مقاومت به انسولین ممکن است خطر ابتلا به اختلال افسردگی را افزایش دهد

افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات در دنیای امروزی است. همان طور که می دانید انسولین یک هورمون لازم برای بدن است. روان شناسان اما به این نتیجه رسیده اند که مقاومت به انسولین می تواند اختلال افسردگی را در افراد شدید تر کند. افسردگی آسیب های زیادی به همراه دارد. اما روش های درمانی مختلفی برای افسردگی ارائه شده است. افسردگی برای خانوم ها می تواند در دوران قاعدگی تاثیر گذار باشد. در مقاله های قبل گفتیم که بیماری های روانی چگونه بر ذهن افراد فشار وارد می کند و باعث استرس و اضطراب در آن ها می شود.

در این روز ها بیماری کرونا باعث افزایش این اختلالات روانی شده است. همه ما می دانیم که اختلالات از موارد مختلفی سرچشمه می گیرد. متاسفانه برخی از افراد با وجود داشتن اختلالات درمان نمی شوند. برخی هم آنقدر از این حالت خود راضی هستند که خود را بیمار روانی حساب نمی کنند. بیماری همه گیری به خاطر تاثیر روی ذهن و روان انسان باعث آسیب می شود. اختلالات روانی انواع مختلفی دارند که برخی از آن ها را می شناسید. در ادامه می خواهیم ببینیم که مقاومت به انسولین ممکن است خطر ابتلا به اختلال افسردگی را افزایش دهد

مقاومت به انسولین و تاثیرات بر ذهن آن ها

مقاومت به انسولین ممکن است خطر ابتلا به اختلال افسردگی را افزایش دهد

یکی از نکاتی که باید بدانید این است که در این دوره روی ذهن خود کنترل داشته باشید. در روان شناسی برای هر امری توضیحاتی داده شده است. در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با  مقاومت به انسولین ممکن است خطر ابتلا به اختلال افسردگی را افزایش دهد، صحبت کنیم.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در مجموع، همه گیری COVID-19 باعث مشکلات زیادی شده است. جهان طی یک سال و نیم گذشته افسردگی بیشتری را تجربه می کند. سوال این است که این علائم افسردگی در مردان و زنان چگونه بر چرخه های زندگی و برنامه ریزی های مختلف تأثیر گذاشته است؟ یا چه کاری می توانید در مورد آن انجام دهید؟

تحقیق درباره مقاومت به انسولین و تاثیر آن بر افسردگی

یک مطالعه اخیر از Frontiers in Neuroscience برای تأثیر استرس همه گیری ایجاد شد. این مطالعه  بررسی موارد مختلفی را نشان داد. محققان 909 جفت دوقلو را بین 26 مارس 2020 و 5 آوریل 2020 مورد بررسی قرار دادند. الکس دیمیتریو، دکتر، متخصص روانپزشکی و Menlo Park Psychiatry & Sleep Medicine می گوید: “برخی از افراد دارای اضطراب بیش از حد دچار چرخه های قاعدگی نامنظم هستند. در حالی که برخی دیگر با افسردگی یا انرژی کم ممکن است کمتر این مشکلات را داشته باشند.”

نظر محققین در ارتباط با این زمینه

دیمیتریو می افزاید: “بیماران مضطرب یا استرس دار من اغلب دارای چیزی مشخص هستند.  من آن را” چرخه های قاعدگی نامنظم “می نامم.

مطالعاتی در ارتباط با مقاومت به انسولین در زنان افسرده

مقاومت به انسولین ممکن است خطر ابتلا به اختلال افسردگی را افزایش دهد

یک مطالعه اخیر نشان داد که استرس مرتبط با بیماری همه گیر با مقاومت به انسولین برای افرادی که این مشکل را دارند مرتبط است. هورمون‌هایی مانند کورتیزول و پروژسترون می‌توانند باعث ایجاد این بی‌نظمی‌ها در هنگام نوسان سطح شوند. در برخی موارد، مدیریت استرس و تنظیم مقاومت به انسولین می تواند از طریق تنظیم سبک زندگی دست به دست هم دهد.

مقاومت به انسولین و افسردگی

مقاومت به انسولین با افزایش خطر افسردگی مرتبط بود. شرکت کنندگانی که در 2 سال اول مطالعه به پیش دیابت مبتلا شده بودند، 2.66 برابر خطر ابتلا به اختلال افسردگی اساسی را با پیگیری 9 ساله نشان دادند. این تحقیق از ارزش بررسی حساسیت به انسولین بیماران برای مدیریت این خطرات سلامت حمایت می کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اثرات منفی مقاومت به انسولین بر سلامت جسمی مدتهاست مورد بحث قرار گرفته است. یک مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی روانپزشکی نشان داد که مقاومت به انسولین با بیش از دو برابر خطر ابتلا به اختلال افسردگی اساسی مرتبط است. تحقیقات همچنان نشان می دهد که چگونه شرایط سلامت جسمی مزمن با افسردگی مرتبط است، بنابراین حمایت از سلامت روان مورد نیاز است.

درک تحقیق برای مقاومت به انسولین

این مطالعه  در هلند با 601 شرکت‌کننده در سنین 18 تا 65 سال، بدون هیچ‌گونه سابقه قبلی افسردگی یا اضطراب، بر اساس معیارهای DSM-IV انجام شد. محققان دریافتند که ایجاد مقاومت به انسولین، بر اساس سطوح گلوکز ناشتا در طی 2 سال، پیش‌بینی کننده اختلال افسردگی اساسی جدید است. در حالی که نسبت بالای تری گلیسیرید به HDL برای سطوح کلسترول و دور کمر بالا تأثیر قابل‌توجهی بر افسردگی ندارد.

این یافته‌ها از ارزش بررسی حساسیت به انسولین بیماران حمایت می‌کند. اما محدودیت این مطالعه این است که محدود به شرکت‌کنندگانی بود که هلندی صحبت می‌کردند. بنابراین نمونه‌های متنوع‌تر ممکن است بینش‌های بیشتری را به همراه داشته باشد.

مدیریت خطر افسردگی

دکتر هارپریت ناگرا، روانشناس دارای مجوز، محقق بالینی، و معاون علوم رفتاری در One Drop، می گوید: «در ادبیات به خوبی ثابت شده است که افراد مبتلا به دیابت، T1D، T2D و [دیابت بارداری] زندگی می کنند، بیشتر در معرض خطر افسردگی و اضطراب هستند.»

ناگرا توضیح می‌دهد که چنین تحقیقاتی به تأکید بر نیاز به حمایت بهتر از سلامت روان در میان افرادی که مقاومت به انسولین دارند، کمک می‌کند. زیرا به زمان، انرژی و توجه نیاز دارد. پس از دریافت تشخیص دیابت به دلیل مقاومت به انسولین، ناگرا نشان می دهد که چگونه ممکن است دچار پریشانی دیابت و فرسودگی دیابت شوند. او می‌گوید: «درک دلایل افزایش خطر چالش‌های سلامت روان برای درک چگونگی درمان مؤثر سلامت روان افراد مبتلا به دیابت ضروری است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در حالی که یک فرد ممکن است در معرض خطر بیشتری برای افسردگی باشد، مدیریت کافی اما “نه کامل” می تواند این خطر را مهار کند.  ناگرا توضیح می دهد: «در حالی که ممکن است یک فرد در معرض خطر بیشتری برای افسردگی باشد، مدیریت کافی اما «نه کامل» می تواند این خطر را مهار کند. این بدان معناست که تا زمانی که تلاش برای بهبود رفتارهای سبک زندگی که باعث کاهش پریشانی مرتبط با دیابت می شود (مانند فعالیت بدنی، تغذیه مناسب، و خود مدیریتی مداوم دیابت) انجام شود، می توان اختلالات افسردگی را مدیریت کرد. اما عوامل ژنتیکی نقش متمایزتری ایفا می کنند. هنوز هم می‌توان به فردی که در معرض خطر ژنتیکی بالاتری برای ابتلا به اختلالات افسردگی دیابتی است، ابزارهای لازم برای مبارزه با این بیماری را تا زمانی که مایل به تمرین مداوم آن ها باشد، داد.

مدیریت بیماری ها در افراد دارای مقاومت به انسولین

از آنجایی که مدیریت یک بیماری مزمن می تواند شامل فرسودگی شغلی باشد، ناگرا آن را سفری توصیف می کند که برای هر فرد منحصر به فرد است. ناگرا می‌گوید با توجه به چالش‌های مقاومت به انسولین، ضروری است که افراد به منابع قوی برای مدیریت خطرات سلامت روان مجهز شوند.

او می‌گوید: «با مجموعه‌ای از منابع مناسب برای افراد مبتلا به دیابت، می‌توانیم به مدیریت و حتی پیشگیری از تشدید چالش‌های سلامت روان کمک کنیم.» ناگرا نشان می‌دهد که چگونه چنین تحقیقاتی می‌تواند بحث‌هایی را با افرادی که مقاومت به انسولین را در مورد استفاده از ابزارهای مدیریت استرس دنبال می‌کنند و همچنین در صورت علاقه به ارجاع، کار با یک مربی سلامت یا درمانگر را تحریک کند. این مهم است که به افراد مبتلا به دیابت امیدوار باشیم که مطالعاتی مانند این نشان دهنده خطر بالاتر است. خطر با نتیجه قطعی که اختلال افسردگی رخ می دهد متفاوت است.

مقابله با مقاومت به انسولین

دیوید مریل، MD، دکترا، روانپزشک بزرگسالان و سالمندان و مدیر مرکز سلامت مغز اقیانوس آرام مؤسسه علوم اعصاب اقیانوس آرام در مرکز بهداشت پراویدنس سنت جان، می گوید: «خوانندگان باید توجه داشته باشند که سلامت جسمانی آن ها به طور قابل توجهی بر سلامت روان آن ها تأثیر می گذارد. ایجاد مقاومت به انسولین، احتمال ابتلا به افسردگی را در سال های آینده بیش از دو برابر می کند.

دکتر مریل تاکید می‌کند که مقاومت به انسولین قابل پیشگیری است، و همچنین پس از شناسایی قابل برگشت است. به همین دلیل است که او توصیه می‌کند که پزشکان برای جلوگیری از افسردگی، حساسیت به انسولین بیماران را بررسی کنند.  او می‌گوید: «مقاومت به انسولین در انسان‌ها وجود دارد، ما باید این وضعیت را در اولویت قرار دهیم تا نه تنها از دیابت بلکه از افسردگی نیز جلوگیری کنیم.»

نکته ای در ارتباط با این زمینه

وقتی مشخص شد که بیماران مقاومت به انسولین دارند، باید این وضعیت را در اولویت قرار دهیم تا نه تنها از دیابت بلکه از افسردگی نیز جلوگیری کنیم.

دکتر مریل توضیح می‌دهد: «دیابت خطر ابتلا به افسردگی، زوال عقل، اختلالات قلبی عروقی و عروق مغزی، نوروپاتی، بیماری کلیوی، قطع عضو و سایر پیامدهای زیان‌بار سلامتی را افزایش می‌دهد. دیابت، و حتی شرایط پیش از دیابت مانند مقاومت به انسولین، اثرات منفی قابل توجهی بر سلامت بدن و مغز دارد.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا