هدف از خواب چیست؟

یکی از فرآیند های مهم برای کسب انرژی در طول روز خوابیدن است. خوابیدن برای خیلی از افراد شاید فقط به معنی یک استراحت یا فقط بستن چشم ها است. اما نکته ای که باید بدانید این است که زمان خوابیدن و مدیریت خواب در افراد بسیار مهم است. بنابراین روان شناسان توصیه می کنند که افراد در طول روز برنامه خواب معینی داشته باشند. این اتفاق باعث می شود روند گرفتن انرژی و روحیه خوب در طول روز بهتر به نظر برسد. حال اگر فردی برنامه خوابی مناسب نداشته باشد می تواند به بدن خوب آسیب برساند. افرادی که بیش از حد کار می کنند و وقت برای خودشان نمی گذارند معمولا دچار مشکلات زیادی می شوند. در ادامه می خواهیم ببینیم که هدف از خواب چیست؟ در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. پیشرفت کردن در زندگی بسیار مهم است و نیازمند تلاش هایی در بخش های مختلف زندگی است. این نکته را باید بدانید که خواب کافی می تواند باعث پیشرفت فعالیت شما هم بشود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با هدف از خواب چیست؟ صحبت کنیم.

یکی از اهداف خواب سلامتی است

هدف از خواب چیست؟

خواب برای سلامتی ضروری است. در حقیقت، ما برای زنده ماندن به خواب نیاز داریم – درست مانند غذا و آب. بنابراین، جای تعجب نیست که ما حدود یک سوم عمرمان را در خواب سپری کنیم. بسیاری از فرایندهای بیولوژیکی در طول خواب اتفاق می افتد:

  • مغز اطلاعات جدیدی را ذخیره می کند و از زباله های سمی خلاص می شود.
  • سلول های عصبی ارتباط برقرار کرده و دوباره سازماندهی می شوند که از عملکرد سالم مغز پشتیبانی می کند.
  • بدن سلول ها را ترمیم می کند، انرژی را بازیابی می کند و مولکول هایی مانند هورمون ها و پروتئین ها را آزاد می کند.

این فرایندها برای سلامت کلی ما بسیار مهم هستند. بدون آن ها بدن ما نمی تواند به درستی عمل کند. بیایید نگاه دقیق تری به علت خواب داشته باشیم و همچنین در صورت عدم خواب کافی چه اتفاقی می افتد.

چرا به طور کلی ما می خوابیم؟

هنوز اطلاعات زیادی درباره هدف خواب مشخص نیست. با این حال، به طور گسترده ای پذیرفته شده است که فقط یک دلیل برای نیاز به خواب وجود ندارد. به احتمال زیاد دلایل بیولوژیکی زیادی ضروری است. تا به امروز، دانشمندان دریافته اند که خواب به طرق مختلف به بدن کمک می کند. برجسته ترین نظریه ها منبع و دلایل قابل اعتماد در زیر شرح داده شده است.

حفاظت انرژی، یکی دیگر از اهداف خواب است.

هدف از خواب چیست؟

طبق نظریه حفظ انرژی، ما برای حفظ انرژی به خواب نیاز داریم. خوابیدن به ما این امکان را می دهد تا با صرف بخشی از زمان خود در عملکرد متابولیسم پایین، نیازهای کالری خود را کاهش دهیم. این مفهوم با روشی که میزان متابولیسم بدن ما در طول خواب کاهش می یابد، تأیید می شود. تحقیقات نشان می دهد که 8 ساعت خواب برای انسان ها می تواند روزانه 35 درصد صرفه جویی انرژی در بیداری کامل ایجاد کند. نظریه صرفه جویی در انرژی در خواب نشان می دهد که هدف اصلی از خواب، کاهش مصرف انرژی فرد در روز و شب است، زمانی که شکار برای غذا نامناسب و کارآمدتر است.

ترمیم سلولی، یکی دیگر از اهداف خواب است.

نظریه دیگری که نظریه ترمیمی نامیده می شود می گوید بدن برای بازیابی خود به خواب نیاز دارد. ایده این است که خواب به سلول ها امکان ترمیم و رشد مجدد را می دهد. این امر توسط بسیاری از فرایندهای مهم که در طول خواب اتفاق می افتد پشتیبانی می شود، از جمله:

  • ترمیم عضلات
  • سنتز پروتئین
  • رشد بافت
  • ترشح هورمون
  • عملکرد مغز

انعطاف پذیری مغز، یکی دیگر از اهداف خواب است.

نظریه انعطاف پذیری مغز می گوید خواب برای عملکرد مغز لازم است. به طور خاص، این اجازه می دهد تا نورون ها یا سلول های عصبی شما دوباره سازماندهی شوند. هنگام خواب، سیستم glymphatic (پاکسازی زباله) مغز شما زباله های سیستم عصبی مرکزی را دفع می کند. این محصول جانبی سمی را از مغز شما خارج می کند، که در طول روز تجمع می یابد. این به مغز شما اجازه می دهد تا هنگام بیدار شدن خوب کار کند. تحقیقات نشان می دهد که خواب با تبدیل خاطرات کوتاه مدت به خاطرات بلندمدت و همچنین پاک کردن یا فراموش کردن اطلاعات غیر ضروری که ممکن است سیستم عصبی را به هم بریزد، به عملکرد حافظه کمک می کند. خواب بر بسیاری از جنبه های عملکرد مغز تأثیر می گذارد ، از جمله:

  • یادگیری
  • حافظه
  • مهارت حل مسئله
  • خلاقیت
  • تصمیم گیری
  • تمرکز
  • تمرکز
  • رفاه احساسی

به طور مشابه، خواب برای سلامت عاطفی ضروری است. در طول خواب، فعالیت مغز در نواحی تنظیم کننده احساسات افزایش می یابد، در نتیجه از عملکرد سالم مغز و ثبات عاطفی حمایت می کند.

افزایش فعالیت و خواب 

مناطقی از مغز که خواب در آن ها فعالیت را افزایش می دهد عبارتند از:

  • آمیگدال
  • جسم مخطط
  • هیپوکامپ
  • جزیره
  • قشر پیش پیشانی داخلی

یک مثال از این که چگونه خواب می تواند به تنظیم احساسات کمک کند در آمیگدال رخ می دهد. این قسمت از مغز که در لوب گیجگاهی قرار دارد، مسئول پاسخ به ترس است. این همان چیزی است که هنگام مواجهه با یک تهدید درک شده، مانند یک موقعیت استرس زا، واکنش شما را کنترل می کند. وقتی به اندازه کافی می خوابید، آمیگدال می تواند به شیوه ای سازگارتر پاسخ دهد. اما اگر کم خوابی دارید، آمیگدال به احتمال زیاد واکنش بیش از حد نشان می دهد.

تحقیقات درباره این زمینه

تحقیقات نشان می دهد که خواب و سلامت روانی با هم در ارتباط هستند. از یک سو، اختلالات خواب می تواند به بروز و پیشرفت مسائل مربوط به سلامت روان کمک کند، اما از سوی دیگر، مسائل مربوط به سلامت روان نیز می تواند به اختلالات خواب کمک کند.

نگهداری وزن و خواب

خواب با کنترل هورمون های گرسنگی بر وزن شما تأثیر می گذارد. این هورمون ها شامل گرلین که باعث افزایش اشتها می شود و لپتین است که احساس سیری بعد از غذا را افزایش می دهد. در طول خواب، گرلین کاهش می یابد زیرا نسبت به زمانی که بیدار هستید انرژی کمتری مصرف می کنید. کمبود خواب گرلین را بالا می برد و لپتین را سرکوب می کند. این عدم تعادل شما را گرسنه می کند، که ممکن است خطر خوردن کالری بیشتر و افزایش وزن را افزایش دهد. تحقیقات اخیر نشان می دهد که محرومیت از خواب مزمن، حتی در پنج شب متوالی خواب کوتاه، ممکن است با افزایش خطر موارد زیر همراه باشد:

  • چاقی
  • سندرم متابولیک
  • دیابت نوع 2

عملکرد مناسب انسولین، یکی دیگر از اهداف خواب است.

انسولین هورمونی است که به سلول های شما کمک می کند تا از گلوکز یا قند برای انرژی استفاده کنند. اما در مقاومت به انسولین، سلول های شما به درستی به انسولین پاسخ نمی دهند. این می تواند منجر به افزایش سطح گلوکز خون و در نهایت دیابت نوع 2 می شود. خواب ممکن است در برابر مقاومت به انسولین محافظت کند. این سلول ها را سالم نگه می دارد تا بتوانند به راحتی گلوکز را جذب کنند. مغز همچنین از گلوکز کمتری در هنگام خواب استفاده می کند که به بدن کمک می کند تا قند خون کلی را تنظیم کند. عملکرد مناسب انسولین، یکی دیگر از اهداف خواب است.

مصونیت و تقویت سیستم ایمنی، یکی دیگر از اهداف خواب است.

هدف از خواب چیست؟

سیستم ایمنی سالم و قوی به خواب بستگی دارد. SourceTrusted Source نشان می دهد که کم خوابی می تواند پاسخ ایمنی را مهار کرده و بدن را مستعد میکروب ها کند. هنگام خواب، بدن شما سیتوکین ها را تولید می کند، پروتئین هایی که با عفونت و التهاب مبارزه می کنند. همچنین آنتی بادی ها و سلول های ایمنی خاصی تولید می کند. این مولکول ها در کنار هم با از بین بردن میکروبهای مضر از بیماری جلوگیری می کنند. به همین دلیل خوابیدن هنگام بیماری یا استرس بسیار مهم است. در این مواقع بدن به سلول های ایمنی و پروتئین های بیشتری نیاز دارد.

سلامت قلب، یکی دیگر از اهداف خواب است.

در حالی که علل دقیق آن مشخص نیست، دانشمندان فکر می کنند خواب از سلامت قلب پشتیبانی می کند. این از رابطه بین بیماری قلبی و خواب ضعیف نشأت می گیرد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) می گوید یک فرد بالغ به طور متوسط ​​به 7 ساعت خواب شبانه نیاز دارد. دریافت کمتر از آن به طور منظم می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود، که بسیاری از آن ها می تواند به سلامت قلب شما آسیب برساند.

سلامت قلب، یکی دیگر از اهداف خواب است.

کمبود خواب با عوامل خطر بیماری های قلبی مرتبط است، از جمله:

  • فشار خون بالا
  • افزایش فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک
  • افزایش وزن
  • مقاومت به انسولین

وقتی می خوابید چه اتفاقی می افتد؟

چرخه خواب چندین بار در طول شب برای مدت زمان مختلف رخ می دهد، هر کدام از 70 تا 120 دقیقه متغیر است.

حرف آخر در هدف خواب

روان شناسان توصیه می کنند که افراد در طول روز برنامه خواب معینی داشته باشند. این اتفاق باعث می شود روند گرفتن انرژی و روحیه خوب در طول روز بهتر به نظر برسد. حال اگر فردی برنامه خوابی مناسب نداشته باشد می تواند به بدن خوب آسیب برساند. افرادی که بیش از حد کار می کنند و وقت برای خودشان نمی گذارند معمولا دچار مشکلات زیادی می شوند. در ادامه می خواهیم ببینیم که هدف از خواب چیست؟

منابع
healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا