علل دردناکی شکست عشقی |‌ چرا شکست عاطفی دردناک است؟

برخورد با جدایی می تواند بسیار سخت باشد. خصوصا چون ممکن است حس طرد شدن را برای شما همراه داشته. روال زندگی تان را تغییر داده و باعث شود احساس ناراحتی داشته باشید. اگر تا به حال مجبور شده اید از یک رابطه جدا شوید. می دانید درد بعد از جدایی شبیه به هیچ درد دیگری نخواهد بود. اما ایا تا به حال فکر کرده اید چرا پایان دادن به یک رابطه اینقدر کار سختی است؟ علل دردناکی شکست عشقی چیست؟

بیایید به نظرات متخصصان نگاهی بیندازیم تا بفهمیم دلایل علمی و روانی برای سخت بودن جدایی چه هستند.

بعد از جدایی بدن شما وارد حالت ” گریز یا مبارزه ” خواهد شد.

چرا شکست عاطفی دردناک است؟

وقتی از روزهای جدایی می گذرید. خصوصا زمانی که انتظار آن را نداشته اید، بدن شما شرایط را اضطراری دیده و وارد مد “گریز یا مبارزه” خواهد شد. ماندن در این وضعیت محرکی برای آزادسازی هورمون هایی است که می توانند بدن را برای ماندن و مبازه با تهدید یا فرار به جایی امن اماده سازند. این وضعیت می تواند باعث بالا رفتن ضربان قلب یا لرزش بدن شود.

ماهیچه های ما دچار تنش می شوند. اشتهای خود را از دست می دهیم. شاید اختلال در دستگاه گوارشی را تجربه کنیم. ما ممکن است دچار مشکلات خواب نیز گردیم. مدتی در وضعیت فیزیکی با هوشیاری کامل ماندن می تواند باعث سردرد، معده درد و تورم ماهیچه ها شود.

اگر بدن شما احساس کند این ها در نتیجه ی جدایی است که تجربه کرده اید. بسیار مهم است که خواب کافی داشته و خوب غذا بخورید. داشتن احساسات مختلف و ناراحتی بعد از جدایی عادی است. اما در صورتی که استرس عاطفی باعث شده است غذا خوردن، خوابیدن یا عملکردهای زندگی روزانه برای شما مختل گردد حتما با یک روان درمان مشورت داشته باشید.

علل دردناکی شکست عشقی – درد عاطفی جدایی می تواند باعث احساس درد فیزیکی نیز شود.

چرا شکست عاطفی دردناک است؟

این تصور و خیال نیست. دلیلی وجود دارد که یک قلب شکسته می تواند باعث احساسی مانند بهبود از یک ضربه ی فیزیکی به نظر برسد. برخی تحقیقات نشان داده اند گاهی بدن ما به جدایی به همان شکل دردهای فیزیکی واکنش نشان می دهد.

تحقیقات می گویند نقاطی در مغز که در وکنش به درد فیزیکی فعال می شوند. در واکنش به درد جدایی نیز فعال خواهند شد. چه استخوانتان شکسته باشد یا ضربه ی عاطفی خورده باشید. بسیاری از ساختارهای عصبی نهفته درگیر می شوند. این یعنی تجربه ی آگاهانه ی درد فیزیکی.

علل دردناکی شکست عشقی – گذر از جدایی می تواند شیمی مغز شما را تغییر دهد.

در روزهای بعد از جدایی ما همه این تغییرات شیمیایی را داریم زیرا به نوعی گوشه گیر می شویم و کاملا دوست داریم دوباره با فرد قبلی ارتباط تازه ای داشته باشیم.

تحقیقات نشان داده اند زمانی که یک نفر از مرحله ی جدایی می گذرد تجربه ی کاهش تولید انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و سروتونین را دارد که همراه با حس لذت و شادی هستند.

اگر از یک جدایی سخت می گذرید بسیار مهم است است که مراقب سلامت روان خود بوده و اگر دوست دارید یا نیاز دارید و یا اگر حس می کنید انجام فعالیت های روزانه برای شما سخت شده است از یک متخصص روانشناس کمک بگیرید.

بعد از جدایی مغز شما می تواند وارد وضعیتی از خواستن شدید شود که تمرکز روی هرچیز دیگری را برای شما دشوار خواهد ساخت. در حقیقت این کمبود در انتقال دهنده های عصبی همراه با احساساتی است که می تواند علائمی شبیه به افسردگی بالینی را برای شما ایجاد کند.

چرا شکست عاطفی دردناک است؟ | مرکز مشاوره همکده

علل دردناکی شکست عشقی – درد جدایی می تواند ریشه در غرایز ابتدایی بقاء داشته باشد.

برای برخی گونه های حیوانات، غریزه و تلاش برای زنده ماندن وقتی در گروه هستند افزایش می یابد و به نوعی انسان ها نیز همینطور هستند، ما مخلوقاتی اجتماعی بوده و مغزمان برای کمک به ما می خواهد ارتباطات اجتماعی داشته باشد. از دست دادن هر یک از این ارتباطات، از جمله روابط عاشقانه، می تواند باعث شود احساسات منفی قوی را تجربه کنیم.

یکی از دلایل دردناک بودن جدایی ریشه در همین سیر تکاملی دارد. طرد شدن از یک گروه اجتماعی یا ارتباط قبلی یعنی خارج شدن از پوسته و این زنده ماندن ما را به خطر می اندازد.

برای اجتناب از خطر خیلی واقعی در ارتباطات اجتماعی، مغز ما طوری طراحی شده است تا لحظه ای که در خطر طرد شدن هستیم درد را تحریک نماید. دراغلب موارد برای مغز از دست دادن شریک عاطفی یعنی شاید در خطر مرگ باشیم و مغز ما با تغذیه رسانی از طریق احساسات منفی و حس درد واکنش نشان خواهد داد.

افراد به دنبال توضیحات گویا و راه حلی منطقی هستند که جدایی اغلب با خود ندارد.

وقتی چیزی مطابق برنامه پیش نمی رود اغلب افراد می خواهند علت آن را حدس بزنند، خصوصا چون دانستن علت چیزی می تواند به ما کمک کند اطلاعاتی به دست اوریم تا از اشتباهات در آینده اجتناب کنیم. اما منطق پشت جدایی اغلب چیز واضحی نیست در نتیجه پردازش آن برای مغزمان دشوار خواهد بود.

انسان ها با منطق و توانایی مشخص کردن علت و تاثیر اشتباه خود به آرامش می رسند. متاسفانه به علت وجود جنبه های عاطفی پیچیده در روابط عاشقانه اغلب به سختی می توان گفت چه زمانی و چگونه چیزی درست پیش نرفته است. بدون داشتن اطلاعات متمرکز، انسان ها خودشان را مقصر خوانده و حس می کنند این وضعیت انعکاسی از یک شرایط مطلوب است.

دردی که همراه با جدایی است اغلب با تلاش برای بازگشت به گذشته و حدس زدن چیزی که اشتباه بوده است تشدید خواهد شد. غیرممکن است بفهمید دقیقا چرا رابطه ی شما به جدایی رسیده است و مرور مرتب جزئیات جدایی در ذهنتان می تواند فرایند بهبود را به تعویق بیندازد.

علل دردناکی شکست عشقی – جدایی می تواند مانند از دست دادن یک سرمایه باشد.

چرا شکست عاطفی دردناک است؟

روابط می توانند شما را کامل کنند اما نیاز زیادی به حضور شما نیز وجود دارد. وقتی ماه ها یا سال ها برای ساخت یک زندگی تلاش کرده اید جدایی آن می تواند باعث شود حس کنید تمام انرژی عاطفی و منابع مادی که برای حفظ این رابطه صرف کرده بودید را از دست بدهید.

روابط شامل سرمایه گذاری احساسی، توجهی، زمانی و مادی زیاد است. از دست دادن شریک زندگی می تواند باعث شود حس کنید هرچیزی که برای این رابطه گذاشته بودید هدر رفته است.

منابع
insider.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا