نحوه تشخیص نارسایی جنسیتی

نارسایی جنسیتی یکی از مشکلاتی است که در هر سنی می تواند به وجود بیاید. متاسفانه برخی افراد به شدت اشخاصی که دچار این مشکل هستند را مورد تمسخر قرار می دهند. در زمینه پزشکی موارد بسیاری باعث نارسایی جنسیتی می شود. گاهی اوقات ژنتیک خانوادگی می تواند این مشکل به به وجود بیاورد. اما موضوع مهم این است که این گونه افراد چه فشار های روانی را در جوامع متحمل می شوند. روان شناسان نظریه های مختلفی برای برخورد با این گونه افراد ارائه داده اند. یکی از مواردی که در دنیای امروز مورد بحث است استرس جنسی است.

هر فردی می تواند در طول زندگی خود اختلالات مختلفی را تجربه کند. یکی از اختلالاتی که درباره آن صحبت کردیم اختلالات جنسی است. اختلالات جنسی در افراد مختلف متفاوت است. برخی افراد هستند که ممکن است به خاطر اتفاقات در دوران کودکی دچار اختلالات جنسی شوند. ورزش یکی از راه هایی است که به ما در هر مشکلی می تواند کمک کند. شما می توانید از طریق مشورت با درمانگران هم نارسایی جنسیتی خود را بهبود ببخشید. یکی از نکاتی که باید بدانید این است که بتوانید مدیریت داشته باشید. تشخیص و مدیریت بیماری می تواند به شما کمک کند تا روند درمانی بهتری داشته باشید.

نارسایی جنسیتی – اختلالات روانی

نحوه تشخیص نارسایی جنسیتی

در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با نحوه تشخیص نارسایی جنسیتی، صحبت کنیم.

نارسایی جنسیتی در افراد

اگر با نارسایی جنسیتی دست و پنجه نرم می کنید، احتمالاً می دانید که چقدر می تواند برای یک رابطه مضر باشد. مهم است که بدانید در رنج خود تنها نیستید. بسیاری از مردم دچار اضطراب عملکرد جنسی می شوند، اما خبر خوب این است که کمک وجود دارد. برای آشنایی با تکنیک‌هایی که می‌توانید برای کمک به درمان اضطراب عملکرد و لذت بردن از رضایت از زندگی جنسی استفاده کنید، ادامه مطلب را بخوانید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این اختلال قبلاً به عنوان “اختلال هویت جنسیتی” شناخته می شد، به سختی می توان گفت که چند نفر با این وضعیت زندگی می کنند. با این حال، آن چه به طور گسترده پذیرفته شده است، این است که تعداد فزاینده‌ای از مردم – کودکان، نوجوانان و بزرگسالان به طور یکسان، متوجه می‌شوند که نمی‌توانند در درون خود زندگی کنند و نقش‌های سنتی مورد انتظار از جنسیت تعیین شده را در بدو تولد انجام دهند. اگر دائماً با جنسیت تعیین شده خود مخالف هستید و فکر می کنید که به اشتباه نماینده هویت واقعی شماست، ممکن است دچار نارسایی جنسیتی شده باشید. این مقاله به بررسی علائم نارسایی جنسیتی و تشخیص آن در نوجوانان و بزرگسالان می پردازد.

علائم نارسایی جنسیتی در کودکان

کودکان از سنین 3 تا 5 سالگی شروع به بیان جنسیت می کنند که در این مدت از نظر اجتماعی و فرهنگی در معرض نقش ها و مسئولیت های جنسیتی قرار می گیرند. با این حال، از آن دوره زمانی، کودکان و نوجوانان مبتلا به نارسایی جنسی ممکن است احساس کنند که جنسیت تعیین شده نشان دهنده آن چیزی نیست که واقعاً هستند.

نارسایی جنسیتی در پسران

کودکانی که در بدو تولد به عنوان فرد مذکر در نظر گرفته می شوند، ممکن است زمانی که با نارسایی جنسیتی زندگی می کنند، با رفتاری زنانه تر به نظر برسند. چنین کودکانی ممکن است از بازی های خشن، کار یدی یا بازی های معمولی که برای پسران جذاب است اجتناب کنند. این کودکان ممکن است اندام تناسلی خود را دافعه توصیف کنند و ممکن است تمایل مکرر به نداشتن آلت تناسلی را ابراز کنند.

نارسایی جنسیتی در دختران

دخترانی که مبتلا به این اختلال هستند، به احتمال زیاد برچسب «Tomboy» می‌خورند. آن ها لباس های معمولی دخترانه مانند لباس و دامن را رد می کنند و به لباس پسران ترجیح می دهند. علاوه بر این، دختری که اختلال جنسیتی را تجربه می‌کند ممکن است از ادرار کردن در وضعیت معمولی خودداری کند و ممکن است عزم خود را برای رشد اندام‌ها و ویژگی‌های جنسی مردانه نشان دهد.

علائم نارسایی جنسیتی در نوجوانان و بزرگسالان

نوجوانانی که نارسایی جنسیتی را تجربه می کنند، تمایل دارند برخی از علائم مشابهی را نشان دهند که کودکان نشان می دهند. به عنوان مثال، آن ها ممکن است بخواهند ویژگی هایی را تغییر دهند که با جنسیتی که احساس می کنند با آن ها همسوتر هستند، مطابقت ندارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در بزرگسالان، همان ناراحتی معمولاً با ویژگی های ظاهری فیزیکی و انتظارات جنسیتی تجربه می شود. بزرگسالان اعتقاد بیشتری نسبت به هویت جنسیتی نشان می‌دهند. و معمولاً مطمئن‌تر هستند که هویت جنسیتی ظاهری آن ها با ماهیت واقعی آن ها مطابقت ندارد. بزرگسالانی که نارسایی جنسیتی را تجربه می‌کنند ممکن است نیاز مبرمی به رهایی از ویژگی‌های فیزیکی جنسیت تعیین‌شده خود احساس کنند، مانند:

  • موی صورت
  • سینه ها
  • صدای سبک
  • دستگاه تناسلی

تشخیص نارسایی جنسیتی در کودکان

نحوه تشخیص نارسایی جنسیتی

طبق DSM-5، زمانی که کودک به مدت شش ماه نسبت به ظاهر بیرونی یا فعالیت های مرتبط با جنسیت تعیین شده خود بیزاری می کند، این می تواند نشان دهنده نارسایی جنسیتی باشد. اگر کودک مذکور حداقل شش مورد از ویژگی‌های زیر را نشان دهد که می‌تواند واجد شرایط تشخیص نارسایی جنسیتی باشد:

  • صرار شدید بر این که آن ها از جنسیت دیگری هستند یا این که ترجیح می دهند جنسیت دیگری داشته باشند
  • برای فرزندان دختر یا پسر، تمایل به پوشیدن لباس های متقابل یا پوشیدن لباس های مناسب برای جنسیت مورد علاقه آن ها
  • ایفای نقش در فانتزی ها یا نقش های ساختگی در جنسیت دلخواهشان
  • ترجیح برای ابزارها یا اسباب بازی هایی که معمولاً به جنسیت مورد علاقه آن ها نسبت داده می شود
  • انتخاب همبازی هایی از جنسیتی که احساس می کنند با آن ارتباط بیشتری دارند
  • شدیداً در آرزوی ویژگی های فیزیکی و جنسی جنسیتی که به سمت آن گرایش دارند
  • احساسات آن ها نسبت به جنسیت دیگر کافی است تا بر روابط اجتماعی، مدرسه ای یا دیگر آن ها تأثیر بگذارد

تشخیص نارسایی جنسیتی در نوجوانان و بزرگسالان

انتظار می رود مانند کودکانی که با نارسایی جنسیتی سروکار دارند، یک نوجوان یا بزرگسال احساس نارضایتی از جنسیت تعیین شده خود را برای یک دوره حدود شش ماهه در خود داشته باشد. در این مدت، قبل از تشخیص نارسایی جنسیتی، باید هر دو ویژگی زیر را مشاهده کرد:

  • نوجوانان و بزرگسالان ممکن است بخواهند خصوصیات جنسی خود را به دلیل عدم تطابق با جنسیت با تجربه خود از دست بدهند.
  • اشتیاق شدید برای ویژگی های جسمی و جنسی جنسیت مورد علاقه خود
  • مایل به این که بخشی از جنسیت بیان شده آن ها باشد
  • تمایل به درمان
  • و یا به روش هایی که برای جنسیت بیان شده آن ها در نظر گرفته شده است

این خواسته ها مانع عملکرد عادی روزانه آن ها است. آن ها تفاوت بین ویژگی‌هایی که بلوغ به همراه خواهد داشت و تحولاتی که معمولاً در مورد جنسیت ترجیحی آن ها امیدوار هستند.

تشخیص های افتراقی

در برخی موارد، علیرغم بروز علائم قابل مشاهده در نارسایی جنسی، فرد ممکن است در شرایط متفاوتی زندگی کند.ذشرایطی که شباهت های خاصی با نارسایی جنسی دارند عبارتند از:

اتوژینفیلیا

وضعیتی که در آن مرد از نظر جنسی به خود به عنوان یک زن علاقه مند می شود

اختلال بدشکلی بدن

وضعیتی که در آن فرد به نقص های درک شده در ظاهر خود توجه می کند

بین‌جنس‌گرایی

ممکن است یک فرد در نتیجه اینترسکس بودن، جنسیت دیگری را بیان کند. با این حال، همه افراد اینترسکس با نارسایی جنسیتی زندگی نمی کنند.

اسکیزوفرنی

در برخی موارد، فرد ممکن است دچار هذیان هایی باشد که باعث می شود به سمت جنسیت دیگر گرایش پیدا کند.

ترنس وستیسم (Transvestism)

جایی که فرد فقط لباس متقابل را انتخاب می کند. آن ها اعتقاد قوی به جنسیت دیگر ندارند.

پارافیلیا

فرد ممکن است تمایلات یا رفتارهای جنسی داشته باشد که برای زندگی روزمره او ناراحت کننده باشد. این با نارسایی جنسیتی قابل تعویض نیست.

مدیریت پریشانی عاطفی

پریشانی عاطفی زیادی اغلب همراه با فردی است که نارسایی جنسیتی را تجربه می کند. بنابراین باید اقداماتی برای کمک به مدیریت آن پریشانی انجام شود. اقدامات زیر ممکن است برای مراقبت از فردی که با نارسایی جنسیتی زندگی می کند اتخاذ شود.

روان درمانی

صحبت کردن با یک متخصص برای کشف هویت جنسی خود به ویژه برای کودکان مهم است. این در مورد نوجوانانی نیز صادق است که باید نارسایی جنسیتی تحمل کنند. بزرگسالان همچنین از درمان بهره مند خواهند شد تا به آن ها کمک کند احساس راحتی بیشتری در بیان هویت و جنسیت خود داشته باشند. روان درمانی همچنین به مقابله با سایر چالش های سلامت روان مانند افسردگی که ممکن است با نارسایی جنسیتی همراه باشد، کمک خواهد کرد.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا