مراحل عزاداری و غم

هیچ دستورالعملی در مورد چگونگی کنار آمدن با فقدان وجود ندارد و مطمئناً هیچ راه درست یا نادرستی برای عبور از مراحل غم و اندوهی که ممکن است از آن ناشی شود وجود ندارد. عزاداری برای هر یک از ما یک تجربه صمیمی و منحصر به فرد است. اگر شما یا کسی که دوستش دارید در حال فقدان هستید، ممکن است احساسات جدید طاقت فرسا و گیج کننده باشد. حداقل پنج احساس مرتبط با اندوه وجود دارد. این احساس طبیعی و حتی ضروری است. این احساسات گام های رو به جلو در سفر شفا هستند، حتی زمانی که در حال حاضر آن را احساس نمی کنید. در این نوشته از وب سایت همکده می خواهیم مراحل عزاداری و غم  را بیان کنیم. مرکز مشاوره همکده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی را ارائه می کند.

مراحل عزاداری و غم

بهبودی از فقدان ممکن است، اما نیاز به زمان و صبر دارد. حتی اگر زمان مخصوصاً سختی با آن دارید، منابعی مانند گروه‌های مشاوره و حمایت می‌توانند به شما کمک کنند تا زمانی که پنج مرحله غم و اندوه را پشت سر می‌گذارید، کنار بیایید. در تلاش برای درک بهتر فرآیند سوگواری، بسیاری از کارشناسان و محققان سلامت روانی سال ها را به مطالعات فقدانی و احساسات ناشی از آن اختصاص دادند. یکی از این متخصصان الیزابت کوبلر راس، روانپزشک آمریکایی سوئیسی بود. او مدل کوبلر راس، نظریه پنج مرحله غم و اندوه و از دست دادن را ایجاد کرد. کوبلر راس در کتاب خود با عنوان «درباره مرگ و مردن» در سال 1969، پنج واکنش عاطفی رایج به از دست دادن را بررسی کرد:

  • انکار
  • خشم
  • چانه زنی
  • افسردگی
  • پذیرش – پذیرفته شدن

در ابتدا، کوبلر راس از آنها به عنوان “پنج مرحله مرگ” یاد کرد. این به این دلیل بود که او در آن زمان با بیماران لاعلاج کار می کرد و اینها احساسات رایجی بود که آنها در مورد مرگ و میر خود داشتند. سال‌ها پس از اولین کتابش، کوبلر راس مدل خود را به گونه‌ای توسعه داد که انواع دیگر از دست دادن را نیز در بر گیرد. مراحل پنج گانه مرگ به پنج مرحله غم تبدیل شد. این غم می تواند به اشکال مختلف و به دلایل مختلف رخ دهد. هر کس، از هر اقشار و فرهنگ های مختلف، در مقطعی از دست دادگی و اندوهها را تجربه می کند. عزاداری فقط از برخورد با مرگ خود یا مرگ یکی از عزیزان حاصل نمی شود. سوگواری همچنین می تواند در نتیجه یک بیماری، پایان یک رابطه نزدیک یا حتی پایان یک پروژه یا رویا باشد.

نکاتی در مراحل عزاداری و غم

غم و اندوه نیز می تواند ناشی از تغییر واقعی یا درک شده در زندگی شما باشد. به عنوان مثال، نقل مکان به یک شهر، مدرسه یا شغل جدید، انتقال به یک گروه سنی جدید، یا در انزوا ماندن به دلیل یک بیماری همه گیر. به عبارت دیگر، هیچ فهرست نوشته شده ای از دلایل “معتبر” برای سوگواری وجود ندارد. آنچه مهم است این است که چه احساسی دارید. و هیچ احساس درست یا نادرستی در مورد از دست دادن وجود ندارد.

گذر از مراحل غم و اندوه چه احساسی دارد؟

کاوش در پنج مرحله غم و اندوه و از دست دادن می تواند به شما کمک کند تا بفهمید که در چه مرحله ای از سوگ خود هستید و چه احساسی دارید. به طور مشابه، اگر نگران هستید یا می خواهید روند سوگواری شخص دیگری را درک کنید، به یاد داشته باشید که هیچ راهی برای عبور از آن وجود ندارد. هرکسی متفاوت عزاداری می کند. شما می توانید احساسات شدید بسیاری را پشت سر بگذارید یا به ظاهر اصلاً واکنشی نشان ندهید. هر دو پاسخ معتبر هستند و غیر معمول نیستند.

اینکه چقدر برای پیمایش مراحل غم و اندوه صرف می کنید نیز از فردی به فرد دیگر متفاوت است. ممکن است ساعت‌ها، ماه‌ها یا بیشتر طول بکشد تا ضایعه را پردازش کرده و از آن درمان کنید. ممکن است تمام این مراحل غم و اندوه یا به ترتیب ذکر شده در بالا را تجربه نکنید. شما می توانید از یک مرحله به مرحله دیگر عقب و جلو بروید. حتی ممکن است تمام این احساسات را نادیده بگیرید. از دست دادگی خود را به طور کلی متفاوت پردازش کنید. قرار است پنج مرحله غم و اندوه به عنوان یک مرجع در خدمت شما باشد نه به عنوان یک قانون.

انکار از مراحل عزاداری و غم

برای برخی افراد، این ممکن است اولین پاسخ به ضرر باشد. انکار یک مکانیسم دفاعی رایج است. ممکن است به شما کمک کند تا شوک فوری موقعیت آسیب زا را از بین ببرید. به عنوان یک واکنش فوری، ممکن است در ابتدا به واقعیت باخت شک کنید. چند نمونه از این نوع انکار عبارتند از:

  • اگر با مرگ یکی از عزیزانتان روبرو هستید، ممکن است در خیال خود با کسی تماس بگیرید که بگوید اشتباهی رخ داده است و واقعاً هیچ اتفاقی نیفتاده است.
  • اگر با جدایی روبرو هستید، ممکن است خودتان را متقاعد کنید که شریک زندگیتان به زودی از رفتن پشیمان خواهد شد و پیش شما باز خواهد گشت.
  • اگر شغل خود را از دست دادید، ممکن است احساس کنید که رئیس سابق شما پس از اینکه متوجه شد اشتباه کرده است، به شما پیشنهاد می دهد.

پس از اولین واکنش شوک و انکار، ممکن است برای مدتی بی حس شوید. در برخی مواقع، ممکن است احساس کنید که دیگر هیچ چیز برای شما مهم نیست. زندگی همانطور که قبلا می دانستید تغییر کرده است. ممکن است سخت باشد که احساس کنید می توانید ادامه دهید. مرحله اول غم و اندوه یک واکنش طبیعی است که به شما کمک می کند تا از دست دادن را در زمان خود پردازش کنید. با بی حس شدن، به خود زمان می‌دهید تا تغییراتی را که از سر می‌گذرانید با سرعت خود کاوش کنید. انکار یک پاسخ موقتی است که شما را از اولین موج درد عبور می دهد. در نهایت، وقتی مهیا شدید، احساسات و عواطفی که انکار کردید باز ظاهر می شوند و سفر شفابخش شما دوام می یابد.

خشم

یکی از مراحل عزاداری و غم خشم است. گاهی اوقات درد شکل های دیگری به خود می گیرد. به گفته کوبلر راس، درد ناشی از فقدان اغلب تغییر مسیر می دهد. به صورت خشم مشخص می شود. احساس عصبانیت شدید ممکن است شما یا عزیزانتان را شگفت زده کند. اما غیرمعمول نیست. این عصبانیت هدفی را دنبال می کند. ممکن است برای برخی افراد احساس خشم بسیار طاقت‌فرسا باشد. زیرا در بسیاری از فرهنگ‌ها، خشم یک احساس ترسناک یا طرد شدگی است. ممکن است بیشتر به اجتناب از آن عادت داشته باشید تا مقابله با آن. در مرحله غم و اندوه، ممکن است شروع به پرسیدن سوالاتی مانند “چرا من؟” یا “من چه کار کردم که سزاوار این باشم؟”

همچنین می‌توانید ناگهان نسبت به اشیاء بی‌جان، غریبه‌ها، دوستان یا اعضای خانواده عصبانی شوید. ممکن است از خود زندگی عصبانی شوید. نادر نیست که نسبت به موقعیت یا شخصی که از دست دادید نیز عصبانی شوید. به طور منطقی، ممکن است بفهمید که آن شخص مقصر نیست. با این حال، از نظر احساسی، ممکن است به خاطر ایجاد درد یا ترک شما از آنها دلخور شوید. در برخی مواقع، ممکن است به خاطر عصبانیت نیز احساس گناه کنید. این می تواند شما را عصبانی تر کند. سعی کنید به خود یادآوری کنید که زیر خشم شما درد است. و حتی اگر آن را احساس نمی کند، این عصبانیت برای شفا لازم است.

خشم و انکار با هم

خشم همچنین ممکن است راهی برای ارتباط مجدد با جهان پس از جدا شدن از آن در مرحله انکار باشد. وقتی بی حس هستید، ارتباطتان را با همه قطع می کنید. وقتی عصبانی هستید، حتی اگر از طریق این احساس، ارتباط برقرار کنید. اما خشم تنها احساسی نیست که ممکن است در این مرحله تجربه کنید. تحریک پذیری، تلخی، اضطراب، خشم و بی حوصلگی تنها روش های دیگری هستند که می توانید با از دست دادگی خود کنار بیایید. همه اینها بخشی از یک فرآیند است.

چانه زنی از مراحل عزاداری و غم

چانه زنی مرحله ای از غم و اندوه است که به شما کمک می کند در شرایط درد شدید امید خود را حفظ کنید. ممکن است با خود فکر کنید که حاضرید هر کاری انجام دهید و همه چیز را فدا کنید اگر زندگی شما به حالت قبل از از دست دادن بازگردد. در طول این مذاکره داخلی، می‌توانید به «چه می‌شد» یا «اگر فقط» فکر کنید: اگر XYZ را انجام می‌دادم، همه چیز به حالت عادی برمی‌گردد. اگر فقط برای جلوگیری از ضرر کاری متفاوت انجام می دادم. احساس گناه ممکن است در این مرحله یک احساس همراه باشد، زیرا ممکن است ناخواسته سعی کنید تا حدی کنترل را به دست آورید، حتی اگر با هزینه شخصی خود.

همه این احساسات و افکار غیر معمول نیستند. هر چقدر هم که به نظر سخت باشد، این به شما کمک می کند تا در روبرویی با واقعیت از دست دادگی خود، بهبود پیدا کنید.

افسردگی

یکی از مراحل عزاداری و غم افسردگی است. درست مانند تمام مراحل دیگر غم و اندوه، افسردگی نیز به روش های مختلف تجربه می شود. هیچ راه درست یا غلطی برای انجام آن وجود ندارد و نه ضرب الاجلی برای غلبه بر آن وجود دارد. در این مثال، افسردگی نشانه یک وضعیت سلامت روان نیست. این یک پاسخ طبیعی و مناسب به غم و اندوه است. در مرحله افسردگی، شما شروع به رویارویی با واقعیت فعلی خود و اجتناب ناپذیر بودن از دست دادنی می کنید که تجربه کرده اید. قابل درک است که این درک ممکن است شما را به سمت احساس غم و ناامیدی شدید سوق دهد.

این غم و اندوه شدید می تواند باعث شود در جنبه های دیگر نیز احساس متفاوتی داشته باشید. شما می توانید احساسات زیر را داشته باشید:

  • خستگی
  • آسیب پذیری
  • گیجی و حواس پرتی
  • عدم تمایل به دوام
  • گرسنه نبودن یا میل به خوردن نداشتن
  • نمی تواند یا نمی خواهد صبح مهیا شود
  • عدم لذت از کار

همه اینها معمولاً موقتی است و پاسخی مستقیم به روند سوگواری شماست. هر چقدر هم که در این مرحله احساس می‌کنید، این مرحله بخشی ضروری از سفر درمانی شما است.

پذیرش – پذیرفته شدن از مراحل عزاداری و غم

رسیدن به پذیرش لزوماً به معنای خوب بودن با آنچه اتفاق افتاده نیست. با دقت بر تجربیات شما، اگر هرگز چنین احساسی نداشته باشید، ممکن است قابل درک باشد. پذیرش بیشتر به این است که چگونه ضررهایی را که تجربه کرده‌اید تصدیق می‌کنید، چگونه یاد می‌گیرید با آنها زندگی کنید و چگونه زندگی خود را بر این اساس تنظیم می‌کنید. ممکن است در این مرحله احساس راحتی بیشتری در ارتباط با دوستان و خانواده داشته باشید، اما طبیعی است که گاهی اوقات احساس کنید ترجیح می دهید کناره گیری کنید.

همچنین ممکن است گاهی احساس کنید که از دست دادگی را می پذیرید. سپس دوباره به مرحله دیگری از اندوه می روید. این رفت و برگشت بین مراحل طبیعی است و بخشی از روند بهبودی است. با گذشت زمان، ممکن است در نهایت خود را برای مدت طولانی در این مرحله مستقر کنید. این بدان معنا نیست که دیگر هرگز نسبت به از دست دادگی خود احساس ناراحتی یا عصبانیت نخواهید کرد. اما دیدگاه بلندمدت شما در مورد آن و نحوه زندگی با این واقعیت متفاوت خواهد بود.

 

 

منابع
psychcentral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا