فرزندپروری ملایم چیست؟

فرزندپروری یک اصل بسیار مهم است. یکی از انواع فرزندپروری، فرزندپروری ملایم است. همان طور که می دانید تربیت فرزندان نیازمند رعایت نکات مختلفی است. یکی از این نکات برقراری ارتباط موثر با کودکان است. ما به عنوان یک پدر و مادر امروزی باید بدانیم که چگونه نیاز های فرزندان مان را مدیریت کنیم. در مقاله های قبل گفتیم که فرزندپروری چیست. در دنیای روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد. برخی از این تعاریف را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. نکته ای که باید بدانید این است که همه چیز به خانواده بستگی ندارد.

گاهی اوقات دادن امکانات بیشتر به فرزندان باعث آسیب های مختلفی می شود. آسیب های ناشی از حمایت بیش از حد والدین می تواند شامل آسیب های روانی و جسمی باشد. بنابراین لازم است والدین برای نجات فرزندان خود گاهی اوقات عقب نشینی کنند. یکی از راه های کمکی والدین به فرزندان از طریق مشاوره خانواده است. مشاوران می توانند نقش های افراد خانواده در تربیت فرزندان را به درستی اعلام کنند. در واقع آن ها به خانواده ها کمک می کنند تا دنیای بهتری برای کودکان خود رقم بزنند. مراقبت از فرزندان نیز بسیار با اهمیت است. در ادامه می خواهیم ببینیم که فرزندپروری ملایم چیست؟

مراقبت از فرزندان و فرزندپروری ملایم

فرزندپروری ملایم چیست؟

همه ما می دانیم که در زندگی ممکن است روزی دچار استرس یا اضطراب شویم. تا حدودی بخشی از این استرس و اضطراب طبیعی است. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با فرزندپروری ملایم چیست؟ صحبت کنیم.

فرزندپروری ملایم چیست؟

فرزندپروری ملایم یک رویکرد مبتنی بر شواهد برای تربیت فرزندانی شاد و با اعتماد به نفس است. این سبک فرزندپروری از چهار عنصر اصلی تشکیل شده است: همدلی، احترام، درک و مرزها.

فرزندپروری ملایم بر پرورش ویژگی هایی که می خواهید در فرزندتان با دلسوز بودن و اعمال مرزهای ثابت ایجاد کنید، تمرکز می کند. برخلاف برخی از روش‌های فرزندپروری، فرزندپروری ملایم نیز انضباط را تشویق می‌کند،اما به روشی متناسب با سن. روش های انضباط به جای تمرکز بر تنبیه، بر آموزش درس های ارزشمند زندگی تمرکز دارند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

آن‌ هایی که به شیوه ای ملایم عمل می کنند، کار مشترک با خانواده را تشویق می کنند. این کار باعث می شود تا به فرزندان خود بیاموزند احساسات خود را بیان کنند. اما به شیوه ای قابل قبول اجتماعی و متناسب با سن. فرزندپروری ملایم به عنوان روشی سودمند برای تربیت فرزندانی شاد، مستقل و با اعتماد به نفس در نظر گرفته می شود.

مزایای فرزندپروری ملایم

فرزندپروری ملایم بر وضعیت شناختی کودک تمرکز می کند تا رهنمودها و مرزهای خاصی را ایجاد کند که مناسب سن و برای رشد آن ها مفید باشد. از آن جایی که این رویکرد به فرزندپروری به منظور پرورش ویژگی‌های مثبت در کودکان است، والدین مهربان رفتار خود را در اطراف فرزندانشان بر اساس آن چه که انتظار دارند از آن ها ببینند، الگوبرداری می‌کنند.

وقتی با فرزندانمان مهربان باشیم، الگو می گیریم و به ایجاد صدای درونی خودمان کمک می کنیم تا آن ها را در طول زندگی همراهی کنیم.

تحقیقات درباره این زمینه

تحقیقات نشان می دهد که فرزندپروری ملایم نیز ممکن است خطر اضطراب را کاهش دهد. در واقع، یک مطالعه نشان داد که فرزندپروری ملایم «ممکن است در کودکان نوپا خجالتی، پاسخ‌های تنظیم‌شده را در زمینه‌های اجتماعی ترویج کند».

در حالی که والدین مهربان فرزندان خود را تنبیه می کنند، هدف این است که به جای تنبیه آن ها به خاطر رفتارشان، به کودک خود آموزش دهند. این اقدامات به کودکان کمک می‌کند تا بهتر بفهمند که چگونه باید رفتار کنند و در عین حال آن ها را در معرض شیوه‌های کمتر مطلوب صحبت کردن و رفتار کردن قرار نمی‌دهند.

نظر آلیسون اندروز در ارتباط با این زمینه

فرزندپروری ملایم چیست؟

آلیسون اندروز، روانپزشک، می گوید: “زمانی که ملایمت نشان می دهیم، به ویژه در زمان های استرس زا، تحمل ناامیدی را کم می کنیم و انعطاف پذیری را الگو می کنیم. آرام ماندن و ملایم بودن و محکم بودن، زمینه رشد و توسعه مثبت را فراهم می کند.”

چه چیزی فرزندپروری ملایم را از سایر روش ها متمایز می کند؟

برخلاف سبک‌های فرزندپروری بیش از حد سفت و سخت یا سهل‌انگیز، به نظر می‌رسد که فرزندپروری ملایم دارای اشکالات بسیار کمی است. این به ندرت تأثیر منفی بر سلامت روان کودکان دارد. در عوض، عناصر دلسوزانه و درک کننده فرزندپروری ملایم ویژگی‌های مثبتی را پرورش می‌دهند که به رشد اجتماعی کودکان کمک می‌کند.  و در عین حال دستورالعمل‌های مناسبی را برای تشویق رفتار مثبت ایجاد می‌کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در همین حال، کسانی که از شیوه‌های فرزندپروری سخت‌گیرانه‌تری مانند فرزندپروری مقتدرانه استفاده می‌کنند، ممکن است فرزندپروری ملایم را بیش از حد عادی بدانند. فرزندپروری مقتدرانه یک سبک فرزندپروری سختگیرانه است که بر تربیت کودکانی با انگیزه و با موفقیت تمرکز دارد. در نتیجه، والدین  اغلب از بچه‌هایشان می‌خواهند که مهارت‌ها را تمرین کنند یا برای دوره‌های زمانی طولانی مطالعه کنند. اغلب به بهای فعالیت‌های تفریحی مانند قرار ملاقات، خوابیدن و سایر فعالیت‌های سرگرم‌کننده.

پیامد های منفی در فرزندان با سبک های سخت فرزندپروری

نشان داده شده است که فرزندان والدین مقدرگرا به دلیل انتظارات زیادی که از آنها انتظار می رود، از پیامدهای منفی رنج می برند. این پیامدها عبارتند از اضطراب، افسردگی و عملکرد ضعیف تحصیلی. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که فرزندپروری ملایم با فرزندپروری سهل‌آمیز که به عنوان داشتن انتظارات کم از کودک طبقه‌بندی می‌شود، متفاوت است. والدین سهل‌گیر اغلب از تنبیه کودک به‌کلی خودداری می‌کنند، در حالی که والدین مهربان با استفاده از تاکتیک‌های متناسب با سن، تنبیه می‌کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر چه والدین سهل‌گیر گاهی پیوند مثبت‌تری با فرزندان خود دارند. اما اغلب با موقعیت‌هایی دست و پنجه نرم می‌کنند که نیازمند پیروی از قوانین و ساختار است. فرزندپروری ملایم تعادلی بین فرزندپروری مقتدرانه و سبک فرزندپروری سهل‌گیرانه ایجاد می‌کند. این نوع فرزندپروری در عین حال که مرزها را نیز به وضوح مشخص می‌کند، راهنمایی و حمایت می‌کند.

چگونه فرزندپروری ملایم را تمرین کنیم؟

فرزندپروری ملایم چیست؟

اگر به رویکرد فرزندپروری ملایم علاقه دارید، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که از کجا شروع کنید. خوشبختانه، به کار بردن روحیه فرزند پروری ملایم در زندگی روزمره بسیار ساده است و همه چیز با احترام به احساسات و رشد فرزندتان شروع می شود.

نوزادان و کودکان نوپا ممکن است با ناتوانی در تنظیم احساسات و رفتار خود تلاش کنند و ایجاد هر ساختاری را به ظاهر غیرممکن می کنند. با تشخیص این که چرا آن ها رفتار خاصی دارند، می توانید پاسخ خود را متناسب با فرزندتان تنظیم کنید. و توانایی شناختی او برای درک واکنش شما را در نظر داشته باشید.

مثالی در ارتباط با این زمینه

برای مثال، آرام کردن کودک در حال گریه کردن به جای ناراحت شدن از او ممکن است بدیهی به نظر برسد. اما در اصطلاح والدین آرام، به این معنی است که شما از سنین پایین به فرزندتان همدلی را آموزش می دهید. والدین مهربان بیش از هر چیز درک درستی از فرزندان خود دارند.

اغلب، این به معنای تعدیل انتظارات آن ها از نحوه رفتار کودکان است تا منعکس کننده استانداردهای واقعی تر باشد.

مثال دوم در ارتباط با این زمینه

برای مثال، اگر چه ممکن است ناامید کننده باشد که کودک نوپا در طول شب نخوابد. اما والدین مهربان درک می کنند که آن ها شیطنت نمی کنند. والدین با صحبت کردن به صورت آرامش بخش به جای تنبیه کودک، همدلی را الگوبرداری می کنند، که این ویژگی مثبتی است که می خواهند اعمال کنند.

قوانین و مرز ها در فرزندپروری ملایم

گفته می شود، قوانین و مرزها جنبه های مهم فرزندپروری ملایم هستند. با ایجاد رهنمودهای روشن در مورد این که چه چیزی مناسب است و چه چیزی مناسب نیست، کودکان ساختار منسجم مورد نیاز خود را دارند. این بدان معناست که کودک به اندازه کافی برای کشف محیط های جدید احساس اطمینان می کند و در عین حال می داند که از آن ها محافظت می شود. در نهایت، این اعتماد به نفس را تشویق می کند.

در مورد کودکان بزرگتر، قبل از واکنش به رفتار آن ها، سن آن ها را در نظر داشته باشید. انجام این کار به شما کمک می کند تا طرز فکر آن ها را بهتر درک کنید. در واقع  به آن ها کمک کنید تا احساسات خود را به روشی مناسب از بین ببرند.

چالش های بالقوه

فرزندپروری ملایم چیست؟

همانطور که در مورد هر سبک فرزندپروری وجود دارد، روش های فرزندپروری ملایم چالش های بالقوه ای را ایجاد می کند. بر خلاف فرزندپروری سهل‌انگیز، فرزندپروری ملایم مبتنی بر فقدان انضباط برای کودکان نیست، که گاهی اوقات به اشتباه تعبیر می‌شود. در عوض، فرزندپروری ملایم  به معنای درک احساسات کودک در لحظه و پاسخ دادن به آن به روشی است که برای رفاه عاطفی کودک مفید است.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا