نکات تربیت کودکان انعطاف پذیر

در حالی که بزرگسالی پر از مسئولیت های جدی است، دوران کودکی دقیقاً بدون استرس نیست. بچه ها تست می گیرند. اطلاعات جدید می آموزند. مدرسه را تغییر می دهند. محله خود را تغییر می دهند، بیمار می شوند. با قلدرها روبرو می شوند. دوستان جدیدی پیدا می کنند و گهگاه از آن دوستان صدمه می بینند. آنها همچنین با آسیب های واقعی و بدون فیلتر روبرو می شوند. چیزی که به بچه ها در عبور از این نوع چالش ها کمک می کند تاب آوری است. در این نوشته از وب سایت همکده به بررسی نکات تربیت کودکان انعطاف پذیر می پردازیم. مرکز مشاوره همکده با مشاوره حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی شما را در مسیر تربیت کودکان کمک می کند.

تعریف تاب آوری برای والدین

لین لیونز یک مددکار اجتماعی و روان درمانگر دارای مجوز در کنکورد، نیوهمپشایر است که با همکاری روانشناس و متخصص اضطراب دکتر رید کتاب «کودکان مضطرب، والدین مضطرب: 7 راه برای توقف چرخه نگرانی و تربیت فرزندان شجاع و مستقل» را به رشته تحریر درآورده است. لیونز می‌گوید وقتی بچه‌های تاب‌آور وارد موقعیتی می‌شوند، «احساس می‌کنند که می‌توانند بفهمند چه کاری باید انجام دهند و می‌توانند با اعتماد به نفس با آنچه به سمت آنها پرتاب می‌شود مقابله کنند.

او گفت که این بدان معنا نیست که بچه ها باید همه چیز را خودشان انجام دهند. بلکه می دانند چگونه درخواست کمک کنند و می توانند مشکلات بعدی خود را حل کنند. تاب آوری یک حق مادرزادی نیست. می توان آن را آموزش داد. لیون والدین را تشویق می کند تا فرزندان خود را با مهارت های مقابله با غیرمنتظره ها تجهیز کنند، که در تضاد با رویکرد فرهنگی ما است. ما تبدیل به فرهنگ تلاش برای اطمینان از راحتی فرزندانمان شده ایم. ما به عنوان والدین در تلاش هستیم تا یک قدم جلوتر از هر چیزی که فرزندانمان با آن مواجه می شوند، باشیم. برای افراد مضطرب برای کمک به فرزندانشان برای تحمل عدم اطمینان فقط به این دلیل که خودشان در تحمل آن مشکل دارند، بسیار سخت است.

ایده تحمل کردن فرزندتان از همان دردی که شما متحمل شده اید غیرقابل تحمل است. بنابراین والدین مضطرب سعی می کنند از فرزندان خود محافظت کنند و از آنها در برابر بدترین سناریوها محافظت کنند. با این حال، وظیفه والدین این نیست که همیشه در کنار فرزندانشان باشند.  به جای آن باید نکات تربیت کودکان انعطاف پذیر را فرا گرفت.

نکات تربیت کودکان انعطاف پذیر

ما به عنوان والدین باید به بچه ها بیاموزیم که با عدم قطعیت کنار بیایند و مشکل را حل کنند. در ادامه این نوشته نکات مهمی را برای تربیت کودکان تاب آور بیان می کنیم. این موارد عبارتند از:

برآورده نکردن هر نیازی

هرگاه تلاش می‌کنیم اطمینان و راحتی را فراهم کنیم، مانع از آن می‌شویم که بچه‌ها بتوانند حل مسئله و تسلط خود را توسعه دهند. حفاظت بیش از حد از بچه ها فقط به اضطراب آنها دامن می زند. یک مثال دراماتیک اما نه غیر معمول در ادامه ارائه می شود. فرض کنید کودکی ساعت 3:15 از مدرسه خارج می شود. اما نگران این هستند که والدینشان آنها را به موقع تحویل بگیرند. بنابراین والدین یک ساعت زودتر می‌آیند و در کنار کلاس فرزندشان پارک می‌کنند تا بچه ها ببینند والدین آنجا هستند. در مثالی دیگر، والدین به کودک 7 ساله خود اجازه می دهند روی تشکی روی زمین در اتاق خوابشان بخوابد، زیرا برای خوابیدن در اتاقشان خیلی ناراحت هستند.

اجتناب از حذف تمام خطرات از نکات تربیت کودکان انعطاف پذیر

طبیعتاً والدین می خواهند فرزندان خود را ایمن نگه دارند. اما حذف همه خطرات می تواند تاب آوری یادگیری را از کودکان سلب کند. در خانواده‌ای که لیون می‌داند، بچه‌ها اجازه ندارند وقتی والدین در خانه نیستند غذا بخورند، زیرا خطر خفگی در غذا وجود دارد. (اگر بچه ها به اندازه کافی بزرگ باشند که در خانه تنها بمانند، به اندازه کافی بزرگ هستند که غذا بخورند.)

نکته کلیدی این است که خطرات مناسب را مجاز کنید و مهارت های ضروری را به فرزندان خود آموزش دهید. «از جوانی شروع کن. کودکی که قرار است گواهینامه رانندگی خود را بگیرد، از 5 سالگی شروع به یادگیری دوچرخه‌سواری کرده و به دو طرف نگاه می‌کند. دادن آزادی متناسب با سن کودکان به آنها کمک می کند محدودیت های خود را بیاموزند.

نکات تربیت کودکان انعطاف پذیر با آموزش حل مسئله

فرض کنید فرزند شما می خواهد به اردوی دوستانه برود. اما از دور بودن از خانه عصبی است. والدینی که خود دچار اضطراب هستند، ممکن است بگویند: خب پس دلیلی برای رفتن تو وجود ندارد. اما یک رویکرد آگاهانه این است که عصبی بودن فرزندتان را عادی کنید و به او کمک کنید تا بفهمد که چگونه دلتنگی را کنار بگذارد. بنابراین ممکن است از فرزندتان بپرسید که چگونه می تواند عادت به دوری از خانه را تمرین کند.

به طور مثال در خانواده ای وقتی فرزند برای اولین امتحان نهایی خود اضطراب داشت، آنها استراتژی هایی را طرح ریزی کردند، از جمله اینکه چگونه او زمان و برنامه خود را برای مطالعه در امتحان مدیریت می کرد. به عبارت دیگر، کودک خود را درگیر این موضوع کنید که چگونه می تواند با چالش ها کنار بیاید. بارها و بارها به آنها این فرصت را بدهید که پیدا کنند چه چیزی مؤثر است و چه چیزی مؤثر نیست.

آموزش مهارت های واقعی به فرزندان خود

یکی از نکات تربیت کودکان انعطاف پذیر، آموزش مهارت های مهم است. به تعبیر این ضرب المثل، “اگر به بچه ماهی بدهید، یک روز به او غذا می دهید.” اگر به بچه‌ای ماهیگیری یاد بدهید، برای یک عمر به او غذا می‌دهید. وقتی مشاوری با کودکان کار می کند، روی مهارت‌های خاصی تمرکز می‌کند که آنها برای کنترل موقعیت‌های خاص نیاز دارند. به عنوان مثال، او ممکن است به یک کودک خجالتی بیاموزد که چگونه با کسی احوالپرسی کند و گفتگو را شروع کند.

اجتناب از سوالات دارای چرایی

سوالات دارای چرایی به ترویج حل مسئله کمک نمی کنند. اگر فرزندتان دوچرخه‌اش را زیر باران رها کرد و شما بپرسید «چرا؟» «آنها چه خواهند گفت؟ من بی احتیاط بودم. خیر عموما آنها جوابی شبیه به این دارند: من یک بچه ۸ ساله هستم. سعی کنید در عوض سوالات «چگونه» بپرسید. دوچرخه‌تان را زیر باران رها کردید و زنجیرتان زنگ زد. چگونه آن را برطرف خواهید کرد؟» به عنوان مثال، او گفت که آنها ممکن است به تعمیرگاه بروند تا ببینند چگونه می توان زنجیره را تعمیر کرد یا برای خرید یک زنجیره جدید اقدام کرد.

ارائه نکردن همه پاسخ ها از  نکات تربیت کودکان انعطاف پذیر

به جای ارائه هر پاسخی به فرزندانتان، از عبارت «نمی دانم» استفاده کنید، «به دنبال آن حل مسئله را ترویج دهید». استفاده از این عبارت به کودکان کمک می‌کند تا بیاموزند که بلاتکلیفی را تحمل کنند و به راه‌های مقابله با چالش‌های احتمالی فکر کنند. همچنین، شروع با موقعیت‌های کوچک در دوران جوانی به کودکان کمک می‌کند تا برای انجام آزمایش‌های بزرگ‌تر آماده شوند. آنها آن را دوست نخواهند داشت، اما به آن عادت خواهند کرد.

به عنوان مثال، اگر فرزندتان از شما بپرسد که آیا در مطب دکتر تزریق انجام می‌شود، به جای اینکه او را آرام کنید، بگویید: نمی دانم. شما ممکن است نیاز به آمپول داشته باشید. باید بدانیم که چطور شرایط را مدیریت کنیم. به همین ترتیب، اگر فرزندتان بپرسد “آیا امروز مریض خواهم شد؟” به جای گفتن «نه، نمی‌خواهی»، با «ممکن است، پس چگونه می‌توانی با آن رفتار کنی؟» پاسخ دهید.

اگر فرزند نگرانی این را دارد که از مدرسه جدید ناراحت باشد. به جای گفتن آن را دوست خواهید داشت،‌ توضیح دهید که برخی از دانش‌آموزان سال اول مدرسه‌شان را دوست ندارند و به آن‌ها کمک کنید تا بفهمند که اگر آنها هم همین احساس را دارند، چه کاری انجام دهند.

پرهیز از صحبت با عبارات فاجعه آمیز از  نکات تربیت کودکان انعطاف پذیر

سعی کنید به آنچه به فرزندان خود و اطرافیانشان می گویید توجه کنید. به ویژه والدین مضطرب تمایل دارند “به طرز فاجعه آمیزی در مورد فرزندان خود صحبت کنند.” به عنوان مثال، به جای گفتن، “برای شما واقعا مهم است که چگونه شنا را یاد بگیرید زیرا اگر غرق شوید برای من شرایط سخت و ویرانگر خواهد بود!” سعی کنید فقط بگویید: “برای شما بسیار مهم است که شنا کردن را یاد بگیرید.”

اجازه دهید فرزندانتان اشتباه کنند

شکست پایان دنیا نیست. وقتی می‌فهمید که چه کاری باید انجام دهید، به نتیجه می‌رسید. اجازه دادن به بچه ها برای والدین سخت و دردناک است. اما به بچه‌ها کمک می‌کند یاد بگیرند که چگونه لغزش‌ها را برطرف کنند و دفعه بعد تصمیمات آگاهانه بگیرند. اگر کودکی تکلیفی داشته باشد، والدین مضطرب یا بیش از حد محافظت کننده معمولاً می خواهند مطمئن شوند که پروژه کامل است، حتی اگر فرزندشان در وهله اول علاقه ای به انجام آن نداشته باشد. اما در دراز مدت مفید است که به فرزندان خود اجازه دهید عواقب اعمال خود را ببینند.

اگر فرزند شما نمی خواهد به تمرین فوتبال برود، ممکن است به او اجازه دهید در خانه بماند. اگر بازی بعدی روی نیمکت بنشینند، با تصمیم خود مواجه شده است.

به آنها کمک کنید تا احساسات خود را مدیریت کنند

یکی از  نکات تربیت کودکان انعطاف پذیر، مدیریت احساسات است. هوش هیجانی (EQ) و خودتنظیمی کلید تاب آوری هستند. می توانید به فرزندان خود بیاموزید که همه احساسات خوب هستند. اشکالی ندارد که از اینکه بازی را باخته اید یا شخص دیگری بستنی شما را تمام کرده است، عصبانی شوید. مراقبان همچنین می توانند به کودکان بیاموزند که پس از احساس احساسات خود، باید در مورد کارهای بعدی که انجام می دهند فکر کنند. بچه‌ها خیلی سریع یاد می‌گیرند که چه احساسات قدرتمندی به آن‌ها می‌رسد. والدین نیز باید یاد بگیرند که چگونه احساسات را کنترل کنند.

ممکن است به فرزندتان بگویید: «من درک می کنم که شما چنین احساسی دارید. من اگر جای تو بودم همین احساس را داشتم، اما حالا باید بفهمی قدم بعدی مناسب چیست. او می‌گوید اگر فرزندتان عصبانی می‌شود، در مورد رفتار مناسب (و نامناسب) واضح باشید. ممکن است بگویید، “متاسفم که بستنی نمی گیریم، اما این رفتار غیرقابل قبول است.”

سازگاری مدل سازی، یکی از  نکات تربیت کودکان انعطاف پذیر

بچه ها از مشاهده رفتار والدین خود نیز یاد می گیرند. سعی کنید آرام و ثابت باشید. “شما نمی توانید به کودک بگویید که می خواهید احساسات خود را کنترل کند، در حالی که خود شما نمی توانید این کار را کنید. “فرزندپروری نیاز به تمرین زیادی دارد و همه ما اشتباه می کنیم.” وقتی اشتباهی مرتکب می شوید، آن را بپذیرید. می توانید بگویید: “من واقعاً اشتباه کردم. متاسفم که بد برخورد کردم. بیایید در مورد روش دیگری برای مدیریت آن در آینده صحبت کنیم.

تاب‌آوری به کودکان کمک می‌کند تا در آزمایش‌ها، پیروزی‌ها و مصیبت‌های اجتناب‌ناپذیر دوران کودکی و نوجوانی گذر کنند. بچه‌های تاب‌آور همچنین به بزرگسالانی انعطاف‌پذیر تبدیل می‌شوند که می‌توانند در برابر استرس‌های اجتناب‌ناپذیر زندگی زنده بمانند و رشد کنند. هیچ کودکی نباید هرگز احساس کند که باید در برابر آسیب‌های روحی انعطاف‌پذیر باشد. اما راه هایی وجود دارد که می توان کودک را از درون به بیرون تقویت کرد.

 

 

منابع
psychcentral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا