مصرف دگزدرین برای درمان ADHD در کودکان

درمان ADHD در کودکان می تواند برای خانواده ها چالش برانگیز باشد. همان طور که می دانید کودکان بیشتر از بزرگسالان انگیزه دریافت اختلالات روانی را دارند. خانواده ها باید سعی کنند از همان ابتدای تولد فرزند با مشاوران و روان شناسان معتبر در ارتباط باشند. اگر این اتفاق نیفتد احتمال مشکلاتی مثل ADHD در دوران بزرگسالی بیشتر خواهد بود. برخی داروها ها می تواند برای ADHD در کودکان مناسب باشد. یکی از این دارو ها دگزدرین است. البته اختلالات جسمانی نیز می توانند زمینه ساز اختلالات روانی باشند.

برای مثال بیماری های که از طریق حوادث ایجاد می شوند مانند تصادفات یا سو استفاده های جنسی می توانند اختلالات وانی را به همراه داشته باشند. اختلالات روانی اگر درمان نشوند می توانند خطرناک باشند. بنابراین بهتر است افراد قبل از تشدید اختلالات آن ها را درمان کنند. درمان از طریق روان شناسان و درمانگر انجام می شود. ما در ادامه می خواهیم ببینیم که مصرف دگزدرین برای درمان ADHD در کودکان چگونه است؟ در ادامه می خواهیم ADHD و ارتباط آن با داروها را بدانیم.

شرایط مختلف زندگی افراد و درمان ADHD در کودکان

مصرف دگزدرین برای درمان ADHD در کودکان

متاسفانه به علت شرایط مختلف در زندگی هر فرد اختلالات روانی ممکن است به وجود بیاید. برخی افراد هستند که ثروتمند یا شاید قدرتمند تربن افراد هم باشند اما به علت اختلافات خانوادگی دچار مشکلات روحی روانی شوند. در طول سالیان گذشته افراد مشهوری زیادی وجود داشته‌اند که اختلالات مختلف روانی را تجربه کرده اند.  ADHD و دارو ها : آنچه باید بدانید موضوعی است که می خواهیم در ارتباط با آن با شما صحبت کنیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با مصرف دگزدرین برای درمان ADHD در کودکان صحبت کنیم.

دگزدرین یک داروی محرک روانی است

دگزدرین یک داروی محرک روانی است که برای درمان اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD) تجویز می شود. دکزدرین مانند سایر داروهای محرک بر روی سیستم عصبی مرکزی اثر می گذارد و تعداد انتقال دهنده های عصبی را در مغز افزایش می دهد. تقویت دو مورد از این انتقال دهنده های عصبی – دوپامین و نوراپی نفرین – به بهبود تمرکز و درمان ADHD در کودکان کمک می کند و بیش فعالی و رفتارهای تکانشی را کاهش می دهد.

دکزدرین نام تجاری دارویی است که به طور کامل از دکستروآمفتامین تشکیل شده است. این دارو به صورت قرص و کپسول به نام Dexedrine Spansule موجود است. قرص دگزدرین کوتاه اثر است و حدود چهار تا شش ساعت موثر است. معمولاً دو یا سه بار در روز مصرف می شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

Dexedrine Spansule با رهش طولانی مدت است و به طور معمول برای هشت تا 12 ساعت موثر است. زمانی که یک کپسول مصرف می شود، اولین دوز آن بلافاصله تاثیر می گذارد و داروی باقیمانده به تدریج آزاد می شود. دو نوع داروی محرک برای درمان ADHD در کودکان استفاده می شود: آمفتامین ها و متیل فنیدات ها. دگزدرین، آدرال و ویوانس آمفتامین هستند. ریتالین و فوکالین بخشی از خانواده داروهای متیل فنیدیت هستند.

تاریخچه این دارو

دکستروآمفتامین یکی از قدیمی ترین داروهای محرک است. در اینجا نگاهی گذرا به تاریخچه آن است:

  • دهه 1930: در اواسط دهه 1930، یک شرکت داروسازی آمریکایی به نام اسمیت، کلاین و فرنچ برای اولین بار محصولی به نام دکزدرین را به بازار عرضه کرد.
  • دهه 1960: ایالات متحده قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن همه داروهای موجود در بازار باید مؤثر و ایمن باشند. سازمان غذا و دارو (FDA) برنامه اجرای مطالعه اثربخشی دارو (DESI) را آغاز کرد که تمام داروهایی را که قبل از سال 1962 در دسترس بودند، ارزیابی کرد. این نامی بود برای وضعیتی که ما اکنون آن را ADHD می نامیم.
  • در سال 1976، Dexedrine Spansule تأیید شد.  قبل از این تاریخ نیز این دارو در دسترس بود اما به طور رسمی تحت استانداردهای تأیید مدرن FDA تأیید نشده بود.
  • دهه 1990: در اوایل دهه 1990، چندین شرکت دکستروآمفتامین تولید می کردند.

اشکال و دوز

قرص دکزدرین کوتاه مدت اثر در دوزهای 5 میلی گرم (میلی گرم) و 10 میلی گرم موجود است. Dexedrine Spansule در کپسول های 5 میلی گرمی، 10 میلی گرمی و 15 میلی گرمی موجود است. پزشک شما از نزدیک با شما همکاری خواهد کرد تا دوز درمانی مناسب را برای درمان ADHD در کودکان یا فرزندتان بیابد. به طور معمول، ابتدا کمترین دوز آزمایش می شود. دوز به تدریج 5 میلی گرم در یک زمان افزایش می یابد تا زمانی که دوزی پیدا شود که به علائم ADHD کمک می کند. دوز های دارو می تواند از 5 میلی گرم تا 40 میلی گرم باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مصرف دگزدرین برای درمان ADHD در کودکان

دکزدرین یک داروی با نام تجاری است. نسخه عمومی دکزدرین دکستروآمفتامین نام دارد. هم قرص‌های کوتاه‌اثر و هم کپسول‌های Dexedrine Spansule در نسخه‌های عمومی موجود هستند. با این حال، برخی از افراد گزارش می دهند که نسخه عمومی به اندازه کافی موثر نیست، یا عوارض جانبی دارند که با دکسدرین نداشتند.

آیا دکزدرین رشد کودک را کند می کند؟

در دهه 1970، این نگرانی وجود داشت که مصرف یک داروی محرک ممکن است رشد کودک را کند یا متوقف کند. از آن جایی که دکزدرین در آن زمان یک داروی معروف درمان ADHD در کودکان بود، مردم اغلب بین دکزدرین و مشکلات رشد کودکان ارتباط برقرار می کنند.

نظر دکتر راسل بارکلی در ارتباط با این زمینه

دکتر راسل بارکلی در کتاب خود تحت عنوان مسئولیت بیش‌فعالی توضیح می‌دهد که: خطر کندی یا توقف رشد به دلیل مصرف داروهای محرک بسیار کمتر از آن چیزی است که در دهه 1970 تصور می‌شد.

زمانی که اعتقاد بر این بود که داروهای محرک ADHD می توانند بر رشد تأثیر بگذارند. به والدین توصیه شد که به فرزندان خود این دارو را بدهند. این بدان معناست که کودکان داروهای خود را طبق تجویز در طول سال تحصیلی مصرف می‌کنند. اما در تعطیلات مدرسه و احتمالاً در تعطیلات آخر هفته استراحت می‌کنند.

نگرانی کمتر در مورد تأثیر  دگزدرین درمان ADHD در کودکان

امروزه نگرانی کمتری در مورد تأثیر  دگزدرین درمان ADHD در کودکان بر رشد وجود دارد، اما ممکن است بخواهید در مورد موضوع تعطیلات دارویی با پزشک فرزند خود صحبت کنید. در حالی که داروهای محرک به عملکرد تحصیلی کمک می کند، به سایر جنبه های زندگی کودک از جمله ارتباط اجتماعی (دوستان و اعضای خانواده) و عملکرد در فعالیت های تفریحی و ورزشی نیز کمک می کند.

پزشکان اغلب قد کودک را در حین مصرف داروی محرک کنترل می کنند. شما و پزشک کودکتان می توانید در مورد فواید و ارزش مصرف دارو در مقابل استراحت، به ویژه برای فرزندتان صحبت کنید.

آیا دکزدرین باعث کاهش وزن می شود؟

دگزدرین می تواند اشتها را سرکوب کند و منجر به کاهش وزن شود. اگر شما یا فرزندتان سعی در حفظ یا افزایش وزن دارید، این می تواند مشکل ساز باشد. اطمینان از دریافت کافی مواد مغذی نیز برای درمان ADHD در کودکان مهم است. خوردن صبحانه قبل از مصرف دارو می تواند مفید باشد. همچنین، برای زمانی که دارو شروع به اتمام کرد، مواد غذایی مناسب را در دسترس داشته باشید. همیشه با پزشک خود صحبت کنید تا او از این مشکل آگاه شود.

اثرات جانبی

برخی از عوارض جانبی رایج دکسدرین عبارتند از:

  • سرگیجه
  • دهان خشک
  • ضربان قلب سریع
  • سردرد
  • بیخوابی
  • از دست دادن اشتها
  • لرزش
  • ناراحتی معده
  • کاهش وزن

چگونه عوارض جانبی داروهای درمان ADHD در کودکان را مدیریت کنیم

برای زنان

مصرف دگزدرین برای درمان ADHD در کودکان

اگر باردار هستید، شیر می دهید یا قصد بارداری دارید با پزشک خود صحبت کنید. دگزدرین ممکن است برای نوزاد متولد نشده خطرناک باشد و شیردهی در حین مصرف این دارو توصیه نمی شود.

تداخلات دارویی

به پزشک خود در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید اطلاع دهید. زیرا ممکن است با دکزدرین تداخل داشته باشند. این شامل داروهای تجویز شده و همچنین درمان های بدون نسخه و طبیعی می شود.

اگر به هر دلیلی نیاز به قطع مصرف دکزدرین دارید، آن را ناگهانی قطع نکنید. برای کمک به کاهش دوز برای به حداقل رساندن یا کاهش عوارض جانبی احتمالی، با پزشک خود صحبت کنید.

آیا دکزدرین هنوز تجویز می شود؟

بله، دکزدرین همچنان هم تجویز می شود. با این حال، این یک داروی قدیمی ADHD در نظر گرفته می شود. این دارو به اندازه داروهای محرک مدرن تر مانند Adderall، Vyvanse و Mydayis به طور گسترده تجویز نمی شود. Mydayis یک نوع آمفتامین با اثر طولانی تر از Vyvanse است.

برخی از افرادی که در گذشته دکزدرین مصرف کرده‌اند به داروی جدید ADHD روی می‌آورند. اما همه این کار را نمی‌کنند. اگر داروی جدیدتر درمان ADHD در کودکان را امتحان کرده‌اید و علائم خود را تسکین نداده‌اید، پزشک ممکن است دکزدرین را تجویز کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مصرف دگزدرین برای درمان ADHD در کودکان

داروها و روش های زایمان جدید همیشه در حال توسعه هستند. این پیشرفت‌های جدید معمولاً به معنای بهبود تجربه و کیفیت زندگی بیمار است.

به عنوان مثال، دکزدرین و ویوانس هر دو شامل دکستروآمفتامین هستند، اما در روش تحویل متفاوت هستند.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا