کلونوپین برای اختلال اضطراب اجتماعی: عوارض جانبی و تعاملات

کلونوپین برای اختلال اضطراب اجتماعی دارویی است که مورد استفاده زیادی قرار می گیرد. متاسفانه بسیاری از مردم داروهای مختلف را بدون تجویز پزشک مصرف می کنند. در مقاله های قبل گفتیم که یک سری از داروها عوارض بسیاری دارند. این عوارض می تواند حتی باعث اعتیاد بیش از حد هم بشود. استرس و اضطراب می تواند آسیب های زیادی را به ما وارد کند. خصوصا اگر در دوران کودکی این اتفاقات برای ما افتاده باشد. یکی از مواردی که همیشه در هنگام اضطراب و استرس ها خطرناک است ماندگاری آنان است. در روان شناسی اختلالات مختلفی وجود دارد.

این اختلالات می تواند به علت های مختلفی در افراد به وجود بیاید. برخی از این اختلالات را ممکن است بشناسید و برخی هم برای شما تازگی دارند. اختلالات روانی أنواع مختلفی دارند و ممکن است در دوران کودکی ایجاد شود. اگر در دوران کودکی این اختلالات درمان نشوند می تواند تا بزرگسالی هم ادامه داشته باشد. یکی از اختلالات معروف در دنیای روان شناسی اختلال اضطراب اجتماعی است. اختلال اضطراب اجتماعی دارای علائم مختلفی است. این علائم در افراد مختلف متفاوت است. در مقاله های قبل در ارتباط با اختلالات اضطراب اجتماعی صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که کلونوپین برای اختلال اضطراب اجتماعی: عوارض جانبی و تعاملات؟

انواع مختلف کلونوپین برای اختلال اضطراب اجتماعی

درمان ها نیز انواع مختلفی دارد. اضطراب و استرس یکی از اختلالات رایج در دنیای ما هستند. همه ما می دانیم که در زندگی ممکن است روزی دچار استرس یا اضطراب شویم. تا حدودی بخشی از این استرس و اظزذای طبیعی است. اما اگر ادامه پیدا کند می تواند زندگی ما را مختل کند. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. انواع درمان حمله اضطراب موضوع امروز ما است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با کلونوپین برای اختلال اضطراب اجتماعی: عوارض جانبی و تعاملات، صحبت کنیم.

کلونوپین برای اختلال اضطراب اجتماعی

جوانب مثبت و منفی چیست؟ و آیا می توانید از آن‌ ها برای تکمیل سایر درمان هایی که ممکن است دریافت کنید استفاده کنید؟ این مقاله هر یک از این سوالات را در نظر می گیرد تا به شما کمک کند گزینه های خود را برای درمان اضطراب با داروهای بدون نسخه مانند بنادریل مرتب کنید.

کلونوپین برای اختلال اضطراب اجتماعی: عوارض جانبی و تعاملات

کلونوپین برای اختلال اضطراب اجتماعی به عنوان (کلونازپام) دارویی است که برای درمان اختلال هراس و اختلالات تشنج تجویز می شود. همچنین در انواع دیگر اختلالات مرتبط با اضطراب استفاده می شود و گاهی اوقات به عنوان خط دوم درمان برای اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) تجویز می شود. این دارو در دسته ای از داروها به نام بنزودیازپین ها قرار دارد. کلونوپین به شکل قرص و ویفر (از طریق خوراکی تجزیه می شود) و در مقادیر 0.5 میلی گرم، 1 میلی گرم و 2 میلی گرم موجود است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر پزشک شما کلونوپین را تجویز کرده باشد، احتمالاً سوالات زیادی و شاید حتی نگرانی هایی دارید. این مهم است که بدانید دارو چگونه کار می کند و همچنین اینکه چگونه قرار است بخشی از برنامه درمانی شما باشد. مانند هر دارویی، شما همچنین باید از خطرات مصرف کلونوپین برای اختلال اضطراب اجتماعی و همچنین نحوه رژیم غذایی خود، سایر داروهایی که مصرف می کنید و موارد دیگر می تواند بر نحوه عملکرد آن تأثیر بگذارد یا منجر به عوارض سلامتی شود، بدانید.

چگونه کلونوپین بر SAD عمل می کند؟

اختلال اضطراب اجتماعی، که قبلاً فوبیای اجتماعی نامیده می شد، یک اختلال سلامت روان است که در آن فرد اضطراب شدیدی را در اطراف یا در ارتباط با موقعیت های اجتماعی تجربه می کند. این ممکن است باعث شود فرد از این موقعیت ها اجتناب کند. به عنوان مثال، فردی که مبتلا به SAD است، احساس نگرانی یا وحشت عمیقی می کند، که احتمالاً منجر به تعریق و ضربان قلب یا علائم جسمی می شود. خصوصا وقتی در مقابل مردم صحبت می کند. افراد مبتلا به SAD ترس بیش از حدی از قضاوت، نگاه منفی، شرمساری یا تحقیر شدن دارند.

بنزودیازپین‌ها و تاثیرات آن

بنزودیازپین‌ها مانند کلونوپین فعالیت الکتریکی مغز را کند می‌کنند، به همین دلیل است که اغلب برای درمان اضطراب استفاده می‌شوند. کلونوپین به سرعت روی علائم اضطراب اجتماعی اثر می‌گذارد. اما سایر مزایای بالقوه دارو ممکن است بیشتر طول بکشد تا ظاهر شوند. دقیقاً مشخص نیست که چگونه کلونوپین هراس را کاهش می دهد، اما تصور می شود که با فعال شدن انتقال دهنده عصبی بازدارنده به نام گاما آمینه بوتیریک اسید (GABA) مرتبط باشد. بنزودیازپین ها با اتصال به گیرنده های GABA مغز را آرام می کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در درمان SAD، بنزودیازپین ها اغلب با یک ضد افسردگی مانند یک مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) مصرف می شوند. این داروهای ضد افسردگی خط اول درمان برای SAD در نظر گرفته می شوند. از آنجایی که کلونوپین برای اختلال اضطراب اجتماعی به سرعت عمل می‌کند، می‌توان در مواقع لزوم از آن استفاده کرد. مثلاً در مواقعی که اضطراب عملکرد رخ می‌دهد – مثلاً قبل از این که کسی یک سخنرانی بزرگ ارائه دهد یا با افراد جدید زیادی ملاقات کند. یک پزشک ممکن است آن ها را فقط برای کوتاه مدت تجویز کند

موارد منع مصرف

شما باید همیشه در مورد سابقه پزشکی خود با پزشک خود صحبت کنید و با او همکاری کنید تا درمانی مناسب برای شما پیدا کنید. افرادی که شرایط پزشکی خاصی دارند یا در شرایط خاصی هستند که بر سلامت آن ها تأثیر می گذارد ممکن است نتوانند کلونوپین مصرف کنند یا نیاز به اقدامات احتیاطی دارند. شما نباید کلونوپین مصرف کنید اگر:

  • سابقه حساسیت به بنزودیازپین ها (مانند آتیوان، زاناکس یا والیوم) داشته باشید.
  • بیماری کبدی قابل توجهی دارند
  • مبتلا به گلوکوم حاد با زاویه باریک تشخیص داده شده است
  • با پزشک خود در مورد کلونوپین و هرگونه اقدامات احتیاطی که باید در مورد آن ها بدانید صحبت کنید، به خصوص اگر شما:
  • بیماری تنفسی یا هر گونه مشکل ریوی دارید
  • افسردگی یا سابقه افسردگی داشته باشید
  • افکار و رفتارهای خودکشی داشته باشید یا آن ها را داشته باشید
  • آیا یا در حال برنامه ریزی برای باردار شدن هستند؛ هستند یا قصد دارند شیردهی را شروع کنند
  • هر گونه مشکل کلیوی یا کبدی دارید
  • مبتلا به پورفیری تشخیص داده شده اند
  • کمتر از 18 سال یا بزرگتر از 64 سال دارند

کلونوپین می تواند علائم افسردگی را در برخی افراد افزایش دهد. اگر سابقه افسردگی دارید، باید تحت نظر دکتری باشید که داروی شما را تجویز می کند.

اثرات جانبی

عوارض جانبی مرتبط با مصرف کلونوپین برای اختلال اضطراب اجتماعی معمولاً وابسته به دوز است. به این معنی که هر چه فرد بیشتر مصرف کند، احتمال بروز عوارض جانبی بیشتر خواهد بود. عوارض جانبی خفیف معمولاً پس از چند روز یا چند هفته از بین می روند.

عوارض جانبی رایج

شایع ترین عوارض جانبی که افراد هنگام مصرف کلونوپین تجربه می کنند عبارتند از:

  • خواب آلودگی
  • سرگیجه
  • مشکل در هماهنگی و راه رفتن
  • اختلال شناختی
  • افسردگی
  • سایر عوارض جانبی کلونوپین عبارتند از:
  • تاری دید
  • تغییرات در میل جنسی یا عملکرد جنسی
  • تکرر ادرار
  • افزایش تولید بزاق
  • درد در عضلات یا مفاصل شما
  • عدم ثبات
  • مشکلات سینوسی یا تنفسی

نکته ای در ارتباط با این زمینه

پس از شروع مصرف کلونوپین، پزشک شما را پیگیری می کند و در مورد احساس شما از زمان شروع مصرف آن سؤالاتی می پرسد. این گفتگو به آن ها کمک می کند تا اثربخشی دارو را در درمان علائم خود تعیین کنند. و به شما فرصتی می دهد تا در مورد عوارض جانبی که دارید به آن ها بگویید. سپس پزشک می تواند تصمیم بگیرد که آیا دوز شما نیاز به تنظیم دارد یا خیر.

عوارض جانبی بالقوه کلونوپین

شدید

برخی از عوارض جانبی بالقوه کلونوپین برای اختلال اضطراب اجتماعی جدی و حتی تهدید کننده زندگی هستند. اگر کلونوپین را همراه با الکل، داروهای غیرقانونی یا داروهای خاص دیگر مانند مسکن های مخدر مصرف کنید، خطر عوارض جانبی جدی را در شما افزایش می دهد.

خواب آلودگی شدید، از دست دادگی هوشیاری، یا عدم پاسخگویی. این‌ها می توانند نشانه هایی از مصرف بیش از حد کلونوپین یا ترکیب آن با دارو یا ماده دیگری باشد که باعث واکنش می شود.

مشکل تنفس، بثورات، کهیر و تورم صورت، گلو و چشم. این‌ها می توانند نشانه های یک واکنش آلرژیک باشند.

اگر چه کلونوپین رایج نیست، اما می تواند باعث افکار و افکار خودکشی نیز شود. در صورت بروز هرگونه تغییر غیر معمول در رفتار یا خلق و خوی خود فوراً با پزشک خود تماس بگیرید، مانند:

  • مشکلات خواب یا بی خوابی
  • اضطراب یا افسردگی جدید یا بدتر شده است
  • فکر کردن به مرگ
  • هشدارها و تعاملات

در حالی که کلونوپین مصرف می کنید، مهم است که از خطرات آن آگاه باشید. به عنوان مثال، می تواند اعتیادآور باشد و پتانسیل سوء استفاده دارد، به همین دلیل است که به عنوان یک ماده کنترل شده طبقه بندی می شود.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا