چرا سلامت روان کودکان به یک مسئله ملی تبدیل شده است؟

سلامت روان کودکان یک موضوع بسیار مهم است. خانواده ها نقش اساسی و مهمی در تربیت فرزندان دارند. این نوع تربیت باید به گونه ای باشد که نیاز های فرزندان مدیریت شود. خیلی از اوقات ما خانواده هایی را می بینیم که به فرزندان خود تندخویی می کنند. در واقع آن ها این عقیده را دارند که با تنبیه بدنی باید فرزندان خود را تربیت کنند. اما متاسفانه این فرآیند باعث آسیب به سلامت روان کودکان می شود.

گاهی اوقات ما خیلی از افراد را در جامعه می بینیم که حتی در بهترین شرایط هم ناامید هستند. این موارد می تواند به علت فشار های زیادی در کودکی باشد. پزشکان و روان شناسان می گویند که دوران کودکی بسیار مهم و حیاتی است. متاسفانه خیلی از افراد و پدر مادران به این دوره اهمیتی نمی دهند. کوچک ترین حرکت یا رفتار اشتباهی می تواند آینده کودک را دچار مشکل کند. یکی از رفتارهایی که در سلامت روان کودک بسیار تاثیر گذار است نظم و انضباط سخت توسط والدین است. نظم و انضباط بسیار عالی است اما تا حد تعادل خودش. در ادامه می خواهیم ببینیم که چرا سلامت روان کودکان به یک مسئله ملی تبدیل شده است؟ چگونه است؟

رفتار در خانواده و سلامت روان کودکان

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چرا سلامت روان کودکان به یک مسئله ملی تبدیل شده است؟

نظرات پزشکی در مورد سلامت روان کودکان

گروه های پزشکی پیشرو در زمینه سلامت روان کودکان و نوجوانان وضعیت اورژانسی اعلام کرده اند. بیش از 140000 کودک در سراسر کشور های مختلف یکی از والدین یا مراقب خود را به دلیل کووید-19 از دست داده اند که می تواند برای سلامت روان آن ها مخرب باشد. کارشناسان از دولت می خواهند که بودجه مراقبت های بهداشت روانی کودکان را افزایش دهد.  و برنامه هایی را با هدف کاهش خودکشی جوانان تقویت کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کووید-۱۹ ممکن است تأثیر زیادی بر سلامت جسمانی کودکان نداشته باشد، اما اثرات موج‌دار آن بر سلامت عاطفی آن‌ها آسیب وارد کرده است. به همین دلیل است که گروه‌های پزشکی پیشرو اخیراً وضعیت اضطراری ملی در سلامت روان کودکان و نوجوانان اعلام کردند.

بیانیه مشترک آکادمی اطفال، آکادمی روانپزشکی کودکان و نوجوانان، و انجمن بیمارستان کودکان اشاره می کند که سلامت روانی کودکان در دهه گذشته بدتر شده است. خودکشی دومین عامل مرگ و میر در بین افراد 10 تا 24 ساله است

استرس ناشی از بیماری همه گیری و سلامت روان کودکان

اما با ادامه استرس ناشی از بیماری همه گیر به تشدید این مشکلات،  کارشناسان می گویند سلامت روان کودکان اکنون در بحران است. استرس همه گیری به کودکان آسیب می رساند. وقتی آمار را مشاهده می کنید، به راحتی می توانید متوجه شوید که چرا کارشناسان زنگ خطر را در مورد بدتر شدن وضعیت سلامت روان کودکان به صدا در می آورند.

نزدیک به یک سوم والدین می گویند که فرزندشان در حال حاضر از سلامت روانی یا عاطفی بدتری نسبت به قبل از همه گیری برخوردار است. اضطراب و افسردگی در میان جوانان در سراسر جهان میزان پیش از همه گیری آن ها را دو برابر کرده است.  برخی کشورها در اوایل همه گیری، در مقایسه با سال 2019، جهش چشمگیر 51 درصدی را تجربه کرده اند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کارشناسان می گویند که تغییرات گسترده سبک زندگی در طول همه گیری برای کودکان بسیار استرس زا بوده است. «در طول همه‌گیری، کودکان با چالش‌های زیادی مواجه شده‌اند. در بهترین شرایط، جوانان درجاتی از انزوا و اختلال در یادگیری را تجربه کرده‌اند.  سارا ادواردز، استادیار و مدیر پزشکی بخش روانپزشکی کودکان و نوجوانان در بیمارستان کودکان دانشگاه مریلند می‌گوید: نوجوانان به‌ویژه با اختلال در روال‌های روزمره و عدم تعامل اجتماعی با همسالان دست و پنجه نرم کرده‌اند.

نظریات درباره سلامت روان کودکان

«نوجوانان وظیفه رشدی دارند که از والدین خود جدا شوند و مستقل تر شوند. آن ها قرار است در حال ایجاد روابط خارج از خانواده خود باشند و بیماری همه گیری در این امر دخالت کرده است. یکی دیگر از عوامل بدتر شدن سلامت روان کودکان، استرسی است که والدین و مراقبان آن ها در طول این بیماری همه گیری تجربه کرده اند. ایلان شاپیرو، MD، FAAP، مدیر پزشکی آموزش بهداشت و سلامت در خدمات بهداشتی AltaMed خاطرنشان می کند که تماشای “مرگ افراد به علت وجود بیماری COVID-19 آسیب های زیادی به کودکان می رساند” یا ضربه عاطفی بزرگی برای یک جوان است. او توضیح می‌دهد: «مشاهده این‌که چقدر نگران مسائل مالی هستند، از بین رفتن آن ها و تجربه گرسنگی به دلیل از دست دادن شغل، ویرانگر است.

مرگ والدین و مراقبان چه تاثیری بر سلامت روان کودکان دارد؟

افزایش نرخ کودکانی که با یتیمی مواجه می شوند، بحران سلامت روان جوانان را بیشتر می کند. بیش از 140000 کودک بین 1 آوریل 2020 تا 30 ژوئن 2021 مرگ والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ را تجربه کردند. چنین فقدان قابل توجهی می تواند تأثیر عمده ای بر سلامت روان و رفاه کلی کودک داشته باشد، چه در عواقب فوری و چه پس از آن. دکتر ادواردز خاطرنشان می کند که شرایط مربوط به مرگ بسیاری از والدین و مراقبان در اثر کووید-19 – از جمله فوت ناگهانی و ناتوانی خانواده در صحبت یا ملاقات با آن ها در بیمارستان – می تواند کودکان را در معرض خطر غم و اندوه آسیب زا در دوران کودکی قرار دهد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

دکتر ادواردز می‌گوید: «این زمانی است که کودک به دلیل واکنش استرس‌زای آسیب‌زا که دارد، قادر به انجام وظایف معمول سوگواری نیست. این جوانان نمی توانند از ماهیت آسیب زا در مورد نحوه مرگ عزیزشان عبور کنند، آن ها افکار و خاطرات ترسناکی در مورد نحوه مرگ مراقب دارند و ممکن است از خاطرات یا صحبت در مورد مراقب خودداری کنند. هنگامی که یک مراقب یا والدین می میرد، کودکان نیز ممکن است در  ذعن خود دچار اختلالاتی شوند. دکتر دوماس می گوید که این به نوبه خود می تواند تأثیر فوق العاده ای بر سلامت روان آن ها داشته باشد.

افسردگی و مشکلات سلامت روان کودکان به علت از دست دادن والدین

به طور کلی، کودکانی که از دست دادن والدین را تجربه کرده‌اند نه تنها در معرض خطر بیشتری برای بسیاری از مسائل بهداشت روانی مانند افسردگی، اضطراب، شکایات جسمی و اختلال استرس پس از سانحه هستند، بلکه ممکن است پیامدهای منفی طولانی‌مدتی نیز داشته باشند که بر موفقیت تحصیلی تأثیر بگذارد. او می گوید، رفتارهای مخاطره آمیز جنسی و عزت نفس.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

توجه به این نکته مهم است که کودکان رنگین پوست در مقایسه با همتایان سفیدپوست خود نرخ نامتناسب بالای مرگ و میر مراقبین بر اثر کووید-19 را تجربه کرده اند. ما باید مطمئن شویم که اگر یک بیماری همه گیر دیگر وجود داشته باشد، شبکه های ایمنی در محل وجود داشته باشد و حمایت بیشتری برای جوامع آسیب پذیری که بیشتر به آن نیاز دارند وجود داشته باشد. دکتر شاپیرو می گوید: ما باید بیشتر برای محافظت از آینده کشورمان تلاش کنیم.

حمایت از سلامت روان کودکان

در پاسخ به وضعیت اضطراری بهداشت روانی کودکان، انجمن روانشناسی منبع جدیدی با توصیه‌های مبتنی بر شواهد برای راه‌هایی برای حمایت از رفاه کودکان ارائه کرده است. کارشناسان می گویند،  این تنها اولین قدم از بسیاری از مواردی است که باید برای کمک به کودکان در بهبود آسیب های ناشی از بیماری همه گیر برداشته شود.

«برای مقابله با بحران سلامت روان جوانان، ما به یک ذهنیت بزرگ و مثبت نیاز داریم. سازمان‌های دولتی [در] سطوح محلی، ایالتی و ملی؛ ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی؛ مدارس؛ دکتر دوماس می گوید و والدین باید برای بهبود رفاه جوانان ما با یکدیگر همکاری کنند. دکتر شاپیرو می گوید که افزایش بودجه حمایت از سلامت روان در کاهش نابرابری میان کودکان رنگین پوست موثر خواهد بود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

دکتر شاپیرو می گوید: ما به بودجه مناسب برای منابع سلامت روان در جوامع مختلف نیاز داریم. ما به گفتگوهای بیشتری با سیاست گذاران در مورد رسیدگی به نیازهای کودکان در سن مدرسه و خط لوله ای برای تولید کارشناسان بهداشت روانی کودکان بیشتر نیاز داریم.” سازمان های مراقبت های بهداشتی همچنین می توانند اقدامات بیشتری را برای بهبود سلامت عاطفی کودکان انجام دهند.

دکتر دوماس می‌گوید: «سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند دسترسی به پزشکی از راه دور را بهبود بخشند، با اطفال ادغام کنند.

پیشرفت در سلامت روان کودکان

اما در حالی که منتظر پیشرفت‌هایی در مقیاس بزرگ هستیم، والدین و مراقبان می‌توانند از هم‌اکنون کمک به کودکان را در سطح فردی، با دریافت حمایت از سلامت روان در زمانی که به آن نیاز دارند، شروع کنند.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا