چگونه ADHD در کودکان و بزرگسالان درمان می شود؟

اختلالات روانی می تواند در همه سنین اتفاق بیفتد. این که شما بگویید یک سری مشکلات فقط در دوران کودکی است اشتباه کرده اید. هر کدام از ما در طول زندگی دچار مشکلاتی می شویم. یکی از آن ها ADHD در کودکان و بزرگسالان است. در مقاله های قبل گفتیم که این اختلال بیش فعالی در دختران چه ویژگی خاصی دارد. حتی ما اشاره کردیم که عدم درمان باعث چه نوع آسیب هایی از کودکی تا بزرگسالی می شود. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارند. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. متاسفانه برخی افراد قبل از مشورت با پزشک درمان خودسرانه ای را شروع می کنند. این نوع درمان می تواند آسیب های مختلفی را وارد کند. البته اختلالات جسمانی نیز می توانند زمینه ساز اختلالات روانی باشند.

برای مثال بیماری های که از طریق حوادث ایجاد می شوند مانند تصادفات یا سو استفاده های جنسی می توانند اختلالات روانی را به همراه داشته باشند. اختلالات روانی اگر درمان نشوند می توانند خطرناک باشند. بنابراین بهتر است افراد قبل از تشدید اختلالات آن ها را درمان کنند. درمان از طریق روان شناسان و روانپزشکان انجام می شود. ما در ادامه می خواهیم ببینیم که روش ها برای درمان ADHD در کودکان و بزرگسالان چگونه است؟ در ادامه می خواهیم بیش فعالی و ارتباط آن با داروها را بدانیم.

شرایط مختلف زندگی افراد و ADHD در کودکان و بزرگسالان

چگونه ADHD در کودکان و بزرگسالان درمان می شود؟

متاسفانه به علت شرایط مختلف در زندگی هر فرد اختلالات روانی ممکن است به وجود بیاید. برخی افراد هستند که ثروتمند یا شاید قدرتمند تربن افراد هم باشند اما به علت اختلافات خانوادگی دچار مشکلات روانی شوند. در طول سالیان گذشته افراد مشهوری زیادی وجود داشته‌اند که اختلالات مختلف روانی را تجربه کرده اند.  ADHD در کودکان و بزرگسالان: آنچه باید بدانید موضوعی است که می خواهیم در ارتباط با آن با شما صحبت کنیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه ADHD در کودکان و بزرگسالان درمان می شود؟ صحبت کنیم.

هیچ درمان قطعی برای ADHD برای کودکان و بزرگسالان  وجود ندارد

شاید سخت باشد که بفهمیم هیچ درمانی برای ADHD وجود ندارد. اما، علائم را می توان با موفقیت مدیریت و درمان کرد. با درمان مناسب، می‌توانید انتظار داشته باشید که پیشرفت‌هایی در عملکرد تحصیلی یا کاری خود مشاهده کنید و همچنین ممکن است متوجه بهبود روابط، اعتماد به نفس و عزت نفس خود شوید. اگر چه درمان ADHD اغلب با داروهای تجویزی همراه است. اما این تنها درمان موجود نیست. درمان، تسهیلات ویژه، آموزش مهارت‌های اجتماعی و تغییر سبک زندگی نیز می‌تواند به کاهش علائم ADHD کمک کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در واقع، مطالعات نشان داده اند که موثرترین راه برای درمان ADHD ترکیبی از دارو و مداخلات رفتاری است.

دارو

دارو درمانی رایج ترین درمان ADHD است. اگر برای شما یا فرزندتان دارو تجویز شده است، مهم است که علائم خود را تحت نظر داشته باشید و هرگونه عوارض جانبی را گزارش دهید. با این اطلاعات، پزشک شما می تواند نسخه را تا زمانی که دوز درمانی مناسب پیدا کند، تنظیم کند. دو گروه اصلی دارو برای درمان ADHD برای کودکان و بزرگسالان  محرک ها و غیر محرک ها هستند.

محرک ها

تجویز یک محرک برای فردی که بیش فعال است ممکن است غیر منطقی به نظر برسد. اما محرک ها بیش فعالی و تکانشگری را کاهش داده و توجه را افزایش می دهند. محرک های رایج عبارتند از:

  • آدرال (آمفتامین و دکستروآمفتامین)
  • کنسرتا (متیل فنیدیت طولانی مدت)
  • دگزدرین (دکستروآمفتامین)
  • فوکالین (دکس متیل فنیدات)
  • متادات (متیل فنیدات هیدروکلراید)
  • ریتالین (متیل فنیدات)

غیر محرک ها

چگونه ADHD در کودکان و بزرگسالان درمان می شود؟

در حالی که محرک‌ها معمولاً اولین دارویی هستند که برای درمان ADHD تجویز می‌شوند. گاهی اوقات ممکن است از یک غیرمحرک به جای آن استفاده شود. اگر شما یا فرزندتان عوارض جانبی منفی با داروهای محرک داشته باشید یا نگرانی در مورد سوء استفاده از محرک‌ها وجود داشته باشد، ممکن است انتخاب شود. گاهی اوقات پزشک ممکن است هم یک محرک و هم غیرمحرک تجویز کند. نمونه هایی از داروهای غیر محرک عبارتند از:

  • استراترا (اتوموکستین)
  • Wellbutrin XL (بوپروپیون هیدروکلراید)
  • Guanfacine (Intuniv)
  • کلونیدین (کاتاپرس)
  • کلبری (ویلوکسازین)

استراتژی های رفتاری

محیط نقش بزرگی در مدیریت علائم ADHD برای کودکان و بزرگسالان ایفا می کند. یک محیط سازمان‌یافته و بدون ساختار می‌تواند علائم را بدتر کند. از سوی دیگر، یک محیط ساختاریافته، نامرتب و قابل پیش‌بینی می‌تواند کمک زیادی کند. در این جا چند نمونه از استراتژی های رفتاری که برای کودکان و بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی کار می کنند آورده شده است:

ایجاد روال‌ها

داشتن روال‌های ساده و قابل پیش‌بینی در طول روز به این معنی است که کارهای ضروری بدون هراس در آخرین لحظه انجام می‌شوند. یک روتین سالم صبح، بعد از ظهر و عصر ممکن است اقدامات لازم برای انجام وظایف را مشخص کند.

ایجاد چک لیست

برای هر فرآیند چند مرحله ای که پیچیده یا استرس زا به نظر می رسد، می توان یک چک لیست تهیه کرد. این به عنوان یک کمک حافظه عمل می کند و به شما یا فرزندتان کمک می کند تا احساس سازماندهی کنید. برای مثال، ممکن است چک لیستی را به درب ورودی بچسبانید که تمام چیزهایی را که شما یا فرزندتان برای آن روز نیاز دارید فهرست کنید.

استفاده از تایمر

برای کمک به شما یا فرزندتان در توجه به تکالیف یا پروژه کاری، یک تایمر را برای 15 دقیقه تنظیم کنید (که نشان دهنده زمان اختصاصی تمرکز است). وقتی زنگ زد، یک مینی بریک داشته باشید و دوباره تایمر خود را تنظیم کنید.

تنظیم آلارم

چگونه ADHD در کودکان و بزرگسالان درمان می شود؟

می‌توانید زنگ‌هایی را تنظیم کنید تا به شما یا فرزندتان یادآوری کنند که دارو مصرف کنید یا خانه را ترک کنید. هشدارها می توانند نیرومند باشند. زیرا نیاز به یادآوری دیگران را کاهش می دهند.

ایجاد نمودار

اگر رفتار یا عادتی وجود دارد که می خواهید در روز خود بگنجانید، نموداری با روزهای هفته بسازید. هر بار که این رفتار را انجام می دهید – مثلاً مسواک می زنید – یک پاداش دریافت می کنید. هم کودکان و هم بزرگسالان این کار را ارزشمند می دانند و به عنوان یک یادآوری و انگیزه برای انجام کار عمل می کند.

استفاده از برنامه ریزی

استفاده از برنامه ریز به درک گذر زمان و آنچه برای آن روز برنامه ریزی شده است کمک می کند و ضرب الاجل ها را مشخص می کند. مانند زمانی که تکالیف باید تحویل داده شوند.

آموزش والدین و ADHD برای کودکان و بزرگسالان

برخی از والدین احساس می کنند که اگر به آموزش نیاز داشته باشند به نوعی به عنوان والدین “شکست” خورده اند، اما اینطور نیست. آموزش والدین به والدین کودکان مبتلا به ADHD مهارت هایی را می آموزد تا رفتار فرزندان خود را در خانه مدیریت کنند. آموزش والدین حمایت عاطفی را ارائه می دهد و در عین حال تکنیک های نظم و انضباط خاصی را نیز آموزش می دهد که ثابت شده است در کاهش مشکلات رفتاری در کودکان مبتلا به ADHD موثر است. والدین اغلب یاد می‌گیرند که چگونه قوانین روشنی وضع کنند، با پیامدهای ثابت دنبال کنند و ساختار بیشتری را در روز فرزندشان ایجاد کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

چگونه ADHD در کودکان و بزرگسالان درمان می شود؟

والدین همچنین راهبردهای اصلاح رفتار را یاد می گیرند. مانند نحوه استفاده از سیستم های پاداش برای ایجاد انگیزه در کودکان برای انجام کارهای خانه و تکالیف. آن ها یاد می گیرند که چگونه پیامدهای طبیعی و منطقی را به شیوه ای مؤثر اعمال کنند.

آموزش مهارت های اجتماعی

مهارت های اجتماعی اغلب می تواند مشکلاتی را برای افراد مبتلا به ADHD ایجاد کند. علائم ADHD می تواند منجر به رفتاری شود که بی ادبانه به نظر می رسد. مثلاً متوجه نشدن نشانه‌های غیرکلامی ظریف، قطع کردن تکان‌دهنده سخنران یا نگاه نکردن به بیرون از پنجره زمانی که کسی صحبت می‌کند. مثال دیگر عبور از مرزهای فیزیکی با نزدیک شدن بیش از حد به افراد است.

هیچ یک از این رفتارها برای بی ادبی عمدی انجام نمی شود و خانواده و دوستان نزدیک این را درک می کنند. با این حال، دوست یابی، ADHD برای کودکان و بزرگسالان، عملکرد خوب در محل کار، یا قرار ملاقات بدون ایجاد مهارت های اجتماعی جدید می تواند سخت باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

آموزش مهارت های اجتماعی ممکن است به عنوان بخشی از درمان شناختی رفتاری (CBT) باشد. درمان ممکن است در یک محیط گروهی یا با یک درمانگر فردی انجام شود، یا یک مربی ADHD ممکن است مهارت های اجتماعی را آموزش دهد.

تحقیقات نشان داده است که درمان شناختی رفتاری برای افرادی که مبتلا به ADHD هستند موثر است. نکته مهم، این است که به شرم و عزت نفس پایین که بر بسیاری از افراد مبتلا به ADHD تأثیر می گذارد نیز کمک می کند. کار با یک مشاور یا درمانگر می تواند راهی مفید برای رسیدگی به مسائلی باشد که از زندگی با ADHD ناشی می شود. از جمله از دست دادن شغل و مسائل مربوط به روابط.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا