آموزش نحوه احترام گذاشتن به کودکان

هنگامی که وارد سفر پدر و مادر شدن می شویم، با افکاری غول پیکر و چالشی روبرو می شویم. کمی جلوتر نگاه می کنیم و نگران ایمن نگه داشتن فرزندان خود هستیم. این حلقه وجود دارد که بخواهیم بتوانیم آنها را تأمین کنیم. چیزهایی را که می خواستیم اما نمی توانستیم به فرزندانمان بدهیم. اما این نگرانی آزاردهنده نیز در پس ذهن ما وجود دارد که با نوجوان شدن بچه هایمان چه اتفاقی می افتد.  در این مقاله از وب سایت همکده آموزش نحوه احترام گذاشتن به کودکان را ارائه می کنیم.

مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

آموزش نحوه احترام گذاشتن به کودکان چگونه است؟

به این فکر کنید که در نوجوانی چگونه بودید؟ آیا درگیری قدرت با والدین شما وجود داشت یا احترام متقابل وجود داشت؟ این ایده که بچه هایمان به ما احترام بگذارند معمولاً در ذهن ما است در حالی که بچه های ما جوان هستند. معمولاً مشکلی نیست خارج از عصبانیت های گاه و بیگاه، فقط رنگین کمان و تک شاخ وجود دارد. یادگیری احترام شاید از یادگیری بستن بند کفش اهمیت کمتری دارد. درست است؟ ابدا این گونه نیست.

واقعیت این است که احترام یکی از مهمترین ارزشهایی است که یک کودک خردسال می تواند یاد بگیرد. این می تواند به ایجاد دوستی های خوب با سایر کودکان در محله و مدرسه کمک کند. یادگیری کمی تحمل بیشتر در برابر تفاوت ها باعث می شود آنها درک بیشتری از دیگران داشته باشند. خصوصا وقتی مردم آنطور که بچه های شما انتظار دارند رفتار نمی کنند. آموزش نحوه احترام گذاشتن به کودکان کمک می کند تا بیشتر در کلاس تمرکز کنند. مهمتر از همه، می تواند رابطه قوی تری با خانواده نزدیک ایجاد کند.

اینها همه ویژگی هایی است که ما برای فرزندان خود می خواهیم و همچنین ویژگی های یک رهبر است. آموزش احترام به فرزندانمان عالی به نظر می رسد. اما باید بدانیم منظور چیست و چگونه احترام را به کودکان بیاموزیم؟

احترام چیست؟

آموزش نحوه احترام گذاشتن به کودکان

احترام راهی برای شناخت و قدردانی از حقوق، باورها، عملکردها و تفاوت های افراد دیگر است. این رفتار کمی بیشتر از این است که فقط با دیگران مدارا کنید. این احساسی است که از درون به شما می گوید چگونه باید با دیگران رفتار کنید. در مورد این است که شما چگونه باید در مورد خودتان فکر کنید. اخیراً، احترام با ایده توجه به فضای شخصی افراد مشخص شده. به دلیل همه گیری بیشتر نیز بحث زیادی دارد. آموزش نحوه احترام گذاشتن به کودکان اهمیت زیادی دارد.

وقتی فرزندان ما احترام بگذارند، تصمیمات بهتری می گیرند و از چیزها یا افرادی که به آنها آسیب می رسانند دوری می کنند. به احتمال زیاد از هدایایی که برای آنها خریداری کرده اید مراقبت می کنند. مهمتر از همه، آنها بیشتر در دوران نوجوانی احترام والدین خود را به دست می آورند تا اینکه آن را مطالبه کنند.

چگونه به کودکان احترام گذاشتن را آموزش می دهیم؟

نظر شخصی من این است که شما نباید آموزش احترام به دیگران را برون سپاری کنید. به عنوان والدین، ​​ما باید مسئولیت این رفتار را بر عهده بگیریم. حتی از سنین جوانی، تأثیرات بسیار ضعیفی بر نگرش کودک ما نسبت به احترام وجود دارد، مانند الگوهای وحشتناک در فیلم هایی مانند Frozen. در این فیلم، السا هیچ مسئولیتی در قبال مدیریت قدرت خود نمی پذیرد. به خواهر و پادشاهی خود آسیب می رساند. از نشان دادن احترام در طول داستان اجتناب می کند. بنابراین، برای آموزش نحوه احترام گذاشتن به کودکان از کجا شروع کنیم؟

به کودکان خود درباره اشتراک گذاری آموزش دهید

آموزش نحوه احترام گذاشتن به کودکان تکنیک های مختلفی دارد. در این بخش یکی از آن ها را بررسی می کنیم.  اولین خاطره ای که در آن احترام آموختم در چهار سالگی بود. من یک سه چرخه فوق العاده باورنکردنی به رنگ قرمز داشتم. حماسی بود، طراحی سفارشی داشت. دارای چرخ های سریعتر و قفل فرمان مناسب بود. سپس، یک روز، پدرم سه چرخه را به دست گرفت و به مهد کودک من سپرد. بچه های دیگر از آن استفاده می کردند! این یک شوک فرهنگی بود زیرا یکی از موارد مورد علاقه من بود. اما در آن زمان مجبور بودم آن را به اشتراک بگذارم. کمی طول کشید، اما من با اشتراک گذاری مشکلی نداشتم زیرا پدرم به خاطر اشتراک گذاری به من کیک پاداش داد.

اشتراک گذاری یکی از بهترین روش ها برای آموزش نحوه احترام گذاشتن به کودکان است. بچه های ما یاد می گیرند که اگر کمی به دیگران بدهیم، گاهی اوقات می توانیم به خواسته هایمان نیز برسیم. بچه ها کارهایی که والدین انجام می دهند را تماشا خواهند کرد. آیا سر میز شام چیزهایی مانند سس گوجه فرنگی می گذارند یا غذاهایی را به اشتراک می گذارند؟ یا همه تلفن های خود را بیرون آوردند. بر سر میز نشسته اند. سپس به سرعت متفرق می شوند. میز شام مکانی عالی برای یادگیری اشتراک گذاری است.‌ بازی با بچه ها نیز همینطور است.

انجام بازی هایی مانند Lego یک راه عالی برای معرفی اشتراک گذاری و احترام است. شما می توانید با هم یک برج ساده و سرگرم کننده بسازید و به نوبت قطعاتی را به ساختمان اضافه کنید یا قطعاتی را عوض کنید در واقع جهان خود را می سازید.

برای آموزش احترام گذاشتن، اجازه دهید فرزندان شما خودشان پاسخ دهند

شغل من مربی هنرهای رزمی است که اتفاقاً یک کار سرگرم کننده است. ما در یک دقیقه به این موضوع خواهیم رسید، اما من می خواستم یک مشاهده واقعاً مشترک را که در آکادمی می بینیم، به اشتراک بگذارم.

وقتی بچه ها برای دوره اول می آیند، ممکن است در برنامه های بچه های ما به اندازه چهار سال یا 12 سال سن داشته باشند. همه مربیان علاقه مند هستند که بدانند چرا بچه ها می خواهند یک کلاس را امتحان کنند و والدین می خواهند فرزندشان چه چیزی یاد بگیرد. وقتی برای اولین بار با کودکی ملاقات می کنیم شرایط متفاوت می شود. تمام این موارد در آموزش نحوه احترام گذاشتن به کودکان اثر دارد.

اکنون ما در چشم هستیم. لبخند می زنیم. به کودک سلام می کنیم و از او سوالاتی مانند “ابرقهرمان مورد علاقه شما کیست؟” می پرسیم.‌ بنابراین می توانیم قبل از پرسش های بزرگتر، کمی ارتباط برقرار کنیم. تنها پس از چند ثانیه، والدین اغلب وارد عمل می شوند و به جای آنها پاسخ می دهند.

این امر می تواند بدون توجه به این که فرزند آنها چهار یا 12 ساله است اتفاق بیفتد. اگر بخواهیم با خود صادق باشیم، احتمالاً همه ما در برخی مواقع این کار را با فرزندان خود و حتی شرکای خود انجام داده ایم. این نیت خوبی است. اما مشکل زمانی است که وارد می شویم.

اهمیت ندادن به نظرات کودکان

ما به فرزندان خود احترام نمی گذاریم. زیرا به نظرات آنها نیز اهمیتی نمی دهیم. ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا آنها در شرایط جدید حرف خود را بزنند. ما بچه های خود را نجات می دهیم زیرا آنها را خجالتی یا کم اعتماد به نفس می دانیم. اما اگر این کار را زیاد انجام دهیم، جریان احترام را متوقف می کنیم.

بگذارید آنها بجنگند. بگذارید خودشان فکر کنند و کمی صبر به آنها نشان دهید. همیشه پاسخ نمی دهند. اما شما شگفت زده خواهید شد. خواهید دید بیشتر از این که به شیوه دلخواه خود ارتباط برقرار نکنند، پشتکار خواهند داشت. این روش یکی از اصلی ترین تکنیک است. در روند آموزش نحوه احترام گذاشتن به کودکان.

مشکل این است که وقتی به جای بچه هایمان صحبت می کنیم، دو اتفاق می افتد:

  • ما تأیید می کنیم که نظر آنها ارزشمند نیست و/یا ؛
  • ما کودکان کم اعتماد به نفس اجتماعی (خجالتی) را از وضعیت ناخوشایندی نجات می دهیم که آنها را از توسعه مهارت های آینده باز می دارد.

برای انجام کارهای فرزندان اقدام ننمایید. در پاسخ به آنها تلاش نکنید. اجازه دهید آنها پاسخ دهند. تلاش کنند و خودشان فکر کنند. شگفت زده می شوید. خواهید دید چطور اهمیت شخصی افزایش می یابد. وقتی کودکان از اعتماد به نفس و توانایی بیشتری برخوردار باشند – حتی در شرایط ناراحت کننده – احترام آزادانه تر جریان می یابد.

راز این نیست که در مورد آن بحث بزرگی انجام دهید، چه آنها صحبت کنند یا نه. اما بگذارید آنها زمان کمی برای امتحان کردن داشته باشند و اگر این بار پیشرفتی حاص نشد، ادامه دهید. شاید دفعه بعد، با افزایش اعتماد به نفس آنها پیشرفتی حاصل شود.

آموزش نحوه احترام گذاشتن به کودکان با الگوبرداری

آموزش نحوه احترام گذاشتن به کودکان

در میان همه راه هایی که می توانیم احترام را آموزش دهیم، الگوبرداری از همه سخت ترین است. اگر راستش را بخواهیم، همه ما فکر می کنیم که بچه های ما باید “فقط آنطور که من می گویم عمل کنند، نه مانند من”. اما در زندگی به ندرت اینگونه عمل می کند.

به یاد دارم وقتی دخترم در سن بالا بود که هنوز از صندلی بلند استفاده می کرد. برای ناهار به رستورانی رفتیم. ما در حال ملاقات با یکی از دوستانم بودیم چون او در خانه چند مشکل داشت و می خواست با او صحبت کند. هانا، دخترم، ابتدا برای ناهار خود پذیرایی شد.‌من بعد از آن و دوستم که ما او را دیو می نامیم، آخرین نفر بود که غذا را گرفت. تازه شروع به خوردن کردیم که دیو به غذایش نگاه کرد. بشقاب را به پیشخدمت نشان داد و فریاد زد: “این غذا اشتباه است، برو درستش کن!”

دیو خسته بود و استرس داشت. به همین دلیل ما با هم ملاقات کردیم. با این حال، این بهانه ای نیست که یک الگوی زننده باشید و در مقابل هانا همدلی، احترام و کنترل خود را نداشته باشد. در این مورد، من نیاز به عذرخواهی از پیشخدمت را نیز احساس کردم.

صبر و شکیبایی

با این حال، من می دانم که همه ما این زمانها را در زندگی خود داریم. مانند دیو، که همه چیز اشتباه پیش می رود. به راحتی می توان گفت: “شما باید آرام باشید، کنترل خود را حفظ کنید و درک خود را از دیگران نشان دهید.” اما واقعیت این است که اقداماتی که باید انجام دهیم ساده است اما نمی توان آنها را عملی کرد. اما ما باید تلاش کنیم و انرژی لازم را پیدا کنیم تا به فرزندانمان احترام بگذاریم و در مواقعی که برای صبر و شکیبایی به انرژی نیاز داریم، عمیق عمل کنیم. این یکی از اصلی ترین تکنیک های آموزش احترام گذاشتن به کودکان است.‌

به کودک خود کمی صبر بدهید

در بسیاری از مواقع، بچه های ما “غیر عادی” رفتار می کنند. این برای فراموش کردن رفتار درست است. شاید چیزی را نادیده گرفته اند. همه ما آنقدر در یک کار عمیق بوده ایم که خود را فراموش کرده ایم. خسته شدیم. از روی غریزه پیش رفتیم. در این صورت گاهی صبر و حوصله کمی برای فرزندانمان است. یک راه درست برای نشان دادن احترام می باشد. پرسیدن سوالات هم، مهم است. به ویژه اگر به هم ریخته باشند. به جای اینکه در اولین بار گوش دهید و درخواست کنید.

وقتی فرزندتان می گوید: “ازت متنفرم” یا “ای کاش مادر یا پدر من نبودی”، تجربه بدی خواهید داشت. حتی ممکن است این را از بچه های خود در سن چهار سالگی بشنوید. بچه ها از آنچه می بینند و می شنوند تقلید می کنند. این بدان معنا نیست که منظور آنها از کلماتی است که به تازگی استفاده کرده اند. معمولاً هنگام عصبانیت فقط یک پاسخ پیدا است. می توانید پاسخ دهید “چه احساسی در شما ایجاد شد؟” آنها معمولاً احساس بهتری خواهند داشت و پاسخ مفیدتری نسبت به زمانی خواهند داشت که  می شنوند از “اکنون به اتاق خود بروید!”

بنابراین، رفتار مثالی بهتر از الگو بودن است. همچنین به کودکان شما احترام می گذارد و با آنها به عنوان یک شخص رفتار می کند نه اینکه سعی کنید آنها را کاملاً کنترل کنید و صبر پیدا کنید. کار سختی به نظر می رسد. بنابراین شاید اندکی برون سپاری آموزش نحوه احترام گذاشتن به کودکان بهتر باشد.

جمع بندی چند راه برای آموزش احترام؟ آیا آموزش احترام‌گذاشتن به کودکان تنها کاری است که شما باید انجام دهید؟

آموزش نحوه احترام گذاشتن به کودکان

همه ما می خواهیم احترام را به فرزندان خود بیاموزیم. زیرا می دانیم که این امر به آنها کمک می کند تا در زندگی موفق تر و شادتر باشند. هنوز برای شروع یادگیری زود نیست. اشتراک گذاری روشی است که می توانید از سنین پایین شروع کنید، اما خوب نیست که به نیازهای فرزند خود نیز اهمیت دهید. بنابراین، اگر آنها یک اسباب بازی مورد علاقه دارند و نمی خواهند آن را به اشتراک بگذارند، مشکلی نیست به شرطی که آنها به طور کلی به اشتراک گذاری را یاد بگیرند.

در مرحله بعد، اجازه دهید فرزند شما خودش جواب بدهد. صادقانه بگویم، این سخت ترین کار است زیرا سکوت می تواند ناراحت کننده باشد. اما شما باید پشتکار داشته باشید و اجازه دهید آنها سعی کنند خودشان پاسخ دهند. این فعالیت کوچک در طولانی مدت تفاوت بزرگی ایجاد می کند و بچه ها با افزایش اعتماد به نفس بهتر می شوند.

در نهایت ، “شرایط نمونه” وجود دارد. این احتمالاً بیشترین تأثیر را بر فرزندان ما در سنین پایین دارد زیرا آنها به والدین خود بسیار توجه می کنند. فقط به یاد داشته باشید که برای آن روزهایی که احساس می کنید بدحال و خسته هستید، کمی صبور باشید. اگر مشکلی پیش آمد، ممکن است نیاز به عذرخواهی داشته باشید.

شما همیشه می توانید برخی از یادگیری های فرزندان خود را برای انجام فعالیت های بزرگ، مانند هنرهای رزمی، برون سپاری کنید. اگر از این مسیر می روید، به دنبال باشگاهی باشید که دارای برنامه توسعه شخصیت باشد. در می یابید که درس های احترام بیشتر مستقیم است نه اینکه فقط در سنت ها و آیین ها ضمنی باشد. آخرین نکته من در مورد آموزش احترام به کودکان این است که اگر بچه هایی دارید که یادگیری بصری و شنیداری قوی دارند، سعی کنید از آنها استفاده کنید.

منابع:

https://www.lifehack.org/910471/how-to-teach-children-about-respect

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا