با برخی علائم همراه باشد. برخی افراد با این مشکل مواجهه هستند که آیا از نظر عاطفی اختلال شخصیتی دارند؟ یا از نظر دیگران، آنها از نظر عاطفی، ناپایدار هستند؟ برای اینکه آیا شما مبتلا به بی ثباتی عاطفی هستید یا نه بهتر است علائم ابتلا به بی ثباتی عاطفی را بشناسید. برخی از آنها عبارتند از:

  • خشم
  • تکانشگری
  • خودآزاری
  • افکار خودکشی
  • نوسانات خلقی
  • ترس شدید از رها شدن
  • اضطراب و تحریک پذیری شدید
  • پارانویا و مشکوک بودن به افراد دیگر
  • احساس پوچی، ناامیدی و بی ارزشی
  • داشتن الگوی روابط ناپایدار یا سطحی
  • تغییر دادن نظرات خود در مورد دیگران
  • گسستگی (احساس اینکه ارتباط خود را با واقعیت از دست داده اید)

اگر فکر می کنید هر یک از علائم گفته شده مربوط به بی ثباتی عاطفی را دارید و از نظر عاطفی ناپایدار هستید، بهتر است برای درمان و بررسی وضعیت خود با یک روانشناس مجرب در این زمینه مشورت کنید.

عوارض ابتلا به بی ثباتی عاطفی درمان نشده چیست؟

اختلال بی ثباتی عاطفی || همکده

اختلال شخصیت عاطفی ناپایدار (EUPD) شایع ترین نوع اختلال شخصیت است . معمولاً باعث می شود شما احساسات شدید و نوسانی را تجربه کنید که می تواند بین چند ساعت تا چند روز در هر زمان ادامه داشته باشد. این احساسات می تواند از شادی شدید، سرخوشی و خودباوری گرفته تا احساسات کوبنده غم و بی ارزشی متغیر باشد.

ابتلا به بی ثباتی عاطفی منجر به تغییرات سریع و شدید خلق و خو، و همچنین احساسات منفی در خود و دیگران می شود. همه این موارد ممکن است باعث شود که در برقراری ارتباط با دیگران و حتی حفظ روابط خود مشکل داشته باشید.

در برخی موارد EUPD  همچنین می تواند باعث ایجاد افکار خودکشی یا انجام رفتارهای خودآزاری در شما شود. اگر در چنین موقعیتی هستید، توصیه می شود هر چه سریع تر به دنبال درمان وضعیت خود باشید.

مطمئن باشید هیچ کس شما را قضاوت نمی کند و بهترین راهکار این است که به دنبال درمان وضعیت خودتان باشید.

بی ثباتی عاطفی چگونه درمان می شود؟

اولین راه برای درمان بی ثباتی و ناپایداری عاطفی، مشاوره با یک روانشناس است. در برخی موارد ممکن است بیمار به بستری شدن در بیمارستان و درمان های سرپایی بیشتری نیاز داشته باشد. البته در برخی شرایط هم به راحتی می توانید از طریق مشاوره آنلاین در یک محیطی کاملا محرمانه و دوستانه با روانشناسان همکده مشاوره داشته باشید. اما به طور کلی برخی از گزینه های درمانی برای بی ثباتی عاطفی عبارتند از:

رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT)

DBT  نوعی گفتگو درمانی است که به شما کمک می کند تا چالش های عاطفی پیرامون EUPD خود را شناسایی کنید. این موارد حتی ممکن است به شرایط و آسیب هایی که قبلا تجربه کرده اید مربوط شوند.

DBT  مهارت هایی را به شما آموزش می دهد تا بتوانید احساسات خود را شناسایی کنید و آنها را به چالش بکشید و الگوهای افکار منفی را جایگزین الگوهای مثبت کنید.  همچنین در این روش درمانی شما یادمی گیرید که داشتن احساسات مختلف، بخش طبیعی از انسان بودن است. مهمترین چیز این است که بتوانید احساسات خود را به روش های صحیح کنترل کنید.

درمان مبتنی بر ذهنیت (MBT)

اختلال بی ثباتی عاطفی || همکده

MBT یک روان درمانی است که به شما کمک می کند تا افکار و باورهای خود را شناسایی کرده و به چالش بکشید. اگر بتوانید باورهای خود و تأثیر آنها را قبل از ایجاد هر گونه آسیبی ارزیابی کنید، و از هر انگیزه ای که منجر به آن می شود عقب نشینی کنید، این  روند درمانی می تواند تاثیر بسیار زیادی در وضعیت شما داشته باشد.برای کمک به تثبیت خلق و خو یا کاهش تأثیر شرایط سلامت روانی همزمان، ممکن است دارو نیز در کنار سایر گزینه های درمانی تجویز شود.

سوالات متداول

منظور از بی ثباتی عاطفی چیست؟ بی ثباتی عاطفی با خلق و خوی متغیر ظاهر می شود. ممکن است یک دقیقه احساس شادی و انرژی داشته باشید، اما بعد از آن چیزهای کوچک مانند نظر شخصی یا چیزی که طبق برنامه پیش نمی رود، می تواند منجر به افت ناگهانی و گاهی کاملاً فاجعه آمیز خلق و خوی شما شود.

نشانه های بی ثباتی عاطفی چیست؟ اختلال شخصیت ناپایدار عاطفی باعث اختلال قابل توجهی در عملکرد از جمله احساس پوچی، فقدان هویت، خلق و خوی ناپایدار و روابط، ترس شدید از رها شدن و رفتارهای تکانشی خطرناک، از جمله دوره های شدید آسیب به خود می شود.

آیا بی ثباتی عاطفی طبیعی است؟ بی ثباتی عاطفی و تکانشگری در نوجوانان بسیار رایج است، اما متأسفانه در اغلب نوجوانان این وضعیت نادیده گرفته می شود. برای برخی، این بی ثباتی عاطفی و تکانشگری ادامه می یابد و تا بزرگسالی تشدید می شود. بنابراین در بزرگسالی این اختلال تشخیص داده می شوند. سیر این اختلال کاملاً متغیر است.

چرا از نظر روانی و عاطفی ناپایدار هستم؟ عوامل خطر ابتلا به این وضعیت چیست؟ برخی عوامل ممکن است خطر ابتلا به یک بیماری روانی را افزایش دهند. مهمترین آنها شامل سابقه بیماری روانی در یکی از بستگان خونی، مانند والدین یا خواهر و برادر، موقعیت های استرس زا در زندگی، مانند مشکلات مالی، مرگ یکی از عزیزان یا طلاق. یک وضعیت پزشکی مداوم (مزمن)، مانند دیابت است.

سخن آخر

هنگامی که مبتلا به EUPD هستید، مدیریت احساسات رهاشدگی، اضطراب یا خشم برای شما بسیار دشوار است. حتی این احتمال وجود دارد که به طرق مختلف، چه از نظر جسمی یا روحی، به خود آسیب برسانید. اعتماد به نفس شما مشکلی ندارد، فقط احتمال دارد در یک لحظه نسبت به خودتان متنفر شوید و تنفر عجیبی نسبت به خود پیدا کنید. بسیاری از افراد مبتلا به EUPD احساس پوچی و مشکلات هویتی را توصیف می کنند.

اگر EUPD دارید، ممکن است در اعتماد کردن و احساس امنیت در روابط نزدیک مشکل داشته باشید، و اغلب در یک دقیقه بین تحسین افراد نزدیک به خود و تحقیر آنها تردید داشته باشید. همین وضعیت می تواند حفظ روابط برای شما را در دراز مدت دشوار کند. حتی این احتمال وجود دارد که برای درمان وضعیت خود به الکل یا مصرف مواد مخدر متوسل و یا دچار اختلالات خوردن شوید و به خود آسیب بزنید.

به هر حال نادیده گرفتن علائم بی ثباتی عاطفی در افراد ممکن است با بروز عوارض و مشکلات جدی تری همراه باشد. برهمین اساس افرادی مبتلا به ناپایداری عاطفی بهتر است به دنبال بهبود و درمان وضعیت خود باشند و علائم خود را نادیده نگیرند.

منابع
https://www.priorygroup.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا