مدت زمان ترک اکسی کدون چقدر است؟

ترک اکسی کدون مانند ترک بقیه مواد اعتیادآور نیاز مند تلاش خود فرد و استفاده از مشاوره است. ترم هر نوع مواد اعتیاد آوری به زمان نیاز دارد. اکسی کدون یک نوع ماده است که مصرف ف بیش از حد آن می تواند ایجاد اعتیاد کند. همان طور که در مقاله های قبل گفتیم راه حل های درمان اعتیاد متفاوت است. بحث اعتیاد بسیار در روان شناسی مرسوم است و نحوه درمان افراد دارای اعتیاد های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. خانواده ها نیز نقش مهمی در این ترک اعتیاد در افراد دارند. هر چند که از نظر خیلی از افراد ترک کافئین کار آسانی است. اما باید بدانید که وقتی به یک چیزی عادت کنید ترک آن سخت خواهد بود.

در روان شناسی اختلالات مختلفی وجود دارند. اختلالات همیشه جسمی نیستند. برخی اوقات اختلالات روحی روانی آسیب بیشتری به افراد وارد می کنند. برخی اوقات در جوامع ما افراد به علت فشار های مختلف رو به مصرف مواد مخدر می روند. مواد مخدر بسیار خطرناک است. متاسفانه جوانان امروزی به شدت به مصرف مواد مخدر روی آورده و آسیب های جدی می بینند. یکی از اختلالاتی که می تواند با مصرف مواد مخدر ارتباط داشته باشد مشکلات روانی  است. در مقاله های قبل در ارتباط با ترک اعتیاد  صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که مدت زمان ترک اکسی کدون چقدر است؟

استرس و ترک اکسی کدون

مدت زمان ترک اکسی کدون چقدر است؟

همه ما می دانیم که استرس یکی از شایع ترین مشکلاتی است که برا همه افراد به وجود آمده است. استرس در زندگی تا حدودی باعث پیشرفت است. حال اگر این استرس بیشتر از حد معمول باشد آسیب زا خواهد بود. در واقع شما در هر کاری اگر بیش از حد بخواهید آن را تکرار کنید روزی شما را آزار می دهد. استرس انواع مختلفی دارد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با مدت زمان ترک اکسی کدون چقدر است، صحبت کنیم.

دلایل مختلف برای ترک اکسی کدون

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است بخواهید اکسی کدون را ترک کنید.

چند نکته سریع برای کمک به ترک مواد اعتیادآور

ترک مواد اعتیادآور در حال حاضر به عنوان یک اختلال در راهنمای آماری تشخیصی اختلالات روانی (DSM-5)، کتابچه راهنمای اکثر پزشکان برای تشخیص اختلالات روانی مورد استفاده قرار می گیرد.

تعریفی از  اکسی کدون

اکسی کدون یک شبه افیونی کوتاه اثر و نیمه مصنوعی است که برای درمان دردهای متوسط ​​تا شدید استفاده می شود. این دارو هم برای دردهای حاد (پس از جراحی یا جراحت) و هم برای دردهای مزمن (ناشی از بیماری یا آسیب) تجویز می شود. اکسی کدون جزء مخدر چندین داروی ترکیبی رایج از جمله Percocet و Percodan است. اکسی کدون همچنین ماده فعال در Oxycontin، نسخه طولانی رهش دارو است. مصرف اکسی کدون برای بیش از چند هفته باعث تحمل و وابستگی می شود، صرف نظر از اینکه آن را طبق دستور مصرف می کنید یا نه.

بررسی اجمالی

ترک اکسی کدون برای همه متفاوت است و علائم می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. تجربه ترک شما به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله دوز فعلی و مدت زمانی که از مواد افیونی استفاده کرده اید. تجربه ترک شما نیز تحت تأثیر روشی که در آن از مواد افیونی استفاده می کنید، خواهد بود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد افیونی (اعتیاد) معمولاً زمان سخت تری برای سم زدایی دارند. اعتیاد به مواد افیونی با وابستگی به مواد افیونی متفاوت است. زیرا شامل هوس شدید و مصرف مواد مخدر است که در زندگی روزمره اختلال ایجاد می کند. غیر معمول نیست که یک وابستگی فیزیکی به یک اعتیاد تمام عیار تبدیل شود. در سال‌های اخیر، سوء مصرف داروهای تجویزی در تمام گروه‌های سنی و جمعیت‌شناسی رایج‌تر شده است. در سال 2015، در حالی که تنها 591000 نفر از هروئین سوء مصرف می کردند، 2 میلیون نفر با اعتیاد به داروهای مخدر دست و پنجه نرم می کردند.

ترک اکسی کدون و ترک مواد افیونی

مدت زمان ترک اکسی کدون چقدر است؟

اگر قبلاً ترک مواد افیونی را تجربه نکرده اید، احتمالاً نگران این هستید که چه انتظاری داشته باشید. آیا آنقدر بد است که در تلویزیون به نظر می رسد؟ بستگی دارد. بدون درمان، ترک مواد افیونی می تواند هم ناراحت کننده و هم ناخوشایند باشد. اما می توانید مطمئن باشید که به ندرت خطرناک است. تجربه ترک شما در عرض 8 تا 24 ساعت پس از آخرین دوز شروع می شود. می‌توانید گرفتگی عضلات معده، اسهال، تعریق، لرز و بی‌خوابی را از جمله علائم دیگر انتظار داشته باشید. علائم معمولا در عرض چند روز به اوج خود می رسد و سپس شروع به رفع می کند. کل فرآیند به ندرت بیش از یک هفته طول می کشد

علائم و نشانه ها

علائم و نشانه های ترک اکسی کدون می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. بیشتر افراد علائمی شبیه آنفولانزا را تجربه می کنند. اما شدت علائم به طور مداوم وجود دارد. اگر مایلید ایده بهتری در مورد دامنه علائم ترک دریافت کنید، می توانید به مقیاس تشخیصی که پزشکان از آن استفاده می کنند، مقیاس بالینی ترک مواد افیونی (COWS) نگاهی بیندازید. شایع ترین علائم ترک اکسی کدون عبارتند از:

  • درد و درد عضلانی
  • احساس آنفولانزا
  • تعریق
  • آبریزش بینی
  • لرز
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • گرفتگی یا اسهال
  • بی خوابی یا خواب آشفته
  • چشمان اشک آلود
  • لرزش
  • اضطراب یا بی قراری
  • گوشت غاز
  • تپش قلب
  • تحریک
  • خزیدگی پوست

نکته ای در ارتباط با این زمینه

علائم معمولاً در عرض 8 تا 24 ساعت پس از آخرین دوز شما ظاهر می شوند. اگر از اکسی کدون با خرد شدگی آن برای دور زدن مکانیسم انتشار طولانی مدت سوء استفاده کرده اید، علائم ترک شما سریعتر ظاهر می شود. اگر داروی خود را طبق دستور و بر اساس برنامه منظم مصرف کرده اید، علائم ترک ممکن است کندتر ظاهر شوند (به خصوص اگر قرص های طولانی مدت مصرف می کنید).

ترک اکسی کدون بستگی به وضعیت شما دارد؟

بسته به وضعیت شما، تجربه ترک اکسی کدون نیز ممکن است با بازگشت درد مشخص شود. استفاده طولانی مدت از مواد افیونی به طور موقت آستانه درد شما را کاهش می دهد. به این معنی که درد شما ممکن است بدتر از قبل از استفاده از مواد افیونی باشد. درد می تواند ترک را پیچیده کند، بنابراین باید با پزشک خود برای ایجاد برنامه ای برای مدیریت آن همکاری کنید. علائم حاد (فوری) ترک اکسی کدون معمولاً در حدود روز سوم به اوج خود می رسد و سپس شروع به فروکش می کند.

علائم حاد به ندرت بیش از 5 تا 7 روز طول می کشد. با این حال، وضعیت دیگری به نام ترک طولانی مدت (طولانی مدت) مواد افیونی وجود دارد که می تواند تا شش ماه ادامه یابد.

علائم ترک طولانی مدت کمتر خواهد بود

مدت زمان ترک اکسی کدون چقدر است؟

علائم ترک طولانی مدت بسیار کمتر است. اما می تواند بسیار خسته کننده باشد و اغلب منجر به عود شود. در ماه‌های بعد از آخرین دوز، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • افسردگی
  • سطوح انرژی پایین
  • تحمل کم در برابر استرس (فیوز کوتاه)
  • مشکل خواب
  • ناتوانی در تجربه لذت از هر چیزی
  • مشکلات حافظه یا تمرکز
  • تحریک پذیری

این علائم معمولاً به صورت موجی می آیند و می روند، که به ناامیدی بهبودی می افزاید. نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که آنها فقط موقتی هستند.

مقابله و تسکین

هر پزشک به شما خواهد گفت که داروهایی مانند کلونیدین می توانند به شما کمک کنند تا از ترک اکسی کدون عبور کنید. انجام سم زدایی از مواد افیونی بدون حمایت پزشکی باعث رنج بیهوده می شود، بنابراین باید برای کمک بخواهید. راه های مختلفی وجود دارد که می توانید در این مورد استفاده کنید. ممکن است از زیر کمک بگیرید:

  •  مشاوره اعتیاد
  • مرکز درمان
  • یک کلینیک سلامت جامعه
  • پزشک مراقبت های اولیه شما
  • یک روانپزشک
  • یک کلینیک متادون
  • یک پزشک دارای مجوز برای تجویز بوپرنورفین (Suboxone)

چندین دارو وجود دارد که می تواند به جلوگیری از علائم ترک و درمان هر گونه علائمی که ایجاد می شود کمک کند. گروه اول مواد افیونی مانند اکسی کدون هستند. اما زمانی که آن ها به درستی استفاده شوند، شما را بالا نمی برند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

متادون متادون یک ماده افیونی طولانی اثر است که برای جلوگیری از علائم ترک باید یک بار در روز مصرف شود.  در صورت استفاده صحیح، بدون ایجاد سرخوشی یا آرامبخش از علائم ترک و هوس مواد مخدر جلوگیری می کند. متأسفانه، این تنها در کلینیک‌های معتبر موجود است، که معمولاً باید روزانه در آن‌ها حضور داشته باشید.

بوپرنورفین

بوپرنورفین همچنین یک شبه افیونی طولانی اثر است که می تواند از علائم ترک جلوگیری یا کاهش دهد.10 اغلب در ترکیب با نالوکسون، یک آنتاگونیست مواد افیونی که با نام تجاری Suboxone فروخته می شود، یافت می شود. بسیاری از پزشکان مجوز تجویز Suboxone را برای افراد در خانه دارند. سوباکسون پس از شروع برخی علائم ترک مفید است.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا