مزایا و معایب روان درمانی گروهی

یکی از نکات مهم در روان شناسی درمان افراد است. طبیعتاً نوع روش های درمانی در هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. همه ما می دانیم که روان شناسی شامل دو بخش می شود یک بخش مشاوره و دیگری بحث روان درمانی و استفاده از دارو برای کمک به افراد است. در بحث مشاوره روش های بسیاری وجود دارد که ممکن است به افراد در زمینه های مختلف کمک کند. برای مثال یکی از این روش ها استفاده از گروه درمانی است. درمان های مثل خانواده درمانی هم وجود دارد. گروه درمانی می تواند از اشخاص مختلف تشکیل شده باشد. در ادامه می خواهیم ببینیم که مزایا و معایب روان درمانی گروهی چگونه است. یک سری از تعاریف در روان شناسی برای رفتار های دفاعی است.

در واقع این تعاریف برای زمانی است که اگر شما یا فردی دچار مشکل شوید بدانید چگونه آن را مدیریت کنید و از خود دفاع کنید. برخی از تعاریف هم برای پیشگیری هستند. یکی از نکاتی که روان شناسان به آن اشاره دارند این است که هر فردی بتواند قبل از این که آیا علائم در او تشدید پیدا کنند خود را درمان کند. هر اختلالی می تواند به علت یک اتفاق ناگوار به وجود آمده باشد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با مزایا و معایب روان درمانی گروهی صحبت کنیم.

روان درمانی گروهی می تواند تجربه ای جذاب و مفید باشد

مزایا و معایب روان درمانی گروهی

روان درمانی گروهی می تواند تجربه ای جذاب و مفید برای کسانی باشد که تصمیم به شرکت در آن دارند، اما آیا اشکالاتی برای آن وجود دارد؟ این مقاله به مزایا و معایب روان درمانی گروهی می پردازد که به شما این ایده را می دهد که آیا این گزینه مناسب شما است یا خیر.

روان درمانی چیست؟

روان درمانی ممکن است ایده جدیدی برای بسیاری از افراد باشد، به ویژه کسانی که برای اولین بار به دنبال درمان هستند. خوشبختانه، توضیح مفهوم اساسی روان درمانی کاملاً ساده است. مستقیم ترین راه برای تعریف روان درمانی، درمان شرایط روانی از طریق روانشناسی است نه دارو. به دلیل این تعریف روان درمانی، گاهی اوقات به عنوان “گفتار درمانی” نیز شناخته می شود، اما اغلب بسته به شرایط می تواند بسیار بیشتر از صحبت کردن و مشاوره درگیر باشد. روان درمانی می تواند اشکال گوناگونی داشته باشد و برخی از آن ها برای شرایط مختلف مناسب تر از سایرین است. در این جا برخی از انواع روان درمانی است که افراد می توانند از آن ها استفاده کنند:

  • درون فردی
  • روان پویایی
  • شناختی
  • انتقال متمرکز

همه این درمان های مختلف از تکنیک های مختلف روان درمانی استفاده می کنند، که به این ترتیب آن ها از یکدیگر متمایز می شوند. به عنوان مثال، روان درمانی با کمک اسب از اسب به عنوان ابزار اصلی برای درمان بیماران استفاده می کند، که برای خود کاملاً منحصر به فرد است.

برخی از روش ها همچنین ممکن است در سطح فردی مناسب تر باشند

برخی از روش ها همچنین ممکن است در سطح فردی مناسب تر باشند، مانند روان درمانی متمرکز بر انتقال، که برای افرادی که دارای اختلالات شدید شخصیتی هستند طراحی شده است، اما برخی دیگر در زمینه گروهی به ویژه روش هایی که به افسردگی و اضطراب می پردازند بسیار موفق بوده اند. باقیمانده این مقاله به طور مفصل در مورد مزایای روان درمانی گروهی و مضرات ناشی از آن صحبت خواهد کرد.

مزایای روان درمانی گروهی

مزایا و معایب روان درمانی گروهی

روان درمانی گروهی می تواند منبعی عالی برای برخی باشد و پیوستن به آن مزایای متعددی دارد. این ها مزایای اصلی برای انتخاب آن است:

توانایی ارتباط با دیگران

این را بدانید که بسیاری دیگر نیز در موقعیت مشابهی قرار دارند و شما می توانید آرامش بخش باشید زیرا برخی از مشکلات می توانند به نظر برسند که شما تنها هستید. درمان گروهی موفقیت آمیز است زیرا به شما فرصتی برای ملاقات با دیگران می دهد و راهی را برای شما ایجاد می کند که فارغ از درمانگر خود، یک شبکه پشتیبانی ایجاد کنید. صحبت کردن با یک فرد حرفه ای می تواند راهگشا باشد، اما ارتباط با سایر بیماران نیز می تواند اطمینان بخش باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بسته به شخص، توانایی به اشتراک گذاشتن تجربیات در جلسات روان درمانی گروهی می تواند بخشی جدایی ناپذیر از روند درمان و غلبه بر موانع باشد.دمعمولاً این جلسات کوچک و متوسط ​​است، که به همه اجازه می دهد تا افکار خود را به اشتراک بگذارند. اگر گروه ها بسیار بزرگ باشند، صحبت کردن دشوار است و همچنین برای برخی افراد بسیار ترسناک است.

روان درمانی گروهی بدون قضاوت است

روان درمانی گروهی علاوه بر این که می تواند ارتباط برقرار کند، جایی است که می توانید نظر خود را بدون نگرانی از قضاوت کردن بیان کنید، حتی اگر دیگران تجربه مشابه شما را نداشته باشند. نگران شدن در مورد دیگران ممکن است فکر کنند یک مسئله بسیار متداول است که افراد هنگام ارزیابی این که آیا گروه درمانی را امتحان کنند یا نه. در حقیقت، احتمال زیادی وجود دارد که تعدادی از اعضای دیگر نیز نگران همین موضوع باشند، بنابراین شما تنها نیستید.

در روان درمانی گروهی سکوت اشکالی ندارد

گاهی اوقات مواقعی وجود دارد که شما تمایلی به صحبت کردن ندارید یا آمادگی صحبت کردن در مورد موضوعی خاص را ندارید و این کاملاً قابل قبول است. در صورت تمایل به گروه درمانی، اگر مایل به انجام آن نیستید، مکلف به صحبت نیستید. درمانگر شما را مجبور به صحبت نمی کند و همچنین اجازه نمی دهد به شما در انتخاب خودداری از انجام آن احساس ناراحتی کنید. هدف این است که تا آنجا که ممکن است بیماران راحت باشند تا در نهایت احساس کنند در مورد مسائل خود صحبت می کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با این حال، حتی اگر سکوت اشکالی نداشته باشد، به احتمال زیاد اگر نظر خود را بیان کنید، بیشترین سود را از جلسات خود خواهید برد، زیرا قادر خواهید بود برای موقعیت خود اطلاعات مستقیم و سازنده دریافت کنید.

روان درمانی گروهی محرمانه است

تمام جلسات درمانی باید محرمانه باشند. یک نگرانی مشترک در بین بیماران این است که در صورت شروع به روان درمانی گروهی، حریم خصوصی آن ها به خطر می افتد، اما محرمانه بودن بسیار مورد توجه قرار می گیرد به طور جدی.

به طور معمول، یک درمانگر همه موارد را دارد

مزایا و معایب روان درمانی گروهی

در واقع افرادی که روان درمانگر می شوند مواردی که حاوی اطلاعاتی در مورد خط مشی های رازداری و دلایلی است که می تواند محرمانه بودن شما را نقض کند از بین می برند. برای گروه درمانی، این رضایت آگاهانه از اعضای گروه می خواهد که موارد مورد بحث در گروه را خصوصی نگه دارند.

این یک گزینه مقرون به صرفه است

بیشتر اوقات، جلسات درمانی فردی گرانتر از جلساتی است که در محیط گروهی برگزار می شود. دلیل اصلی این که چرا جلسات گروهی معمولاً مقرون به صرفه تر است این است که راهی کارآمد برای انجام آن است – یک درمانگر می تواند همزمان با چندین نفر در همان مدت زمان لازم برای یک فرد کار کند. به عنوان مثال، اگر درمانگر برای جلسات یک نفره، بین 5 نفر 200 دلار هزینه کند، این هزینه برای هر نفر 40 دلار است. با این وجود، حتی اگر درمانگر هزینه ای معادل 75 دلار برای هر عضو گروه دریافت کند، باز هم این مبلغ بیش از نصف هزینه فردی است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

توانایی صرفه جویی در هزینه، روان درمانی گروهی را به گزینه ای جذاب برای بسیاری از افراد تبدیل می کند. برخی حتی ممکن است ارزش بیشتری از یک جلسه فردی داشته باشند زیرا می توانند در مورد مسائل خود با دیگران صحبت کنند و نه فقط با متخصصان.

معایب روان درمانی گروهی

دلایل زیادی وجود دارد که چرا گروه درمانی می تواند یک انتخاب عالی برای شما باشد. با این حال، چند اشکال احتمالی وجود دارد که ممکن است با آن ها رو به رو شوید یا آن را نداشته باشید.

توجه شخصی کمتر

در گروه درمانی، شما می توانید فرصتی برای صحبت کنید، و این تشویق می شود، اما افراد بیشتری در اتاق هستند و زمان محدودی وجود دارد.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا