نظریه تزکیه در روانشناسی رسانه چیست؟

نظریه تزکیه یکی از نظریات مختلف در روان شناسی است. روانشناسی انواع مختلفی دارد. یکی از انواع آن روانشناسی رسانه هست. این نظریه که امروز موضوع مقاله ما هست در ارتباط با روانشناسی رسانه است.  برای برخی افراد که فقط به حاشیه های این رسانه ها توجه می کنند آسیب های ناشی از آن شدید خواهد بود. همان طور که می دانید این بیماری به اندازه کافی بر سلامت روانی افراد تاثیر گذاشته است. خیلی از ما اینترنت را به عنوان منبع سرگرم شدن نام می بریم.

اما خیلی از زمان ها همین اینترنت باعث آسیب های روانی می شود. حال بیماری همه گیری باعث افزایش این اختلالات روانی شده است. همه ما می دانیم که اختلالات از موارد مختلفی سرچشمه می گیرد. متاسفانه برخی از افراد با وجود داشتن اختلالات درمان نمی شوند. برخی هم آنقدر از این حالت خود راضی هستند که خود را بیمار روانی حساب نمی کنند. بیماری همه گیری به خاطر تاثیر روی ذهن و روان انسان باعث آسیب می شود. اختلالات روانی انواع مختلفی دارند که برخی از آن ها را می شناسید. در ادامه می خواهیم ببینیم که نظریه تزکیه در روانشناسی رسانه چیست؟

مدیریت رفتار و نظریه تزکیه

یکی از نکاتی که باید بدانید این است که بتوانید مدیریتی در رفتار های خود داشته باشید. در روان شناسی برای هر موضوعی توضیحاتی داده شده است.  برای مشکلات روانی به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با نظریه تزکیه در روانشناسی رسانه چیست، صحبت کنیم. ‌

خود تشخیصی ناقص و نظریه تزکیه

افرادی که خود تشخیصی ناقص داشتند 8 برابر بیشتر در معرض افسردگی، 9 برابر بیشتر در معرض اضطراب و 14 برابر بیشتر احتمال داشت هر دو را داشته باشند. افراد با اعتیاد احتمالی دو برابر بیشتر در معرض افسردگی و اضطراب بودند. این یافته‌های تحقیقاتی تأثیرات گسترده این همه‌گیری را بر نحوه هدایت افراد در زندگی روزمره نشان می‌دهد.

استفاده از فناوری در زندگی روزمره

استفاده از فناوری در زندگی روزمره تقریباً برای همه در طول همه گیری COVID-19 افزایش یافته است. یک مطالعه منتشر شده در Psychiatry International نشان داد که بیش از نیمی از بزرگسالان در کشور های مختلف یا در معرض خطر اعتیاد هستند یا به شدت به اینترنت اعتیاد دارند که با افسردگی و اضطراب مرتبط است.

این مطالعه تحقیقاتی ملی با 1305 شرکت‌کننده برای بررسی رابطه بین نظریه تزکیه و سلامت روان در یک سال پس از همه‌گیری انجام شد. و نشان داد که افرادی که این مشکل را دارند ده برابر بیشتر در معرض افسردگی، 9 برابر بیشتر احتمال ابتلا به اضطراب و 14 نفر بودند. احتمال ابتلا به افسردگی و اضطراب به خاطر نظریه تزکیه چند برابر بیشتر است.

نکته ای  در ارتباط با این زمینه

در حالی که نظریه تزکیه ممکن است برای برخی از وظایف، از جمله محل کار و مدرسه در طول همه گیری بیماری همه گیر ضروری باشد. اما این یافته های تحقیقاتی ممکن است فرصتی برای ارزیابی این که چه مقدار زمان ممکن است در جاهای دیگر بهتر سپری شود، فراهم کند. متخصص علوم اعصاب و مددکار اجتماعی بالینی، رنتتا ویور، می‌گوید: «نکته کلیدی که افراد باید در نظر داشته باشند این است که همه‌گیری COVID-19 باعث اختلال در زندگی اجتماعی ما شده است. بسیاری از ما به دلایل شخصی و حرفه ای به استفاده از اینترنت روی آوردیم.”

سلامت روان و رسانه های اجتماعی

همانطور که گفتگوی سلامت روان به رسانه های اجتماعی گسترش می یابد، افراد بیشتری در حال تشخیص خود هستند. این زمانی می تواند خطرناک باشد که اطلاعات نادرست ارائه دهد یا علت اصلی احساسات را نادیده بگیرد. بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که نظریه تزکیه باعث آسیب به فرآیند مراقبت از سلامت روان نیست.

نظریه تزکیه در روانشناسی رسانه چیست؟

نظریه تزکیه توسط محقق ارتباطات جورج گربنر در سال 1969 برای توضیح روشی که رسانه های جمعی و تلویزیون به ویژه بر مردم در طول زمان تأثیر می گذارند، ابداع شد. گربنر پیشنهاد کرد که تلویزیون پیام‌های همگنی را درباره موضوعاتی مانند جرم و جنایت و خشونت ارائه می‌کند. و بینندگان تلویزیون در نهایت به دلیل پیام‌هایی که از طریق تلویزیون جذب می‌کنند، درک مشترکی از واقعیت اجتماعی پیدا می‌کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

نظریه تزکیه یک راه محبوب برای تحقیق برای روانشناسان رسانه و سایر محققان رسانه ای است که به دنبال تحقیق در مورد اینکه چگونه قرار گرفتن در معرض رسانه های بلندمدت بر جهان بینی افراد تأثیر می گذارد، می باشد. در این مقاله به تاریخچه نظریه تزکیه، مفاهیم جدیدی که وارد نظریه شده است و نقدهایی بر این نظریه می پردازیم.

تاریخچه نظریه تزکیه

هنگامی که گربنر نظریه  را در اواخر دهه 1960 توسعه داد، این نظریه در واکنش به تحقیقات اثرات رسانه ای بود که تأثیر کوتاه مدت قرار گرفتن در معرض یک قطعه رسانه را در یک مقطع زمانی بررسی می کرد. گربنر می خواست تأثیر بلندمدت رسانه های جمعی را به طور کلی بررسی کند. او پیشنهاد کرد که تلویزیون سیستم داستان سرایی غالبی است که از طریق آن پیام‌ها به عموم منتقل می‌شود و این پیام‌ها منجر به «پرورش آگاهی جمعی درباره عناصر هستی» می‌شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

گربنر به برنامه‌های تلویزیونی خاص یا تفسیرهای فردی بینندگان از پیام‌های تلویزیونی توجه نداشت. بلکه به الگوهای گسترده پیام‌های تلویزیونی و چگونگی ترویج برداشت‌های رایج، اما نادرست از جامعه توجه داشت. اگر چه ممکن است محتوای برنامه های تلویزیونی مختلف در نگاه اول کاملاً متفاوت به نظر برسد. اما گربنر استدلال کرد که آن ها تصاویر مشابهی از واقعیت اجتماعی ارائه می دهند.

نظریه تزکیه و تجزیه و تحلیل محتوای تلویزیون

تجزیه و تحلیل محتوای تلویزیون نشان داده است که بین دنیای واقعی و دنیای تلویزیون تفاوت‌های ثابتی وجود دارد. برای مثال، دنیای تلویزیون مکان خشن‌تری نسبت به دنیای واقعی است و تعداد نامتناسبی از افرادی را نشان می‌دهد که به‌عنوان وکیل، پزشک و … استخدام می‌شوند. افسران پلیس، و بیش از حد ثروت و ثروت را نشان می دهد. نظریه تزکیه معتقد است که ثبات این پیام ها بر درک مشترک مردم از دنیای واقعی تأثیر می گذارد.

از آن جایی که در ابتدا پیشنهاد شد، نظریه کشت یکی از پراستنادترین نظریه ها در تحقیقات در مورد رسانه های امروزی است. روندی که به نظر می رسد در آینده قابل پیش بینی ادامه یابد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در سال 2020، مردم کشور های مختلف به طور متوسط ​​3.1 ساعت در روز را با تلویزیون سپری کردند. که آن را به محبوب ترین فعالیت اوقات فراغت در بین کشورهای جهان در تمام سنین تبدیل کرد. علاوه بر این، اگر چه انتخاب های بیشتری از برنامه ها برای تماشا وجود دارد. تلویزیون توسط تعداد کمی از شرکت ها کنترل می شود که نیاز به کسب سود دارند. همانطور که گربنر در سال 1998 اشاره کرد، از آنجایی که این شرکت ها تمایل به تولید نمایش برای مخاطبان جهانی دارند، از تنوع پیام های آن ها می کاهد.

اضافات به نظریه تزکیه

با افزایش علاقه به نظریه تزکیه، گربنر و همکارانش مفاهیم جدیدی را معرفی کردند که زمینه بیشتری را به توضیح آن در مورد نفوذ رسانه ای می بخشید. به ویژه، آن ها ایده های جریان اصلی و طنین انداز را ارائه کردند.

جریان اصلی نشان می‌دهد که بینندگان تلویزیونی که از گروه‌های جمعیتی بسیار متفاوتی می‌آیند، باورهای یکسانی درباره واقعیت اجتماعی دارند. یعنی در حالی که افراد در سنین، جنسیت، طبقات اجتماعی و نژادهای مختلف اغلب دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به جهان دارند، بینندگان مکرر تلویزیون از این گروه‌ها دیدگاه‌هایی را به اشتراک می‌گذارند که منعکس‌کننده پیام‌های تلویزیونی  است.

نظر رزونانس در ارتباط با این زمینه

رزونانس پیشنهاد می‌کند که وقتی یک پیام رسانه‌ای با تجربه زندگی یک فرد همسو شود، تأثیر پیام را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال، فردی که تجربه مستقیم با یک جنایت خشونت‌آمیز دارد، پیام‌های تلویزیون در مورد شیوع جرم و جنایت را به‌ویژه طنین‌انداز می‌یابد، که باعث تقویت این باور می‌شود که جهان مکانی خاص خشن است. مطالعات گربنر و سایر محققان شواهدی برای این اثر پیدا کرده است

شواهدی برای نظریه تزکیه

شواهد زیادی برای پیشنهاد نظریه تزکیه وجود دارد که پیام‌های رایجی که توسط تلویزیون تبلیغ می‌شود، ادراک مردم از واقعیت اجتماعی را تحریف می‌کند. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که این امر باعث می‌شود بینندگان مکرر تلویزیون چیزهایی مانند میزان جرم و جنایت و خشونت، خطرات ناشی از بلایای طبیعی، تعداد افرادی که به‌عنوان افسر پلیس و وکیل استخدام می‌شوند، و شیوع ثروت را بیش از حد برآورد کنند.

تحقیقات درباره این زمینه

در حالی که تحقیقات زیادی برای اثرات مرتبه اول وجود دارد، شواهد کمتری برای اثرات مرتبه دوم وجود دارد.

با این وجود، برخی از جلوه های درجه دوم پشتیبانی می شود. به‌ویژه، مطالعات نشان داده‌اند که برخلاف بینندگان سبک تلویزیون، بینندگان سنگین تلویزیون احتمالاً معتقدند که نمی‌توان به اکثر مردم اعتماد کرد. و در معرض خطر بیشتری برای قربانی شدن در جرم و جنایت قرار دارند، برداشتی که گربنر به آن «سندرم دنیای پست» نامید.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا